De Nieuwe Zaak Blog

Wat je als B2B kunt leren van branding in B2C

Geschreven door Iwan Blokzijl | 28 november 2023

In de wereld van online branding zijn er enorm veel learnings uit de B2C sector die ook toegevoegde waarde hebben voor B2B bedrijven. Ondanks dat het gedrag van doelgroepen en koopprocessen verschillen, delen beide sectoren soortgelijke principes als het gaat om het digitale merkactivatie en het versterken van de merkidentiteit. Branding is voor beide sectoren dus erg belangrijk. Maar, wat is branding nou eigenlijk? En wat kun je als B2B bedrijf leren van branding in de B2C branche?

Wat betekent branding? 

Branding helpt organisaties om zichtbaarheid te creëren zodat de doelgroep geïnspireerd wordt, in beweging komt en zich op lange termijn met je bedrijf verbindt door klant te worden. Bij branding gaat het om vertrouwen dat je opbouwt door na te denken over je merkbelofte. Je kan je branding verbeteren door jezelf af te vragen wat je kernwaarden zijn. Waar geloof je in? En nog belangrijker, waarom geloof je hierin? Door deze vragen te beantwoorden vorm je een goede basis voor je merkbelofte en de manier waarop je deze belofte gaat waarmaken. Dit is essentieel om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en te behouden. Een belangrijke sidenote hierbij is: vergeet je eigen medewerkers hier niet in mee te nemen! Veel organisaties weten hoe zij een merk moeten positioneren, maar niet hoe ze hun merk intern moeten activeren...

Waarom branding essentieel is.

Waar bij branding vroeger alleen naar het visuele aspect werd gekeken, is het nu veel meer dan dat. Goede branding legt namelijk de basis voor de manier waarop het grote publiek je bedrijf, product of dienst waarneemt. Branding omvat de totale beleving en perceptie die mensen hebben van je merkidentiteit.

Goede branding zorgt er dus voor dat er een emotionele connectie ontstaat tussen je merk en je doelgroep. Dit heeft een positieve invloed op het beslissingsproces van je doelgroep in de klantreis, waarnaar klanten een voorkeur creëren voor jouw merk. Mensen en bedrijven kopen namelijk niet alleen je producten en dienstverlening, maar ook de ervaring gaat gepaard met het creëren van een sterk merk.

Benieuwd waarom branding in ieder bedrijf centraal moet staan? Check dan ook dit blog.

Vijf dingen die je als B2B van B2C kunt leren bij online branding.

Online branding is dus cruciaal voor je digitale strategie, maar wat kun je als B2B bedrijf nou eigenlijk leren van B2C op het gebied van online branding? Hieronder lichten we vijf dingen uit die voor jouw B2B branding strategie het verschil kunnen maken.

1. Emotie en storytelling: hét element om je doelgroep te inspireren

Een overtuigend verhaal over je missie, visie en toegevoegde waarde is op zichzelf al een krachtige manier om je doelgroep te inspireren. Breng je de juiste boodschap ook nog eens op de juiste manier over aan je doelgroep? Dan creëer je een emotionele connectie met je doelgroep waardoor de prestaties van je merkbeleving blijven ontwikkelen. Dit blijkt uit onderzoek van Interbrand

Dit rapport benadrukt de samenhang tussen merkwaarden en prestaties. Emoties en verhalen zorgen voor een menselijke connectie met je merk en een verhoogde brand value. Hiermee creëer je een dieper begrip voor je brand value en een gevoel van betrokkenheid. Daarnaast zorgen emotie en storytelling ervoor dat je betekenis toevoegt aan je organisatie door het gevoel dat je merk oproept, waardoor je ook op de lange termijn herkenbaarheid creëert als merk.

2. Visuele identiteit: de manier om een herkenbaar merk te bouwen

Een sterke visuele identiteit heeft betrekking op de visuele uitstraling die je merk vertegenwoordigt en herkenbaar maakt. Met andere woorden; je merkidentiteit. Goede voorbeelden van sterke merken zijn bijvoorbeeld die van de grote merken zoals Coca Cola of McDonalds. Iedereen die de gele M ziet associeert deze met een McDonalds in de buurt. Deze gele M is dus onderdeel van de visuele identiteit die McDonalds heeft neergezet en is direct herkenbaar.

Het visualiseren van je merk vormt niet alleen herkenbaarheid. Een merk met een professionele visuele uitstraling zorgt ook voor meer betrouwbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat brands die zich onderscheiden door design strategisch in te zetten een aanzienlijk voordeel behalen van de concurrentie ten opzichte van marketeers die dit niet doen (bron: McKinsey). Een goed voorbeeld om te beginnen met een consistente branding is het maken van een brand book. Denk hierbij aan elementen zoals logo, kleuren, fonts en fotografie samengebracht.

Benieuwd hoe AI je werk als designer makkelijker en mooier maakt? Check dan ook dit blog.

3. Community building: samen groeien

Het bouwen van een community is een mooi voorbeeld om de merkvoorkeur bij je doelgroep te verhogen. Dit zorgt namelijk voor een diepere betrokkenheid en een gevoel van verbinding. Bij community building draait het om meer dan het verkopen van je producten en dienstverlening. Hierbij is de communicatie van waarden binnen je merk en het creëren van een gemeenschap essentieel om een goede relatie met je doelgroep op te bouwen. Bij een hechte gemeenschap van betrokken volgers is immers vaker sprake van loyale klanten. Daarnaast biedt een community een waardevolle vormgeving van je platform om directe feedback te ontvangen van je consumenten. Zo heb je ruimte voor innovatie en ben je je concurrenten een stap voor.

4. User Generated Content: verhoog je betrokkenheid

User Generated Content verwijst naar alle content die klanten of partners creëren over een bepaald merk of organisatie. Dit is een goede manier om merkinteractie en betrokkenheid te verhogen. Door communicatie met klanten of stakeholders te stimuleren om hun positieve gebruikerservaring over je merk te delen, zorg je voor een authentieke en betrouwbare beoordeling van je producten en diensten. Deze beoordeling wordt gegeven door een neutrale partij (dus geen 'wij van wc eend' gevoel). Dit zorgt voor een sociale bewijskracht waardoor mensen eerder geneigd zijn om een voorkeur te creëren voor jouw organisatie. 

5. Social media: laat je merk vanuit een ander perspectief zien

Elk bedrijf krijgt ermee te maken: sociale media biedt verschillende mogelijkheden voor online branding om de persoonlijke kant van je merkidentiteit te laten zien. Met dit communicatiemiddel creëer je een creatief merkverhaal in een informele omgeving waar je merk menselijker en toegankelijker lijkt. Social media stelt je in staat om je merk (ook B2B!) op een authentieke manier betekenis te geven. Hierdoor trek je de aandacht van je doelgroep op een creatieve manier in de markt. Dit kan zowel organisch als met advertenties. Het hangt volledig af van jouw organisatie en doelgroep welk social platform hier geschikt voor is. Wel zien we een enorme opkomst van het platform TikTok, juist ook in de B2B branche. TikTok staat bekend om zijn creatieve en visueel aantrekkelijke content met korte video's. Hiermee vertel je je merkverhaal op een unieke manier door jezelf op een speelse manier te presenteren zodat je een andere inkijk op je merk geeft. Social media is daarnaast een sterk middel voor internal branding en voor het werven van nieuwe werknemers.

Ontdek hoe je advertising inzet voor recruitment marketing.

Branding in B2B: leer van een B2C praktijkvoorbeeld.

Online branding ligt aan de basis van al je marketingactiviteiten. Een voorbeeldcase uit de B2C hoek is van OnlineVerf.nl. Ze richtten zich op het herdefiniëren en moderniseren van de merkidentiteit en de visuele uitstraling van het bedrijf. De belangrijkste uitdagingen waarmee OnlineVerf werd geconfronteerd, waren het creëren van een professionele uitstraling die bij de organisatie paste en het verouderde imago te vernieuwen om te voldoen aan hun nationale en internationale ambities. Welk gevoel wilden we creëren om zo de juiste associaties te vormen die het merk oproept? Om deze uitdagingen aan te pakken doorliepen we een aantal fasen.

Het resultaat was een volledig beschreven merkidentiteit met een nieuwe merkpersoonlijkheid en merkwaarden, resulterend in een frisse, moderne uitstraling voor OnlineVerf.nl. Dit omvatte een gemoderniseerd logo, een passende payoff die de merkidentiteit ondersteunde, en een vernieuwde huisstijl met ruimte voor variatie, maar toch met behoud van consistentie.

Deze rebranding-inspanningen hebben geholpen de positionering te verbeteren van het merk, zowel online als offline, en om de groei van het bedrijf te ondersteunen terwijl het zijn kernwaarden en kwaliteitsgerichtheid behoudt.

Meer weten over deze case? Lees hier.

Hulp nodig met jouw branding strategie?

Wij helpen je graag! Wil jij je online branding naar een hoger niveau tillen? Of wil je weten hoe je online branding inzet om relevante doelgroepen te inspireren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.