Michelle Robbertsen 10 oktober 2024 11 Minuten leestijd

Van TikTok SEO tot SEO split-testing: de belangrijkste learnings van BrightonSEO 2024

Vorige week reisden onze SEO-consultants Meis en Michelle af naar Engeland om twee dagen inspiratie op te doen bij het jaarlijkse SEO-evenement BrightonSEO. Met sprekers zoals John Mueller van Google, Elise Morel van Trainline en Sabine Ljunggren van Maia Marketing, waren het twee intensieve en leerzame dagen vol waardevolle SEO inzichten. Naast het genieten van een biertje in de lokale pub met andere SEO-specialisten van de SEO Mastermind community, hebben we onze SEO-expertise verder uitgebreid en ons ondergedompeld in de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media SEO, technische SEO, split testing en meer.

In dit blog nemen we je mee in de 5 belangrijkste SEO takeaways van BrightonSEO 2024.

1. Future of search engine optimization

Wat de toekomst van SEO precies brengt, blijft speculeren, maar het is een veelbesproken onderwerp binnen de SEO-community. Wat doet de opkomst van AI met SEO? Gaan we naar een wereld waar gebruikers niet meer doorklikken op zoekmachines, maar ChatGPT gebruiken om hun vragen te beantwoorden?

Tijdens een presentatie van Tom Vaughton over de effecten van Natural Language Processing (NLP) op SEO, werd Google’s Natural Language API besproken. Deze API helpt je te begrijpen hoe Google de content op je pagina ziet en verwerkt, en hoe deze zich verhoudt tot je concurrenten. Hiermee kun je een kijkje nemen in de manier waarop Google je content beoordeelt, en door dit goed in te zetten, kun je je concurrenten voorblijven.

Ook wordt verwacht dat AI-chatbots steeds meer gebruik gaan maken van affiliate links, waarbij de chatbot commissie krijgt voor bepaalde producten of merken. Dit kan in de toekomst een probleem worden, doordat chatbots mogelijk minder objectief advies geven, maar sturen op commissies. 

Op de korte termijn zullen we zien dat AI nóg meer geïntegreerd zal worden in dagelijkse SEO werkzaamheden, maar ook in de manier waarop Google informatie verwerkt. En blijf dus zeker alert op de output van chatbots. Hoewel ze een uitstekend hulpmiddel zijn, is het belangrijk dat we niet alles klakkeloos van ze aannemen. Blijf factchecken en blijf kritisch!

2. SEO split-testing

Testen, testen, testen. Binnen CRO is A/B-testen vanzelfsprekend, maar dit wordt nu ook steeds vaker toegepast binnen SEO. 

Bij BrightonSEO gaf Elise Morel, SEO manager bij Trainline, inzicht in de do’s en don’ts van SEO split-testing. Zo liet ze zien dat je meta titels, breadcrumbs, alt-texts, structured data en zelfs website content kunt testen bij je gebruikers. Het is daarbij essentieel om een controlegroep en variantgroep te creëren, waarbij beide groepen URL’s bevatten met een vergelijkbaar aantal klikken en/of impressies. Test op pagina’s die hetzelfde template of layout hebben, om invloeden van andere factoren te minimaliseren. Het is ook aan te raden om categoriepagina’s uitsluitend te vergelijken met andere categoriepagina’s (en geen PDP’s) voor de meest betrouwbare resultaten.

Als we het proces van SEO split-testing op een rijtje zetten, ziet dit er als volgt uit volgens Elise Morel:

  1. Bespreek je probleem of optimalisatiemogelijkheden met je data team;
  2. Kies zorgvuldig uit welke elementen je wilt testen;
  3. Stel een hypothese op;
  4. Zet je SEO split test op en lanceer de aanpassingen bij de variant groep;
  5. Monitor de resultaten gedurende een periode van 4-8 weken;
  6. Analyseer de uitkomsten;
  7. Bepaal, naar aanleiding van de uitkomsten, of je de variant versie doorvoert voor alle pagina’s of een nieuwe test uit gaat voeren.

3. Een SEO strategie voor sociale media?

Sabine Ljunggren, SEO specialist bij Maia Marketing, gaf tijdens BrightonSEO een presentatie over het maximaliseren van je online zichtbaarheid op social media zoekmachines. Maar liefst 31% van de gebruikers zoekt namelijk op social media om hun vragen beantwoord te krijgen. Voor Gen Z en Millennials geldt zelfs dat 29% de voorkeur geeft aan social media als zoekmachine in plaats van het ‘traditionele’ Google. 26% geeft aan TikTok in te zetten voor product recommendations en 25% zoekt naar nieuwe producten of services via de TikTok zoekbalk. Ook onderwerpen als recepten (36%), fashion (30%), workouts (29%) en beauty (29%) zijn populair binnen de zoekbalk van TikTok. 

Met deze verschuiving wordt het steeds belangrijker om zichtbaar te zijn op TikTok, Instagram of andere social media. Een SEO-strategie voor social media is nu meer een must dan een nice-to-have.

Sabine deelde ook een interessant inzicht: TikTok gebruikt, net als Google, ranking factoren om content te rangschikken. Zo zorg je ervoor dat je bovenaan komt in de zoekresultaten op TikTok:

  • Content
    Zorg ervoor dat je gebruik maakt van relevante zoekwoorden en verwerk deze in de beschrijving, hashtags, thumbnail maar ook in de gesproken tekst in de video zelf.
  • Tijd op platform
    TikTok hecht waarde aan hoe lang een gebruiker op het platform blijft. Worden jouw video’s volledig bekeken? Dit draagt bij aan je rankings in TikTok!
  • Click-Through-Rate (CTR)
    CTR is zowel bij Google als bij TikTok een belangrijke metric. Wordt er vanaf je video’s vaak doorgeklikt naar je profiel? Of klikken gebruikers vaak door naar de URL in je bio? Dit geeft TikTok een seintje dat jouw content interessant is, waardoor je een boost krijgt.
  • Engagement
    Betrokkenheid is een belangrijke metrics en wordt gemeten in likes, opmerkingen en shares. Hoe hoger de engagement rate van je video’s is, hoe groter de kans is dat je hoog in de rankings van TikTok belandt.
  • Autoriteit
    Net zoals in Google, is het ook in TikTok belangrijk om aan te tonen dat je autoriteit hebt. Ben je expert op een specifiek gebied? Deel content binnen jouw niche en zorg ervoor dat je wordt gezien als dé specialist op dat vlak.

4. Technische SEO & migratie tips

Migraties vormen een complex onderdeel van technische SEO, waarbij veel fout kan gaan. Tijdens BrightonSEO deelden sprekers als Nikki Halliwell, Tina Reis en Tanvir Ali hun ervaringen rondom SEO-migraties. De belangrijkste takeaway? Goede communicatie tijdens migraties is essentieel, vooral omdat er vaak meerdere teams betrokken zijn.

Enkele migratie tips die op BrightonSEO werden gedeeld:

  1. Stel een briefingsdocument op waarin alle teams input kunnen leveren ter voorbereiding van de migratie. Zorg ervoor dat SEO hier altijd in wordt meegenomen!
  2. Communiceer duidelijk wanneer de staging website beschikbaar is voor een SEO check. Dit voorkomt verrassingen na livegang of stressvolle situaties in de week voor de migratie.
  3. Gebruik data om keuzes te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een menustructuuronderzoek in samenwerking met CRO, waarbij er rekening wordt gehouden met zowel SEO zoekwoorden als user experience.
  4. Voeg content zo snel mogelijk toe aan je staging website. Dit zorgt ervoor dat je voldoende tijd hebt om aanpassingen te doen en snel inzicht hebt in je nieuwe website.
  5. Zorg ervoor dat je toegang krijgt tot log files, dit maakt het mogelijk om problemen sneller te spotten en op te lossen na een migratie. Normaliter zijn dit soort problemen pas na dagen of weken zichtbaar, terwijl het met behulp van log files binnen enkele uren opgelost kan zijn.
  6. Calculeer voldoende tijd in voor SEO checks en aanpassingen. SEO prestaties kunnen een grote daling zien als een migratie niet goed wordt uitgevoerd, dus vergeet niet om tijd in te plannen voor SEO!
  7. Last but not least: migreer niet in het hoofdseizoen om de kans op een negatieve impact van een migratie te verkleinen. Indien mogelijk, wordt geadviseerd om in de rustigere maanden een migratie uit te voeren.

5. User Experience & SEO

Hoewel CRO’ers altijd aandacht hebben voor User Experience (UX), lijkt dit binnen SEO soms een ondergeschoven kindje. We horen veel over het belang van helpful content, autoriteit en technische SEO, maar UX krijgt vaak minder prioriteit. Dit terwijl Google al jaren aangeeft: optimaliseer voor de gebruiker, niet alleen voor de zoekmachine.

Tijdens BrightonSEO volgden we presentaties van Itasoha Akhibi en Aymen Loukil, die het belang van UX in SEO benadrukten. Itasoha gaf tips over hoe UX geïntegreerd kan worden in productdesign om conversie te verbeteren, zoals het uitvoeren van gebruikersonderzoeken en het A/B testen van UX elementen. De presentatie van Aymen ging dieper in op website snelheid. Hij legde uit hoe het versnellen van je website een positief effect heeft op zowel de UX als je SEO rankings. Een trage website kost namelijk niet alleen posities in Google, maar ook omzet.

Bij het optimaliseren van je websitesnelheid is het belangrijk om te focussen op real user data in plaats van alleen lab data zoals Google Pagespeed Insights. Real User Monitoring (RUM) laat namelijk echte gebruikersdata zien, wat betrouwbaardere resultaten oplevert.

Blijf op de hoogte van SEO ontwikkelingen

Wil je meer weten over de nieuwste SEO-trends? Ben je benieuwd hoe je deze nieuwe ontwikkelingen meeneemt in jouw SEO-strategie? Onze ervaren SEO-consultants staan voor je klaar om je te helpen. Neem contact met ons op om te sparren!

 

avatar

Michelle Robbertsen

Als SEO expert weet Michelle alles van zoekmachine optimalisatie.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.