Tim Steunenberg 12 mei 2023 8 minuten leestijd

Waarom toont Google geen FAQ schema’s meer in de zoekresultaten?

Sinds 5 mei worden FAQ structured data schema's van verschillende websites bijna niet meer vertoond in de organische zoekresultaten van Google. Dit leidt tot enige bezorgdheid onder SEO-experts en website-eigenaren die deze schema's gebruiken om hun inhoud te structureren en de zichtbaarheid van websites in de zoekresultaten te vergroten. We praten je bij over onze bevindingen.

Wat is een FAQ schema op Google ook alweer?

Een FAQ structured data schema is een type markup code dat kan worden toegevoegd aan een website om de inhoud ervan te structureren en te markeren als een Frequently Asked Questions-pagina. Dit kan de zichtbaarheid en relevantie van de pagina in zoekresultaten vergroten, omdat zoekmachines beter begrijpen welke vragen en antwoorden op de pagina worden behandeld.

Waaron toont Google geen FAQ schemas meer in haar zoekresultaten - Voorbeeld Featured Snippet

Waarom gebruik maken van een FAQ schema?

Wanneer gebruikers een vraag typen in Google, kan de zoekmachine relevante antwoorden uit een FAQ pagina halen en deze direct weergeven in de zoekresultaten in de vorm van een "Featured Snippet". Dit kan niet alleen de zichtbaarheid van de pagina vergroten, maar ook de kans vergroten dat gebruikers doorklikken naar de website om meer te lezen. Zo liet dit onderzoek van Semrush naar het effect van FAQ’s zien dat het verwijderen van FAQ-schema’s een negatieve impact van −5.3% had op organische kliks. We kunnen dus concluderen dat het gebruik van FAQ-schema’s wel degelijk de moeite waard is om je CTR te verhogen. Om deze reden zijn FAQ-schema’s voor veel e-commerce en leadgeneratie sites niet meer weg te denken uit hun SEO strategie.

Wat is er veranderd?

Sinds woensdag 5 april was er voor veel websites al een sterke daling zichtbaar in het aantal vertoningen en klikken dat werd verkregen via deze FAQ resultaten. Een maand later, op vrijdag 5 mei, zijn de resultaten nog verder ingestort. Sites die eerder honderden kliks per dag ontvingen via dit type zoekresultaat, laten nu een flatline zien.

Waaron toont Google geen FAQ schemas meer in haar zoekresultaten - dalende trend vertoningen FAQ op Google

Waarom toont Google geen FAQ schema’s (Featured Snippets) meer?

Google heeft op dit moment nog geen uitspraak gedaan over de achterliggende reden dat de schema’s bijna niet meer vertoond worden. We vermoeden dat de wijziging één van de volgende onderliggende redenen kan hebben:

  1. Duplicate content.
    Google heeft al in een aantal updates de nadruk gelegd op het verminderen van duplicate content in haar zoekresultaten. Met name FAQ-schema's worden vaak gebruikt om dezelfde vragen en antwoorden op meerdere pagina's van een website te repliceren, waardoor zoekresultaten minder divers en relevant worden. Dit kan een reden zijn om de FAQ-schema’s minder te vertonen.
  2. Controle op de zoekresultatenpagina.
    De traditionele zoekresultatenpagina met ‘tien blauwe links’ is al lang niet meer de standaard, en ook featured snippets zijn niet meer weg te denken. Na de snelle opkomst van AI verwachten we ook de komende tijd weer grote veranderingen op de zoekresultatenpagina van Google. Het verminderen van de vertoningen van FAQ-schema’s kan een manier zijn van Google om weer wat controle te winnen over de manier waarop de zoekresultatenpagina wordt vormgegeven. 

Gelukkig zijn er naast FAQ-schema’s nog veel andere structured data types waarmee je de weergave en Click Through Ratio (CTR) van je website in de resultaten van Google kan versterken.

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate, ook wel doorklikratio genoemd. CTR geeft inzicht in de verhouding tussen het totaal aantan personen dat een zoekmachineresultaat of advertentie ziet en het aantal mensen dat daadwerkelijk naar de website doorklikt. Heb je een hoge CTR, dan is dat een goed teken. Je gebruikers vinden dan jouw advertenties en vermeldingen nuttig en relevant.

Je berekent de CTR middels de volgende formule: Totale clicks ÷ totale vertoningen. Heb je 10 clicks en 100 vertoningen? Dan is je CTR 10%.

Tips om je CTR in Google te verbeteren.

Is jouw CTR aan de lage kant? Geen paniek, er zijn mogelijkheden om betere resultaten uit Google vermeldingen te halen, zónder gebruik te maken van Google FAQ snippets. We geven een aantal tips.

Tip 1. Breid je Google advertenties uit met advertentie extensies.

Breid je jouw Google advertenties uit met advertentie extensies, dan voeg je extra informatie toe aan je zoekmachine advertenties. Zo bied je meer relevante informatie aan gebruikers. Het gevolg: een boost op zowel je kwaliteitsscore als je CTR. Ook zorgt dit voor een positieve invloed op je ranking van je advertenties, waardoor je hoger in zoekmachines als Google komt.

Tip 2. Verbeter de kwaliteitsscore op Google.

Met goed presterende advertenties is het mogelijk om ook zonder FAQ page snippets hoog in Google te komen! Een goede CTR valt en staat met de kwaliteitsscore van je advertenties op Google. Deze kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van:

  • Verwachte CTR

  • Advertentierelevantie

  • Ervaring op landingspagina

Tip 3. Schrijf waardevolle content.

Voor Google is het cruciaal om, zowel in je organische als betaalde vermeldingen, waardevolle informatie aan te bieden aan gebruikers. Schrijf daarom overtuigende copy met een sterke call to action, zodat jouw doelgroep vanuit Google sneller klikt op je website.

Tip 4. Zet Structured data slim in.

Het toepassen van structured data is een effectieve manier om je CTR in Google te verbeteren, ook als faq snippets niet meer mogelijk zijn. Structured data is een techniek die informatie op een gestructureerde manier inzichtelijk maakt voor zoekmachines als Google. Zo begrijpen de zoekmachines de inhoud van je organische vermeldingen beter - en dit zorgt voor een positieve invloed op je CTR. Voeg structured data door middel van:

  • Breadcrubs
    Breadcrumbs is een type navigatie op websites, waarbij het pad dat de gebruiker doorloopt zichtbaar aangegeven wordt met tussentstappen die je aanklikt.

  • ImageObject
    Markeer afbeeldingen met het ImageObject type zodat het voor zoekmachines mogelijk is de inhoud van deze afbeeldingen beter te begrijpen.

  • Product schema
    Een productschema geeft gedetailleerde informatie over je product, zoals naam, beschrijving, merk, prijs en beschikbaarheid. Gebruikmaken van structured data hiervoor is dan ook een slimme oplossing om je CTR te verhogen, zonder dat je gebruik maakt van FAQ page snippets.

  • Review schema
    Heb je veel reviews, dan moet je dit op een gestructureerde manier markeren om ze zichtbaar te maken onder je organische zoekresultaten. Let op, dit biedt geen garantie voor een hogere ranking op Google!

Benieuwd naar meer tips om je CTR in zoekmachines als Google te verbeteren? Lees onze 5 tips om je CTR te verbeteren in zoekmachines

avatar

Tim Steunenberg

Als SEO Lead weet Tim alles van zoekmachine optimalisatie.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen