Lorena Voskamp 6 december 2022 40 minuten leestijd

De digitale trends voor 2023

2023 is in aantocht: tijd om te kijken wat dit jaar ons brengt op het gebied van digital commerce. De digitale transformatie blijft doorzetten, zowel bij B2B als B2C organisaties. Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Heb jij jouw marketingjaarplan al op orde? Ontdek hier onze 9 geheimen voor een  succcesvol 2023.

Onze experts kijken vooruit naar de trends die eraan komen. Zet je schrap, want er zijn genoeg trends die eraan komen! 

Digitale strategie trends voor 2023.

We starten bij het begin: jouw digitale strategie voor 2023 (en daarna). De afgelopen jaren zijn onrustig geweest. Corona, lockdowns, oorlog, inflatie. Organisaties moesten snel schakelen, agile werken en plannen meermaals omgooien. Ook in 2023 zal dat niet anders zijn. Onze strategen zien voor 2023 de volgende trends ontstaan: 

1. Terug de fysieke winkel in

Dit jaar kende geen lockdowns meer en consumenten doken massaal de winkels weer in. Voor veel retailers is dat een prettige ontwikkeling. Maar, voor online pure players is soms ook een nadeel. De e-commerce omzet daalt weer naar het niveau van voor corona. Dit betekent dat groei in het huidige en komende jaar geen vanzelfsprekendheid is. Ook is het moeilijk om vooruit te kijken, omdat corona een grote trendbreuk teweeg heeft gebracht. Dat maakt het lastiger om goede voorspellingen te maken op basis van historische data. 

2. Flexibiliteit is belangrijker dan ooit

Wees flexibel in je marketing: bereid je voor op veranderingen in de markt. Of het nu gaat om een pandemie, politieke problemen of de recessie die op de loer ligt: de afgelopen jaren was een achtbaan voor merken en consumenten. Zorg ervoor dat je wendbaar bent in je digitale marketing en een back-up plan hebt voor als je huidige plan niet meer werkt.

3. Bouwen aan vertrouwen en duurzaamheid

Voor jongere én oudere generaties worden duurzaamheid en vertrouwen steeds belangrijker. Mensen willen zaken doen met bedrijven die verantwoord ondernemen. Dit kan op het vlak van milieu zijn, maar ook op basis van maatschappelijke betrokkenheid en het bijdragen aan goede doelen. Dit moet wel echt zijn en niet een kwestie van greenwashing. Anders kan het averechts uitpakken.  Jezelf organiseren én profileren als duurzaam en betrouwbare organisatie kan je zo meer klandizie opleveren.

4. Marketingbudgetten krimpen niet

Ondanks de pandemie, recessie en veranderingen in data privacy, ziet het ernaar uit dat marketingbudgetten niet verminderd worden. Sterker nog: het is voor merken zelfs verstandig om de budgetten te verhogen in een krimpende markt. Zet in op merkbekendheid en upper funnel content, om zo merkvoorkeur te creëren. Is de recessie voorbij, dan is je merk al die tijd zichtbaar gebleven voor jouw doelgroep. En dan is de tijd van aankopen aangebroken!

Bekijk dit webinar over hoe je in drie stappen een sterke marketingstrategie  opzet.

5. Gebruikerservaring en gemak

Deze trend is al meerdere jaren relevant, maar ook in 2023 blijft het hebben van een geïntegreerde klantreis een belangrijke prioriteit. Zorg dat je touchpoints en platformen op elkaar afstemt en op elkaar aansluit. Zo borg je gemak en relevantie, wat ook je prestaties ten goede komt. Het komt nog vaak genoeg voor dat web, app, winkels en andere platformen niet optimaal op elkaar zijn aangesloten en juist met elkaar concurreren in plaats van dat ze elkaar versterken. 

6. Focus op arbeidsmarktcommunicatie

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een enorme krapte op de arbeidsmarkt is. Goede professionals zijn lastig te vinden. We zien het in de marketingbranche, maar net zo goed bij productiebedrijven, logistieke bedrijven en retailers. Belangrijk dus dat je potentiële werknemers weet te inspireren en weet aan te trekken. Ook op digitaal vlak zijn daar vele mogelijkheden voor beschikbaar.

Webshop & Platform ontwikkeling trends voor 2023.

Van Monolitisch naar MACH

Tegenwoordig zien we steeds meer MACH architecturen, wat een aantal voordelen tegenover de traditionele commerce architecturen heeft, zoals: 

  1. Het platform is snel
  2. Flexibel en makkelijk aanpasbaar
  3. Gericht op ieder digitaal kanaal
  4. De klant(ervaring) staat centraal
  5. Over de TCO is het kosteneffectief
  6. Gebaseerd op microservices, waardoor aanpassingen snel gedaan worden
Maar, wat is MACH precies? Lees het in dit blog.

Merkstrategie en branding trends voor 2023.

Op het gebied van Digitale Merkactivatie zien onze experts de volgende trends in 2023 ontstaan: 

  1. Investeren in de kracht van je merk
  2. Employer branding
  3. Attributie voor branding 
  4. Inzicht is alles

1. Investeren in de kracht van je merk

Met de stijgende kosten van paid media en cookieless web zien veel bedrijven de noodzaak in van het investeren in je eigen (owned) kanalen en de kracht van je merk. Een onderscheidende merkpositionering en bijpassende branding staat hiermee hoog op de agenda voor veel bedrijven in 2023.

2. Employer branding

Met de nog steeds grote tekorten op de arbeidsmarkt zijn de rollen ook in 2023 nog steeds omgedraaid: medewerkers kiezen waar ze willen werken, in plaats van dat bedrijven de werknemers voor het uitkiezen hebben. Zorg dat je als bedrijf goed op de kaart staat met een sterk employer brand wat je onderscheidt van je concurrenten.

3. Attributie van branding

De waarde (en attributie) van branding activiteiten komt steeds hoger op de agenda in 2023. Zorg voor een helder inzicht van de euro’s die je investeert van branding to performance via Full Funnel dashboards over de gehele klantreis.

4. Inzicht is alles

Het ‘gat tussen branding en performance’ (the messy middle) wordt hierdoor voor veel bedrijven steeds inzichtelijker door het gebruik van de juiste KPI’s in dashboards. De noodzaak om je doelgroep te inspireren met de juiste verhalen en thema’s en te informeren voordat de aankoop plaatsvindt is belangrijker dan ooit. 

Content Marketing trends voor 2023.

  1. Focus op interactieve content
  2. Meer behind the scenes content en authentieke merkverhalen
  3. Storytelling
  4. Iedereen aan de podcast
  5. Inbound Marketing en SEO voor B2B

1. Focus op interactieve content 

Interactieve content, zoals quizzes en social media krijgt in content marketing nog meer aandacht in 2023. Gebruik je content om de dialoog aan te gaan met je doelgroep. Vraag uit waar zij naar op zoek zijn - en geef antwoord op hun prangende vragen. 

Meer weten over hoe je start met content marketing? Ontdek het in onze gids.

2. Meer behind the scenes content en authentieke merkverhalen

Door de groeiende vraag naar nieuwe medewerkers is arbeidsmarktcommunicatie steeds belangrijker. Nieuwe medewerkers zoeken jouw organisatie op op sociale media, dus dat is de perfecte plek om de sfeer in jouw bedrijf te laten zien. Zo trek je de medewerkers aan die bij jouw organisatie passen.

3. Storytelling

Om ervoor te zorgen dat je als marketeer echt betrokken raakt en contact maakt met diverse doelgroepen is storytelling erg belangrijk. De kunst is om passende en relevante storytelling te brengen met wetenschappelijke of cijfermatige onderbouwing. Deze twee elementen vormen samen de perfecte combinatie. Het menselijke, gevoelige en kwetsbare dat ondersteund wordt door harde cijfers en/of feiten. Beschrijvende verhalen met emotie inspireren ons als mens en zetten je eerder aan tot actie.

4. Iedereen aan de podcast

Content die geconsumeerd kan worden in combinatie met andere bezigheden is en blijft populair. Daar is een podcast een perfect voorbeeld van! En het mooie: over ieder onderwerp is wel een podcast te vinden. Ook voor jouw organisatie kunnen podcasts een belangrijk onderdeel zijn om je merkbekendheid te vergroten. Jouw organisatie heeft namelijk unieke verhalen die je kunt vertellen. Kies je voor een super inhoudelijke podcast, of ga je echt voor storytelling? 

Luister hier Over Morgen, de podcast van De Nieuwe Zaak over digitale trends.

5. Inbound Marketing en SEO voor B2B

Inbound marketing en effectieve SEO is voor B2B belangrijker dan voor B2C organisaties. B2B merken zien ook een betere ROI vanuit inbound marketing en SEO dan B2C merken. Ook gebruiken B2B organisaties vaker blogs, cases, whitepapers en interviews als content. LinkedIn is het belangrijkste platform om op te posten. Ook korte vorm video’s op kanalen als Instagram Reels en TikTok zien we steeds meer bij B2B organisaties. 

Social media marketing trends voor 2023.

Ook op het gebied van social media marketing zien we een aantal belangrijke ontwikkelingen voor 2023. We zetten ze voor je op een rij: 

  1. Meer focus op korte video
  2. TikTok wordt nog belangrijker voor merken
  3. Het belang van interactie neemt toe

1. Meer focus op korte video

Korte video’s met populaire hits eronder. Op onder andere het populaire Instagram reels en TikTok worden dit soort video’s gebruikt om je doelgroep te informeren, een kijkje achter de schermen te geven of te amuseren. Maar of je video nou kort of lang is, het belangrijkste blijft: hoe simpeler de video, hoe groter de impact. Ook in 2023 blijft video een belangrijk onderdeel op de social media kanalen. Denk aan video content voor TikTok, Pinterest, Instagram Reels en YouTube shorts. Benieuwd hoe je korte video’s inzet op social media? We delen vier manieren met je, zodat jij het nieuwe jaar goed begint met korte video op je socials.

2. TikTok wordt belangrijker voor merken

TikTok is geen nieuw kanaal meer, maar voor veel merken is het toch een ver van hun bed-show. De populariteit van het platform groeit nog steeds enorm in Nederland. Door de enorme groei van het kanaal en de focus op korte video kunnen merken niet achterblijven in 2023.  

3. Het belang van interactie neemt toe 

Het sociale aspect van de social media kanalen had de afgelopen jaren minder prioriteit. De focus lag voornamelijk op bereik creëren. Door de veranderingen binnen social advertising neemt het belang van interactie toe. In verband met privacy is targeten een stuk lastiger. De oplossing: retargeting op mensen die al eerder interactie hebben gehad met jouw social media content. Zo haal je het beste uit je advertenties op social!

E-mailmarketing trends voor 2023.

Up-to-date blijven van de laatste trends rondom e-mailmarketing is essentieel om je e-mail strategie bij te houden en te blijven vernieuwen. We lichten de belangrijkste trends voor 2023 toe.

  1. Automatisering
  2. Merkbeleving in e-mail
  3. Privacy
  4. Focus op CTR in plaats van open rate
  5. Artificial Intelligence in e-mail

1. Automatisering

Geautomatiseerde berichten blijven de overhand houden in het e-mail landschap. Daarnaast is het nog steeds net zo belangrijk om je traditionele e-mail marketing campagnes te blijven optimaliseren.

Een goede strategie is om automatisering een centraal onderdeel van je e-mail marketing te maken. Op deze manier kan je je publiek geïnteresseerd houden, zonder tijd te besteden aan het individueel ontwikkelen van berichten voor elke potentiële klant. Dat doe je bijvoorbeeld door workflows in te richten, inclusief welkomstmails en verlaten winkelwagen mails in te richten.

2. Merkbeleving in e-mail

Om het meeste uit je e-mailmarketing te halen, heb je een goed verhaal nodig. Het komende jaar zal het vertellen van verhalen nog belangrijker worden dan ooit. Klanten willen verbinding maken met de merken waarvan ze kopen of mee samen werken. Weten van wie of wat ze kopen en waar deze bedrijven voor staan. 

Om aan deze behoefte te voldoen is het belangrijk om je verhaal te vertellen en zo een stukje persoonlijkheid te laten zien. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld evenementen, verhalen van kantoor en van het team te delen. Of pak het uitgebreider aan door foto’s, video’s, citaten of andere zaken die betrekking hebben op je merk te delen. Maak het persoonlijk!

3. Privacy

Het afgelopen jaar hebben verschillende privacy gerelateerde zaken de manier veranderd waarop e-mailmarketeers de campagne prestaties bijhouden. In 2023 zullen marketeers zich blijven aanpassen aan deze veranderingen en zal de privacy een grote focus worden.

Een van de grootste veranderingen is het feit dat Apple nieuwe privacy-instellingen heeft vrijgegeven waardoor marketeers informatie van Apple-gebruikers niet meer konden volgen, zoals onder de andere:

  • wanneer gebruikers e-mails openen;
  • waar gebruikers e-mails openen;
  • welk apparaat een gebruiker gebruikt om een e-mail te openen;
  • activiteit op het apparaat waarmee de e-mail is geopend.

4. CTR in plaats van open rate

Statistieken zoals clicks en click-through rate worden in de loop van 2023 steeds belangrijker. Het is dus van belang om een e-mail inhoud te creëren waar gebruikers zich mee bezig willen houden. Het oproepen tot actie, zoals bijvoorbeeld het lezen van een blog op je website, het doorklikken naar je socials of het inschrijven voor een webinar. 

Ontdek in dit blog hoe je de CTR in je e-mail campagnes verbetert.

5. Artificial Intelligence in e-mail

AI is een andere ontwikkeling die sterk aanwezig is en marketeers helpt om betere beslissingen te maken. Als we kijken naar de toekomst van e-mailmarketing is AI hier een groot onderdeel van.

AI helpt je met het analyseren van duizenden datapunten. Op deze manier krijg je nieuwe inzichten voor het vormgeven van je campagnes. Deze technologie kan je helpen om klant patronen te ontdekken, deze beter te begrijpen en erachter te komen wat je e-mail ontvangers van je verwachten.

Gebruik deze data om de juiste keuzes op het gebied van e-mailmarketing te maken. AI is niet een optie om misschien in te zetten, maar erg belangrijk als je meer gepersonaliseerde e-mailcampagnes in wilt zetten. 

De SEO trends voor 2023.

We weten inmiddels dat Google continue blijft sleutelen aan haar algoritmes door het uitrollen van verschillende updates. Ook dit jaar heeft Google weer niet stilgezeten. Voor 2023 zijn daarom de volgende SEO trends belangrijk:

  1. Product schema’s voor organic shopping
  2. AI generated content
  3. Visuele zoekresultaten pagina's in Google
  4. Originele en behulpzame content

1. Product schema’s voor organic shopping

De organische zoekresultaten van Google Shopping worden steeds belangrijker voor de vindbaarheid van e-commerce sites. Tot kort geleden was het uploaden van een shopping feed een vereiste om in deze resultaten te verschijnen. Tegenwoordig kun je door een product schema toe te voegen aan de broncode van jouw productpagina’s, zonder een feed toch in de organische shopping resultaten verschijnen met jouw producten. Dankzij een nieuw tabje in Google Search Console beheer je nu gemakkelijk al je producten in organic shopping. Omdat veel bedrijven nog géén gebruik maken van organic shopping, is dit een mooie kans om je concurrentie een stap voor te zijn. 

2. AI generated content

AI content is een nieuwe technologie waarbij je jouw SEO teksten laat schrijven door een computer. Op deze manier creëer je gemakkelijk veel nieuwe teksten voor de pagina’s waarop jij gevonden wilt worden in de zoekmachine. 

Maar, het gebruik van AI generated content gaat tegen de richtlijnen van Google in. Linke soep dus. Toch zien we steeds meer websites gebruik maken van AI generated content. Waarom? Omdat de technologie inmiddels zo ver is ontwikkeld dat de automatisch gegenereerde teksten lastig te onderscheiden zijn van ‘echte’ teksten. Toch betekent dit niet dat je zomaar automatisch gegenereerde teksten op je website moet plaatsen. Google zal komend jaar namelijk haar ‘Helpful Content Update’ ook in Nederland uitrollen. Beoordeelt Google jouw automatisch gegenereerde teksten als onbetrouwbaar? Dan kan dit leiden tot dalende posities van je volledige website. Daarentegen kan AI generated content wel dienen als hulpmiddel om inspiratie op te doen voor jouw zelfgeschreven teksten.

3. Visuele zoekresultaten pagina’s in Google

SEO is al lang geen spel meer van zoveel mogelijk tekst op één pagina plaatsen. Dit wordt nog maar eens bevestigd door de nieuwe ontwikkelingen op de zoekresultatenpagina van Google komend jaar. Verwacht vanaf 2023 steeds vaker een visuele zoekresultatenpagina in Google, met name tijdens het zoeken op je smartphone. Dit maakt het dus nog belangrijker om de afbeeldingen en video’s op jouw website te optimaliseren. Denk hierbij aan het optimaliseren van de bestandsnaam, alt-tekst, omliggende tekst, grootte, kwaliteit en relevantie van de afbeelding of video. Ook structured data kan een rol spelen in het laten verschijnen van jouw afbeeldingen en video’s op de eerste pagina van Google. 

4. Originele en behulpzame content

We benoemden het net al even: de Helpful Content Update van Google komt eraan. Met deze update probeert Google straffen uit te delen aan websites met, zoals google het zelf noemt, unhelpful content. Denk hierbij aan dubbele (gekopieerde) content of content die vermoedelijk geschreven is door een robot. Dat Google het belangrijk vindt dat je relevante content op je website plaatst wisten we al een tijdje. Wat maakt deze update dan zo bijzonder? Dat zit hem in het sitewide signaal dat met deze update gepaard gaat. Eerder werden enkel de pagina’s met slechte content gestraft door hun toppositie te verliezen. 

Na het uitrollen van deze update kan echter je hele domein in positie dalen als er relatief veel slechte content op staat. Maar schrik niet, want de eerste metingen vanuit Amerika (daar waar de update al actief is) zijn geruststellend. Enkel websites met een zeer hoog percentage dubbele of onbetrouwbare content lijken tot nu toe gestraft te worden. Toch is deze update een mooie wake up call voor bedrijven die onzorgvuldig met hun content omgaan. Kies dus altijd voor kwaliteit boven kwantiteit bij het beheren van jouw SEO content. 

Digital Advertising trends voor 2023.

Er is geen twijfel over mogelijk dat 2023 een jaar wordt waarin we onze focus moeten aanscherpen. De digitale markt verandert voortdurend naarmate meer mensen zich op het internet bevinden en de vraag naar technologie groeit. Consumenten verwachten veel van bedrijven die online bestaan. De gebruikservaring van de consument speelt dan ook een grote rol bij het kopen van een product of dienst.

Met 1,5 miljard gebruikers van sociale media over de hele wereld is het een markt waar enorme kansen liggen. De hoeveelheid advertenties is de afgelopen jaren met grote kracht toegenomen. Tegelijkertijd is de consument steeds kritischer geworden en laat zich niet zomaar inpakken. Maar wat zijn nu de beste manieren voor digital advertising in 2023? Wij lichten ze voor je uit.

  1. Privacy, privacy, privacy
  2. Korte video's in advertenties
  3. Omnichannel marketing
  4. Denk vanuit je doelgroep 

1. Privacy, privacy, privacy!

Als bedrijf moet je je waarden laten zien en bewijzen om klanten te behouden en voor je te winnen. Nu het grootste deel van de mensen hun dagelijkse leven online regelen, is online privacy nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Sterker nog, third party cookies worden de komende jaren uitgefaseerd waardoor first party data steeds belangrijker wordt. Het gaat hierbij om data uit je eigen systemen.

Ontdek in dit blog hoe je inzicht in klantgedrag krijgt met Cross Touchpoint Tracking

2. Korte video’s in advertenties

Korte video’s blijven het goed doen, het is het perfecte middel om een visueel verhaal te vertellen en je een ervaring te bieden.  Korte video’s hebben een hoge attentiewaarde en het is goed meetbaar met tools zoals Google Ads en DV360. Vergeet daarom niet om korte video in je performance max en display advertenties te verwerken. Dit omdat verticale video gebruiksvriendelijker is voor telefoongebruikers. Maar onthoud wel: de opkomst van verticale video betekent niet dat horizontale video’s volledig uitgefaseerd worden. Daarom is het belangrijk om zowel horizontale als verticale creatives in te zetten in je advertenties.

3. Omnichannel marketing

Single-channel of multi-channel marketing is uit. Omnichannel marketing is wat nu het beste werkt. De essentie van omnichannel marketing is dat je alle klantinteracties via verschillende (online en offline) kanalen kunt volgen, zonder de context te verliezen. Het helpt klanten om een sterk gevoel van merkidentiteit te behouden via verschillende kanalen. Op deze manier ben je consistent en ziet je publiek jou ook zo. Op ieder kanaal komen zij je tegen en worden ze herinnerd aan jouw merk of bedrijf. In de fysieke winkel is die merkbeleving precies hetzelfde. Naadloze overgangen zijn hierin belangrijk! Omnichannel is niet nieuw in 2023, wel is en blijft het belangrijk om hier tijd in te steken.

4. Denk vanuit je doelgroep

In plaats van de wat of hoe is het belangrijk om je af te vragen, waarom?

Waarom heeft iemand bepaalde behoeftes? Waarom zal hij een bepaalde keuze wel of niet maken? Door het waarom beter te begrijpen, begrijp je de klant beter en kun je relevantere content voor je doelgroep creëren. Op deze manier ga je samen de diepte in.

Wil je bijvoorbeeld Gen Z aanspreken? Probeer ze dan niet naar jouw wereld te halen, maar ontmoet ze in die van hen. Laat mensen meeslepen in jouw verhaal, op de plekken waar zij aanwezig zijn.

Data & Analytics trends voor 2023.

Op het gebied van data & analytics zien onze experts de volgende trends:

  1. Alles is datagedreven
  2. Iedereen kan "machine learnen"
  3. Privacy en het groeiende belang van je eigen data
  4. Data centralisatie en visualisatie op één plek

1. Alles is datagedreven

Iedereen hoort over de groeiende interesse in data-gedreven werken. Opvallend om te zien is dat deze interesse het afgelopen jaar nog een grote sprong vooruit heeft gemaakt:

Google trends - Machine Learning

Bron: Google Trends

Met andere woorden, steeds meer organisaties willen aan de slag met data & analytics. Hoor jij daar ook bij? Check dan eerst de trends van vorig jaar, veel daarvan zijn ook nog relevant in het aankomende jaar. Desondanks is de focus voor sommige van deze onderwerpen verschoven.

2. Iedereen kan “machine learnen”

De term Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) zijn de afgelopen jaren enorme buzzwords geworden. Probleem is dat het nogal lastig blijkt in de praktijk hier wat mee te doen. Het is een nogal ingewikkeld, technisch vraagstuk en je hebt waarschijnlijk geen team van data scientists zitten die hier dagelijks aan werken. Toch is voor het veel bedrijven eenvoudiger geworden om alsnog machine learning op een waardevolle manier in te zetten. 

Een belangrijke driver hiervan is de komst van GA4. GA4 heeft standaard ML modellen beschikbaar binnen de interface zodat je slimme segmenten kan opbouwen om slimme inzichten te geven. Het helpt bij het aanvullen van missende conversies en biedt je de mogelijkheid om op een slimmere manier je marketingkanalen af te rekenen via datagedreven attributie. 

Kortom, zorg dat je GA4 omarmt: dan kan je op verjaardagen vertellen dat je bezig bent met AI en ML. 

Ontdek in dit spiekbriefje hoe je GA4 in 5 stappen implementeert.

3. Privacy en het groeiende belang van je eigen data

De afgelopen jaren hebben we gezien dat third party cookies steeds meer onder druk kwamen te staan. Tel daarbij op de discussie rondom Google Analytics (illegaal of niet?), de naderende komst van een nieuwe cookiewet en de AVG en je merkt dat privacy steeds meer impact gaat hebben op bedrijven. De belangrijkste conclusie hierbij is: je mag alleen data verzamelen en gebruiken van je eigen klanten als ze je hiervoor toestemming geven. 

Dat maakt het verzamelen van first-party cookies en consent steeds belangrijker. Waar je vroeger je marketing nog kon optimaliseren met behulp van het netwerk van Google, zien we dat het steeds belangrijker wordt dat je via je eigen kanalen kan communiceren met je klanten. Daarvoor is juist het verzamelen van first-party data essentieel.

De toekomst voorspellen met data? Ontdek in dit whitepaper hoe je dat doet.

4. Data centralisatie en visualisatie op één plek

Binnen veel organisaties wordt er nog te veel gefocust op een specifiek kanaal of proces. Bijvoorbeeld, men optimaliseert de webshop om te zorgen voor meer online conversies. Dit werkte goed zolang je klanten alleen online actief zijn, maar de laatste jaren zien we een complexer wordende klantreis en marketing landschap. Een uitdaging waar bedrijven voor staan is hoe de verschillende kanalen of processen met elkaar te verbinden, bijvoorbeeld de impact van online op offline en vice versa. 

Een van de oplossingen hiervoor is een CDP, waarmee je in de gehele klantreis relevant kan communiceren. Hoewel een CDP goed werkt voor deze toepassing, zien we voor aankomend jaar de trend dat men data vanuit verschillende kanalen of processen centraliseert, voor meer inzichten over de onderlinge samenhang. Denk bijvoorbeeld aan de invloed van marketing op customer service of de invloed van logistiek op conversies. Binnen marketing zien we een trend dat organisaties het succes in alle fases van de journey willen monitoren, de data centraliseren en vervolgens visualiseren in een full funnel dashboard. Op die manier kan je zien hoe je upper-funnel campagnes, gericht op merkbekendheid, zorgen voor een toename aan conversies in de lower-funnel.

Leadgeneratie trends voor 2023.

B2B-bedrijven doen er goed aan doen om een toekomstgericht leadgeneratie plan te hebben. Of het nou je doel is om de omzet te verhogen of het begrip van je klanten over jouw producten te verbeteren, door te beginnen met een duidelijk doel kan je een sterke strategie uitstippelen voor je leadgeneratie in 2023.

  1. Optimaliseer je website 
  2. Ga in gesprek met een chatbot
  3. Zet content marketing in

1. Optimaliseer je website

Website optimalisatie en SEO is en blijft een van de beste kanalen voor het generen van leads. Omdat deze het vermogen hebben om een organisch publiek te bereiken is het moeilijk om een lead van betere kwaliteit te vinden. Deze lead is actief op zoek naar merken, producten en diensten zoals die van jou. 

Het is belangrijk om in 2023 te investeren in het behouden en verbeteren van de positie van jouw bedrijf in zoekmachines zoals Google. Door het genereren van organisch verkeer en het  verhogen van de conversies op je website, kan je erg ver komen.

Download dit whitepaper en converteer jouw websitebezoeker naar een lead!

2. Ga in gesprek met een chatbot

Forbes voorspelt dat ‘merken die tweerichtings conversatie marketing en - commerce beheersen, ook chatbots en Al zullen inzetten’ in 2023. Bij artificial marketing wordt er gebruik gemaakt van verschillende Al tools om hiermee in te spelen op het gedrag van de klant. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat door middel van data en algoritmes de customer journey verbeterd wordt. Hoe meer data er is, hoe beter de computer op de klant in kan spelen. Al stelt marketeers in staat om een klantervaring te creëren die voorspellend, geoptimaliseerd en gepersonaliseerd is. Dit houdt een meer op maat gemaakte klantervaring en een efficiënt leadgeneratie proces in.

3. Zet content marketing in

Content marketing is een van de meest effectieve methodes om een band op te bouwen met je doelgroep, en om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Als marketeer is het jouw taak om content te creëren die interessant is voor je publiek en om deze content op verschillende platforms te vermarkten. Daarnaast is het belangrijk om hier overtuigende call-to-actions aan toe te voegen. Wie weet zit er een potentiële klant tussen!

Ontdek in dit blog 11 creatieve leadgeneratie ideeën.

Marketplaces trends voor 2023.

Marketplaces zijn niet meer weg te denken uit de e-commerce wereld! Onze experts zien de volgende trends ontstaan in 2023. 

  1. Duurzaamheid op marketplaces
  2. Niche marketplaces

1. Duurzaamheid en marketplaces

Duurzaam ondernemen wordt met name binnen steeds belangrijker. Er wordt alles aan gedaan om de ecologische voetafdruk kleiner te maken. Retailers liggen onder druk om processen groener te maken en consumenten worden steeds bewuster bij het online kopen van producten.

Met de forse groei van e-commerce en de ontwikkelingen om makkelijker te consumeren, stellen overheden strengere wetten op. Marketplaces hebben hierop weten in te spelen, naast de strenge regels voor verkopers die opgelegd zijn. Retailers die groen ondernemen worden beloond op de marketplace. Producten kunnen voorzien worden van een duurzaam label*. Zo weet een bezoeker van een marketplace direct dat het product duurzaam is. Dit is natuurlijk ook een conversiefactor. 

*Om producten te voorzien van zo’n groene label zitten voorwaarden aan vast. Die  verschillen per marketplace.

2. Niche marketplaces

Het is geen nieuws dat marketplaces niet meer weg te denken zijn bij consumenten. Zij bieden de klant een groot aantal producten op één plek waardoor het koopproces makkelijker wordt voor bezoekers. Niche marketplaces (of verticale marketplaces) zijn bij onze buurlanden als Duitsland en Frankrijk al erg populair en worden in Nederland steeds meer gewild. Een voorbeeld is fonQ, De marketplace voor Home & Living. Soms kunnen Bol.com of Amazon te groot zijn, waardoor voor consumenten het moeilijker is om de juiste producten te vinden. Niche marketplaces zijn een soort voorfilter doordat zij slechts specifieke productcategorieën bieden in combinatie met uitgebreide product filters. 

CRO trends voor 2023.

Conversie ratio optimalisatie: voor iedere organisatie die online verkoopt ontzettend belangrijk. We zien een aantal trends uit 2022 die ook in het komende jaar nog steeds relevant zijn. Zoals: 

  • Duurzame keuzes stimuleren
    In 2023 gaan we steeds meer optimaliseren op doelen die maatschappelijk belangrijk zijn. Denk hierbij aan het optimaliseren voor duurzame keuzes, zoals hierboven al aangegeven staat. 
  • Meer experimenteren in de upper- funnel
    Welke boodschap slaat het meeste aan? Welke afbeelding werkt het beste? In 2023 wordt het nog belangrijker om de advertentie uitingen te optimaliseren.
  • Anti light modes 
    Steeds meer gebruikers bekijken websites in de dark mode. Daarom is het van belang om bij het optimaliseren van het platform ook de dark mode constant mee te nemen.
Download de Funnel Benchmark van 2022 en ontdek hoe jouw website conversie  ervoor staat. 

In 2023 zullen ook de volgende ontwikkelingen belangrijk zijn voor conversieratio optimalisatie:

  1. Cross-device UX
  2. CRO methodiek in digitale productontwikkeling
  3. Optimaliseren van use cases in plaats van kanaalniveau
  4. Energie efficiëntie in websites

1. Cross-device UX

Cross-device User Experience richt zich op websitebezoekers die twee (of meer) verschillende apparaten gebruiken in de klantreis. Het bekendste voorbeeld hierin is dat bezoekers zich op hun telefoon oriënteren en de aankoop doen op een desktop. Maar, dat is echt niet meer van deze tijd! Bezoekers en potentiële klanten gebruiken verschillende devices door elkaar heen. Van oriëntatie op je telefoon in de trein, het product thuis op de desktop nog eens bekijken, de aankoop weer op de telefoon en de klantenservice raadplegen via de laptop op werk. 

Voor UX designers wordt cross-device UX dan ook steeds belangrijker. Hoe zorgen we dat bezoekers dezelfde ervaring hebben over alle apparaten heen? En kun je slimme features zoals over devices heen kopiëren, zoals Apple al doet met kopiëren/plakken van iPhone naar MacBook en andersom? 

2. CRO-methodiek in digitale productontwikkeling

Bij de Nieuwe Zaak doen we dit als full-service bureau al jaren, maar we zien nu ook breder in de markt dat de CRO-methodiek ook wordt toegepast in het proces van digitale productontwikkeling. Dat betekent onder andere een helder beeld hebben van de behoeften van de interne en externe gebruikers, functionaliteiten te bouwen die daarop aansluiten en in dit hele proces continu te valideren en inzichten verzamelen bij de eindgebruikers.   

3. Optimaliseren van use cases in plaats van op kanaalniveau

Er wordt nog veel geoptimaliseerd op een single touchpoint, zoals een bepaalde pagina van een website, of marketing-uiting. In realiteit staat een activiteit van een eindgebruiker zelden alleen, maar is dit onderdeel van een meer uitgebreide journey of use case. Doordat het steeds makkelijker wordt om bijvoorbeeld multi-page testen uit  voeren, of cross-device gedrag te analyseren zullen dit soort experimenten vaker uitgevoerd kunnen worden.

4. Optimaliseren op het energie-efficiënter maken van websites 

Ook de digitale wereld heeft een behoorlijke ecologische voetprint door het enorme energieverbruik. Er zijn diverse knoppen waaraan je kan draaien om je website energiezuiniger te maken; zoals betere SEO, content en UX zodat gebruikers sneller kunnen vinden wat ze zoeken,  minder (zware) afbeeldingen, een meer cleane code en ja zelfs het lettertype kan invloed hebben op de zwaarte van je website! Krijgen we in de toekomst energielabels op websites?

Onze tips voor een succesvol 2023. 

Er is zeker potentie voor 2023 om een succesvol jaar te worden. De overeenkomsten over de disciplines die hierboven benoemd worden zijn vooral privacy, zichtbaarheid en het gebruik van nieuwe technologieën. Zorg er dus voor dat je voor je technische- en marketingoplossingen hier voldoende rekening mee houdt. Heb je hulp nodig met jouw plannen voor volgend jaar? Of wil je verder praten over de trends die eraan komen? Neem contact met ons op, dan zetten we de koffie klaar!

Neem contact op

avatar

Lorena Voskamp

Als Sr. Content Specialist bij De Nieuwe Zaak houdt Lorena zich bezig met alles rondom.. content!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen