Digitale toegankelijkheid en WCAG
De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn internationale richtlijnen die zijn ontworpen om websites en digitale content toegankelijker te maken voor mensen met verschillende soorten beperkingen. Ze bevatten regels en succescriteria op drie niveaus (A, AA en AAA) die worden gebruikt om de toegankelijkheid van een website te beoordelen.
De kracht van WCAG.
Ons digitale toegankelijkheidsteam helpt klanten hun online winkels toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. We zorgen ervoor dat de website voor alle bezoekers goed te gebruiken is, zonder dat zij obstakels ervaren. Hierbij richten we ons sterk op het naleven van wettelijke toegankelijkheidseisen, zoals de WCAG-richtlijnen.
Dit doen we zodat onze klanten voldoen aan de geldende regels en om boetes of juridische problemen te voorkomen. Daarnaast zorgen we ervoor dat de toegankelijkheid niet ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid, zodat de website voor iedereen prettig blijft om te gebruiken. Zo helpen we je om inclusiever te zijn en de online omgeving toekomstbestendig te maken.
Welke resultaten bereik je
met digitale toegankelijkheid?
inclusie
Mensen met een handicap, zoals slechtzienden of slechthorenden, kunnen net zo goed gebruik maken van je website of applicatie.
iedereen
Een toegankelijke website is duidelijker, gebruiksvriendelijker en eenvoudiger te gebruiken voor mensen met en zonder beperkingen.
aan de wet
In Nederland is het vanaf juni 2025 verplicht dat grote webshops voldoen aan de wet voor digitale toegankelijkheid (WCAG).
bereik
Door digitaal toegankelijke producten te maken, bereik je een bredere groep gebruikers, wat resulteert in meer klanten of een groter publiek.
vindbaarheid Toegankelijke websites zijn beter gestructureerd en hebben duidelijke inhoud, waardoor je hoger in de zoekresultaten van Google komt.
en omzet Wanneer meer mensen zonder problemen je website kunnen gebruiken, leidt dit tot meer verkopen of aanvragen.
Alle disciplines haken aan.
Onze multidisciplinaire aanpak zorgt ervoor dat we WCAG optimaal inzetten. Dat houdt in dat onze CRO & UX experts de klus niet alleen klaren. In samenhang met performance marketing, digitale merkactivatie, en
e-commerce ontwikkelen we jouw ideale digitale strategie en belichten we jouw vraagstuk vanuit iedere hoek.
Onze experts werken volgens ons unieke Maturity Model. We helpen je om stap voor stap meer datagedreven te werken, zodat je jouw ambities realiseert. Altijd vanuit inzichten die gebaseerd zijn op data. Deze inzichten geven richting in het uitbouwen van een passende strategie. En krijg je grip en sturing op je belangrijkste KPI's.
Digitale toegankelijkheid:
zo doen we dat.
In welke mate voldoet jouw website aan de richtlijnen? Deze quick scan is een analyse op 8 (cruciale) elementen door onze experts.
Na deze quick scan heb je een overall score op basis van de WCAG standaarden.
Welke onderdelen van de website voldoen niet aan de WCAG? Analyse op niveaus A en AA (verplicht voor de wet), dus op 50 elementen.
Je weet specifiek waarmee de ontwikkelaars en UX/UI mee aan de slag moeten.
Diepere analyse en aanbevelingen op specifieke onderdelen die meer aandacht nodig hebben (wat scoort slecht, maar is nodig om te voldoen aan de wet).
Je hebt gedetailleerd inzicht én advies op specifieke onderdelen om te voldoen aan de wet.
We optimaliseren hoe je website of marketinguiting wordt gebruikt en ervaren. We werken aan de certificering voor jouw digitaal toegankelijke webshop.
Zo zet je de volgende stap in Customer Insights, maar werk je ook aan je CRO.
WCAG experts.
Experts op het gebied van digitale toegankelijkheid zijn:
UX/UI designer Susan vertaalt alle CRO inzichten naar een gebruiksvriendelijk design.
Als UX Consultant met een focus op Accessibility weet Laëtitia alles van hoe jouw platform toegankelijk is voor iedereen.
Direct aan de slag met digitale toegankelijkheid?
We ontdekken graag wat er nodig is om jouw doelen te behalen en vertellen graag meer over digitale toegankelijkheid en onze ervaringen en aanpak.
Na deze quick scan weet je:
- in welke mate jouw website voldoet aan de WCAG richtlijnen;
- een analyse op 8 cruciale elementen door onze experts;
- welke stappen je dient te zetten;
hoe De Nieuwe Zaak jou als digitale partner verder brengt.
Wat drink je het liefst? Laat je gegevens achter, dan zorgen wij dat het klaar staat 😉. Tot snel!