Martijn Hazelhorst 17 juni 2019 5 Minuten leestijd

Best practices: Stel je vragen in Google Analytics

Analytics Intelligence in Google Analytics

Data analyseren in Google Analytics kan een tijdrovende klus zijn. Voornamelijk als je niet weet waar je precies moet zoeken. Binnen Google Analytics is er daarom de functie ‘Analytics Intelligence’ waarmee je snel een antwoord kan krijgen op je analytics-vraagstukken. Niet alleen kan je vragen stellen als: welk kanaal zorgde voor de meeste omzet in de afgelopen week? Het geeft ook trends en inzichten weer, op basis van Machine Learning technieken, die relevant kunnen zijn voor je business.

Waar vind ik Analytics Intelligence?

De Analytics Intelligence functie is aan te roepen via de zoekbalk bovenaan of via ‘Insights’ aan de rechterkant. Na het openen van de functie kun je een vraag stellen aan Google Analytics. Dat kan op dit moment (helaas) alleen nog in het Engels. Enkele voorbeelden van vragen die je zou kunnen stellen zijn:

  • Wat is de trend van het E-Commerce ratio dit jaar?
    What is the trend for ecommerce conversion rate this year?
  • Welk kanaal heeft het hoogste gemiddelde orderbedrag?
    Which channel has the highest order value?
  • Welk product is het meest gegroeid op het gebied van product omzet vergeleken met vorige week?
    What is the top product by week over week growth of product revenue?
  • Welke landingspagina heeft de hoogste bouncerate in de afgelopen maand?
    What is the landingspage with the highest bouncerate in the last month?

Om een zo goed mogelijk antwoord te krijgen is het verstandig om de volgende soort woorden te gebruiken in de vraagstelling:

  • Vergelijking (Compare of vs)
  • Type (Trend of Graph)
  • Statistiek (Top 10 of percentage)
  • Tijdsaanduiding (Last week of This year)

Mocht je nog niet weten waar je precies een antwoord op wilt, kijk dan onder ‘Insights On Demand’. Hier staan een aantal interessante voorbeeldvragen, gegroepeerd op onderwerp.

Stel je vragen in google analytics blog 2

Nieuwe inzichten op basis van Machine Learning technieken

Analytics Intelligence wordt door de tijd heen alsmaar slimmer omdat de functie leert welke typen vragen gebruikers stellen. Daarnaast maakt de functie in Google Analytics gebruik van Machine Learning technieken om automatisch trends en inzichten weer te geven. Dit helpt je bij het spotten van kansen en optimalisatiemogelijkheden. De inzichten worden namelijk gebaseerd op talloze signalen en statistieken die Google heeft verzameld en relevant kunnen zijn voor je business.

In de praktijk zijn wij de volgende automatische insights tegen gekomen:

  • Minder verkeer naar een specifieke landingspagina in vergelijking met vorige maand.
  • Minder presterende Google Ads campagne in vergelijking met de overige Google Ads campagnes.
  • Verkeer met taalinstelling ‘Engels’ presteert nadrukkelijk minder op de statistieken: sessies, bouncepercentage & gemiddelde sessieduur.

Stel je vragen in google analytics blog 3

Kansen spotten om je website te optimaliseren

Op basis van dit soort automatische inzichten kan je binnen je eigen Google Analytics-data kansen spotten om je website te verbeteren. Kijken we naar het voorbeeld van de achterblijvende prestaties van Engelstalig verkeer dan kan het interessant zijn om een Engelstalige variant van je website te maken.

Snelle en nieuwe inzichten

De Analytics Intelligence tool van Google Analytics heeft als voordeel dat je snel een antwoord op je vragen kan krijgen. Hiervoor hoef je niet heel Google Analytics door om op zoek te gaan naar je antwoord. Daarnaast biedt de tool middels Machine Learning technieken nieuwe informatie die je handvatten geeft om je website te optimaliseren.

Inzichten maar geen directe oplossingen

Het nadeel hieraan is dat de tool je inzichten geeft, maar geen directe oplossingen. Je zal dus op zoek moeten gaan naar het ‘waarom’. Waarom presteert het Engelstalige verkeer zo slecht? Waarom is er minder verkeer op de specifieke landingspagina? Die oplossing is wellicht te vinden in Google Analytics maar mogelijk is er ook een alternatieve verklaring te vinden.

Meer inzicht uit jouw data halen?

Omdat er zoveel informatie in Google Analytics te vinden is, is het soms zoeken in een speld naar een hooiberg. Dankzij de functie Analytics Intelligence kun je tijd besparen in het zoeken naar knelpunten in je data om je website te optimaliseren. Kom je er niet uit of wil je graag een Google Analytics training om nog meer uit je data te halen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

avatar

Martijn Hazelhorst

Martijn is Digital Marketing Manager bij De Nieuwe Zaak. Hij is dag in dag uit bezig om de performance doelstellingen van onze klanten te halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen