Leon Doesburg 21 januari 2025 7 minuten leestijd

Huisstijlbeheer: zo doe je dat.

Hoera! Een nieuwe branding voor je bedrijf! De ‘oeh’s en ‘aah’s vliegen je om de oren. Je voelt je zo trots als een kind dat voor het eerst zijn nieuwe schoenen aan mag naar school. Al je collega’s zijn enthousiast en staan te springen om de nieuwe huisstijl te gaan gebruiken. Dat kan alleen maar goed gaan, toch? 

In dit blog bespreken we hoe je zorgt voor effectief huisstijlmanagement: wat zijn de uitdagingen, welke fouten worden er vaak gemaakt en belangrijker nog - hoe voorkom je deze en hoe zorg je dat je branding sterk blijft en behouden wordt?

Waarom een sterke huisstijl belangrijk is.

De branding van je bedrijf is het visitekaartje naar de buitenwereld. Het weerspiegelt je merkpersoonlijkheid en merkwaarden en vormt het visuele imago. Het is als het ware je letterlijke en figuurlijke uithangbord. 

Een inconsistente branding en visuele identiteit vertellen niet langer het juiste verhaal over je merk, maken het minder herkenbaar en zorgen ervoor dat je visitekaartje niet meer aansluit bij wie jullie werkelijk zijn. Het is daarom essentieel om ervoor te zorgen dat je branding consistent wordt toegepast. Alleen dan onderscheid je je van de concurrentie en presenteer je een duidelijk en passend beeld van jouw bedrijf.

De valkuilen van merkmanagement.

Het klinkt zo simpel: iedereen gebruikt dezelfde logo’s, dezelfde kleuren, dezelfde lettertypes. Easy, right? Alleen hebben al deze mensen andere functies en achtergronden, misschien heb je wel teams in het buitenland of zijn er externen die ook met jouw branding werken. Iedereen doet zijn best om de huisstijl goed toe te passen, maar voor je het weet, wordt het een wildgroei van interpretaties.

Want zelfs als iedereen dezelfde basiselementen gebruikt, heb je nog geen garantie op een consistente uitstraling. De manier waarop deze elementen samenkomen is minstens zo belangrijk. En dat moet natuurlijk ook nog gecontroleerd worden! Je zou er een dagtaak aan kunnen hebben.

Deze uitdagingen komen vaak voort uit een aantal veelgemaakte fouten bij het implementeren van een huisstijl. 

Zo voorkom je veelgemaakte fouten.

De manier waarop je je branding aanlevert en implementeert, heeft enorme invloed op hoe je merk er uiteindelijk uit komt te zien. Dit zijn de meest voorkomende fouten: 

Regel het wel, maar niet té veel

Onderdelen van je branding vastleggen, zoals een logo, kleurenpalet en typografie, is een goed begin. Maar zonder duidelijke richtlijnen over het gebruik ervan, gaat iedereen naar eigen inzicht aan de slag. Dit zorgt voor inconsistentie, waardoor je merk kracht verliest. Zorg dus voor heldere do’s en don’ts, zodat iedereen weet wat wel en niet kan.

Aan de andere kant: te veel regels maken je merk statisch en het verliest zijn levendigheid. Een merk moet kunnen groeien! Geef dus wel genoeg creatieve vrijheid binnen de kaders, dat houdt het ook leuk om met je huisstijl te werken.

Je logo is niet je hele merk

Een logo ergens op plakken betekent niet automatisch dat iets bij je merk past. Sterker nog: het kan je merk koppelen aan een uitstraling die totaal niet aansluit bij je identiteit. Je logo is belangrijk, maar het is slechts één element van je complete merkidentiteit.

Out with the old, in with the new

Een beetje historie is mooi, maar je vorige huisstijl is niet voor niets vervangen. Toch is de verleiding groot om oude bestanden en ontwerpen te blijven gebruiken, vooral als de inhoud nog relevant is. Om te zorgen dat er binnen de kaders van het bestaande merk wordt gewerkt, is het verstandig om je team actief te helpen met het omzetten van belangrijke documenten naar de nieuwe goede huisstijl. 

4 tools voor een ijzersterke huisstijl.

Voorkomen is beter dan genezen. Deze tools en tactieken houden je huisstijl sterk:

Je brandbook als kompas

Creëer een brandbook of huisstijlhandboek met daarin alle onderdelen van je branding en de bijbehorende richtlijnen. Van merkidentiteit tot aan visuele uitingen en vormgeving - zo heeft iedereen één centraal naslagwerk voor je huisstijl en voorkom je dat teamleden onbewust inbreuk maken op de richtlijnen.

Grip op je bestanden met een DAM

Een mapje op je drive is niet genoeg. Kies voor een professioneel Digital Asset Management (DAM)-software systeem: een online omgeving waar je alle assets beheert en deelt. Zo heeft iedereen altijd toegang tot de juiste bestanden en richtlijnen.  

Maak je team merksterk

Investeer in je team door ze niet alleen de middelen te geven, maar ook te trainen in het gebruik ervan. Een praktische workshop waarin mensen kunnen oefenen met het goed inzetten van de huisstijl en direct feedback krijgen, is goud waard. 

De merkbewaker als coach

Wijs een merkbewaker aan: iemand die de huisstijl beschermt en bewaakt. Deze persoon checkt regelmatig of de huisstijl juist gebruikt wordt, kaart verbeterpunten aan en is het eerste aanspreekpunt voor vragen. 

Quick-wins_blokjespiekbriefje (1)

Houd je vinger aan de pols.

Een huisstijl kan na verloop van tijd gaan afwijken van de oorspronkelijke versie. Misschien is er ooit een uitzondering gemaakt die nu de norm is geworden, of zijn er ongemerkt nieuwe elementen ingeslopen. Dat kan gebeuren! Door regelmatig een audit uit te voeren, kun je checken of alles nog on-brand is en tijdig bijsturen waar nodig.

Klaar om jouw merk te laten stralen?

Zo! Nu weet je dat een consistente huisstijl niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het vraagt om een goede balans: niet te veel regels, maar ook niet te weinig. Met een brandbook, een DAM-systeem en een fijne training geef je je collega's alle tools die ze nodig hebben om je huisstijl te laten stralen.

En vergeet niet: een beetje toezicht kan geen kwaad! Wijs iemand aan als huisstijlpolitie en plan regelmatig een audit in. Zo voorkom je dat je merk langzaam afdwaalt en blijft je uithangbord mooi recht hangen. Want uiteindelijk wil je natuurlijk dat de buitenwereld precies het juiste beeld van jouw bedrijf te zien krijgt!

Wil je je merk naar het volgende niveau tillen? Onze merkexperts helpen je graag met het ontwikkelen en implementeren van een ijzersterke huisstijl. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek!

Neem contact op

avatar

Leon Doesburg

Leon geeft smaak aan jouw merk. Creatieve merk- en campagne concepten bedenken en uitwerken? Dat is dagelijkse kost.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen