In het eerste deel van deze blogserie Hoe je meer resultaat uit je B2B website haalt hebben we laten zien dat het optimaliseren van je website of portal van jouw groothandel of B2B direct resultaat oplevert: Door het verhogen van de conversieratio, het verhogen van de orderwaarde en/of het verminderen van de operationele kosten.
De eerste stap is altijd het kennen van je klant en inzicht te hebben in zijn of haar klantreis. Als je inzicht hebt op zijn/haar behoeften en waar er knelpunten op worden ervaren, kan je relevant aansluiten op die behoefte.
Het is belangrijk om bij het optimaliseren altijd een vast aantal stappen door te lopen zodat je grip hebt op de belangrijkste knelpunten en kansen. Daarnaast bouw je op deze manier kennis op wat voor jouw doelgroep wel en niet werkt.
In dit deel van deze blogserie een case van Tezet.
Over Tezet – the Surprise Company
Tezet is een familiebedrijf dat er alles aan doet om je personeel of je relaties op een onverwachts moment te verrassen. Tezet biedt een uiteenlopend assortiment van unieke personeelsgeschenken en bedrijfsgeschenken voor ieder seizoen.
Aanleiding en doel
Een belangrijk marketingkanaal voor Tezet is e-mail. Via nieuwsbrieven worden de abonnees geïnspireerd door leuke momenten en manieren om je personeel of relaties op een onverwacht moment te verrassen en te waarderen.
Het doel van Tezet was om de omzet uit dit kanaal verder te verhogen.
Inzichten
Uit een online enquête onder abonnees van de nieuwsbrief kwam het inzicht naar voren dat de doelgroep soms moeite heeft bij het maken van een keuze uit de vele leuke producten (keuzestress) en het spannend vindt of het personeel of de relaties het product wel passend zouden vinden.
Tezet heeft diverse persona’s ontwikkeld en weet hieruit dat een belangrijke groep klanten zich graag laat leiden door de keuze van een specialist.
Hypothese
Op basis van deze inzichten werd de volgende hypothese geformuleerd:
“Door in de content een aanbeveling of selectie van het assortiment door de eigenaresse van Tezet op te nemen, klikken meer lezers van de e-mail nieuwsbrief door naar de website omdat ze meer zekerheid ervaren door deskundigheid.”
Experiment
Een A/B-test voor e-mail werd opgezet. Een deel van het de abonnees kreeg de e-mail met de reguliere opmaak. Een ander deel van het kreeg een variant met daarin een contentblok met de ‘Dit zijn mijn 6 favoriete paasgeschenken’ en een foto van de eigenaresse. Zie het voorbeeld hieronder:
Resultaat
De variant met het principe van autoriteit zorgde voor 15% meer kliks naar de website en tevens voor een significant hogere conversieratio.
Deze winnende variant werd vervolgens naar de rest van het e-mailbestand gestuurd om zoveel mogelijk te profiteren van dit positieve resultaat.
Vervolgstappen
De volgende vervolgstappen zijn opgesteld:
- Het versturen van meerdere varianten van de e-mail nieuwsbrief naar de verschillende persona’s van Tezet. Dit om het optimaal aan laten sluiten van de content op de behoeften van die specifieke klantgroepen.
- Het documenteren en koppelen van de inzichten die deze experimenten opleveren (wat werkt wel en niet bij welke persona) aan de nieuwsbriefabonnees/klanten van Tezet.
- Het geautomatiseerd versturen van gepersonaliseerde e-mails en de inzichten gebruiken voor het optimaliseren van andere touchpoints in de customer journey.
Weten hoe je meer resultaat uit je B2B website haalt?
Lees de rest van de blogs uit deze serie hier:
- Hoe je meer resultaat uit je B2B website haalt
- Hoe Bouwmaat meer omzet haalt door het aanbieden van relevante cross-sell producten
- Hoe Tezet meer omzet haalt uit e-mail door het A/B-testen van verschillende content
- Hoe Wildkamp het proces optimaliseert van afhalen en brengen in de vestiging
- Hoe vermindering van ruis zorgt voor meer bestellingen bij Makro
- Hoe Makro haar bezoekers helpt om sneller de juiste producten te vinden
- Hoe Wildkamp extra nieuwsbriefinschrijvingen realiseert met A/B-testen