Laëtitia Djedje 14 februari 2025 3 minuten leestijd

WCAG 2.2: De belangrijkste updates

Op 28 juni is het zover: de European Accessibility Act gaat in en brengt ons weer een stap dichter bij een digitale wereld die voor iedereen toegankelijk is. Een belangrijke pijler hierin is WCAG 2.2, de nieuwste versie van de toegankelijkheidsrichtlijnen die voortbouwt op WCAG 2.1. Dankzij deze update worden websites nog gebruiksvriendelijker, vooral voor drie belangrijke groepen:

  • Mensen met cognitieve of leerstoornissen
  • Mensen met verminderd zicht
  • Gebruikers van mobiele apparaten met beperkingen

Wat betekent dit in de praktijk? En welke impact heeft deze update op digitale toegankelijkheid? In dit blog nemen we je mee in de belangrijkste veranderingen en wat dit betekent voor jouw website.

Wat verandert er met WCAG 2.2?

WCAG 2.2 voegt negen nieuwe succescriteria toe om de gebruikservaring voor bovengenoemde groepen te verbeteren. Eén criterium (4.1.1 Parsing) is verwijderd. Goed om te weten: voldoet je website aan WCAG 2.2? Dan is hij minstens zo toegankelijk als een website die aan WCAG 2.1 voldoet, of zelfs beter!

WCAG, hoe zat het ook alweer?

In een eerder blog bespraken we WCAG 2.1 – een verzameling richtlijnen en succescriteria die websites, webshops en digitale diensten toegankelijker maken. Niet alleen omdat de wet dit eist, maar vooral omdat iedereen toegang moet hebben tot digitale content. Bovendien heeft digitale toegankelijkheid ook commerciële voordelen, zoals betere SEO en hogere conversies.

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Ze helpen ervoor te zorgen dat websites en digitale content bruikbaar zijn voor iedereen, ongeacht hun beperkingen. De richtlijnen zijn ingedeeld in drie niveaus:

Niveau A – Basisvereisten voor toegankelijkheid
Niveau AA – Standaard voor veel wetgeving (waaronder de EAA)
Niveau AAA – Extra toegankelijkheidsmaatregelen (optioneel, maar aanbevolen)

Deze richtlijnen gaan over zaken als kleurcontrast, toetsenbordnavigatie en tekstalternatieven voor afbeeldingen, zodat digitale content voor iedereen waarneembaar, bedienbaar en begrijpelijk is.

De belangrijkste wijzigingen in WCAG 2.2

Toegevoegde succescriteria

Scherm­afbeelding 2025-02-14 om 13.20.28

Verwijderd succescriterium

4.1.1 Parsing (voorheen niveau A)

WCAG 2.1 vs. WCAG 2.2 in cijfers.

Scherm­afbeelding 2025-02-14 om 13.20.55

Hoe wij werken met WCAG 2.2.

Als specialisten zorgen wij ervoor dat onze audits en toegankelijkheidsanalyses altijd up-to-date zijn met de nieuwste richtlijnen.  Bij een volledige WCAG-audit hanteren we WCAG 2.2 en behouden we criterium 4.1.1 Parsing. Zo zorgen we niet alleen dat de websites aan de wet voldoen, maar ook dat ze voor iedereen prettig werken.

WCAG 2.2 is een belangrijke stap vooruit maar digitale toegankelijkheid blijft een continu proces. Het vraagt om aandacht, maatwerk en empathie, zodat niemand wordt buitengesloten.

Benieuwd of jouw website aan de nieuwste richtlijnen voldoet? Dit is hét moment om WCAG 2.2 te implementeren en je digitale toegankelijkheid te verbeteren!

Neem contact op

avatar

Laëtitia Djedje

Als UX Consultant met een focus op Accessibility weet Laëtitia alles van hoe jouw platform toegankelijk is voor iedereen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen