In de steeds veranderende wereld van digital marketing is het cruciaal om bij te benen met de nieuwste technologieën, anders loop je het risico achter te blijven bij je concurrenten. Met de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie, oftewel Artificial Intelligence (AI), is het nu de perfecte tijd om deze krachtige hulpmiddelen te omarmen om je online marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen.
Hoe AI online marketing verbetert.
Maar hoe kun je tools als ChatGPT en Midjourney gebruiken om de interactie van je marketinginspanningen te verbeteren? Van het genereren van hoogwaardige content tot het versterken van je SEO-strategieën en het ontwikkelen van verbluffende campagnebeelden, ontdek hoe deze kunstmatige intelligentie technologieën je kunnen helpen om een voorsprong te krijgen op de concurrentie en toekomstige trends.
Waar kun je ChatGPT voor gebruiken?
ChatGPT wordt veelal gebruikt om content mee te creëren. Van het schrijven van interessante artikelen voor jouw doelgroep tot het verwerken van grote hoeveelheden data en tekst om samen te vatten. Een greep uit de mogelijkheden met ChatGPT zijn:
ChatGPT voor content creatie
ChatGPT kan worden gebruikt om blogposts, artikelen, nieuwsbrieven en andere geschreven inhoud te genereren en toe te passen. Het kan helpen bij het bedenken van onderwerpen en aandragen van content ideeën, het schrijven van tekst en zelfs het bewerken van bestaande inhoud. Als je teksten nodig hebt voor advertenties, productbeschrijvingen, marketingmateriaal of sociale media, kan ChatGPT je ondersteunen bij het formuleren van pakkende en overtuigende tekst.
Samenvatten met ChatGPT
Bij het samenvatten van lange documenten, artikelen of rapporten kan ChatGPT de belangrijkste punten en inzichten eruit halen en deze beknopt presenteren.
Vragen beantwoorden
ChatGPT kan worden gebruikt om vragen van gebruikers te beantwoorden over uiteenlopende onderwerpen, van algemene informatie tot technische details of advies. En sinds kort ook als zoekmachine.
Programmeringshulp
Voor programmeurs kan ChatGPT codevoorbeelden, probleemoplossingen en uitleg bieden over verschillende programmeertalen en technologieën.
Ideeën genereren met ChatGPT
Als je vastloopt bij het bedenken van nieuwe ideeën voor projecten, creatieve werkzaamheden of zakelijke strategieën, kan ChatGPT frisse perspectieven bieden. Zo zetten onze designers ChatGPT+ regelmatig in als brainstormpartner.
*Het is belangrijk om te onthouden dat ChatGPT niet perfect is en te begrijpen dat gegenereerde content altijd moet worden gecontroleerd op nauwkeurigheid, relevantie en geschiktheid voor het beoogde marketing doel. Ondanks de slimheid van het taalmodel, blijft menselijke beoordeling van essentieel belang.
Meer weten over hoe je ChatGPT gebruikt? Bekijk dan de tips in dit blog.
Brainstormen met ChatGPT+ voor een creatief concept.
Doordat je een AI model inzet als brainstormpartner wordt de output van je brainstorm een optelsom van een aantal factoren, namelijk:
Hoe brainstorm je dan effectief met ChatGPT?
1. Stel scherpe vragen
Begin met "Hoe kunnen we..." om gerichte antwoorden te krijgen.
2. Varieer met prompts
Dit stimuleert ChatGPT tot veelzijdig denken. Bijvoorbeeld, na het stellen van "Hoe kunnen we de verkoop van x verhogen??", probeer eens "Wat zijn onconventionele manieren om x onder de aandacht te brengen?".
3. Context is alles:
Vermeld wie je bent en in welke situatie je je bevindt voor relevantere input.
4. Vraag voorbeelden
Concretiseer ontvangen ideeën door om uitvoerbare voorbeelden te vragen.
5. Experimenteer!
Gebruik technieken zoals 'Denk als...' of omgekeerd brainstormen om nieuwe invalshoeken te verkennen.
De brainstorm output als input voor AI design.
Het mooie is dat je nu ChatGPT mee hebt laten denken over jouw campagneconcept of advertentie uiting. Dit laat je dan vervolgens de input zijn voor de visualisatie hiervan, bijvoorbeeld in MidJourney - een geavanceerde AI toepassing voor het creëren van afbeeldingen. Je gebruikt MidJourney via de chat-app Discord. Je opent vervolgens één van de virtuele 'newbies'-kamers en typt hier /imagine en vervolgens je prompt (je output van je brainstorm). Vervolgens kun je de afbeelding die hier uitrolt nog helemaal finetunen door je prompt te verfijnen. Zie een voorbeeld van een uitkomst hiervan, hieronder.
Hoe AI ingezet wordt voor creatieve designs.
Het is duidelijk dat kunstmatige intelligentie niet alleen wordt ingezet om tekst te genereren, maar ook voor visuele content, bijvoorbeeld voor campagnes. De vraag rijst nu: waar ligt de waarde van een designer dan precies? Ligt het in de tijd die wordt besteed aan het visueel maken van campagneconcepten en het omzetten ervan in verschillende formats en creatieve uitingen? Of zit de waarde juist in het bedenken van het concept zelf? De werkelijke waarde schuilt vooral in het laatste. Ondanks het boeiende aspect van het visueel vormgeven van concepten, geven veel ontwerpers de voorkeur aan het volledig benutten van hun tijd om nieuwe concepten te bedenken. Hierin is AI dus een perfecte toevoeging!
Ontdek in dit blog hoe AI je werk als designer makkelijker en mooier maakt.
De toegevoegde waarde van ChatGPT voor digitale marketing.
Naast het feit dat ChatGPT een handig hulpmiddel is om tijd te besparen, biedt het ook mogelijkheden om je werkprocessen te verbeteren. Hierdoor kun je je meer richten op strategische taken in digitale marketing, in plaats van puur uitvoerend werk.
Bovendien is ChatGPT veelzijdig inzetbaar en kan het een waardevolle aanvulling zijn op verschillende aspecten van digitale marketing. Hier volgen enkele suggesties om ChatGPT effectief te integreren in je digitale marketingstrategie.
Data
Binnen de datadiscipline kan ChatGPT processen versnellen, zoals het genereren van scripts voor data pipelines. Hierdoor kun je meer tijd besteden aan complexere data-analyses terwijl je nog steeds controle hebt over de scriptinvulling. Artificial Intelligence tools stellen je bijvoorbeeld in staat om voorspellende analyses te doen waarmee je toekomstige trends en klantgedrag kunt voorspellen. ChatGPT is ook handig voor het versnellen van sentimentanalyse van niet-gestructureerde data, zoals het beoordelen van de sentimenten in duizenden reviews.
E-mailmarketing
ChatGPT kan e-mailmarketeers helpen bij het bedenken van onderwerpregels voor nieuwsbrieven en e-mails, het genereren van creatieve oproepen tot actie in e-mailcampagnes en personalisatie van e-mails op basis van gedrag van individuele ontvangers en doelgroepsegmenten voor marketing automation.
Design
Zoals eerder in dit blog gemeld, kan het ook worden gebruikt om tekstuele input te creëren voor Midjourney prompts voor afbeeldingen, waardoor je creatieve uitingen beter aansluiten op je boodschap.
SEA (Search Engine Advertising)
Gebruik ChatGPT voor inspiratie bij het maken van koppen en beschrijvingen voor je advertenties. ChatGPT kan ook helpen bij het automatiseren van taken door bulk-advertentiescripts te genereren en sheets op te bouwen voor import in de Google Ads Editor.
SEO (Search Engine Optimization)
Gebruik ChatGPT of andere Generative AI tools voor het schrijven van SEO teksten, of het optimaliseren van je technische SEO. AI gebruiken om je zoekwoorden te optimaliseren maakt dat Google middels machine learning de zoekopdracht steeds beter begrijpt. Maar... wat vindt Google eigenlijk van Generative AI?
Bron: Google Search Central (Februari, 2023)
Wat wordt er bedoeld met E-E-A-T?
-
Experience: In welke mate heeft de auteur eerstehands ervaring met het onderwerp?
-
Expertise: In welke mate is de auteur expert over het onderwerp?
-
Authority: In welke mate is de auteur een autoriteit op dit gebied?
-
Trustworthiness: Is de auteur van deze content te vertrouwen?
Laat dus aan Google zien dat je een mens bent en voor mensen schrijft! Voorbeelden van hoe je dit kunt doen is het laten zien van echte mensen op je pagina, bijvoorbeeld op een 'Over ons' pagina. Ook het toevoegen van auteursprofielen bij je blogs helpen hierbij.
Artificial intelligence speelt een groeiende rol in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Het helpt bij het vinden van relevante zoekwoorden en het creëren van content die aansluit op de behoeften van je doelgroep. AI stelt je ook in staat om concurrenten te volgen en je strategie aan te passen op basis van hun prestaties. Dit kan onder andere worden bereikt door het analyseren van zoekwoorden en rankings, iets wat voorheen vaak werd gedaan met betaalde SEO-tools zoals SEMrush, Ahrefs en Moz, maar nu toegankelijker wordt dankzij AI.
Benieuwd hoe je AI effectief inzet voor je SEO strategie? Check dan dit blog.
De toekomst voor digitale marketeers met AI ziet er goed uit, wetende dat het werk boeiender wordt. Uitvoerende taken worden aan AI toevertrouwt zodat jij je kunt richten op wat echt belangrijk is: het creëren van betekenisvolle verbindingen tussen jouw organisatie/merk en je klant. En dát is waar marketing om draait.