Inclusiviteit krijgt steeds meer aandacht in onze samenleving en terecht: ieder mens hoort dezelfde rechten en kansen te krijgen. Daar hoort het leven online ook bij. Of het nou een ondertiteling is onder een filmpje of een tekst die je kunt voorlezen, zelfs in de digitale wereld merk je dat er aandacht wordt besteed aan inclusiviteit door middel van digitale toegankelijkheid.
Sterker nog, vanaf 28 juni 2025 gaat de toegankelijkheidswet van kracht waardoor (semi) overheid en bepaalde webshops in andere sectoren toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. Het is dus niet alleen een kans om een breder publiek te bereiken, maar ook een wettelijke verplichting. De WCAG speelt daarbij een essentiële rol. Binnen UX een belangrijke pijler om aan te voldoen!
In dit blog verduidelijken we wat de toegankelijkheid wet en WCAG precies inhouden, waarom het zo cruciaal is voor jouw bedrijf en hoe het naleven van deze richtlijnen niet alleen een verplichting is, maar ook de gebruiksvriendelijkheid en SEO van je website aanzienlijk verbetert.
De European Accessibility Act (EAA) is een wetgevingsinitiatief van de Europese Unie met als doel de toegankelijkheid van producten en diensten te verbeteren voor mensen met een handicap of beperking. Aangenomen in 2019, heeft deze richtlijn tot doel een samenhangend kader te creëren binnen de EU-landen. Dit moet obstakels verminderen en ervoor zorgen dat iedereen gelijke toegang heeft tot verschillende goederen en diensten, zoals ICT, bankdiensten en openbare diensten.
De EAA vereist dat fabrikanten, dienstverleners en overheidsinstanties ervoor zorgen dat hun producten en diensten voldoen aan specifieke eisen op het gebied van digitale toegankelijkheid, waaronder informatie- en communicatietechnologieën (ICT), zoals websites en mobiele applicaties. Dit betekent dat vanaf 25 juni 2025 alle producten en diensten toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking.
WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Het zijn de internationale richtlijnen waaraan je dient te voldoen om de EEA te volgen. Deze richtlijnen zijn ontwikkeld door het World Wide Web Consortium (W3C) om websites en andere digitale content toegankelijker te maken voor mensen met uiteenlopende beperkingen. Denk hierbij aan visuele, auditieve, motorische en cognitieve handicaps.
De internationale norm en haar richtlijnen zijn gebaseerd op vier fundamentele principes: content moet waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn. Elke richtlijn bevat succescriteria op drie niveaus (A, AA en AAA) die aspecten behandelen zoals kleurcontrasten, labels bij inputvelden, ondertiteling bij media en meer. Het doel is ervoor zorgen dat informatie niet alleen visueel maar ook via andere zintuigen toegankelijk is. De content moet daarnaast compatibel zijn met huidige en toekomstige hulp technologieën. Het toegankelijk maken van je website, app of portal is dus erg belangrijk!
Om te voldoen aan de wet, moet je website of applicatie voldoen aan alle succescriteria van de WCAG 2.1 niveau A & AA, wat momenteel 50 succescriteria zijn. Het is verstandig om bij het bouwen van een nieuwe site of app in elke fase van een webproject al rekening te houden met de toegankelijkheidseisen. Dit bespaart tijd en kosten.
Zodra je de richtlijnen hebt geïmplementeerd, laat je jouw project checken door een gecertificeerde organisatie. Bij goedkeuring is het belangrijk dat je jouw website of applicatie blijft updaten op toegankelijkheid om continu aan de wet te blijven voldoen.
50 succescriteria in deze internationale norm zijn een hoop om aan te voldoen! Vaak worden dezelfde fouten gemaakt rondom de WCAG. Dit zijn de vijf meest voorkomende fouten.
Hoewel er momenteel geen specifieke boetes zijn vastgesteld voor het niet voldoen aan de WCAG-richtlijnen voor (semi-)overheidsinstanties, kunnen er wel consequenties zijn voor de verantwoordelijke bestuurders.
Voor e-commercebedrijven kunnen de gevolgen vergelijkbaar zijn, inclusief juridische claims vanwege discriminatie of ontoegankelijkheid. Dit kan potentiële klanten uitsluiten, wat leidt tot omzetverlies en verminderd concurrentievoordeel.
Wanneer en in hoeverre de WCAG wetgeving gehandhaafd zal worden is nog niet duidelijk. Het is echter onze visie dat digitale toegankelijkheid ontzettend belangrijk is voor de gebruiksvriendelijkheid van je hele doelgroep en veel voordelen biedt, naast alleen te voldoen aan een wet.
Toegankelijkheid verbeteren is niet alleen een ethische en wettelijke vereiste, het is ook commercieel zinvol. Door je website toegankelijk te maken, bereikt je een breder publiek, waaronder ruim 15% van de wereldbevolking die met een vorm van beperking leeft. Bovendien heeft het optimaliseren van je website voor toegankelijkheid directe voordelen voor de gebruiksvriendelijkheid. Denk aan duidelijkere navigatie, beter gestructureerde content en snellere laadtijden. Deze factoren verbeteren de ervaring voor alle gebruikers, wat kan leiden tot een hogere conversieratio.
Vanuit een SEO-perspectief heeft toegankelijkheid ook tal van voordelen. Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die goed gestructureerd zijn en heldere en logische content bieden. Veel van de technieken die de toegankelijkheid verbeteren, zoals het gebruik van alt-teksten voor afbeeldingen en het zorgen voor duidelijke koppen en labels, zijn ook SEO-best practices. Daarnaast heeft Google aangegeven dat laadtijden en de mobiele gebruikservaring belangrijke factoren zijn in de ranking van websites, aspecten die ook verbeteren met goede toegankelijkheidspraktijken.
Toegankelijkheid gaat niet alleen over het naleven van normen of het vermijden van juridische problemen. Het is een cruciaal aspect van moderne, effectieve digitale marketing. Door de WCAG-richtlijnen te volgen, verbeter je niet alleen de toegankelijkheid voor gebruikers met beperkingen, maar verhoog je ook de algemene gebruiksvriendelijkheid, heeft het een positieve invloed op optimalisatie voor de zoekmachine (SEO) en stimuleer je conversies.
Investeer daarom in een toegankelijke, inclusieve en gebruiksvriendelijke website om écht een verschil te maken in jouw markt en de tevredenheid van je klanten significant te verhogen.
Bij de Nieuwe Zaak voeren we graag een toegankelijkheidsscan uit voor jouw website of platform. We richten ons in eerste instantie op onderdelen die wij snel kunnen behalen en belangrijke elementen die nodig zijn voor de wet. Op de gevonden knelpunten geven we een helder advies waar de organisatie direct mee aan de slag kan. Door deze aanpassingen vervolgens te (A/B)testen bij je doelgroep kan je daarbij valideren welk effect het heeft op je conversie.
Benieuwd hoe toegankelijk jouw website of app is? Vraag dan een quick scan aan!