Joëlle Kreuze 21 november 2022 4 minuten leestijd

Wordt de gratis versie van Google UA in juli 2024 uitgefaseerd?

Recent kwam Russel Ketchum, Director Product Management bij Google Analytics, met een blogpost waar hij informatie deelde over hoe je gemakkelijk over kon stappen naar GA4. In deze post vermeldt hij dat de betaalde variant van Universal Analytics (ook wel Google Analytics 360) een jaar later wordt uitgefaseerd, namelijk pas in juli 2024. 

Veel mensen namen op basis daarvan aan dat de hele uitfasering, ook van de gratis variant, is uitgesteld. Om deze verwarring verder te voorkomen kwam Google recent met de mailing dat de gratis variant, Universal Analytics, nog steeds in juli 2023 wordt uitgefaseerd. Zie onderstaande nieuwsbericht vanuit Google. Er is geen twijfel meer over mogelijk, in 2023 nemen we afscheid van de gratis variant van Universal Analytics. 

Bron: Google (2022, 10 november). Binnenkort stoppen we met Universal Analytics

 

Wanneer moet ik overstappen?

Wil jij na 1 juli 2023 nog steeds gebruik maken van de huidige Universal Analytics? Dan kan je overstappen naar Analytics 360. Aangezien de kosten van Google Analytics 360 beginnen bij 150.000 dollar per jaar, is het in ieder geval goedkoper om over te stappen op de gratis versie van GA4. Daarnaast biedt GA4 het grootste deel van de functies die Google Analytics 360 aan haar gebruikers biedt. Tevens heeft GA4 verbeterde privacy instellingen om beter te voldoen aan de gestelde gegevensbeschermingsregels van het AVG beleid. GA4 levert je dus mooie voordelen op! Zoals:

1. GA4 en de verbeterde privacy instellingen

Met de vernieuwde privacy en beveiligingsupdates voor GA4 zet Google een stap in de goede richting. GA4 heeft verbeterde privacy instellingen, zoals het verwijderen van specifieke gebruikersdata, anonimiseren van IP-adressen en het verzamelen van data zonder gebruik te maken van third party cookies. Met deze functies introduceert Google een goede stap in de richting voor bedrijven om te voldoen aan de AVG wetgeving.

2. De extra functies in GA4

In Google Analytics 360 is het mogelijk om gebruik te maken van de verbeterde attributie modelling met de modelverkenner om zo de effectiviteit van meerdere kanalen gedurende customer journey te meten. Daardoor kan je op kanaalniveau analyseren of de strategie van het kanaal moet worden bijgestuurd. Ideaal dus voor het bepalen van de kanaalinzet in de customer journey. Ook biedt GA4 een integratie mogelijkheid met BigQuery. BigQuery biedt gebruikers de mogelijkheid om gegevens uit verschillende databronnen te analyseren en hier geavanceerde data analyses mee te doen. Zoals het gebruik van machine learning modeling. Daarnaast kan je gebruik maken van het geavanceerd custom funnel report waardoor je verbeterde funnel analyses kan doen. Doordat dit niet alleen meer op basis van URL kan worden gedaan maar ook op basis van events. 

Overstappen is onvermijdelijk.

Ook al is de overstap naar GA4 voor de Google Analytics 360 variant nog even uitgesteld, uiteindelijk is een overstap naar GA4 onvermijdelijk. Aangezien GA4 net anders werkt en een andere look en feel heeft dan UA, is het handig om zo snel mogelijk over te stappen om gewend te raken aan het nieuwe interface van GA4. Zo kan je nu nog terugvallen op UA en vergelijken of jouw GA4 implementatie goed werkt, maar ben je er ook klaar voor wanneer je in juli 2023 de overstap moet maken.

Hoe helpen wij jou verder?

Heb je (extra) hulp nodig om tijdig over te stappen naar GA4? Geen probleem, De Nieuwe Zaak helpt je graag met het overstappen naar GA4. Zo helpen we je bij het opzetten van de GA4 basisopzet of helpen we je, jouw GA4 account naar het volgende level. Neem contact met ons op en we denken graag met je mee!

Verder praten over GA4

avatar

Joëlle Kreuze

Als Web Analist duikt Joëlle in de dashboards, altijd op zoek naar hoe je kunt optimaliseren aan de hand van data.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen