Starten met SEO.
Lees hier alles over SEO. Hoe je start met Search Engine Optimization (SEO), van strategie tot uitvoering.
Bereik meer met Search Engine Optimization.
Ontdek hier hoe je organisch hoger in de resultaten van de zoekmachines verschijnt met SEO. Zet jouw volgende stap en wees online aanwezig als je doelgroep naar jouw product of dienst op zoek is!
Niet alles op het gebied van SEO is hetzelfde. Je kunt ze onderverdelen in: content, technische en autoriteit.
Lees verder.Wat is SEO?
SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit zijn alle processen en optimalisaties met als doel de website hoger in zoekmachines zoals Google te laten verschijnen. Het bevat alle werkzaamheden die je uitvoert om organisch hoger in de resultaten van de zoekmachines te verschijnen.
Betere organische zoekresultaten
Organisch ranken betekent dat je in de zoekresultaten verschijnt zonder dat je daar geld voor hebt betaalt. Bij SEA moet je juist wel betalen voor het omhoog komen in de zoekresultaten. Organische posities zorgen er dus voor dat je ‘gratis’ bezoekers naar je website navigeert. Ga zelf maar eens na, je pakt bijna altijd een van de bovenste websites in de zoekmachine. Maar, je website optimaliseren voor zoekmachines kost veel tijd - en een toppositie krijg je niet zomaar!
On- en off page SEO
On page SEO is een optimalisatie strategie die direct op jouw website pagina's worden toegepast, het doel hierbij is om de inhoud en structuur van jouw webpagina zoekmachine vriendelijker te maken. Dit doe je door de juiste zoekwoorden en meta title te gebruiken.
Bij off page SEO gaat het vooral over de strategie die je toepast buiten jouw eigen website. Hierbij richt je vooral op het verbeteren van de reputatie, (online) autoriteit en algemene online aanwezigheid van jouw website. Focus hierbij op relevante backlinks (links op externe websites), lokale SEO en influencer marketing. Dit zorgt ervoor dat jouw webpagina betrouwbaarder wordt en dat jouw webpagina zijn lokale vindbaarheid vergroot.
On- en off page SEO zijn beide cruciaal voor een SEO strategie, ontdek in deze ultieme gids hoe je start met een gedegen SEO strategie.
Verschillende soorten SEO.
Niet alles op het gebied van SEO is hetzelfde, er zijn namelijk verschillende soorten SEO. Je kunt SEO onderverdelen in:
- Content SEO
- Technische SEO
- Autoriteit SEO
Content SEO
Content SEO is alles rondom de inhoud op je website. Het omvat alle strategieën om individuele pagina’s te optimaliseren. Dit helpt de zoekmachines om het onderwerp van de geschreven inhoud te begrijpen. Daarnaast herkent de zoekmachine of de bron waardevol genoeg is om aan mensen te laten zien.
Content SEO bestaat onder andere uit:
-
Keyword research
Onderzoek waar je bezoeker naar kijkt en naar welke keywords een bezoeker zoekt (zoekvolumes) om bij je product of dienst te komen. Identificeer relevante zoekwoorden en zoekzinnen die betrekking hebben op je website en de inhoud ervan. Je kunt gebruik maken van verschillende SEO tools om te achterhalen welke zoekwoorden populair zijn en een hoog zoekvolume hebben. Het doel is om relevante keywords te bepalen die je kunt optimaliseren en waarop je kunt adverteren. Verwerk deze bepaalde zoektermen in jouw content zodat het SEO technische zo hoog mogelijk scoort. -
Het creëren van content
Creëer hoogwaardige en relevante content die aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Schrijf informatieve blogs, maak boeiende video's of deel nuttige infographics. Goede content helpt bij het aantrekken van organisch verkeer en het verkrijgen van externe links. Je content moet beschikken over de belangrijkste zoekwoorden, relevantie, goede leesbaarheid, het gebruik van titels in de tekst, interne links, etc. Alles wat gericht te maken heeft met je content moet in orde zijn. -
Keyword optimalisatie
Belangrijke zoekwoorden verwerk je op strategische plaatsen op jouw website, zoals in de paginatitels, metabeschrijvingen, URL's, kopteksten en inhoud. Zet de juiste keywords op de juiste plek neer en optimaliseer je website zodat deze beter presteert in de zoekresultaten van Google. Het kiezen van de juiste keywords en meta tags helpen hierbij.
Technische SEO
Technische SEO gaat over alle niet-inhoudelijke elementen van je website.
Alle strategieën voor de backend structuur en de het verbeteren van de basis van de website vallen hieronder. De leesbaarheid van je website wordt door de technische SEO verbeterd en zorgt zo voor een optimale gebruikerservaring. De zoekmachines worden zo geholpen, doordat ze makkelijk zien of de kwaliteit van je website goed is. Daarnaast is de gebruikerservaring ook belangrijk voor lezers en deze kan invloed hebben op al het verkeer en de engagement rate. Onder technische SEO valt onder andere:
- Site architectuur
- Gestructureerde data
- Crawlability
- Snelheid van de site
- Mobiele-vriendelijkheid
- Beveiliging
- Indexering
Autoriteit SEO
Linkbuilding; om de autoriteit en dus je betrouwbaarheid van de website te vergroten. Google hecht veel waarde aan een betrouwbare website, hierdoor kunnen bezoekers in Google die een zoekopdracht uitvoeren veel beter hun antwoord op de vraag vinden. Dat vindt Google belangrijk. Je hebt verschillende soorten backlinks zoals kwalitatieve links & kwantitatieve links, kies hierbij de relevante backlinks uit voor jouw pagina. Ook zijn startpagina's een manier van verkrijgen van links. Een natuurlijk linkprofiel is van belang om niet als spammy, en dus onbetrouwbaar over te komen.
Autoriteit bestaat dus grotendeels uit het opbouwen van hoogwaardige backlinks (links naar andere websites). Een groot volume aan links die naar je site verwijzen vanuit relevante en betrouwbare sites toont aan zoekmachines dat je website een waardevol resultaat is.
SEO strategie.
SEO kent vele soorten en manieren om het toe te passen. Maar hoe doe je dat precies? We vertellen je alles over het bepalen van de juiste zoekmachine optimalisatie strategie als organisatie en hoe je een SEO migratie het beste kan aanpakken. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe zoekmachines werken om zoekmachineoptimalisatie toe te passen.
Er zijn veel factoren die meespelen voor het komen tot een goede SEO strategie. Niet iedere factor is direct beïnvloedbaar en ook niet elke factor heeft direct impact op je positie in de zoekmachine, dat maakt het erg lastig. Toch blijven er genoeg factoren over waar je als marketeer wel mee bezig kan.
Allereerst moet je beschikken over een goed fundament, voordat je echt kunt beginnen met het optimaliseren van je website. Hoger in de zoekmachine willen ranken kan alleen als je ook daadwerkelijk rankt. Je website moet bestaan uit content, kwalitatieve pagina's, het moet ‘crawl-friendly' zijn wat betekent dat de website zo is ingericht dat Google er makkelijk doorheen navigeert. Tegenwoordig worden core web vitals gezien als een belangrijke ranking factor in het Google algoritme, core web vitals bestaat uit een set specifieke webprestatie-metingen. Deze metingen zijn gericht op de gebruikservaring van jouw website.
Om Google vervolgens van het bestaan van je website te laten weten, is Search Console een handige tool. Nu de basis is gelegd, wordt je website vanzelf geïndexeerd. Vanuit daar kun je bezig met het optimaliseren van de SEO ranking.
Het stappenplan voor een succesvolle SEO strategie.
Zonder zoekwoorden onderzoek te doen is je SEO strategie niks waard. Optimaliseren doe je namelijk op pagina's waarin je zelf de zoekwoorden bepaald. Wat zijn de relevante zoektermen? Welke zoekopdrachten wil je gevonden worden? Wat voor soort pagina speelt het best in op de behoefte van je bezoekers? Dat breng je in kaart met een zoekwoorden onderzoek!
Kom vrijblijvend met ons in contact om erachter te komen hoe je zo’n zoekwoorden onderzoek uitvoert!
Stap 1: Stel concrete doelen op
Voor iedere strategie is het handig om concrete doelen te stellen. Op die manier kun je na verloop van tijd meten of iets werkt of juist helemaal niet. Maak het zo concreet mogelijk, daardoor werk je er ook echt naar toe.
Voorbeelden van concrete doelstellingen voor een SEO strategie zijn:
- 25% meer organische bezoekers in een jaar tijd.
- Bij de top 5 posities op een aantal vooraf bepaalde zoekwoorden behoren.
Stap 2: De analyse en SEO nulmeting
Voordat je daadwerkelijk start met het uitvoeren van je SEO strategie, is het eerst verstandig om een aantal belangrijke zaken in kaart te brengen. Kom er in deze analyses achter hoe je ervoor staat en waar je aan moet werken.
Zoals in de inleiding al verteld is een zoekwoord onderzoek erg belangrijk. Hierbij kijk je naar welke zoekwoorden het meest interessant zijn voor jouw organisatie. De factoren waar je naar kijkt zijn:
- De relevantie
- De concurrentie
- Het zoekvolume
- De zoekintentie
Daarna start je met de SEO nulmeting. Idealiter doe je dat met een rank tracker, die ervoor zorgt dat je de juiste meting hebt. Zoekresultaten zijn namelijk beïnvloed door jouw zoekgeschiedenis en locatie en geven daarom dus niet een objectief beeld.
Een goede rank tracker kost vaak wel veel geld. Toch is het relevant genoeg om te weten welke zoekwoorden je op gevonden kan worden en vanuit daar je doelen bepalen.
Stap 3: Het bepalen van je KPI's
Als je niet helder hebt wat je moet meten, kun je ook het effect van je strategie niet meten. Daarom moet je belangrijk KPI’s opstellen! Die kunnen erg uiteenlopen, we nemen er een aantal met je door:
- Click Through Rate (CTR)
- De time on site
- Ranking op relevante zoekwoorden
- De laadtijd van je website
- Het aantal conversies
- De bounce rate
- Het organisch verkeer
Stap 4: Analyseren en optimaliseren van je content
Content analyseren is erg belangrijk voor het uiteindelijk kunnen optimaliseren van je SEO strategie. Om de SEO content analyse goed uit te voeren zijn een aantal facetten belangrijk:
- Er moet voldoende relevante content zijn. Alle zoekopdrachten moeten aansprekend zijn. Als je de mogelijkheid hebt om meer interessante informatie te produceren over diverse thema’s en subthema’s is dat zeker zinvol.
- Zorg dat je content juist gegroepeerd is op verschillende landingspagina’s. Anders kunnen je pagina’s met elkaar gaan concurreren voor zoekopdrachten.
- Je content moet logisch en goed te vinden zijn binnen je website. Zorg voor een goede URL-structuur, navigatie en interne links.
- Laat je content aansluiten bij de zoekintentie van je gebruikers.
Nadat je deze vragen volledig in kaart hebt gebracht, is het een stuk eenvoudiger om een werkplan te maken en deze goed te optimaliseren.
Stap 5: Analyseren en verbeteren
Google zelf is maar naar een ding op zoek: het bieden van de beste kijkervaring voor mensen die iets zoeken via de zoekmachine. De websites die het best werken op het gebied van techniek krijgen in Google voorrang en een hogere ranking. Om de techniek van je website te checken, moet je naar de volgende zaken kijken:
- Een URL vriendelijke websitestructuur
- Mobielvriendelijk
- Geen duplicate content
- Kapotte links fixen, zowel intern als extern
- De laadtijden
- Structured data, dan begrijpt Google je pagina beter
- HTTPs, Google waardeert een veilige zoekervaring
Stap 6: Verhogen van je autoriteit
De autoriteit van je website wordt bepaald door het aantal verwijzingen en links die je krijgt van andere relevante websites. Wanneer je bijvoorbeeld een groothandel bent, dan is het belangrijk dat je belangrijke afnemers je vermelden op hun website door middel van een link. Komt dat vaak voor, dan gaat Google ervan uit dat je een belangrijk zoekresultaat bent.
Al die verwijzingen en links naar je website, wordt het linkprofiel genoemd. Hoe waardevoller en natuurlijk je linkprofiel, hoe meer waardering van Google!
Die waardevolle links krijgen heet linkbuilding. Binnen SEO is dat een van de meest lastige dingen. Voor een natuurlijk linkprofiel moet alles aan de juiste voorwaarden en verhoudingen voldoen. Meest belangrijk bij goede linkbuilding is het hebben van veel links in content met relevantie. Daarnaast zijn een aantal andere aspecten belangrijk:
- Nationale en internationale links
- Anker teksten
- Startpagina, blog en image links
- Follow en no follow links
Stap 7: SEO meten en optimaliseren
Nadat je wat langere tijd bezig bent met het uitvoeren van je SEO strategie kan er gekeken worden of de eerste resultaten zichtbaar zijn. Kijk hierbij goed of de KPI’s die je van te voren op hebt gesteld ook echt de goede richting op gaan.
Je moet je SEO strategie de tijd geven om goede en zichtbare resultaten te behalen. Google ziet niet direct alle aanpassingen binnen je website. Na een aantal weken, of soms maanden kun je de effecten zien en kijken hoe je scoort in de rankings.
De voordelen van SEO.
SEO is een langdurig proces om hoog in de resultaten te verschijnen. Toch zijn de voordelen het waard om mee bezig te gaan. We vertellen je wat de voordelen van SEO optimalisaties zijn voor jouw organisatie.
SEO is gericht op kwaliteit
Een van de grootste voordelen van SEO is dat het een inbound marketingstrategie is.
In tegenstelling tot de outbound reclamekanalen, richten inbound methoden zich op het beter vindbaar zijn van je content en pagina’s. Een aantal methodes zoals cold calling, interuptive ads en spam mails worden alleen nog gebruikt met de doelen van die de adverteerder heeft opgesteld. Daarnaast vinden ontvangers deze mails enorm vervelend.
Inbound marketing is veel meer gericht op je klanten. In plaats van steeds op vervelende momenten in te breken bij je ontvanger, gaat het hier om het creëren van relevante informatie. Door interesse te wekken zorg je er wellicht voor dat ze bereid zijn om meer informatie over je organisatie te weten te komen. Dit helpt niet alleen je ontvangers, maar levert ook meer gekwalificeerde leads op voor je organisatie.
SEO advertenties zijn gratis
De organische ranglijsten waar Google over beschikt zijn gebaseerd op wat het algoritme bepaalt dat de beste resultaten zijn. Organisch ranken is alleen niet gemakkelijk!
Er is veel onderzoek nodig en je moet relevante en kwalitatieve content schrijven voor je lezers. Dat wordt een investering die of tijd of geld gaat kosten. Wanneer je het zelf allemaal opzet gaat er veel tijd in zitten voordat je beschikt over de juiste content. Er wordt daarom regelmatig gekozen voor een marketingbureau die kan helpen. Bij De Nieuwe Zaak helpen we je graag! Kom daarom eens vrijblijvend met ons in contact om te kijken naar de mogelijkheden voor jouw organisatie. Er zitten na deze tijd- of geldinvestering geen blijvende kosten aan je SEO verbonden.
Pagina’s blijven niet altijd even relevant. Het kan zijn dat je een pagina na verloop van tijd moet bijwerken, aanvullen of verbeteren als concurrenten zich richten op dezelfde zoekwoorden. Toch blijft je plek in de zoekresultaten altijd gratis, in tegenstelling tot pay per click (PPC) advertenties. Elke keer dat er op een pagina wordt geklikt brengt dit kosten met zich mee voor je organisatie.
SEO zorgt voor meer clicks
Terwijl PPC advertenties boven de organische ranglijsten te zien zijn, resulteert 71% van de zoekopdrachten in een klik op een van de organische websites die op de eerste pagina verschijnen. Het is lastig om te bepalen hoe dat komt, de meeste waarschijnlijke conclusie is dat het algoritme van Google wordt vertrouwd. Door jou SEO optimalisatie komen er meer potentiële klanten op jouw website.
SEO draagt bij aan Public Relations
SEO en Public Relations (PR) zijn twee hele verschillende marketingstrategieën. Toch kunnen ze eenvoudig samen worden gebruikt om de resultaten nog meer te verhogen. Beide strategieën kunnen worden verbonden door middel van linkbuilding, waar we het eerder over hebben gehad.
Links verdienen van andere websites is enorm belangrijk. Mogelijkheden om in blogs, nieuwsberichten of andere websites online te verschijnen draagt enorm bij aan je SEO. Daarnaast draait PR om het krijgen van nominaties, waardering en positieve publicaties over je organisatie.
Je merk naar buiten brengen via diverse kanalen en websites zorgt voor nog meer erkenning. Goede linkbuilding helpt dus niet alleen om je SEO strategie krachtig neer te zetten, maar draagt ook bij aan je PR!
SEO bij DNZ.
Hoe zorg je ervoor dat je de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw website voor relevante zoekopdrachten verbetert? De SEO experts van De Nieuwe Zaak helpen je daar graag bij.
Technische randvoorwaarden
SEO draait voor een groot deel om het aanbieden van relevante content aan jouw doelgroep. Deze content dient wel bereikbaar en indexeerbaar te zijn voor zoekmachines. Om dit te realiseren is de techniek achter een website belangrijk. Dit bepaalt onder andere:
- de snelheid waarmee zoekmachines pagina’s van jouw site kunnen crawlen;
- de hoeveelheid content die hiervan geïndexeerd wordt;
- de mate waarin zoekmachines de content juist interpreteren.
Onze experts zorgen ervoor dat de technische randvoorwaarden op orde zijn.
Content optimalisatie
Om goed gevonden te worden is het belangrijk dat een pagina zo ingericht is, dat die een zo relevant mogelijk antwoord geeft op de behoefte van de doelgroep. Onze experts helpen hierbij door te onderzoeken welke zoekopdrachten door de doelgroep worden gebruikt. Vervolgens vertalen we dit door naar een SEO- en gebruikersvriendelijke navigatiestructuur en helpen we bij het creëren van content voor deze pagina.
Autoriteit vergroten
Een factor die relatief zwaar meeweegt in het bepalen van de vindbaarheid van een pagina of website, is de autoriteit. Autoriteit wordt opgebouwd door relevante links van andere websites te verkrijgen. Deze links zijn voor zoekmachines een signaal dat iets zegt over de mate van relevantie van de pagina voor de doelgroep. Een relevante en waardevolle pagina zal logischerwijs makkelijker meer links van andere websites verkrijgen dan een pagina van lage kwaliteit. Onze experts hebben veel ervaring met verschillende technieken die een bijdrage leveren aan het verkrijgen van meer relevante links. Altijd volgens de richtlijnen van de zoekmachines, natuurlijk!