Sinds maart 2020 is Amazon live in Nederland. Direct had de grootste marktplaats speler bol.com er een serieuze concurrent bij. Er ontstond zelfs wat angst dat de techgigant de concurrentie zou verpulveren, maar bol.com blijft heer en meester. In bijna 3 jaar tijd is Amazon wél flink gegroeid naar meer dan 20 miljoen maandelijkse bezoekers. En dat biedt serieuze kansen voor organisaties die op marktplaatsen verkopen. In dit blog geven we vier redenen waarom nu het juiste moment is om ook via Amazon te verkopen.
1. Het aantal Nederlandse verkopers.
Aan het begin van 2022 was het aantal Nederlandse verkopers op Amazon.nl slechts 2% van het totaal aantal verkopers. Dit is aanzienlijk laag ten opzichte van de wereldwijde bekendheid van de marketplace. Voor Nederlandse gebruikers van Amazon hebben veel producten langere levertijden, omdat de meeste verkopers niet in Nederland gevestigd zitten.
Daarbij komt ook het feit dat niet alle producten die Amazon zelf verkoopt de volgende dag geleverd worden. Dit komt doordat de producten vanuit Duitsland of een ander Europees FBA-centrum worden geleverd. Lokale Nederlandse retailers kunnen dus een veel snellere levering bieden vanuit hun eigen warehouse, dit is een groot voordeel!
2. Logistiek via Bol.com is momenteel beperkt.
Bol, de grootste Nederlandse speler, is sterk gegroeid de laatste jaren. Helaas brengt dit ook nadelen met zich mee. Door deze groei is bol niet in staat om alle verkopers toe te laten tot de fulfillment oplossing LvB. Voor nieuwe verkopers geldt dat er 3000 producten per jaar verkocht moeten worden op de marketplace om in aanmerking te komen tot LvB.
Ondanks dat Amazon nog geen FBA-centrum in Nederland heeft, kunnen Nederlandse verkopers hun assortiment naar het Duitse warehouse sturen. Zo komen producten in aanmerking voor Amazon Prime-leden. Let op: hiervoor is wel een Duits BTW-nummer nodig.
3. Je positie op Amazon.nl versterk je snel.
Amazon.nl is, ondanks dat het aantal bezoekers lager ligt dan dat van bol, zeker geen kleine speler. Verkopers die al onder een ASIN (Amazon Standard Identification Number) verkochten op Amazon in een ander land versterken hun positie versterken door producten onder dezelfde ASIN te verkopen op Amazon.nl.
Het voordeel is dat reviews uit andere landen meegenomen worden naar het Nederlandse platform. Door nu te verkopen op Amazon.nl als nieuwe retailer of groothandel versterk je jouw ranking positie. In bijna 3 jaar tijd heeft de Amerikaanse website al meer dan 20 miljoen Nederlandse bezoekers per maand en met bijna 30 miljoen bezoekers in de maand november (2022). De verwachting is dat dit blijft aantal blijft stijgen.
4. Amazon heeft veel potentie om te groeien.
Amazon.nl is een marketplace met groeipotentie. Op Amazon is de prijsconcurrentie sterk. Als merkeigenaar heb je zeker een voordeel doordat je toegang hebt tot meer tooling dan content pagina’s en brandstores. Zo verhoog je de vindbaarheid op het platform.
Verkoop je geen eigen merk? Dan wordt het een strijd om de buy-box te winnen als je concurrenten ook op Amazon.nl aanwezig zijn. In beide gevallen heb je te maken met commissie die je moet afdragen en fulfilment kosten als je kiest voor FBA. Houd hier rekening mee door een goede prijsstrategie uit te schrijven.
Past Amazon.nl binnen jouw bedrijfsstrategie?
Wij helpen je graag om te bepalen of marketplaces en Amazon.nl binnen jouw bedrijfsstrategie passen. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden van Amazon voor jouw organisatie te ontdekken.