Hoe kan ik als fabrikant of groothandel groeien met e-commerce? En welke architectuur ondersteunt dit maximaal? Op deze vragen zoekt de ShoppingTomorrow expertgroep Advanced B2B e-commerce het antwoord. Onder leiding van De Nieuwe Zaak en BigCommerce buigen 23 B2B experts zich in vijf inhoudelijke sessies over onderwerpen als klantinzicht, e-commerce architectuur, customer experience en cross- en upsell.
In deze sessie nam CRO & UX Consultant Erica Hokse de expertgroep mee in hoe je de klantervaring kunt verbeteren. Wat zijn veelgemaakte fouten? En belangrijker: hoe los je die op?
Wat maakt het dat B2B klanten online bestellen? Vanuit de B2B E-commerce Markt Monitor zien we de volgende cijfers:
De redenen hiervoor zijn:
Het laatste punt zie je terug in de analytics, in de paginaweergaves. In plaats van een dip in het weekend, blijft het aantal paginaweergaves iedere dag in de week vrijwel gelijk. Hoe je op deze redenen inspeelt? Door een goed platform, snelle leveringen, heldere retouren en betalingsmogelijkheden te bieden. Wat de B2B koper gewend is vanuit B2C aankopen ook aanbieden in het B2B platform.
Wat maakt het dat B2B-kopers klanten worden - en vooral blijven? Alleen bovenstaande punten op orde hebben is niet genoeg. Daarvoor is het verstandig om te kijken naar waarom klanten weggaan. Deze redenen zorgen voor een slechte Customer Experience (CX). De zes belangrijkste redenen waarom B2B klanten weggaan zijn:
Hoe zorg je er dan voor dat B2B-kopers wél klant worden en blijven? Een goede CX helpt daarbij. Om daarmee te starten, breng je eerst de klantreis in kaart. Hiervoor gebruiken we het Zien-Wensen-Denken-Doen-Ervaren model.
Belangrijke momenten in de klantreis zijn zogenoemde moments of truth. Dit zijn alle momenten waar een emotie aan te pas komt. Die emoties zijn bepalend voor de perceptie van de gebruiker van een platform. De wow-momenten (moments of delight) en de negatieve momenten (moments of dispair).
Verplaats je in de doelgroep en onderzoek: waar zitten de goede en slechte punten in de klantreis? Onderzoek ook de moments of truth van je medewerkers. Vaak zijn de ups en downs voor klanten en medewerkers hetzelfde.
58% van de kopers verhoogt de waarde van de aankoop na een positief moment of truth. Dit zorgt voor een hogere merkloyaliteit, klantwaarde en word of mouth. Bijna een kwart (23%) stapt over naar een ander merk na een negatief moment of truth. Wat kun je doen om een goede ervaring te creëren?
Het verbeteren van de klantervaring doe je niet op onderbuikgevoel, het is belangrijk om ook te meten of je hypotheses kloppen. CX kun je meten met verschillende methoden.
Swinkels Family Brewers stond tot 2019 voornamelijk bekend om de merknaam Bavaria. Maar, het is meer dan alleen Bavaria! Onafhankelijk, high end en innovatief. Met een portfolio van 300 verschillende bieren is Swinkels Family Brewers overal! In Lieshout staat de originele Bavaria brouwerij, waar ze een eigen waterbron heeft om mee te brouwen. Waar boeren op droge dagen ook gebruik van maken. Omdat lokaal ondernemerschap belangrijk is. Maakten ze handalcohol van restproducten tijdens de corona crisis en ondersteunen ze studenten van de TU Delft in hun onderzoek.
Terug naar waar het om gaat: bier. Het doel van Swinkels Family Brewers is: make our beers online available for all customers and consumers. En dat doen ze aan de hand van drie stappen.
Het e-commerce landschap is breed. Dit omvat:
We zoomen in op SFBHoreca. Dit is een online omgeving waar B2B klanten worden geïnspireerd en geïnformeerd over alle bieren. Opgezet in 2015 met als uitgangspunten dat de B2B webshop een B2C ervaring moet hebben als het gaat om gemak en gebruiksvriendelijkheid. Het online bestellen is met dit platform gemakkelijker gemaakt (mobile first) en het platform is persoonlijk en relevant.
Het platform omvat meer dan alleen de webshop. Belangrijk is de extra inspiratie en mogelijkheid om te leren op het platform. Van bier trainingen voor het horecapersoneel tot event materiaal en een storingsdienst. Met 2500 actieve, terugkerende klanten in de zak ziet Swinkels Family Brewers interessante verschuivingen in de markt. Het percentage online bestellers is sinds 2015 van 35% naar 85% gegroeid. Deze bestellers doen minimaal de helft van alle bestellingen online.
Deze groei in online aankopen komt natuurlijk niet zomaar. Voorheen werd er vaak besteld via de mail of telefoon, maar klanten merken steeds meer dat dit niet efficiënt is. Een online bestelomgeving die goed gepersonaliseerd is, is relevanter. Ook het feit dat er 24/7 besteld kan worden, in plaats van alleen tijdens kantooruren is wenselijk.
Dit zorgt ervoor dat de rol van de accountmanager verschuift. Van salesgericht naar relatiegericht: dat is nu de belangrijkste rol. De accountmanager helpt bijvoorbeeld ook bij het onboardingsproces voor online bestellen.
De ultieme tip van Swinkels Family Brewers is dat je als organisatie moet falen om het goed te doen. Experimenteer en werk agile. Deel de uitkomsten in de organisatie.
Aan de slag met klantervaring! De expertgroep ging op zoek naar belangrijke momenten in de klantreis. Wat zijn de moments of delight en de moments of dispair die de expertgroep zelf ervaart in B2B?
Moments of dispair
Moments of delight
Welke stappen zet je om een betere B2B CX te krijgen?