Bereik meer met digitale merkactivatie.
Je naamsbekendheid vergroten, geloofwaardigheid van je merk creëren en het gedrag van je doelgroep beïnvloeden? Dat doe je met digitale merkactivatie! Ontdek hier alles over het bouwen van een sterk merk.
Digitale merkactivatie helpt je organisatie verder. Dit is waarom.
Lees verder.Wat is digitale merkactivatie?
Digitale merkactivatie, of brand activation, is het continu en blijvend creëren van communicatie en activiteiten die ervoor zorgen dat je merk zichtbaar is en dit duidelijk is voor de doelgroep. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de online engagement van jouw merk tegenvalt. Of dat de naamsbekendheid van je organisatie laag is. Merkactivatie helpt je bij uitdagingen om de juiste doelgroep aan te spreken of juist bij de binding met je huidige doelgroep versterken. Je kan in digitale merkactivatie onderscheid maken tussen drie verschillende doelen.
-
Het vergroten van je naamsbekendheid
Het vergroten van naamsbekendheid, of brand awareness kan zowel online als offline. Naamsbekendheid zorgt ervoor dat je, zoals het begrip al zegt, bekend bent met je merk, of bedrijfsnaam. Zo hoef je niemand uit te leggen wat Coca-Cola of een Big Mac is.
-
Het creëren van geloofwaardigheid
Digitale merkactivatie bestaat ook uit het creëren van geloofwaardigheid, zodat (potentiële) klanten een positieve attitude hebben ten opzichte van je merk. Daarmee zal je prospect zich eerder aangetrokken voelen tot jouw merk ten opzichte van een concurrerend merk. Door middels merkactivatie te bouwen aan vertrouwen verzamel je uiteindelijk loyale klanten.
-
Het gedrag van je doelgroep beïnvloeden
Het gevolg van het creëren van geloofwaardigheid is de mogelijkheid om het gedrag van je doelgroep te beïnvloeden. Zo kan de doelgroep bijvoorbeeld een fan worden van een merk en kunnen bestaande klanten worden omgetoverd tot promotors van je merk die ook nog eens vaker aankopen gaan doen.
Daarnaast is het mogelijk om deze doelen te combineren als organisatie zijnde. Je hoeft je dus niet direct op een van de drie bovenstaande te richten. Het is binnen brand activation vooral belangrijk om verwachtingen te scheppen. Nóg belangrijker is het om aan deze verwachtingen te voldoen.
Wat maakt een sterk merk?
Sterke merken zorgen voor emotionele voorkeur en voegen veel waarde toe aan bedrijfsresultaten. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat het merk van een organisatie gemiddeld 19 procent van de marktwaarde van een organisatie vertegenwoordigd. De belevingswereld van B2C én B2B klanten bevindt zich steeds meer online, net als merkactiviteiten.
Met alleen een missie, visie, logo en huisstijl kom je er niet. Laat staan online. Digitale merkactivatie helpt je dan ook bij uitdagingen op het gebied van het verbeteren van je (online) reputatie of online zichtbaarheid. Daarnaast is waarde toevoegen aan je merk ook belangrijk en is er behoefte aan campagnes die impact maken op het activeren van je nieuwe én bestaande klanten. Zo zet je hen om in klanten, maar ook in fans!
Een succesvol merk ontwikkelen
Sterke merken worden gekenmerkt door verschillende factoren die bijdragen aan het succes en de herkenbaarheid. Allereerst is consistentie essentieel voor merkactivatie: een sterk merk moet consistent zijn in zijn boodschap, huisstijl, visuele identiteit en klantbeleving. Het moet een duidelijk en onderscheidend imago hebben dat aansluit op het publiek. Daarnaast is het creëren van waarde voor de klant cruciaal. Een merk moet niet alleen producten of diensten leveren, maar ook een emotionele band en positieve ervaringen bieden die de relatie tot je doelgroep versterken.
Om ervoor te zorgen dat jouw merk online vindbaar is, is een sterke online aanwezigheid van groot belang. Dit kan worden bereikt door een goed ontwikkelde en geoptimaliseerde website, het actief zijn op relevante sociale media platforms en het creëren van waardevolle inhoud die aantrekkelijk is voor jouw doelgroep. Het gebruik van zoekmachineoptimalisatie (SEO) technieken helpt ook om de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten in de zoekresultaten van zoekmachines.
Goede merkactivatie voor loyale klanten
Om de voorkeur van mensen te winnen voor jouw merk, is het belangrijk om een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze consistent te communiceren. Dit kan worden bereikt door een heldere merkpositionering, het creëren van een unieke waardepropositie en het uitdragen van de merkwaarden in alle communicatie- en marketinginspanningen. Het bouwen van een positieve merkreputatie en het leveren van uitstekende klantenservice spelen ook een cruciale rol bij het creëren van merkvoorkeur. Door het bieden van een consistente en uitzonderlijke merkbeleving, kunnen mensen een sterke band ontwikkelen met jouw merk en ervoor kiezen om het boven andere merken te verkiezen.
Hoe bedenk je een merkstrategie?
Succesvolle merken beginnen bij het begin; een goede merkstrategie en merkidentiteit. Wanneer er vooraf goed wordt nagedacht over een merk en er planmatig te werk wordt gegaan, kun je veel brand activation bereiken met minder budget. Door sterke onderscheidende elementen van een organisatie af te zetten tegen het concurrentieveld van de organisatie ontstaat een sterk merk.
Kern- en merkwaarden
Zoals vele dingen begint ook branding bij het begin. Namelijk de start van de organisatie. Een missie of visie kennen we. Maar, met welke reden of welk idee is de organisatie opgestart en hoe heeft de organisatie zich ontwikkeld tot de organisatie die het nu is? Dit zijn vaak keuzes die onbewust en op gevoel gemaakt zijn. Het idee is om de kernwaarden van de organisatie te achterhalen. Kernwaarden zijn dingen die de organisatie of het merk belangrijk vinden. Iets waar de organisatie in gelooft en naar streeft. Vervolgens dienen deze te worden omgezet naar merkwaarden, de kernwaarden die je vertaald naar onderscheidende en aantrekkelijk merkwaarden voor de doelgroep.
Merkpersoonlijkheid
De merkwaarden zijn te vertalen naar een merkpersoonlijkheid. Ieder individu is zichzelf en dat brengt unieke persoonlijkheden met zich mee. Zo ook een merk van een organisatie. Met merkwaarden alleen kom je als organisatie in de huidige tijd niet meer weg. Daarom is het van een belang een merkpersoonlijkheid te koppelen aan je merkwaarden, het karakter van je merk! Er zijn vele mogelijkheden om dit te bepalen, maar een veel gebruikt model is het Archetype-model. Het model gaat uit van acht universele archetypen van een persoon, met alle acht bijbehorende karaktereigenschappen.
- Levenslustige – Spontaan, impulsief en nieuwsgierig
- Hartelijke – Ongecompliceerd, sociaal en harmonieus
- Regisseur – Resultaatgericht, gecontroleerd en vindingrijk
- Specialist – Zorgvuldig, gestructureerd en kennisgedreven
- Verzorger – Gastvrij, bescheiden en zorgzaam
- Beschermer – Toegewijd, kalm en gedisciplineerd
- Leider – Superieur, competitief en extravert
- Avonturier – Uitdagend, energiek en uitgesproken
De archetypen zijn gedragspatronen. Kenmerken die iemand typeren. Deze acht archetypen zijn in vele vormen van films, literatuur en sprookjes terug te vinden. Maar dus ook in vele merken. Ook hierbij is het belangrijk te kijken naar de doelgroep en het concurrentieveld. Onderscheiden is immers belangrijk!
Merk stijlgids
Branding draait uiteindelijk om herkenbaarheid, dus ook visueel. Het is een idee om een merk stijlgids te bedenken. Een merk stijlgids is een document waarin gevisualiseerd staat hoe een bedrijf en huisstijl eruit ziet en communiceert. Daar hoort natuurlijk een logo bij, maar ook font types en kleurgebruik is belangrijk om je merkactivatie goed in te kunnen zetten.
Het is van belang dat zo veel mogelijk manieren van communicatie genoteerd staan en dat er op een herkenbare manier gecommuniceerd wordt. Hierbij hoort dus ook een belangrijk onderdeel als ‘tone of voice’. Tone of voice is de stem waarmee je merk en de toon waarop je communiceert naar de doelgroep van het merk. Daarbij is het van belang goed te onderzoeken hoe de doelgroep aangesproken wil worden, maar ook hoe je medewerkers en stakeholders aangesproken willen worden.
De voordelen van digitale merkactivatie.
-
Groter bereik. Digitale merkactivatie stelt merken in staat om een groter publiek te bereiken met campagnes, aangezien online kanalen een breed scala aan potentiële klanten over de hele wereld bereiken. Dit vergroot de merkbekendheid en zichtbaarheid, wat kan leiden tot meer leads en conversies.
- Meetbare resultaten. Een groot voordeel van digitale merkactivatie is de mogelijkheid om de resultaten nauwkeurig te meten en te analyseren. Met behulp van digitale analysetools kunnen merken inzicht krijgen in het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep, evenals de effectiviteit van hun marketinginspanningen. Dit stelt jou in staat om je strategieën continu te optimaliseren en beter te begrijpen welke activiteiten het meeste rendement opleveren.
- Interactieve betrokkenheid. Merken kunnen gebruikmaken van verschillende digitale kanalen en technologieën, zoals sociale media, interactieve inhoud en gamification, om de betrokkenheid van gebruikers te stimuleren. Dit creëert een positieve merkervaring en versterkt de band tussen het merk en de consument.
- Kostenbesparing. Digitale merkactivatie kan kosteneffectiever zijn dan traditionele marketingactiviteiten. Het opzetten en beheren van online campagnes kan vaak goedkoper zijn dan het organiseren van fysieke evenementen of het adverteren in traditionele media. Bovendien kunnen digitale kanalen gerichter worden ingezet om specifieke doelgroepen te bereiken, waardoor er minder verspilling is van marketingbudget.
Digitale merkactivatie in praktijk.
Uiteindelijk leidt naamsbekendheid tot meer verkopen en dus meer omzet. Versterk je de naamsbekendheid, dan stijgen de verkopen! Genoeg reden om merkactivatie in te zetten. Benieuwd hoe je meer online resultaat behaalt met digitale merkactivatie? Download de 7 stappen in dit spiekbriefje.
Hoe bepaal jij jouw merkactivatie (brand activation) strategie?
Voor een organisatie is het dus erg belangrijk om de naamsbekendheid te verhogen en daarmee de omzet, maar hoe doe je dat en wat levert het op? Allereerst is het belangrijk om een goede merkstrategie te hebben om vanuit daar kanalen te kiezen om de beoogde doelgroep te bereiken.
Jouw merkstrategie maakt je merk uniek
Een goede merkactivatie strategie begint met een duidelijk begrip van je doelgroep en merkidentiteit. Het is essentieel om te weten wie je wilt bereiken en wat je wilt communiceren. Daarnaast is het van belang om de juiste kanalen te identificeren om je boodschap effectief over te brengen. Een digitale merkactivatie strategie vereist een sterke online aanwezigheid, inclusief een gebruiksvriendelijke website, actieve social media-accounts en relevante content. Het opzetten van een gedegen CRM-systeem om klantgegevens te verzamelen en te analyseren is ook cruciaal. Bovendien moet je de prestaties van je activiteiten regelmatig meten en aanpassen om het succes van je strategie te waarborgen.
Kies je de juiste kanalen voor jouw merkactivatie:
SEO voor onderscheidend vermogen
Een vaak gebruikt voorbeeld van merkbekendheid is het aantal keer dat een merknaam wordt opgezocht in een zoekmachine. Hoe vaker de naam van je organisatie wordt opgezocht in Yahoo of Google, hoe groter de naamsbekendheid. Dit resulteert dan weer in meer website bezoekers en meer website bezoekers betekent over het algemeen een hogere omzet.
Een extra bijkomend voordeel is een verhoging in rangschikking binnen de zoekresultaten van Google en Yahoo, net als SEO. Een goede rangschikking binnen zoekmachines is namelijk cruciaal. Dit geeft merkbekendheid een duurzame groei met een hoge ROI (return on investment).
Social media voor meer bekendheid
Naamsbekendheid is de belangrijkste reden voor marketeers om actief te zijn op sociale media. Hier zijn vele redenen voor, maar de voornaamste redenen zijn de lage kosten en het feit dat merendeel van de Nederlanders in het bezit is van een account op één of meer social media kanalen. Daarmee is het laagdrempelig om nagenoeg altijd je doelgroep te vinden op sociale media. Vele sociale media kanalen geven daarnaast ook inzichten in het gedrag van je volgers zoals bereik en engagement.
Goede content die past bij je merk en de doelgroep aanspreekt is daarbij belangrijk, maar er zijn ook meer succesfactoren voor social media en je merk, zoals het laten zien van van de humoristische kant van je organisatie of een kijkje achter de schermen te geven door bijvoorbeeld leuke TikTok video's te plaatsen, zodat je doelgroep zich echt verbonden voelt met je merk en organisatie. Denk goed na over wat het doel is van je campagne en hoe je de interactie met je doelgroep aan kunt gaan.
Marketplaces voor succesvol verkopen
Bol.com en Amazon zijn vast bekende webshops. Je kunt er werkelijk van alles bestellen, en dus ook jouw product verkopen. Naast Bol.com en Amazon zijn er nog vele Marketplaces waar een organisatie haar producten kan aanbieden. Je vergroot hiermee je markt en zorgt voor activatie van jouw product op een extern platform. Je moet je hierbij wel realiseren dat niet iedereen zich bewust is van de verkopende partij.
Merk marketing bij lancering van product of bedrijf?
Niet alleen voor B2C, maar ook voor B2B zijn marketplaces belangrijk om als merk de doelgroep te bereiken. Als merk is het namelijk ook belangrijk een goede customer experience te hebben en goed bereikbaar te zijn voor jouw doelgroep. Ook hier speelt merkbekendheid een grote rol.
De aanwezigheid van marketplaces kan namelijk het verkeer naar je website ook verhogen en daarnaast ben je ook nog beter zichtbaar. Op marktplaatsen is het dus extra belangrijk om onderscheidend te zijn.
Branded Paid Search voor jouw merkactivatie
Een andere belangrijke manier om effectief de naamsbekendheid te vergroten is het adverteren met je eigen bedrijfsnaam of merk, ‘Branded Paid Search’. Zou je wel of niet adverteren op je bedrijfsnaam of merk binnen Google Ads?
Wanneer we kijken naar Google Ads zou je kunnen denken dat er voor je eigen bedrijfsnaam of merknaam geen advertenties op SEA nodig hebt, je scoort immers organisch toch hoog. Toch is het zo dat concurrenten ook zichtbaar zijn als er op jouw organisatie wordt gezocht, deze zijn immers ook relevant voor de prospect. Ook kunnen zij adverteren op het merk van je organisatie.
Wanneer je adverteert op je eigen naam sta je in elk geval bovenaan en gelukkig zul je erg lage CPC ervaren, gezien de concurrentie op jouw merknaam waarschijnlijk laag is. Het is ook erg goed voor de algehele kwaliteit van je Google Ads account, omdat de relevantiescore van je bedrijfsnaam erg hoog is, wanneer iemand hier op zoekt. Google beloont je voor deze relevantiescore door je andere advertenties vaker in aanmerking te laten komen.
Branded Content om vertrouwen te winnen
Branded Content is content waarbij de commerciële boodschap niet centraal staat in een advertentie. Wat wel centraal staat is de waarde van een uiting. Dit is meestal informatief of amuserend van aard. Hierdoor wordt branded content vooral ingezet om de naamsbekendheid te verhogen. Belangrijk bij branded content is het bewustzijn van een reclame weg te laten.
Er worden veel reclameboodschappen reproduceert, waar een ontvanger mee te maken krijgt. Het moet daarom iets bijzonders zijn om tussen al die reclameboodschappen op te vallen.
Digitale merkactivatie bij DNZ.
Wil jij starten met goede merkactivatie, maar weet je niet waar je moet beginnen, of heb je juist moeite met de uitvoering? Een merk bouwen kost veel tijd en aandacht, maar ook passie, kennis en creativiteit zijn belangrijk om op te vallen en uit te springen bij je doelgroep. Ook wil je weten wat een merk oplevert en dat kan!
Wij meten dit met een helder dashboard, zodat je weet hoe het merk presteert. Van merkstrategen die je merk verder uitbouwen tot art directors, copywriters, designers en marketeers die samen met jou impactvolle campagnes samenstellen. Content- en social media experts activeren, inspireren en informeren je doelgroep en data experts maken prestaties realtime inzichtelijk. Dit alles dit multidisciplinair; voor betere merkprestaties.
Zo gaan we te werk.
We gaan planmatig, volgens ons volwassenheidsmodel, aan de slag met jouw uitdaging op het gebied van digitale merkactivatie.