Snelheid, performance, efficiency… Dit zijn termen die wij in onze dienstverlening en in het dagelijks werk voor onze klanten vaak gebruiken. Een goede performance van de webwinkel is namelijk belangrijk voor de tevredenheid van de consument en dus het succes van onze klant. Over deze snelheid hebben we onlangs reeds een aantal blogs geschreven. Waar we het minder vaak over hebben is de efficiency van een proces of iets specifieker: hoe goed zijn wij in staat om tot een resultaat te komen? Hoe beter het proces loopt en de automatisering wordt ingezet, des te sneller nieuwe features opgeleverd kunnen worden aan de consument, klant of gebruiker.
Alle blogs uit deze blogserie
- Snelheid meten: naar welke KPI's moet je kijken?
- De snelheid van je website meten: hoe dan?
- De snelheid van Simple Page Applications meten
- Snelheid & efficiency in het proces
Download het whitepaper 'Snelheid: krijg inzicht in de prestaties van jouw website' hier
Zodra wij met een nieuw project aan de slag mogen betekent dit de start van een intensieve samenwerking tussen de klant en De Nieuwe Zaak. Iedere rol heeft zijn toegevoegde waarde in het proces en faciliteert of blokkeert met zijn bijdrage dat de efficiency af- of toeneemt.
De optimale samenwerking
Niets is zo frustrerend als het zien van een kans (feature) om vervolgens maanden te moeten wachten voordat deze nieuwe feature beschikbaar is voor de consument. Vanwege deze frustratie, maar zeker ook vanuit het oogpunt van efficiency, is het belangrijk om deze doorlooptijd zo kort mogelijk te maken. Een goede samenwerking tussen de klant en de leverancier is hierin vereist en daar is veel winst te behalen. Diverse rollen worden belegd om te borgen dat we met de juiste zaken bezig zijn (Product owner), dat wij de business goed begrijpen (Business analyst), dat er kwalitatief werk wordt geleverd (Development en Test) en dat we tijdig kunnen leveren (Project management, Scrum master, DevOps).
Een ad-hoc aanpak, vage doelstellingen en beperkte prioritering zijn risico’s voor het verstoren van het planning- en ontwikkelproces. Het committeren aan een proces en de benoeming van duidelijke verwachtingen en verantwoordelijkheden oliën de machine. Een machine waaruit in een vast ritme de nodige opleveringen worden gedaan. Geautomatiseerd wel te verstaan.
Release & Test Automation
De tijd dat engineers even iets in de code wijzigen en dan direct even “uploaden” ligt al een hele tijd achter ons. De belangen en de risico’s zijn te groot om die aanpak te blijven hanteren en sinds die tijd zijn er grote stappen gemaakt in het automatiseren van bijvoorbeeld de release processen.
De automatisering draagt bij aan de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van het release proces. Hoe verder de automatisering doorgevoerd wordt, des te makkelijker het ook een herhaalbaar proces wordt en minder doorlooptijd het kost. De stap die daarin ook wordt gemaakt is het toevoegen van kwaliteitscontroles. Deze controles borgen de kwaliteit van de geleverde release en borgen daarmee de zekerheid dat jouw klanten kunnen blijven bestellen.
Procesoptimalisatie & automatisering
Kortom: procesoptimalisatie en automatisering hebben een grote invloed op de efficiëntie en snelheid van opleveren. Deze twee facetten zorgen voor de fundamentele performance en wendbaarheid van je team en webwinkel. Meer inzicht krijgen in de prestaties van jouw website? Download het whitepaper.