Business to Business (B2B) en Business to Consumer (B2C) klanten worden vaak gezien als twee verschillende doelgroepen. Deze klanten worden door bedrijven op verschillende manieren aangesproken en bediend. Maar wat zijn eigenlijk de feitelijke verschillen tussen deze doelgroepen? Zit hier eigenlijk wel een verschil tussen? Zakelijke klanten zijn immers in hun vrije tijd ook gewoon consument. In dit blog nemen we jullie mee in de verschillen en overeenkomsten in het online koopgedrag van B2B en B2C online shoppers in 2020.
In onderstaande infographic illustreren we de verschillen tussen B2B en B2C online koopgedrag. Voor een toelichting en verklaring van de cijfers die hierin worden weergegeven scrol je nog even door.
Zijn zakelijke klanten trouwe klanten?
B2B websites trekken soms bezoekers aan die er eigenlijk niet zo veel te zoeken hebben. Het kan hier gaan om consumenten, die zich niet voelen aangesproken door het productaanbod. Soms worden producten of prijzen zelfs verborgen voor bezoekers zonder account. In het ergste geval bestaan deze bouncende bezoekers toch voor een deel uit potentiële nieuwe zakelijke klanten, die zich laten afschrikken door een ontoegankelijk design.
De bezoekers die wel op de site blijven en vaker terugkeren toenen een relatief hoge betrokkenheid, ook ten opzichte van consumenten. Ze gaan snel op hun doel af; ze bezoeken in een korte tijd veel pagina’s. Ze hebben een hoog conversiepercentage en komen in verhouding vaker terug voor een herhaalaankoop. Omdat een offerte of bestellijst soms eerst goedgekeurd moet worden door een manager of directielid zijn er wel meer websitebezoeken nodig om tot de aankoop over te gaan.
Gebruiken consumenten hun telefoon alleen maar om te oriënteren?
De meeste bezoeken aan consumenten websites vinden plaats via een mobiele telefoon, namelijk ruim 62%. Voor steeds meer webshops geldt dat ook de meeste aankopen al op smartphone worden gedaan. Mobiele telefoons zijn dus niet alleen maar een device om op te oriënteren, maar ook om mee te bestellen. Ondanks het alom geaccepteerde feit dat ontwerpen voor telefoons dus heel belangrijk is, mag de desktop niet vergeten worden. 31% van de bezoeken vindt nog plaats via een desktop of laptop. Aankopen via een tablet worden met 7% bijna niet meer gedaan. Een responsive website die goed werkt op alle type apparaatcategorieën én apparatenis dus zeker noodzakelijk.
Lopen consumenten gemakkelijk over naar de concurrent?
Consumenten nemen gemiddeld 2,5 minuten de tijd om een website te bezoeken. Als ze eenmaal fan zijn van een merk of website dan kunnen zij heel loyaal zijn en komen ze relatief vaak (28%) nog een keer terug naar de website. Niet in alle gevallen om direct een product te kopen, maar ook om zich opnieuw te oriënteren.
Van fabrikant direct naar de eindklant.
Door de ontwikkelingen in de e-commerce branche, zien we dat het voor fabrikanten mogelijk wordt om direct aan de consument te leveren. In de praktijk kan dit betekenen dat er een kanaalconflict kan ontstaan. Wil jij meer weten over kanaalconflicten? Lees dan dit blog.
Maar wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste verschillen?
Wanneer we de getallen naast elkaar zetten blijken de verschillen tussen B2B en B2C heel subtiel. Uiteraard zien we verschillen in de hoeveelheid en de intentie van de aankopen. Het shopgedrag zelf verschilt echter minimaal. Of het nu een B2B of B2C-shop is, er zijn nog meer invloeden op het online shopgedrag. Je kunt hierbij denken aan; branche, het type product, merkbekendheid, doelgroep enzovoort. De invloed van deze variabelen nemen we mee in een volgende blog.
Kortom: het verschil tussen het online koopgedrag tussen B2B en B2C is minimaal. B2b bezoekers zijn natuurlijk ook gewoon mensen ;-).