Esther ter Veen 25 april 2023 8 Minuten leestijd

5 tips voor recruitment marketing via social media

Te veel werk, maar te weinig collega’s? Een probleem waar veel organisaties zich in herkennen op dit moment. Recruitment marketing is hiervoor de oplossing! Via social media kanalen als LinkedIn, Instagram en TikTok is het mogelijk om nieuw personeel te vinden. Hoe? We delen een aantal tips, zodat jij direct aan de slag kunt.

Meer weten over hoe je start met social media marketing? Ontdek het in onze  gids.

Wat is social media recruitment?

Social media recruitment is een moderne benadering van het werven van nieuwe medewerkers, waarbij gebruik wordt gemaakt van social media platforms om potentiële kandidaten te bereiken. Benut met social recruitment de kracht van social media om een breder publiek te bereiken, de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten en kandidaten aan te trekken op een informele en interactieve manier. Deel openstaande vacatures maar plaats ook interessante content, leg contact met kandidaten en bouw een community van talent op. Het allerbelangrijkst is om authentiek en interactief te zijn. Daarom wordt social media steeds vaker ingezet om de interesse van potentiële kandidaten te wekken en hen aan te moedigen om zich aan te sluiten bij jouw organisatie.

Waarom is de inzet van social media zo belangrijk voor werving?

Door een sterke aanwezigheid op social media vergroot je je bereik en betrokkenheid en uiteindelijk trek je de juiste kandidaten aan voor je bedrijf. Social media recruitment biedt een kans om je employer brand te versterken, talent aan te trekken en een diverse pool van kandidaten te bereiken.

Nu we weten waarom social media recruitment zo belangrijk is, delen we graag 5 tips met je om jouw wervingsstrategie op te stellen.

1. Vergroot de zichtbaarheid van je bedrijf

Deel je alleen vacatures op je social media kanalen? Zonde, want jouw potentiële nieuwe werknemer is vooral geïnteresseerd in content over je bedrijf en bedrijfscultuur. Deel dit wekelijks op je social media kanalen, wees zichtbaar en vergroot hierdoor de zichtbaarheid van je bedrijf. Wees het bedrijf dat iedereen kent en waar iedereen voor wil werken.

2. Vind je doelgroep op de juiste kanalen

LinkedIn is hét kanaal voor recruitment marketing. Maar het is lang niet het enige kanaal om in te zetten. Bedenk daarom goed waar jouw doelgroep te vinden is. Ben je op zoek naar nieuwe stagiaires of junioren? Zet dan TikTok in. Ook het social medium Snapchat wordt steeds vaker ingezet om personeel te werven. Juist op zoek naar een wat oudere doelgroep? Bekijk dan de mogelijkheden van Facebook en Instagram. Zorg daarnaast dat de posts die je plaatst de doelgroep aanspreken.

3. Zet je medewerkers in

Laat medewerkers content, zoals openstaande vacatures of employer branding, delen op hun eigen social media kanalen. Vraag je collega’s om actief mee te helpen aan de zichtbaarheid van je organisatie. Uit onderzoek blijkt dat wanneer een werknemer een post plaatst, deze acht keer meer engagement creëert dan wanneer deze is geplaatst vanuit het bedrijf zelf. Daarnaast is het ook belangrijk om je collega’s in beeld te brengen. Laat zien wie er al werkt, wat ze doen, en wat voor activiteiten jullie gezamenlijk doen. Denk aan een wekelijkse VrijMiBo of een jaarlijkse BBQ in de zomer.

4. Gebruik video content

Video content zorgt over het algemeen voor meer engagement. Meer engagement zorgt weer voor meer bereik. Deel daarom video content op je social media kanalen. Zet TikTok of Instagram Reels in om een beeld te geven van jouw organisatie en medewerkers. Misschien denk je dat dit voornamelijk een jonge doelgroep bereikt, maar niets is minder waar! Met jouw authentieke content help jij ook de oudere doelgroep aan een nieuwe baan.

5. Maak gebruik van social media advertising

Bepaalde vacatures of employer branding onder de aandacht brengen? Het is goed om organisch altijd zichtbaar te zijn, maar social media advertising zorgt ervoor dat je een nog breder publiek bereikt. Het grote voordeel van advertising is dat je op de verschillende platformen je doelgroep beter kan vormgeven. Target je doelgroep op geslacht, functie, leeftijd of zelfs interesse. De regels en mogelijkheden hiervoor zijn per kanaal verschillend.

Hoe zorg ik voor goede targeting van mijn social recruitment campagne?

Om de juiste targeting voor je social media recruitment campagne te waarborgen, is het belangrijk om te beginnen met het identificeren van je ideale doelgroep. Kijk hiervoor naar de gewenste functie, vaardigheden, locatie, demografische gegevens en interesses van potentiële kandidaten. Pas vervolgens de targetingopties van het social media platform dat je gebruikt aan, zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses en gedrag, om je campagne te richten op deze specifieke doelgroep. Voer eventueel een A/B-test uit om te bepalen welke targetinginstellingen het beste werken voor jouw campagne.

Wanneer is een social recruitment campagne succesvol?

Een succesvolle social recruitment campagne kan worden gemeten aan de hand van verschillende KPI's, zoals het aantal gekwalificeerde sollicitaties, betrokkenheid bij je content, aantal volgers of likes op je social media pagina, en het uiteindelijke aantal geschikte kandidaten. Het is belangrijk om realistische doelen te stellen en deze te monitoren gedurende de campagne. Het meten van de prestaties van je campagne stelt je in staat om aanpassingen te maken en te optimaliseren voor betere resultaten.

Een effectieve manier voor arbeidsmarktcommunicatie

Een succesvolle social media recruitment campagne gaat verder dan alleen het aantrekken van kandidaten; het gaat er ook om de relatie met potentiële kandidaten op te bouwen en hun interesse te wekken. In die zin is zo'n campagne dus eigenlijk breder dan alleen recruitment, maar echt gericht op arbeidsmarktcommunicatie. Middels deze vorm van communicatie geef je echt een kijkje in de keuken van jouw bedrijf. Dit kan ervoor zorgen dat potentiële sollicitanten echt van je bedrijf gaan houden en zich graag willen aansluiten bij de cultuur van jouw bedrijf.

Vertel het verhaal van jouw organisatie

Veel organisaties zijn geneigd om alleen maar open vacatures te posten. Dit is voor de volgers van de social media kanalen saai en het algoritme spreekt dit niet aan. Beter vertel je als organisatie je verhaal. Begin bij de 'why' van jouw organisatie en werk vanuit daar een verhaallijn uit. Zorg ervoor dat je dit verhaal verspreid over je verschillende kanalen.

Aan de slag met recruitment via social media?

Meer praktische tips nodig om jouw vacature aan het licht te brengen via LinkedIn of andere social media platformen? Kijk dan ons webinar ‘Zo trek je nieuwe medewerkers aan met social media’ terug. Het webinar is reeds live gegeven, dus door op de button hieronder te klikken meld je je aan en kun je het webinar meteen bekijken!

Meer weten en aanmelden

avatar

Esther ter Veen

Als Social Media Consultant is Esther de hele dag bezig met jawel, social media! Van Pinterest tot LinkedIn, ze helpt je graag met jouw volgende stap.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen