Hoera, je haalt leads binnen via jouw marketingkanalen! Alleen zijn deze leads natuurlijk niet direct nieuwe klanten. Wat belangrijk is, is dat je de leads warm maakt, behoudt en hun behoeftes vervult. Hoe beter je kersverse leads jouw bedrijf leren kennen, des te groter de kans dat ze overgaan tot aankoop. Dit doe je door in stappen de informatie aan te bieden waar jouw leads op zitten te wachten.
Lead nurturing is het proces van het ontwikkelen en onderhouden van relaties met potentiële klanten, vaak door middel van gerichte en gepersonaliseerde communicatie. In een software tool als HubSpot kun je met lead nurturing workflows dit proces automatiseren en ervoor zorgen dat je leads consequent relevante content en communicatie ontvangen.
Voordat je een workflow in HubSpot maakt, is het belangrijk om de volgende stappen te zetten.
Lead nurturing workflows zijn dus een effectieve manier om leads betrokken te houden en ze door de verkooptrechter te leiden. Maar hoe zien die workflows er nou uit?
Wanneer iemand zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief is dit een signaal dat deze persoon geïnteresseerd is in jouw bedrijf. Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief interessante content bevat, zodat jouw leads op de hoogte blijven en een relatie met je merk opbouwen.
Wanneer een nieuwe lead zich inschrijft voor je e-maillijst of een stuk content van je website downloadt, kun je een welkom bij de club-workflow van e-mails starten om de lead kennis te laten maken met je merk en waardevolle informatie te geven. Denk hierbij aan e-mails waarin je:
In een lead nurturing workflow stuur je e-mails met informatie waar jouw lead, MQL of SQL op zit te wachten. Hierdoor begeleid je jouw leads steeds verder door de klantreis.
Met lead scoring en segmentatie maak je aangepaste lead nurturing workflows op basis van de interesses of het gedrag van een lead. Als een lead bijvoorbeeld vaak je prijzenpagina bezoekt of content over een specifiek product downloadt, kun je een workflow maken die hem gerichte e-mails stuurt met meer informatie over dat product of een speciale promotie aanbiedt.
Een voorbeeld van zo'n lead nurturing workflow is:
SQL’s (Sales Qualified Leads) zijn leads die gekwalificeerd zijn voor sales. SQL’s zijn vaak al betrokken bij jouw merk. Gebruik deze workflow om de SQL over te laten gaan tot een lead met aankoopintentie.
Klant worden is stap één, klant blijven is stap twee. Voor je bestaande klanten is het handig om ook een workflow in te richten. Je wilt immers dat deze bij je blijven of misschien wel meer van je gaan afnemen. Dit doe je door relevante content over jouw producten of diensten te blijven sturen, maar ook door de klant te inspireren wat er allemaal mogelijk is bij jouw bedrijf. Ook kun je bijvoorbeeld nieuwsbrieven sturen met nieuwe product updates, speciale promoties of kortingen aanbieden, of waardevolle hulpmiddelen of tips geven over je producten of diensten.
Is het bekend in welke branche jouw lead werkzaam is? Maak hier dan gebruik van! Je kunt nog relevanter zijn in de informatie die je stuurt met informatie waar jouw leads op zitten te wachten. Dit is een hele effectieve manier van lead nurturing.
Stel, je verkoopt een product dat gebruikt wordt in de agrarische sector, de bouw en bij kwekerijen en je hebt deze gegevens ook in je klantenbestand. Maak daar dan gebruik van. Je kan naar deze branches vaak voor 90% dezelfde mail sturen, maar door toch een paar kleine punten aan te passen is diezelfde mail heel persoonlijk. Pas de afbeeldingen aan, aan de branche waar je jouw mail heen stuurt, maar pas ook kleine tekstuele onderdelen van de mail aan. Hierdoor mail je relevanter dan ooit!
Lead nurturing workflows zijn een krachtig hulpmiddel om leads betrokken te houden en ze door de sales funnel te leiden. Door gerichte en gepersonaliseerde communicatie in HubSpot in te stellen, kun je leads effectief koesteren en je conversiepercentages verbeteren. Ondersteun je sales activiteiten maximaal met account based marketing, lead scoring, geautomatiseerde lead nurturing en uitgebreide forecasting binnen HubSpot.
De Nieuwe Zaak is officieel HubSpot Solution Partner. Zo halen we voor jouw organisatie het maximale uit HubSpot. Ook worden we als eerste meegenomen in de ontwikkelingen van de roadmap en hebben we inspraak in de features die belangrijk zijn voor onze klanten. Benieuwd naar hoe we jouw organisatie verder brengen op het gebied van leadgeneratie?