De rol van branding in de B2B markt is van essentieel belang, maar wordt vaak zwaar onderschat. Het gaat bij branding niet alleen om wat flitsende logo's en kleurtjes, maar om de vormgeving van de identiteit van jouw organisatie, en hoe je je onderscheidt van je concurrenten. Dat dit belangrijk is in de consumentenmarkt vinden we allemaal heel logisch. Maar is dit niet net zo belangrijk in de B2B branche, voor het genereren van leads, conversies en behoud van loyale, zakelijke klanten? Branding en digitale merkactivatie is een herkenningsmiddel voor bedrijven. Het is jouw unieke stempel in de markt. In dit blog lees je waarom de essentie van branding in de wereld van B2B bedrijven een grote rol speelt.
Goede branding legt de basis voor de manier waarop de zakelijke gebruiker je bedrijf, product- of diensten waarneemt, waarbij het gaat om de totale beleving en perceptie die ze hebben van jouw bedrijf.
Deze vorm van marketing wekt niet alleen interesse op bij jouw potentiële klanten, maar het creëert ook een emotionele band tussen jouw organisatie en je doelgroep. Dit heeft een positief effect op het beslissingsproces van je potentiële klant in de klantreis, waarna deze klant een voorkeur creëert voor jouw bedrijf. Het zorgt ervoor dat je je gaat onderscheiden van je concurrenten door een persoonlijke benadering. Hierbij zijn jouw zakelijke klanten niets anders dan consumenten. Sterker nog: ze zijn óók consumenten en zijn vanuit hun consumentengedrag gewend om interactie met een merk aan te gaan.
Het belangrijkste binnen branding in B2B is het creëren van vertrouwen bij jouw doelgroep. Mensen en bedrijven kopen niet alleen je producten en diensten, maar ook service en ervaring.
Branding is dus meer dan een modewoord; het is de kunst om jouw bedrijf een eigen identiteit te geven. Het maakt je herkenbaar voor (potentiële) klanten en vormt een essentieel onderdeel van klantenbinding. Met andere woorden, een sterk merk creëert een emotionele band, waardoor de kans op herhalingsaankopen toeneemt. Investeren in een merk is investeren in loyaliteit en winstgevendheid.
Een succesvol merk begint bij het hebben van een helder beeld van wie je bent, wat jouw toegevoegde waarde is en hoe je je onderscheidt. Bouwen aan je merk in B2B vereist zorgvuldige planning, omdat het een rol speelt in complexe aankoopbeslissingen.
Om het verschil tussen B2B en B2C branding goed te begrijpen, moet je de twee markten goed begrijpen. Aankopen in een B2B markt hebben veelal een hogere orderwaarde dan in B2C. In een B2B markt zie je daarom een ander en langer beslissingsproces: gemiddeld zijn zo'n 5,4 personen betrokken bij een aankoop. De focus ligt meestal op de return on investment (ROI) van de producten en diensten. Ook het aangaan van langdurige klantrelaties heeft prioriteit, waar dit in B2C vaak om veel vluchtigere relaties gaat. In B2B gaat het ten slotte vaak om leadgeneratie en bij B2C meestal om het genereren van directe verkopen van producten. Hier moet je dus rekening mee houden met je B2B marketingactiviteiten.
De meeste B2B-bedrijven investeren niet genoeg in brand marketing. Brand marketing houdt in dat je werkt aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid, en niet alleen je marketinginzet afzet tegen performance. Met brand marketing bereik je juist de brede doelgroep. Zorg dat je inzet op zowel je brand als performance, en je iedereen in de organisatie hierbij betrekt. Zeker omdat brand en performance meestal volledig verschillende doelen hanteren. Voor veel bedrijven betekent dit een andere aanpak binnen de marketing, wil je je onderscheiden van de concurrentie.
Focus op branding activiteiten verbetert de effectiviteit van jouw advertenties aanzienlijk. Een herkenbaar merk zorgt ervoor dat jouw advertentie opvalt tussen de vele anderen. Of het nu gaat om een social media-advertentie, display-advertentie of zoekmachineadvertenties, een sterke merkidentiteit vergroot de kans dat jouw doelgroep stopt, klikt en converteert. Zelfs als je doelgroep er op dat moment niet voor kiest om bij je te kopen, kunnen ze, doordat ze in deze verschillende contexten hebt bereikt, zich je merk later herinneren wanneer ze klaar zijn om te kopen.
Ook maakt een herkenbaar merk het waarschijnlijker dat bezoekers die je website hebben bezocht, terugkeren voor herhaalde interacties. Zet daarom remarketing in om top-of-mind te blijven bij zakelijke prospects en uiteindelijk de kans op conversie te vergroten.
Je kunt enorm veel learnings halen uit de B2C markt die ook toegevoegde waarde hebben voor B2B bedrijven. Ondanks dat het gedrag van doelgroepen en koopprocessen verschillen, delen beide sectoren soortgelijke principes als het gaat om digitale merkactivatie en het versterken van de merkidentiteit. Zo zetten beide sectoren in op het adverteren op verschillende kanalen zoals sociale media, zoekmachinemarketing en klantenbinding. Zeker dit laatste is erg waardevol binnen B2B.
Een goed voorbeeld van inzet van B2B branding is middels een merkcampagne van Bouwmaat. De hernieuwde merkstrategie van Bouwmaat miste online zichtbaarheid en moest sterker gepositioneerd worden: “Dáár kan je op bouwen.” Via high impact rich media banners, een display game en social advertising interesseerden we zoveel mogelijk bouwers voor Bouwmaat. Het resultaat? Een multichannel merkcampagne die 26 miljoen vertoningen en duizenden nieuwe aanmeldingen opleverde. Dit zorgde voor hoge merkbetrokkenheid.
Wij helpen je graag! Wil jij je online branding naar een hoger niveau tillen? Of wil je weten hoe je online branding inzet om relevante doelgroepen te inspireren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, en zet de volgende stap.