De wereld van digitale marketing staat nooit stil en verandering hierin is de enige constante. Denk hierbij aan verschillende online marketing trends, zoals de explosieve groei van technologische ontwikkelingen als generative AI in online marketing, nieuwe wet- en regelgeving rondom privacy en data, online toegankelijkheid en de wens voor ultieme personalisatie. Welke digital marketing trends en ontwikkelingen in digitale marketing zien we in 2024 voorbij komen? Je ontdekt het in dit blog.
Eén van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van digitale marketing is de veranderingen in dataverzameling en privacy. In 2018 ging de AVG (internationaal GDPR) van kracht en in 2012 kwam de cookiewet in ons leven. Privacy rondom data is dus al langer een belangrijk onderwerp - en dat zal in 2024 niet anders zijn.
In 2024 stopt ook Google Chrome met de ondersteuning van third party cookies. Chrome volgt hiermee Firefox en Safari. Dit betekent dat de focus op first party cookies groter wordt!
In 2024 wordt de integratie van artificial intelligence (AI) met data-analyse steeds prominenter. Deze geavanceerde technologieën worden gebruikt om grote en complexe datasets te analyseren, waardoor snellere en accuratere inzichten mogelijk zijn.
Dit omvat niet alleen het verzamelen en verwerken van data, maar ook het gebruik van AI voor het genereren van scripts en het direct toepassen van inzichten in verschillende bedrijfsprocessen. De toepassing van AI maakt data-analyse efficiënter en stelt organisaties in staat om proactief te handelen op basis van voorspellende modellen. Het slim inzetten van artificial intelligence is dus een essentieel onderdeel om in online marketingstrategieën op te nemen voor 2024.
De trend van professionalisatie en standaardisatie in data visualisatie zet zich voort in 2024. Er komen betere tools beschikbaar die het makkelijker maken om complexe data op een begrijpelijke en visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Hiervoor is een diepgaande vakkennis nodig, omdat data visualisatie verschillende facetten heeft. Ook hier speelt AI een grote rol!
Er is een enorme ontwikkeling in data visualisatietools gaande, inclusief geautomatiseerde reporting, helpt bedrijven om hun benodigde informatie effectiever te communiceren naar zowel interne stakeholders als klanten. Goede data visualisatie maakt het mogelijk om snel inzichten te verkrijgen en besluitvorming te versnellen.
Attributie, het toewijzen van conversies aan de juiste touchpoints in de klantreis, wordt een nog belangrijker aandachtspunt in 2024. Het wordt steeds belangrijker om een nauwkeuriger begrip van welke marketinginspanningen te hebben. Wat draagt per online marketingkanaal daadwerkelijk bij aan conversies en omzet?
Dit betekent een verschuiving naar meer geavanceerde attributiemodellen die een holistisch beeld geven van de klantreis. Door een betere attributie kunnen marketeers hun budgetten effectiever toewijzen en hun ROI optimaliseren.
Binnen digital marketing - en dan specifiek merkstrategie en branding - zien onze experts meerdere trends in 2024. Zo worden merkcampagnes steeds belangrijker door de competitieve markt en maakt de komst van generative AI contentproductie een stukje makkelijker, waardoor er meer focus op het creatieve gedeelte komt.
Door de competitieve markt is het belangrijker dan ooit om de je branding en merkstrategie op orde te hebben in 2024. De druk op performance marketing budgets groeit door stijgende advertentiekosten en verzadigde markten, waardoor het lastiger wordt om via deze weg efficiënt resultaten te behalen. Dit verhoogt het belang van merk- en brandingcampagnes.
Sterke merkcampagnes zorgen ervoor dat een bedrijf al in het hart van de consument zit vóórdat er op conversie gerichte acties plaatsvinden. Door een sterk merk te bouwen, creëer je een basis van vertrouwen en herkenning bij je doelgroep en kun je de betrokkenheid vergroten bij jouw doelgroep. Dit maakt het gemakkelijker om je performance doelen te bereiken, omdat consumenten al bekend zijn met je merk en sneller geneigd zullen zijn om tot actie over te gaan. In een tijd waarin de strijd om aandacht hevig is, wordt het opbouwen van merkloyaliteit dus steeds belangrijker.
In 2024 zien we dat echtheid in merkcommunicatie essentieel is. Zowel in B2B als B2C verwachten klanten dat merken oprecht en persoonlijk communiceren. Dit betekent dat je verhaal moet aansluiten bij de waarden en ervaringen van je doelgroep. Hoe je dat doet is door echt in het hoofd van je doelgroep te kruipen
Het tijdperk van standaard stockfoto's lijkt voorbij. Met de opkomst van AI zien we een verschuiving naar op maat gemaakte, unieke beelden in online branding campagnes. Generative AI stelt ons in staat om beelden te creëren die perfect passen bij de specifieke boodschap en stijl van een merk.
Deze technologie maakt het mogelijk om visuele content te produceren die niet alleen uniek en opvallend is, maar ook dieper resoneert met de doelgroep. Zo krijgen merken de kans om zich echt te onderscheiden in het digitale landschap, met beelden die volledig afgestemd zijn op hun unieke identiteit en waarden. De focus van designers ligt hierdoor meer bij het creatieve conceptingproces - en minder op de uitvoering. Dit zorgt ervoor dat campagnes nóg creatiever en effectiever worden!
Bedrijven binnen de B2B-markt leggen steeds meer de nadruk op menselijke waarden en duurzaamheid. Het gaat erom dat je merk niet alleen zakelijk succes uitstraalt, maar ook een positieve impact heeft op de samenleving en het milieu. Dit bouwt niet alleen een sterk merk op, maar bevordert ook langdurige relaties met klanten.
Een trend waar ons brandinghart sneller van gaat kloppen is de toevoeging van interactieve elementen, zoals spelletjes, in banneradvertenties. Deze vorm van interactieve marketing maakt advertenties niet alleen leuker en boeiender, maar verhoogt ook de betrokkenheid van de gebruiker.
Door interactieve elementen zoals games toe te voegen, worden potentiële klanten op een speelse manier betrokken bij het merk. Dit zorgt niet alleen voor een memorabele merkervaring, maar helpt ook bij het opbouwen van een loyale fanbase. Mensen onthouden en waarderen merken die hen unieke en leuke ervaringen bieden. Deze strategie verandert de perceptie van advertenties van een onderbreking naar een aangename ervaring, wat leidt tot positievere merkassociaties en klantloyaliteit.
Er zijn talloze kanalen om merkbekendheid op te bouwen die verder gaan dan directe verkoop. Programmatic advertising biedt geautomatiseerde, doelgerichte reclamemogelijkheden, terwijl retail media opvalt door advertenties rechtstreeks in de online retailomgeving te plaatsen.
Social media kanalen blijven een krachtig platform voor branding, met elk hun unieke publiek en interactiemogelijkheden, van Instagram en Facebook tot TikTok en LinkedIn.
Naast de bekende digitale kanalen zijn er nog andere innovatieve manieren om merkbekendheid te creëren:
Voice marketing
Met de groei van slimme luidsprekers en spraakassistenten biedt voice marketing nieuwe mogelijkheden. Denk aan gesponsorde antwoorden of content op apparaten als Amazon Echo of Google Home.
Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)
Deze technologieën bieden unieke, interactieve ervaringen die een merk kunnen onderscheiden. Zo kan AR in mobiele apps worden gebruikt voor virtuele productdemo's.
Podcasts
Adverteren of het sponsoren van populaire podcasts kan effectief zijn om een specifiek publiek te bereiken. Of start je eigen podcast om kennis te delen en op een laagdrempelige manier jouw merk naar buiten te brengen. Wist je dat De Nieuwe Zaak ook een eigen podcast heeft, genaamd Over Morgen? Luister onze afleveringen over digitale trends hier!
Messaging apps
Platforms zoals WhatsApp en Messenger (Meta) bieden mogelijkheden voor directe communicatie en gepersonaliseerde marketing.
Influencer marketing op niche-platforms
Naast de grote sociale media, zoals Instagram en YouTube, zijn er niche-platforms waar influencers een specifiek publiek aanspreken. Zo zorg je voor merkbekendheid bij een supergerichte doelgroep.
Interactieve content op streaming platforms
Streamingplatforms zoals Twitch zijn al een tijdje populair - en groeien nog steeds. Samenwerken met streamingdiensten om interactieve content te creëren kan een krachtige manier zijn om merkbewustzijn te vergroten, voornamelijk bij een jongere doelgroep.
Elk van deze kanalen biedt gave mogelijkheden om een merk op een creatieve en interactieve manier te presenteren, wat leidt tot sterkere merkherkenning en -loyaliteit.
Met stijgende prijzen en de druk om meer te leveren met minder, is het tijd om te ontdekken hoe jij je contentstrategie kunt aanpassen. Hoe verhoog je bijvoorbeeld de relevantie voor je doelgroep en wat is de impact van AI op jouw content?
Relevantie is de sleutel tot succes. In een overvolle informatiemarkt moet content nauw aansluiten bij de behoeften en interesses van de doelgroep. Dit betekent een diepere duik in de data om te begrijpen wat de doelgroep beweegt en hoe hierop ingespeeld kan worden met content die zowel informeert als inspireert.
Een voorbeeld hiervan is het opstellen van een datagedreven contentkalender. Door een trendanalyse uit te voeren over termen waar jouw doelgroep in welke periode online naar zoekt, is het mogelijk om met je content voor te sorteren op hun informatiebehoefte. Zo ben je met een antwoord op vragen die jouw doelgroep heeft super relevant, omdat je op het juiste moment deze content naar buiten brengt.
De inzet van AI in content marketing is een gamechanger. Deze technologie maakt het niet alleen mogelijk om content te personaliseren, maar ook om voorspellingen te doen over toekomstige consumentenvoorkeuren. Met AI kunnen marketeers content strategieën ontwikkelen die beter aansluiten bij de individuele behoeften van de doelgroep. AI-tools kunnen grote hoeveelheden data analyseren om inzichten te verkrijgen in wat werkt en wat niet.
Hierdoor kun je jouw content voortdurend optimaliseren voor betere betrokkenheid, conversie en organische zoekresultaten. Bovendien stelt generative AI marketeers in staat om repetitieve taken, zoals keyword onderzoek en SEO-optimalisatie, te automatiseren, waardoor ze meer tijd hebben voor creatieve en strategische aspecten van content marketing. Zo zorgt generative AI voor een meer geautomatiseerde, data-gedreven aanpak die bijdraagt aan een hoger rendement.
Social media is altijd onderhevig aan veranderingen en trends geweest. En dat is komend jaar zeker niet anders!
In 2024 zullen we een verrassende opkomst zien van tekst-only berichten. Platforms zoals X, voorheen bekend als Twitter, blijven een prominente rol spelen. Deze trend benadrukt de blijvende waarde van directe, tekstgebaseerde communicatie binnen social media. Kijk maar naar het nieuwe Instagram Threads, één van de nieuwste trends in social media land, die sinds de opkomst in Europa wint aan populariteit.
Een interessante verschuiving is dat sociale media kanalen meer en meer gebruikt worden als zoekmachines. Dit komt vooral naar voren op platforms als TikTok, waar gebruikers steeds vaker zoeken naar informatie en adviezen.
Langere video's maken een comeback, wat wijst op een groeiende vraag naar meer diepgaande content. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor platforms die traditioneel gericht waren op kortere content. Op kanalen als TikTok en Instagram Reels zie je bijvoorbeeld al dat de maximale lengte van video's steeds langer wordt.
Een andere trend is de verschuiving van engagement van openbare feeds naar directe berichten (DM's). Dit houdt in dat persoonlijke, één-op-één interacties steeds belangrijker worden in de social media strategie. Zo kun je op een mega effectieve manier boeiende content delen met jouw doelgroep.
Het delen van content zal in 2024 belangrijker zijn dan likes of volgers. Shares geven een sterkere mate van betrokkenheid aan en zijn een betrouwbare indicator van de waardering voor de inhoud.
Telegram is hard op weg om een 'super app' te worden, met een breed scala aan functies die verder gaan dan alleen berichtendiensten. Het platform biedt nu ook sociale functies zoals groepschats, mediadeling en betaalfuncties.
We horen het veel om ons heen: Gen Z (en ook oudere generaties) hebben een steeds korter wordende spanningsboog. Komt dit door short-form video zoals op TikTok? Wie zal het weten. Een feit is dat TikTok een belangrijk platform blijft in 2024, met trends die variëren van interactieve en authentieke content tot een focus op duurzaamheid en de integratie van e-commerce. Ook is er een toenemende nadruk op samenwerkingen met influencers, user generated content en de integratie van gamification en augmented reality (AR) in content. Zet deze owned media slim in om duizenden potentiële klanten te bereiken en je organic marketing naar het volgende niveau te brengen.
Het social media landschap in 2024 zit vol dynamiek en verandering. Voor jou betekent dit alert blijven en snel inspelen op nieuwe trends. Jouw aanpassingsvermogen en creativiteit bepalen het succes in deze snel evoluerende wereld. Wees klaar om te innoveren en je strategieën aan te passen, want in de toekomst van social media liggen volop kansen om jouw doelgroep op een frisse en relevante manier te bereiken.
Hoe steek je jouw e-mail marketing strategie in? Er zijn genoeg trends in de markt te vinden!
Ook in 2024 blijft personalisatie een belangrijk thema, het gaat zelfs verder dan ooit tevoren. Vergeet de standaard verjaardagsmail, maar begrijp het gedrag en de voorkeuren van je doelgroep écht. Speel hierop in met hyper gepersonaliseerde e-mails die content bevatten die je ontvanger echt interessant vindt.
Belangrijk hierin is dat je data op orde is, bijvoorbeeld door het in een Customer Data Platform CDP te ontsluiten. Hiermee zorg je voor relevantere e-mail campagnes, maar ook voor inzicht in individuele klantprofielen.
In 2024 wordt storytelling een belangrijk onderdeel in e-mailmarketing. E-mails gaan niet alleen over producten of aanbiedingen, maar vertellen ook interessante verhalen. Dit kunnen verhalen zijn over hoe het merk is begonnen, leuke ervaringen van klanten, of iets bijzonders over de producten.
Door storytelling te gebruiken, worden e-mails veel meer dan alleen maar berichten. Ze laten mensen echt iets voelen voor het merk. Dit zorgt ervoor dat mensen zich meer betrokken voelen bij het merk en het ook beter gaan onthouden. Kortom, e-mails die verhalen vertellen, maken de boodschap persoonlijker en blijven beter hangen.
In de overvolle mailboxen van consumenten is het opbouwen van vertrouwen steeds belangrijker geworden. Jouw ontvanger ontvangt dagelijks talloze e-mails. Zoals al eerder aangegeven, is het niet meer effectief om elke ontvanger dezelfde mail te sturen. E-mails die geen relevante inhoud bieden, worden vaak genegeerd of als spam aangemerkt. Dit draagt niet bij aan het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Hoe zorg je er dan voor dat jouw e-mails waardevol genoeg zijn om geopend te worden?
De rol van Customer Lifetime Value (CLV) is hier cruciaal. Voordat je een massale e-mailcampagne lanceert, is het belangrijk om je af te vragen: wat is de frequentie van het openen van mijn e-mails door deze persoon en de mate van interactie? Hoe relevant ben ik op dit moment voor mijn lezer? Heeft deze klant onlangs nog iets bij mij gekocht?
Stel jezelf in de positie van de ontvanger en overweeg of de e-mail echt toegevoegde waarde heeft. Wees hierbij kritisch op je eigen aannames. Indien de e-mail nuttig is, maar slechts voor een beperkte, specifieke doelgroep binnen je database, overweeg dan om deze alleen naar die groep te versturen.
Interactieve elementen zoals polls, quizzen en mini-games in e-mails zijn een opkomende trend in 2024. Deze elementen maken e-mails niet alleen leuker om te lezen, maar verhogen ook de betrokkenheid van ontvangers. Door actief deel te nemen aan een poll of spel, wordt de ontvanger meer betrokken bij de inhoud van de e-mail. Dit zorgt voor een memorabele ervaring en versterkt de relatie tussen klant en merk.
En niet onbelangrijk: interactieve e-mails leveren waardevolle data op. De antwoorden uit polls of quizzen geven inzicht in de voorkeuren en interesses van de ontvanger, wat weer gebruikt kan worden om toekomstige communicatie en aanbiedingen te personaliseren.
Digital advertising wordt steeds uitgebreider. Trends als contextual advertising tot programmatic, het belang van first party data en natuurlijk AI in advertising: je leest het hier.
In 2024 neemt de exponentiële groei in populariteit van contextuele advertising binnen programmatic advertising (waar ook Digital Out Of Home, ofwel DOOH, onder valt) verder toe. Deze methode focust op het plaatsen van advertenties op basis van de inhoud van een website, in plaats van op gebruikersgedrag.
Dit wordt steeds belangrijker nu privacyregelgeving strenger wordt en cookies uitgefaseerd worden. Door contextuele targeting kunnen adverteerders hun boodschap plaatsen in een relevante omgeving, wat leidt tot hogere engagement en betere resultaten.
Adverteerders richten zich in 2024 meer op het verzamelen en analyseren van data die ze direct van hun klanten verkrijgen. Deze verschuiving wordt gedreven door toenemende privacybezorgdheden en uitfasering van third party cookies in 2024.
Deze data stelt bedrijven in staat om meer gepersonaliseerde en effectieve campagnes te voeren, terwijl ze tegelijkertijd de privacy van gebruikers respecteren.
Artificial intelligence, ofwel AI, speelt een steeds grotere rol in zowel contentcreatie als het optimaliseren van advertentieaccounts. AI-gestuurde systemen kunnen enorme hoeveelheden data analyseren om patronen te herkennen en voorspellingen te doen, wat leidt tot efficiëntere en effectievere advertentiecampagnes. AI en machine learning wordt ook gebruikt voor het automatiseren van creatieve processen, zoals het genereren van advertentieteksten of het optimaliseren van afbeeldingen.
Video wordt een nog belangrijker element binnen de advertising kanalen. Consumenten zijn steeds meer visueel ingesteld en videocontent heeft een hogere engagement rate. Dit geldt voor alle platforms, van sociale media tot zoekmachine advertenties. Video's bieden adverteerders de kans om complexe boodschappen op een aantrekkelijke en gemakkelijk te consumeren manier over te brengen.
Op het gebied van CX (Customer Experience) is veel ontwikkeling gaande. Bijvoorbeeld de verplichting van WCAG en inclusiviteit dat er weer voor zorgt dat CRO de standaard mindset in de bedrijfscultuur wordt.
Vanaf 2025 worden WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) en inclusiviteit verplicht voor specifieke sectoren. Dit betekent dat bedrijven hun digitale aanwezigheid moeten aanpassen om toegankelijk te zijn voor iedereen, inclusief mensen met beperkingen en bijvoorbeeld voor linkshandigen. De focus ligt op het creëren van een online omgeving die toegankelijk en gebruiksvriendelijk is voor een zo breed mogelijk publiek. Deze ontwikkeling benadrukt het belang van diversiteit en inclusie in het ontwerpen van digitale ervaringen.
Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) ontwikkelt zich van een losstaande discipline naar een integraal onderdeel van de bedrijfscultuur. In 2024 wordt CRO toegepast binnen alle marketingkanalen en productontwikkeling, in combinatie met gebruikerservaring (UX).
Het optimaliseren van de conversieratio wordt bij steeds meer organisaties een continu proces waarbij voortdurend wordt gezocht naar manieren om de klantreis te verbeteren en de gebruikerservaring te verfijnen.
Als tegenkracht van AI en automatisering wordt de menselijke factor steeds belangrijker. Klanten waarderen persoonlijke interacties en menselijk contact, vooral in een wereld waar digitale interacties de norm worden.
Vind je een balans tussen technologische efficiëntie en authentieke menselijke interacties? Dan ben je écht onderscheidend in de klantbeleving.
Hoewel AI helpt bij het sneller analyseren van data en het bieden van inspiratie, kan het niet de diepgaande kennis en het begrip van de gebruiker vervangen. Gebruik AI als hulpmiddel om inzichten te versnellen en te verbeteren, maar het écht begrijpen van de klant blijft een menselijke taak. Combineer je jouw menselijke expertise met AI-gedreven analyses, dan leidt dat tot krachtigere en empathische klantstrategieën.
Search Engine Optimization (SEO) staat op z'n kop sinds de komst van generative AI. Marketeers kunnen ineens duizenden productpagina's genereren met unieke content, SEO teksten worden in een handomdraai gegenereerd en daarmee is de angst aanwezig dat echt relevante content steeds lastiger te vinden is in zoekmachines. Of, gebruiken we zoekmachines straks nog wel? Of gaat alles via een ChatGPT? Onze experts zien de volgende trends voor 2024.
In 2024 zal de hoeveelheid content die door kunstmatige intelligentie (AI) wordt gegenereerd, verder toenemen. Deze trend zal een grote impact hebben op SEO, aangezien AI in staat is om snel grote hoeveelheden content te produceren.
Dit betekent dat SEO-specialisten nieuwe strategieën moeten ontwikkelen om ervoor te zorgen dat hun content uniek en waardevol blijft in een steeds competitiever wordende digitale ruimte.
De integratie van AI in de zoekresultatenpagina's (SERP) is een opkomende trend. Bing heeft dit al geïmplementeerd, en het is waarschijnlijk dat Google zal volgen met hun eigen AI-systeem, Bard.
Deze ontwikkeling kan de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven en geïnterpreteerd drastisch veranderen, waardoor SEO-experts hun strategieën moeten aanpassen aan de nieuwe AI-gedreven SERP-dynamiek.
Google zal naar verwachting doorgaan met het regelmatig uitvoeren van core updates, met speciale aandacht voor Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid (E-E-A-T).
Deze updates zullen de nadruk leggen op de kwaliteit en betrouwbaarheid van content, waardoor het belangrijk wordt voor websites om hun inhoud te onderbouwen met expertise en gezaghebbende bronnen.
Vanaf maart 2024 wordt Interaction to Next Paint (INP) toegevoegd aan de core web vitals. Deze nieuwe metric meet de tijd tussen een gebruikersinteractie en de visuele respons van de pagina.
Dit betekent dat websites niet alleen moeten zorgen voor snelle laadtijden, maar ook voor een snelle responsiviteit op gebruikersinteracties om hoog te blijven scoren in zoekmachine rankings.
Traditionele linkbuilding begint aan waarde te verliezen. Er komt meer focus op Google's Knowledge Graph en topical authority. Dit houdt in dat het bouwen van een netwerk van relevante en gezaghebbende inhoud binnen een specifiek onderwerpgebied belangrijker wordt dan het simpelweg vergaren van links.
Zorg er als SEO-specialist dus voor op het opbouwen van inhoudelijke autoriteit en expertise om zichtbaar te blijven in zoekmachines.
In 2024 zijn er dus genoeg ontwikkelingen om op in te spelen met jouw organisatie! Zet AI in om slimmer te werken, houd je aan de privacywetgeving en zet jouw (organische) content op een juiste manier in.
Hulp nodig om jouw online marketingdoelen te behalen dit jaar? Neem vrijblijvend contact met ons op!