Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) is een continu proces van datagedreven experimenteren en valideren, waarbij je digitale kanalen steeds verder optimaliseert. Denk hierbij aan je website, webshop, klantenportaal of advertenties. Door de gebruikerservaring op verschillende punten in de customer journey en je salesfunnel te verbeteren verhoog je doelgericht conversies, zoals het aantal transacties, leads, orderwaarde en totale omzet.
Hoewel CRO vaak wordt geassocieerd met A/B-testen, is dit slechts één tool uit de gereedschapskist. Door het beter begrijpen van je doelgroep kan je de gebruikers voorzien van een betere gebruikservaring en help je hen om hun doel te bereiken.
Conversie Ratio Optimalisatie is een tijd lang het domein geweest van CRO-specialisten. Maar de laatste jaren is het besef ontstaan dat het totale effect van CRO veel groter is als datagedreven optimalisatie op veel bredere schaal binnen de organisatie wordt toegepast. Wanneer specialisten en afdelingen op meerdere plekken in de organisatie (zoals marketing specialisten, UX-designers en zelfs ontwikkelaars) al een beetje optimaliseren, is de impact al vele malen groter dan dat een groep CRO-ers dit op kleine schaal heel goed doet. Twintig keer één procent verbetering levert uiteindelijk meer op dan één keer 10% verbetering.
Het leren datagedreven optimaliseren en het embedden van deze werkwijze in de bestaande werkprocessen is een belangrijk onderdeel van het werk van CRO. Om dit te bereiken in je organisatie helpt het om een conversie optimalisatie training te geven. Op deze manier omarmt je hele organisatie de cultuur van experimenteren.
Hoe pak je Conversie Ratio Optimalisatie aan? Dit stappenplan noemen we ‘het proces voor succes’. Deze werkwijze is toepasbaar voor iedereen in de organisatie: van marketeer of UX-designer tot een developer van een digitaal platform. Het proces voor succes bestaat uit vier stappen:
Een waardevolle aanpak is het combineren van de doelen van jouw bedrijf met die van de klant. Door deze doelstellingen op elkaar af te stemmen, kun je de meeste waarde creëren. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de behoeften, wensen, gedragingen en ervaringen van jouw doelgroep. Hiermee kun je gericht de te optimaliseren touchpoints bepalen.
Verzamel zowel kwantitatieve als kwalitatieve inzichten om te begrijpen waarom en waar het misgaat, en om kansen te identificeren. Kwantitatieve methoden, zoals webstatistieken en heatmaps, geven inzicht in het gedrag van websitebezoekers. Kwalitatieve methoden, zoals user testing en expert reviews, bieden waardevolle inzichten vanuit het perspectief van gebruikers.
Gebruik de verzamelde inzichten om hypotheses te formuleren, gebaseerd op doelstellingen en inzichten uit verschillende bronnen. Een goede hypothese is toetsbaar en heeft een verklaring gebaseerd op theorie of inzicht. Prioriteer de hypotheses aan de hand van methoden zoals de impact/effort matrix of de P.I.E.R. prioritering methode.
In deze stap test je de hypothesen om te zien of de beoogde verbeteringen succesvol zijn. De meest gebruikte methode hiervoor is A/B-testen, waarbij verschillende varianten tegen elkaar worden getest bij echte bezoekers. Andere methoden zijn onder andere expert reviews, user testing en pre-post analyses. Analyseer en evalueer de resultaten nauwkeurig om waardevolle inzichten te verkrijgen.
Met behulp van deze stappen kun je conversie ratio optimalisatie effectief aanpakken en continu verbeteringen doorvoeren om de prestaties van je website te optimaliseren.
Onze CRO experts hebben meerdere artikelen en cases geschreven waarin we diverse A/B-tests verder hebben toegelicht. Hieronder vind je een aantal links als je verder geïnspireerd wilt worden over hoe Conversie Ratio Optimalisatie jou kan helpen om datagedreven te optimaliseren en valideren!
CRO voorbeelden uit B2B:
CRO voorbeelden B2C:
Wil jij jouw website en online kanalen structureel verbeteren en de basis op orde krijgen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!