Bereik meer met E-mail marketing.
Bereik je doelen met het juiste bericht op het juiste moment. Wil je alles leren over hoe je meer bereikt met e-mail marketing? Zet hier jouw volgende stap.
Begin bij het begin: wat is e-mail marketing? En hoe start je hiermee?
Lees verder.De meest voorkomende soorten e-mails lees waaraan ze moeten voldoen!
Lees verder.E-mail marketing helpt je organisatie verder. Dit is waarom.
Lees verder.Wat is e-mail marketing?
Binnen Digitale Marketing is e-mail marketing één van de meest krachtige kanalen om van prospects klanten te maken, maar ook om je klantenkring te behouden en uit te breiden. Er zijn wereldwijd namelijk meer dan 3,9 miljard e-mailgebruikers!
Door het juiste bericht op het juiste moment te versturen sluit je volledig aan op de behoeften en verwachtingen van je doelgroep. Doe je dat goed, dan is de Return on Investment (ROI) hoog.
Daarnaast is e-mail de beste fanbase die je als marketeer kunt hebben. De klant kiest er namelijk voor om van jouw merk of organisatie bewust informatie te blijven ontvangen.
Belangrijk is wel dat de informatie die ze ontvangen relevant is voor hen. Dit kan door e-mails te triggeren door het gedrag van de gebruiker of de situatie waarin hij zich bevindt. Zo komt er iedere keer verrassende en relevante content in de inbox.
Door met content marketing in iedere fase van het aankoopproces aanwezig te zijn, help je consumenten met het oplossen van hun problemen. Vertel een verhaal met je klant in de hoofdrol en laat zien hoe jij ze kan ondersteunen. Doe je dit het beste? Dan win je het vertrouwen van de klant.
Hoe start je met e-mail marketing?
Veel organisaties zien het belang in van e-mail marketing. Maar, waar moet je beginnen? Om te beginnen met e-mail marketing is het van belang om een database te hebben met een substantiële hoeveelheid e-mailadressen. Vuistregel is wel: beter een kleine betrokken base dan een grote base met een lage betrokkenheid. Start bij de basis door een goed inschrijfformulier op je website te plaatsen waar je klanten en potentiële klanten zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Voeg ook de mogelijkheid voor opt-in toe aan je check-out. Het beste is om op een vast verzendtijdstip, bijvoorbeeld iedere vrijdagochtend, je nieuwsbrief te versturen. Dit zorgt voor een betrouwbare en consistente ervaring voor je ontvangers.
Een sterke e-mail base opbouwen
Een goed beheerde lijst met ontvangers vormt de ruggengraat van succesvolle e-mailmarketing. Deze lijst bevat de e-mailadressen van geïnteresseerde ontvangers die toestemming hebben gegeven om e-mailberichten van jouw bedrijf te ontvangen. Het opbouwen en onderhouden van een kwalitatieve base is cruciaal, omdat het de basis vormt voor het effectief bereiken van je doelgroep met relevante en boeiende content.
Door segmentatie en personalisatie toe te passen op je e-maillijst, kun je e-mailmarketingcampagnes creëren die aansluiten bij de individuele behoeften en interesses van je ontvangers, wat resulteert in een hogere betrokkenheid en conversie. Het beheren en bijwerken van je e-maillijst is dan ook een essentieel onderdeel van een succesvolle e-mail marketingstrategie.
E-mail marketing en de GDPR wetgeving
Het verzamelen van e-mailadressen volgens de GDPR-wetgeving (Europese regelgeving) is wettelijk verplicht en vereist zorgvuldigheid en transparantie. Bij het opbouwen van je e-mail base voor een e-mailmarketingcampagne is het cruciaal om aan de GDPR-normen te voldoen.
Dit betekent dat je expliciete toestemming moet verkrijgen van individuen voordat je hun e-mailadressen verzamelt en hen een e-mail verstuurt. Bij elke gegevensverzameling moet je duidelijk uitleggen waarom je de gegevens nodig hebt en welke toegevoegde waarde je aanbiedt aan de ontvangers, zoals relevante inhoud, aanbiedingen of nieuwsupdates. Zorg ervoor dat je een opt-in proces hebt waarbij mensen actief akkoord gaan met het ontvangen van e-mails.
Daarnaast moet je de mogelijkheid bieden om op elk moment af te melden, en je moet de verzamelde gegevens veilig en in overeenstemming met de GDPR bewaren en verwerken. Het naleven van deze regels is niet alleen een wettelijke verplichting, maar het helpt ook om het vertrouwen van je ontvangers te winnen en een positieve relatie op te bouwen.
Zo vermijd je spam e-mails
Het vermijden van het belanden van je e-mailcampagnes in de spammap van ontvangers is van vitaal belang voor een succesvolle e-mailmarketingstrategie. Om te voorkomen dat je e-mails als spam worden gemarkeerd, is het essentieel om een schone en goed onderhouden mailinglijst te hebben.
Het verzenden van spam-e-mails of ongewenste e-mails kan je reputatie als afzender schaden en leiden tot negatieve impact op je e-mailleverbaarheid. Zorg ervoor dat ontvangers alleen e-mails krijgen waarvoor ze zich hebben aangemeld en bied altijd een eenvoudige manier om zich af te melden.
Daarnaast is het van belang om relevante en waardevolle content te verstrekken als je een e-mail verstuurt, zodat ontvangers je e-mails als nuttig en gewenst beschouwen. Door te voldoen aan de beste praktijken voor e-mailmarketing en de verwachtingen van je abonnees te overtreffen, vergroot je de kans dat je e-mails de inbox bereiken in plaats van de spammap.
Vraag voorkeuren uit
Uiteraard wil je zo relevant mogelijk zijn, hiervoor heb je data van je ontvangers nodig. Denk aan interesse voorkeuren qua content bijvoorbeeld. Deze data kun je opvragen door een zogeheten verrijking campagne, zoals bijvoorbeeld een poll of een quiz.
Naast het uitvragen van voorkeuren is het ook te adviseren om klikgedrag in de mails en op je website te gebruiken om e-mails te personaliseren. Combineer dit vervolgens met de aankoophistorie van de ontvanger om mailings nog relevanter te maken. Bijvoorbeeld onderhoudstips voor een reeds aangekocht product.
Meer dan een nieuwsbrief
De nieuwsbrief communicatie vormt de hartslag van e-mail marketing. Maar, daarnaast zijn je e-mails ook door middel van triggers in te richten. Denk bijvoorbeeld aan een review e-mail die wordt verstuurd op het moment dat je klant een aankoop heeft gedaan of een verlaten winkelwagen e-mail wanneer iemand zijn aankoop niet heeft voltooid. In de basis is het dus van belang om:
- een base op te bouwen;
- deze base betrokken te houden door regelmatig te mailen;
- steeds meer te weten te komen over je ontvangers om uiteindelijk zo relevant mogelijk te worden qua boodschap en timing.
De nieuwsbriefcommunicatie vormt de hartslag van e-mailmarketing. Maar, daarnaast zijn je e-mails ook door middel van triggers in te richten. Denk bijvoorbeeld aan een review e-mail die wordt verstuurd op het moment dat je klant een aankoop heeft gedaan of een verlaten winkelwagen e-mail wanneer iemand zijn aankoop niet heeft voltooid. In de basis is het dus van belang om een base op te bouwen; deze base betrokken te houden door regelmatig te mailen; steeds meer te weten te komen over je ontvangers om uiteindelijk zo relevant mogelijk te worden qua boodschap en timing. Hierdoor kun je waardevolle relaties opbouwen en blijvende impact creëren met je e-mailmarketingcampagnes.
Wat is split testing in e-mail marketing?
Als je het hebt over e-mail marketing, dan heb je het vaak ook over split testing of A/B-testing. A/B-testen is een kwantitatieve onderzoeksmethode waarin er twee varianten met elkaar vergeleken worden. Zo ontdek je welke variant het beste of gewenste resultaat oplevert. Een testgroep wordt bij een A/B-test in tweeën gedeeld. Het eerste deel krijgt het origineel (versie A) te zien, het tweede deel een variant (versie B) hierop.
A/B-testen zorgt ervoor dat je beter inzicht in je doelgroep krijgt. Zo meet je hoe je doelgroep op bepaalde zaken reageert. Hoe meer inzicht, hoe betere e-mails er verstuurd kunnen worden. Er zijn namelijk altijd verbeterpunten - met A/B-testen ontdek je deze.
Binnen e-mail marketing zijn er verschillende elementen waarop je een A/B-test uit kunt voeren. Denk aan het verzendtijdstip, de lay-out, de onderwerpregel, de naam van de afzender en de tekst in je call to action.
Wat is het verschil tussen e-mail marketing en e-mail marketing automation?
E-mail marketing automation is een meer geavanceerde manier van e-mail marketing. Bij e-mail marketing automation worden de e-mails geautomatiseerd verstuurd, met de juiste boodschap op het juiste moment en naar de juiste persoon. Denk aan een bericht om je te feliciteren met je verjaardag of dat er nog een product in je winkelwagen staat.
E-mail marketing automation zorgt er vaak voor dat er veel relevantere e-mails worden verstuurd. Door verschillende data aan elkaar te koppelen, stuur je de ontvanger waar hij of zij op dat moment naar op zoek is.
Het juiste onderwerp voor je e-mail marketing campagne kiezen
Het bedenken van een aantrekkelijk onderwerp voor e-mails is een essentieel onderdeel van een succesvolle e-mailmarketingcampagne. Het onderwerp is vaak het eerste wat de ontvanger krijgt te zien in zijn of haar inbox, dus het moet de aandacht trekken en nieuwsgierigheid opwekken. Om een aantrekkelijk onderwerp te bedenken en te schrijven, is het belangrijk om de interesses en behoeften van je doelgroep in gedachten te houden.
Personalisatie is hierbij van groot belang; gebruik de naam van de ontvanger of specifieke informatie over hun interacties met je merk als dat mogelijk is. Houd de onderwerpregel kort en krachtig, en probeer de waarde of het voordeel van de e-mail duidelijk te maken. Denk na over wat de ontvanger op je mailinglijst motiveert en waarom ze jouw e-mail zouden willen openen.
Test verschillende onderwerpregels om te zien welke het beste werken voor jouw specifieke doelgroep en e-mailmarketingcampagne. Een aantrekkelijk onderwerp is de sleutel tot het verhogen van de open rates en de betrokkenheid van je e-mails.
Alle soorten e-mail marketing.
In e-mail marketing zijn er veel soorten e-mails van elkaar te onderscheiden. Lees hier de meest voorkomende soorten en waar ze aan moeten voldoen. Handig om de juiste e-mail campagne op te zetten!
Nieuwsbrieven
Een nieuwsbrief is een e-mail die op regelmatige basis naar de abonnees van de nieuwsbrief wordt verstuurd. Nieuwsbrieven gaan vaak over een bepaald onderwerp of thema. De abonnees worden op de hoogte gehouden van het laatste nieuws, worden geïnspireerd of aangezet tot een klikactie of aankoop. Het is belangrijk om bij het maken van een nieuwsbrief de ontvanger in gedachten te houden. De abonnees hebben namelijk een bepaalde verwachting van de inhoud.
De nieuwsbrief moet vooral herkenbaar zijn. Door de huisstijl en de merkwaarden toe te voegen, wordt herkenning en vertrouwen gecreëerd. Ook is een goede nieuwsbrief gebruiksvriendelijk, overzichtelijk, aantrekkelijk en foutloos geschreven. Volgens de AVG-wetgeving moet er een afmeldlink in de nieuwsbrief staan.
Servicemail
De servicemail is een contactmoment dat wordt geïnitieerd als vervolg op een actie of een eerder contactmoment. Dit kan bijvoorbeeld een bestelling of een aanvraag van een lidmaatschap zijn. Omdat de servicemail wordt verstuurd nadat de klant een handeling heeft uitgevoerd, wordt deze mail vaak aandachtiger gelezen dan bijvoorbeeld een nieuwsbrief. De klant verwacht namelijk een reactie op zijn handeling. Voorbeelden van servicemails zijn:
- Orderbevestiging
Deze mail ontvangt de klant na een bestelling. Hierin wordt de bestelling bevestigd en de verwachte leverdatum gecommuniceerd. Dit wordt ook wel een transactionele e-mail genoemd. - Wijziging in leverdatum
Het kan voorkomen dat de verwachte leverdatum niet gehaald kan worden. Een mail met de nieuwe leverdatum wordt dan verstuurd. - Niet meer leverbaar
Als het product niet meer geleverd kan worden, ontvangt de klant hier een bericht over. - Opzegbevestiging
Deze mail bevat een bevestiging van een opzegging, bijvoorbeeld als iemand zich afmeldt van de nieuwsbrief.
Actiemails
Een actiemail wordt vaak gebruikt om de klant op te roepen tot een aankoop. De actie is bijvoorbeeld een kortingscode, spaarprogramma, winactie of cashback actie. Maar, dit hoeft niet het geval te zijn. Actiemails kunnen ook ingezet worden om de ontvanger bijvoorbeeld te vragen een enquête in te vullen of om een andere handeling uit te voeren.
Een actiemail moet voldoen aan een heldere actie. Het moet voor de ontvanger duidelijk zijn wat de actie inhoudt en tot wanneer de actie geldt.
Review mail
Als je meer inzicht wil hebben in hoe klanten over jouw bedrijf denken, kun je ze oproepen om een review te schrijven. Vaak worden review mails gestuurd na een aankoop of contact met de klantenservice. Zo vraag je actief om een beoordeling en ontdek je wat de plus- en minpunten zijn van de klantreis.
Deze feedback is interessant voor jou als bedrijf, omdat je zo kunt zien wat je goed doet en wat je nog kunt verbeteren. Ook zijn reviews erg waardevol om andere klanten te trekken. Voor toekomstige klanten zijn gebruikersreviews erg belangrijk in het aankoopproces. Tegenwoordig leest 92% van de consumenten online reviews, dus social proof is erg belangrijk. Positieve reviews zorgen dus voor meer klanten!
Profielverrijking mail
Door middel van het sturen van een profielverrijking mail, leer je jouw abonnees beter kennen. Zo kun je e-mailcampagnes nog beter laten aansluiten op hun wensen en eisen. Ook is het hierdoor mogelijk om personalisatie toe te passen.
Een schoenenwinkel kan bijvoorbeeld vragen welke maat de klant heeft, zodat hij of zij alleen schoenen in eigen maat te zien krijgt. Of uitvragen of de klant interesse heeft in mannen- of damesschoenen. Zo worden de toekomstige mails relevanter!
Productaanbeveling mail
Webshops hebben tegenwoordig ontzettend veel data. Je kunt bijvoorbeeld zien wanneer je klant een bepaald product heeft bekeken, maar niet heeft aangeschaft. Deze data kun je goed gebruiken voor een productaanbeveling mail.
In deze mail wijs je de klant nogmaals op het product waar interesse in is getoond. Ook kun je vergelijkbare of aanverwante producten tonen.
VIP member mail
Je kunt ervoor kiezen om klanten VIP member te laten worden. Deze members krijgen dan bijvoorbeeld extra voordelen of spaaracties, worden eerder op de hoogte gebracht van kortingsacties of krijgen exclusieve kortingsacties en speciale aanbiedingen of producten.
Het is dus noodzakelijk dat er een duidelijk VIP programma wordt uitgedacht, voor je de eerste VIP member mail verstuurt. In deze mail wordt de bevestiging van de aanmelding en de voordelen van het VIP membership nog eens benoemd.
Event-driven e-mails
Event-driven e-mail is een onderdeel van een event driven e-mailcampagne. Dit houdt in dat na bepaalde acties, handelingen of data een geautomatiseerde mail wordt gestuurd. Voorbeelden van event-driven e-mails zijn verjaardagsmails, abandoned shopping cart e-mails, heractivatie mails of reminders.
Verjaardagsmail
Een verjaardagsmail bevat een attentie op de verjaardag van de abonnee. Dit kan een felicitatie, presentje of een speciale kortingscode zijn. Maar liefst 48% van de Nederlanders ontvangt graag een verjaardagsmail van een webshop, blijkt uit onderzoek van Spotler. Reden genoeg om de verjaardag van je abonnees niet te vergeten!
Heb je deze informatie niet van je abonnees? Voer dan een profielverrijking campagne uit, zodat je gepersonaliseerd kunt gaan mailen.
Abandoned shopping cart e-mails
Stel: een klant vult zijn winkelmandje, maar verlaat de webshop zonder af te rekenen. Dit is iets wat vaak gebeurt en kan verschillende redenen hebben. Een paar voorbeelden:
- Fun shopping
- Vergelijkend winkelen
- De winkelwagen wordt gebruikt als verlanglijstje
- Te hoge prijzen of verzendkosten
- Een te moeilijk afrekensysteem
- Technische problemen
- Afleiding
- Producten bewaren voor later
- Slecht retour- of ruilbeleid
Het is mogelijk om deze twijfelende bezoekers over te halen om alsnog een aankoop te doen. Dat is mogelijk met een abandoned shopping cart e-mail. In deze mail wordt vermeldt welke producten nog in de winkelmand staan, vaak wordt dit visueel getoond door een afbeelding van het product erbij te zetten. Belangrijk is dat er een duidelijke call-to-action in de mail staat, zodat de bezoeker de aankoop alsnog kan voltooien. Een extra overtuiging tot aankoop kan ook een eenmalige kortingscode zijn.
Welkomstmails
Wanneer iemand zich inschrijft voor een mailinglijst, zoals een nieuwsbrief, stuur je een welkomstmail. Dit is eigenlijk een bevestiging van de inschrijving. Een welkomstmail is de ultieme mogelijkheid om je merkwaarden en huisstijl te introduceren aan je abonnees. Zorg er dus voor dat je welkomstmail visueel aantrekkelijk is en de juiste boodschap overbrengt. Ook is het belangrijk dat er in de welkomstmail wordt vermeldt dat de abonnee zich altijd weer kan uitschrijven voor de mail. Zet daarom ook een link naar de uitschrijfpagina in de mail.
Reminders
Een reminder is een mail waarin de ontvanger herinnerd wordt aan bepaalde evenementen of gebeurtenissen. Heb je bijvoorbeeld een speciale kortingsdag in het verschiet? Of een live evenement? Dan stuur je een reminder voor dit evenement na de aankondiging ervan. vaak wordt dit een paar dagen voor het event of de gebeurtenis gestuurd.
Reminders kunnen ook ingezet worden om service te bieden. Bijvoorbeeld wanneer een aangeschaft product toe is aan een onderhoudsbeurt, of wanneer het een logische stap is om een herhaalaankoop te doen.
Promotionele e-mails
Een promotionele e-mail is de traditionele product nieuwsbrieven. In deze mail staat informatie over nieuwe producten, speciale aanbiedingen of tips om bepaalde aankopen te doen. Zorg ervoor dat deze mails aansluiten bij het eerdere aankoopgedrag van de klant, om een zo relevant mogelijke aanbieding te kunnen doen.
Reactivatie e-mails
Inactieve e-mail abonnees zijn een veel voorkomend probleem voor veel e-mailmarketeers. Met inactief worden de abonnees die over een bepaalde periode geen enkele mailing meer hebben geopend bedoeld. Vaak is dit aandeel de helft of zelfs driekwart van de e-mail base.
Gelukkig kun je met een reactivatie e-mailcampagne proberen deze inactieve abonnees weer actief laten worden. Zo hoef je deze groep niet direct uit je adressenbestand te wijzigen. Hoe je dat doet lees je in het spiekbriefje “In 6 stappen een schone e-mail database”.
Seizoensgebonden e-mails
Seizoensgebonden e-mails worden net voor of tijdens het nieuwe seizoen verstuurd. Laat bijvoorbeeld de nieuwe seizoensproducten zien met de bijbehorende acties. De meest favoriete seizoenen zijn het voorjaar/de zomer (inclusief het nieuwe schoolseizoen) en de winter, met de focus op december. In elk seizoen zijn er verschillende haakjes om seizoensgebonden mails te versturen. In de modebranche kun je bijvoorbeeld het voorjaar of de herfst gebruiken voor tussenjassen, de zomer voor de nieuwste badmode en de winter voor de meest feestelijke kleding.
De juiste strategie voor
e-mail marketing.
Een e-mail marketing strategie opzetten kan kan op meerdere manieren! Lees verder en ontdek hoe je een sterke strategie formuleert.
Concurrentieanalyse
Om een goede e-mail strategie op te zetten is het belangrijk om te kijken wat er in de markt gebeurt. Een concurrentieanalyse is een belangrijk onderdeel van je e-mail marketing strategie. Bij een concurrentieanalyse zet je op een rij wie je belangrijkste concurrenten zijn en welke sterke en zwakke punten zij hebben ten opzichte van jouw organisatie. Op deze manier krijg je een goed beeld op welke zaken je uitblinkt en waar er nog werk aan de winkel is. Tip: schrijf je in op de nieuwsbrief van je concurrenten.
SWOT-analyse
SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). In een SWOT analyse zet je alle sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen op een rijtje om te kijken waar de focus van je e-mail marketing strategie op moet liggen. Sterktes en zwaktes heb je vaak meer invloed op, aangezien deze vanuit je eigen organisatie komen. Hier kom je achter door de volgende vragen te stellen:
- Waar zijn we goed in?
- Wat loopt goed?
- Waar zijn we niet goed in?
- Wat werkt niet?
- Wat kan beter?
- Waar zitten onze zwakke plekken als team?
Kansen en bedreigingen komen uit je externe omgeving, hier kun je dus wel op inspelen met je sterktes maar heb je minder invloed op aangezien deze afhankelijk zijn van de ontwikkelingen in markt of het land waarin je opereert. Kansen en bedreigingen achterhaal je door bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen:
- Welke kansen en ontwikkelingen zien wij door externe ontwikkelingen?
- Welke bedreigingen zien we voor ons in de ontwikkelingen in de markt/politiek?
- Zijn er wijzigingen in onze omgeving die, als we niets doen, kunnen leiden tot een serieuze bedreiging voor ons.
Doelstellingen
Doelstellingen zijn een belangrijk onderdeel van je e-mail marketing strategie. Wanneer je niet weet wat je wil bereiken is het natuurlijk erg lastig te bepalen of je e-mail strategie succesvol is geweest. Doelstellingen zijn er marketing breed maar ook specifiek voor e-mail marketing natuurlijk. Zorg er altijd voor dat je doelstellingen SMART zijn. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Op deze manier kun je straks ook meten of je doelstellingen binnen de gestelde deadline is gehaald.
“Eind 2021 willen we een omzet van 1 miljoen uit het kanaal e-mail hebben gerealiseerd” is een voorbeeld van een SMART doelstelling. Naast omzet is e-mail ook een belangrijk relatie kanaal. Doelstellingen rondom service, zoals bijvoorbeeld het verlagen van het aantal retouren, kan ook een belangrijke doelstelling van e-mail zijn.
Contactstrategie
De contactstrategie geeft weer hoe er met bestaande klanten en potentiële klanten wordt gecommuniceerd op verschillende fases in de customer journey via het kanaal e-mail. Door met verschillende slimme campagnes in te spelen op alle fases van je customer journey zorg je voor betrokkenheid en behoud van klanten.
E-mail marketing is het perfecte medium om hierop in te spelen. De contactstrategie vormt de basis van je e-mail marketing strategie.
Stel jezelf de volgende vragen om tot een goede contactstrategie te komen:
- Welke triggers gebruiken we om timing en content relevanter te maken
- Welke contactmomenten zijn er?
- Hoe kunnen we personalisatie inzetten door middel van interactie data, aankoopdata en webactiviteit?
Uitvoering
Je doelstellingen en contactstrategie vormen de basis. Maar, net zo belangrijk is uiteraard de uitvoering. Het is belangrijk om je af te vragen of dat je voldoende capaciteit hebt om je e-mail marketing strategie te realiseren.
E-mail marketing automation
Daarnaast kan het handig zijn om externe expertise in te schakelen om je te helpen de basis op te zetten. Het opzetten van e-mail marketing automation campagnes kost in het begin wat tijd, maar zodra het staat vergt het relatief weinig inspanning. Dan ga je zelfs kosten besparen door bijvoorbeeld handmatige processen te automatiseren.
Budget
Budget is goed om rekening mee te houden, maar laat je er niet teveel door beperken bij het vormen van je strategie en plan. E-mail marketing is namelijk één van de meest effectieve kanalen voor het versterken van loyaliteit binnen het bestaande klantenbestand en het stimuleren van commercie. Ook is het een fantastisch kanaal om potentiële klanten te benaderen om over te gaan tot het doen van een aankoop.
Wanneer je e-mail marketing op een goede manier inzet kan het je een Return On Investment (ROI) van 1:38 opleveren. Dit wil zeggen dat iedere euro die je in e-mail marketing investeert het 38-voudige oplevert! Dit maakt e-mail marketing de absolute koning van de ROI. Als je de ROI inzichtelijk krijgt van e-mail wordt het budget minder beperkend en kun je sneller gaan groeien.
Wat te doen met inactieve abonnees?
Een e-mail marketing consultant voert regelmatig analyses uit op de performance van de e-mails. Dit levert altijd erg waardevolle inzichten op en kun je zien wat er goed gaat, maar ook wat er mis gaat met e-mail marketing. Wat vaak naar voren komt, is dat er veel inactieve abonnees zijn. Dat zijn abonnees die over een bepaalde periode geen enkele e-mail meer hebben geopend. Deze groep wil je niet weggooien, want het is nog steeds je doelgroep en je wilt ze bereiken. Maar: inactieve abonnees kosten niet alleen geld, ze zijn zelfs schadelijk voor de rest van je e-mail bestand.
Het is natuurlijk belangrijk dat je gaat nadenken over hoe je kunt voorkomen dat abonnees inactief worden. Maar wat doe je met je huidige inactieve abonnees? Voordat je ze uit je adressenbestand filtert kun je eerst proberen om ze te heractiveren.
Download hieronder het stappenplan ‘In 6 stappen een schone e-mail database’ om te lezen hoe je inactieve abonnees kunt heractiveren.
Hoe zet je een e-mail campagne op?
E-mail marketing is een krachtige tool waarmee je direct in contact kunt komen met je doelgroep. E-mailcampagnes vormen hierbij het kloppende hart van deze strategie. Met goed ontworpen e-mails kun je niet alleen belangrijke informatie delen, zoals productupdates of aanbiedingen, maar ook waardevolle relaties opbouwen met je klanten. Door personalisatie en segmentatie kun je e-mails sturen die perfect aansluiten bij de interesses en behoeften van je ontvangers, wat de betrokkenheid en conversies aanzienlijk kan verhogen.
Na het bepalen van sterke strategie is het tijd om aan de slag te gaan met het opzetten van een e-mail campagne. Er zijn een aantal stappen die je moet zetten richting een succesvolle e-mail campagne.
- Bepaal je doelen
Voordat je begint met het opzetten van een e-mail campagne, is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld meer verkeer naar je website genereren, of wil je je merknaam verspreiden? Door je doelen te definiëren, kun je gerichter te werk gaan en weet je wat je met je e-mail campagne wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de omzet, het vergroten van de betrokkenheid van klanten, of het genereren van leads. - Identificeer je doelgroep
Om je e-mail campagne effectief te maken, moet je weten wie je wilt bereiken. Maak een gedetailleerd profiel van je ideale klant of doelgroep en bepaal wat voor soort informatie of aanbiedingen zij interessant zouden vinden. Dit helpt je om relevante content te creëren die aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep. - Verzamel e-mailadressen
Voordat je een e-mail campagne kunt starten, heb je een lijst met e-mailadressen nodig van mensen die je wilt bereiken. Je kunt deze adressen verzamelen door middel van een aanmeldformulier op je website. Zorg ervoor dat je altijd toestemming hebt van mensen voordat je hun e-mailadres gebruikt voor je e-mail campagnes. Het is belangrijk om te voldoen aan de privacywetgeving, zoals de GDPR, bij het verzamelen en gebruiken van e-mailadressen. - Bepaal de content van je e-mail
Het is van belang bij het schrijven van de content voor je e-mail om rekening te houden met je doelgroep. De informatie moet relevant zijn voor de groep mensen die jij graag wilt bereiken. Denk aan het aanbieden van waardevolle informatie, aanbiedingen, nieuws of tips die interessant zijn voor je ontvangers. - Stel een verzendschema op
Bepaal wanneer je de e-mails wilt gaan verzenden. Dit kan bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks zijn, afhankelijk van de behoefte van je doelgroep. Het is belangrijk om consistent te zijn in je verzendschema, zodat je doelgroep weet wanneer ze je e-mails kunnen verwachten. - Ga aan de slag
Nadat je alle voorbereidingen hebt getroffen, kun je aan de slag gaan met het verzenden van je e-mail campagne. Zorg ervoor dat je de resultaten nauwlettend in de gaten houdt en blijf in deze fase evalueren en optimaliseren aan de hand van data. Pas je strategie aan op basis van wat goed werkt en wat verbeterd kan worden om de effectiviteit van je e-mail campagnes voortdurend te verbeteren.
De voordelen van e-mail marketing.
- Hoge ROI
Relevantie is het belangrijkste uitgangspunt om een hoge ROI (gemiddeld 38:1) te behalen. Zo stem je de boodschap af op de juiste persoon en het juiste moment. Dit betekent dat elke euro die je investeert in e-mailmarketing aanzienlijke rendementen kan opleveren, omdat je alleen naar mensen stuurt die al interesse hebben getoond in jouw producten of diensten. - Relevanter communiceren
De klant bepaalt zelf of hij de e-mail wil ontvangen. Zo is de klant ook als eerste op de hoogte van nieuwe collecties, diensten of aanbiedingen waarvan hij kan profiteren. Deze toestemming-gebaseerde aanpak zorgt ervoor dat je alleen communiceert met mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, wat de kans op een positieve respons vergroot. - Hogere engagement
Door de klant op het juiste tijdstip de juiste content te sturen, voldoe je aan zijn/haar behoefte. Dit zorgt voor een hoge open-, doorklik- en conversieratio. Je bouwt een relatie op met je doelgroep door hen te voorzien van waardevolle en relevante informatie op het moment dat ze er het meest voor openstaan. - Data, data en nog eens data
E-mails komen direct in de inbox van de ontvanger terecht. Vanuit e-mail krijg je veel data over wat jouw ontvangers interessant vinden. Deze data gebruik je bijvoorbeeld voor relevante advertenties en cross- en upsell. Hierdoor kun je je marketinginspanningen verfijnen en aanpassen op basis van het gedrag en de voorkeuren van je ontvangers, waardoor je je boodschap nog effectiever kunt maken.
- Segmentatie en personalisatie
E-mailmarketing stelt je in staat om je e-maillijsten te segmenteren op basis van demografische gegevens, aankoopgeschiedenis en gedrag. Hierdoor kun je gepersonaliseerde e-mails versturen die veel relevanter zijn voor individuele ontvangers. Dit verhoogt de kans op interactie en conversie, omdat de inhoud specifiek is afgestemd op de interesses van de ontvanger. - Automatisering
E-mailmarketingplatforms bieden krachtige automatiseringsmogelijkheden. Je kunt e-mails automatisch verzenden op basis van triggers, zoals het verlaten van een winkelwagentje of een verjaardag. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat je altijd op het juiste moment communiceert met je doelgroep. - Multichannel Integratie
E-mailmarketing kan naadloos worden geïntegreerd met andere marketingkanalen, zoals sociale media en content marketing. Dit betekent dat je een consistente boodschap kunt verspreiden over meerdere platforms, wat de algehele marketinginspanningen versterkt en de kans vergroot dat ontvangers betrokken raken bij meerdere touchpoints. - Meetbaarheid en Analyse
E-mailmarketing biedt uitgebreide meet- en analysemogelijkheden. Je kunt bijhouden hoeveel mensen je e-mails openen, op welke links ze klikken, en zelfs hoeveel conversies er plaatsvinden als gevolg van je e-mailcampagnes. Deze waardevolle data helpt je om je strategie te verbeteren en te optimaliseren voor betere resultaten. Het biedt ook inzicht in welke onderwerpen en aanbiedingen het meest effectief zijn, waardoor je je marketinginspanningen kunt concentreren op wat echt werkt voor je doelgroep.
Hoe volwassen is jouw
e-mail marketing?
1. Analyse huidige situatie
Start bij het begin. Onze e-mail marketing experts verzamelen alle gegevens die we nodig hebben om de huidige situatie van e-mail marketing van jouw organisatie te bepalen.
2. Onderzoek e-mail volwassenheidsniveau
Op basis van de gegevens maken we inzichtelijk wat de huidige situatie is van het e-mail marketing kanaal en bepalen we het e-mail volwassenheidsniveau.
3. Roadmap workshop
We gaan om tafel om de contactstrategie uit te werken met daarop verschillende touchpoints en campagnes. Het maturity model wordt gebruikt om de randvoorwaarden voor het stappenplan te bepalen.
4. Plan van aanpak en helder adviesrapport
We werken de uitkomsten van de analyse en roadmap workshop uit in een concreet adviesrapport met daarin handvatten om jouw e-mail marketing tot een hoger niveau te brengen.
E-mail marketing bij DNZ.
- Uniek volwassenheidsmodel
We werken volgens ons beproefde, datagedreven volwassenheidsmodel. - Elk platform
We zetten e-mail marketing in via ieder e-mail platform, onder andere Deployteq, Spotler, Copernica, Selligent en Tripolis. - Experts in e-mail marketing
Onze experts richten zich onder andere op e-mail marketing analyses, strategie, implementatie, template bouw, dashboarding, review, advies en trainingen. - Multidisciplinair aan de slag
Onze teams werken multidisciplinair, waardoor design, UX, CRO, data, SEO en techniek samen met het e-mail marketing team het beste resultaat halen.