Nike is meer dan een kledingmerk - en Coca-Cola is meer dan frisdrank. De interactie die consumenten hebben als ze deze producten kopen levert naast het product ook ervaringen op. Consumenten kopen deze producten zelfs met deze ervaringen in hun achterhoofd. Deze bedrijven weten precies welke ervaring ze willen meegeven aan hun product, want zo creëer je merkvoorkeur bij je doelgroep.
Branding helpt bij uitdagingen als ‘‘Hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid?’, Hoe verbeter ik mijn (online) reputatie?’, ‘Hoe zorg ik voor campagnes die impact maken? en ‘Hoe vergroot ik de waarde van mijn merk?’’. Met Digitale Merkactivatie inspireer, informeer en activeer je nieuwe én bestaande klanten en converteer je ze naar echte fans. Maar, hoe doe je dat nu goed? Je hoeft niet te zijn als Coca-Cola, maar je kunt gelijksoortige denkwijzen ook voor jouw merk toepassen. We helpen je graag op weg!
Merk versus branding.
Een merk is alles waarmee een bedrijf zich onderscheidt van een ander bedrijf en bepaalt wat een (nieuwe) klant denkt, voelt en ervaart bij jouw bedrijf. Uiteraard de naam van jouw bedrijf, logo, huisstijl en kleurgebruik maar ook je belofte maar vooral ook hoe je met klanten communiceert. Het merk biedt de ervaring die een klant ervaart bij alle interacties met jouw bedrijf.
Branding is een middel om alle associaties rondom jouw merk te bouwen en geef jouw organisatie jouw unieke identiteit. Het laat de buitenwereld zien dat je bedrijf anders is dan alle anderen en zorgt ervoor dat je medewerkers en klanten trots zijn om jouw merk te ondersteunen. Heb je het over branding, dan weet je dat het verder gaat dan een logo. Het is een iteratief proces en altijd in beweging en de manier om fans te creëren van jouw merk!
Het belang van branding.
Branding werkt mee aan:
- Naamsbekendheid
Sterke branding zorgt ervoor dat jouw doelgroep jouw merk herkent, zelf zonder je bedrijfsnaam te zien. Denk aan een logo, tagline, jingle, verpakking of reclame maar ook de belofte die je doet aan je klanten. - Merkvoorkeur
Door de juiste associaties, inspiratie en engagement met je doelgroep te bieden zorg je ervoor dat potentiële klanten eerder geneigd zijn om bij jou te kopen dan bij een concurrent. - Productvoorkeur
Vertellen welke oplossingen kunnen helpen/passen bij een behoefte. - Conversie
Een koop wordt vaak afgerekend op de last click oftewel op performance marketing. Maar als een klant jou nog niet kent en geen voorkeur voor jouw diensten heeft had deze klant dan ook bij je gekocht? - Merkvertrouwen & loyaliteit
Maak je jouw beloften waar? Of ga je zelfs verder dan dat? Dit wekt vertrouwen bij je doelgroep en zorgt ervoor dat ze sneller (weer) bij jou kopen dan bij je concurrent.
Hoe creëer je een merk?
Wil je een nieuw merk in de markt zetten of je huidige merk rebranden? Daar komt veel bij kijken. Laat je niet afschrikken en besef dat branding een iteratief proces is. In zes stappen helpen we je verder naar een sterk merk.
- Stel je merk visie en -missie op
Waarom bestaat jouw bedrijf? Je merkvisie is het toekomstbeeld van de markt en de positie van jouw merk daarin. De stip aan de horizon en in algemene zin je bestaansrecht. Je merkmissie is de concrete opdracht aan iedereen in je bedrijf om de geformuleerde merkvisie te realiseren. - Definieer wat jouw merk uniek maakt
Waarschijnlijk heb je veel concurrentie in je branche. Denk goed na en formuleer wat één ding is dat jouw bedrijf heeft dat uniek is in de markt. Wat zijn je merkwaarden? Wie zijn je concurrenten? Wat zijn de voordelen en kwaliteiten die jouw bedrijf uniek maken? Deze stap kost tijd, veel tijd! Maar, zet je dit goed op papier, dan heb je een super sterke basis om je merk mee te bouwen. - Bepaal je doelgroep
Om een sterk merk te bouwen, is het belangrijk dat je kijkt vanuit je doelgroep. Wat zijn de problemen en uitdagingen die jouw doelgroep heeft? En waar zijn ze naar op zoek om dit probleem op te lossen? Stel persona’s op en breng je doelgroep tot leven. - Vind je persoonlijkheid
Merken zijn net als mensen. Hoe maak je jouw merk persoonlijk? Hoe communiceer je met jouw doelgroep? Ook hier is denken vanuit je doelgroep belangrijk. Hoe wil je doelgroep aangesproken worden? Werk dit consistent uit, van website tot e-mail tot social media posts. Dit zorgt voor herkenbaarheid. - Maak je visuele identiteit
In deze stap ga je aan de slag met de creatie van je visuele merkidentiteit. Je huisstijl dus. Dit moet een vertaling zijn van de bovenstaande stappen. Een logo, kleurenpalet, typografie, iconografie en andere visuele componenten worden hier ontwikkeld. - Zet je branding aan het werk
Zo, vorige stappen glansrijk doorlopen? Geen tijd om achterover te leunen: zet je merk aan het werk. Integreer je nieuwe merk overal in je bedrijf. Je website, social media, verpakkingen, advertenties krijgen allemaal het nieuwe branding sausje. Maar vergeet ook je sales- en klantenafdeling niet! Je merk gaat namelijk verder dan marketing. Zorg ervoor dat ook deze afdelingen op de hoogte zijn van je nieuwe merkidentiteit en dat ze het op de juiste manier uitdragen in contact met klanten.
Gaan met die banaan!
Branding is de naam, het logo, kleurenpalet, de stem en de visuele identiteit van je organisatie. Maar, het is meer dan dat. Het is het gevoel dat je klanten hebben wanneer ze in contact komen met je merk. Zo onderscheiden de Apple’s en Coca Cola’s zich van de rest. De tastbare componenten dragen hieraan bij, maar echt sterke merken komen het best naar voren als ze zich richten op het grote geheel van het merk.