Afgelopen maand vond alweer de 10e editie van Friends of Search plaats. De SEO- en SEA experts van De Nieuwe Zaak waren aanwezig en praten je in dit blog bij over de belangrijkste takeaways en laatste ontwikkelingen binnen het online marketing vakgebied.
Friends of Search 2023 is een jaarlijkse conferentie gericht op de nieuwste ontwikkelingen en trends in zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine advertising (SEA). In 2023 is de mijlpaal van 10 jaar Friends of Search bereikt waardoor de conferentie nog groter was! De dag zat vol met sessies en workshops van sprekers zoals Frederick Vallaeyes, Lily Ray, Brendan Almack, Barry Adams en Kristina Azarenko die hun kennis deelden. In deze blog delen we de belangrijkste inzichten en nieuwste learnings van een van de vetste events op het gebied van SEM.
In augustus 2022 is Google begonnen met het uitrollen van de helpful content update. Inmiddels hebben we een goed beeld van de sites die het hardst getroffen zijn in de organische zoekresultaten door de update. Een belangrijke factor in deze update is dat je rankings website breed worden beïnvloed als het grootste deel van de content op je website nutteloze informatie bevat. Wees dus slim en speel hier op in om van je concurrentie te winnen in de zoekresultaten.
Don’ts op het gebied van content:
Als je AI gegenereerde content van bijvoorbeeld Chat GPT gebruikt, vergeet het dan niet te checken op relevantie!
De link spam update in december 2022 heeft gezorgd voor een verandering in de manier waarop linkbuilding wordt ingezet. Door deze update werden links geneutraliseerd die spammy zijn en daarmee ingaan tegen de richtlijnen van Google. Met behulp van de Knowledge Graph is het mogelijk voor Google om wezens en relaties te begrijpen. Zo wordt een link van een belangrijke nieuwswebsite gezien als een teken dat je een noemenswaardige website hebt, krijg je meer vertrouwen van Google, waardoor je autoriteit kunt vergroten.
E-E-A-T wordt steeds belangrijker binnen SEO zoekopdrachten. Hierbij gaat het om Experience, Expertise, Authority en Trustworthiness, waarbij deze gezamenlijke factoren zorgen voor een betere ranking in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Recent is de eerste ‘E’, van Experience, hieraan toegevoegd. Het toevoegen van alleen keywords is niet genoeg. Google hecht steeds meer belang aan de ervaringen van gebruikers als een betrouwbare bron. Dit kan geïmplementeerd worden door middel van het toevoegen van gebruikerservaringen met het product, in plaats van enkel een productbeschrijving.
Tijdens een sessie met Fabrice Canel en Mascha Driessen van Microsoft werd de nieuwe AI-tool van Bing geïntroduceerd: The New Bing. De nieuwe tool maakt gebruik van Artificial Intelligence om de meest complexe vragen te beantwoorden, met behulp van een ChatGPT integratie. Daarnaast kan de tool je helpen met het uitwerken van creatieve aanwijzingen, zoals het schrijven van een blog of het geven van nieuwe ideeën voor een SEO-strategie.
Het optimaliseren van Core Web Vitals is een belangrijk facet binnen SEO. Een van de grootste, meest voorkomende problemen op websites is de laadtijd van afbeeldingen. Dit heeft een grote impact op je Largest Contentful Paint (LCP) en First en First Input Delay (FID), waarmee de algehele website snelheid achteruit gaat. Oplossingen hiervoor zijn het implementeren van lazy loading, het resizen van afbeeldingen en het gebruik van WebP en AVIF afbeeldingen.
Het verbeteren van de Cumulative Layout Shift (CLS) kan gedaan worden door het opnemen van de afmetingen van afbeeldingen en video’s. Door deze verbeteringen toe te passen, verbeter je je SERP features en zal je beter zichtbaar zijn in de zoekmachines.
Artificial Intelligence (AI) en ChatGPT zijn momenteel hot topics in de wereld van technologie, innovatie en ook marketing. Iedereen is in de ban van AI die in staat is om te leren en beslissingen te nemen zonder expliciete instructies van een mens. Het biedt veel potentie en is toegankelijk geworden via ChatGPT, een vorm van AI, die menselijke taal kan begrijpen en mensachtige antwoorden kan genereren. Frederick Vallaeys, founder van Optmyzr, deelde zijn kennis en inspireerde met hoe je AI kan gebruiken op het gebied van advertising:
Ligt binnen jouw SEA strategie ook de focus op ROAS? En word jij ook zo blij van een groeiende en hoge ROAS? Dat begrijpen we helemaal. Het is namelijk een meetbare KPI die voor je CFO boekdelen spreekt en waar je snel kenbaar kan maken welke omzet je advertenties opleveren.
Alleen schets je met ROAS maar een beperkt beeld omdat het zich alleen richt op de advertenties die de meest directe verkoop opleveren, terwijl andere waardevolle aspecten van marketing, zoals merkbekendheid en klantrelatiebeheer, niet worden meegenomen. De takeaway is dus: Laat ROAS los, spendeer tijd en geld in het aantrekken van nieuwe klanten, meet dit door je share of search en realiseer efficiënte groei.
Maar eerst, wat zijn incrementele experimenten? Bij deze experimenten split je een groep gebruikers in twee groepen: een controlegroep en een experimentele groep. De controlegroep krijgt de standaard ervaring te zien, terwijl de experimentele groep een gewijzigde ervaring te zien krijgt, bijvoorbeeld een nieuwe zoekadvertentie, een aangepaste banner of een andere targetingoptie.
Het doel van deze experimenten is om te meten wat het effect van de wijzigingen is op de prestaties van de campagnes. Door de resultaten van de controlegroep te vergelijken met die van de experimentele groep, kun je bepalen of de wijziging een positief of negatief effect heeft gehad op de prestaties van de campagne.
Benieuwd hoe zo’n dag bij Friends of Search eruitziet? Bekijk dan de Friends of Search 2023 TikTok van onze SEO Consultant Lizzy.
Onze experts helpen je graag verder! Ontdek hoe wij keywords maximaal inzetten op effectiviteit en zet jouw volgende stap.