De wereld van B2B e-commerce zit midden in de digitale transformatie. Er is ontzettend veel data beschikbaar, platformen ontwikkelen zich en het belangrijkst: de behoeften van B2B klanten veranderen razendsnel. Hoe speel je als groothandel of merkfabrikant hierop in? En hoe benut je jouw e-commerce potentie?
Download het ShoppingTomorrow bluepaper 'De vijf stappen om te groeien in B2B e-commerce!
Op deze vragen zoekt de ShoppingTomorrow expertgroep ‘B2B Frontrunners: benut je B2B e-commerce potentieel’ het antwoord. Onder leiding van De Nieuwe Zaak en Intershop buigen 23 experts zich in vijf inhoudelijke sessies over dit onderwerp. Deze tweede sessie stond in het teken van het inzetten van generative AI Artificial Intelligence in de B2B wereld. Sinds de komst van ChatGPT van OpenAI heeft generative AI echt een vogelvlucht genomen in de digitale wereld. Dit biedt ontzettend veel mogelijkheden voor jou en je organisatie waar je op in moet spelen. Welke mogelijkheden dat zijn? Dat ontdek je in dit blog.
Top Bakkers: samen sterker de toekomst in.
De expertgroep was te gast bij Top Bakkers in Apeldoorn. Top Bakkers, gestart bijna 40 jaar geleden in de omgeving van Apeldoorn, heeft zich ontwikkeld tot een toonaangevend platform dat niet alleen bakkerijen verbindt met klanten, maar ook faciliteert in verkoop-, order- en facturatieprocessen. Dit samenwerkingsverband ondersteunt een breed scala aan bakkerijen, van de ambachtelijke bakker op de hoek tot grootschalige brood- en banketproducenten, allemaal binnen een effectief landelijk netwerk.
Een uniek samenwerkingsmodel
Top Bakkers heeft het model van de korte keten nieuw leven ingeblazen door een netwerk te bieden waarin elke bakkerij vanuit zijn eigen regio opereert. Dit bevordert niet alleen de efficiëntie maar ondersteunt ook de lokale economie. Dit jaar heeft de groep zich verder versterkt met de oprichting van de Top Bakkers coöperatie en de overname van Bakkers Brigade en Almost Ready Frozen, waardoor het aanbod van producten en diensten veelzijdiger is geworden om zo nog beter aan de veranderende vraag van de klant te voldoen.
Navigeren door uitdagingen en kansen
Recente uitdagingen, zoals economische effecten van de pandemie en stijgende grondstofprijzen door wereldwijde onrust, hebben de sector onder druk gezet. Daarnaast maken een tekort aan gekwalificeerd personeel en de noodzaak voor automatisering deel uit van de dagelijkse realiteit. Echter, Top Bakkers ziet deze automatisering als kansen om te innoveren en via samenwerking sterker te worden.
Toekomstgerichte strategieën en digitale innovatie
Met de focus op toekomstige groei en duurzaamheid, investeert Top Bakkers in AI en andere digitale innovaties. Deze technologieën stellen het bedrijf in staat om de efficiëntie te verhogen, processen te automatiseren en een hoger niveau van personalisatie te bieden. De geplande implementatie van een multishop bestelplatform en een vernieuwde identiteit zijn een paar voorbeelden van hoe Top Bakkers zich voorbereidt op een toekomstbestendige bedrijfsvoering.
Als vooruitstrevende partner in de bakkerijsector streeft Top Bakkers ernaar om klanten te verrassen met verleidelijk lekker brood en banket. Het doel is om door middel van innovatie, samenwerking en een sterke focus op kwaliteit en service, gezond te groeien en de uitdagingen van morgen aan te gaan.
Zo zorgt generative AI voor transformatie van B2B e-commerce.
Gastsprekers tijdens deze sessie waren Marc van Liere en Bas Couwenberg van het innovatieteam van LiveWall. Marc en Bas zijn pioniers op het gebied van het inzetten van generative AI. LiveWall, ook onderdeel van United Playgrounds, ontwikkelt allerlei digitale middelen, van platforms en apps tot digitale tools voor evenementen en mobile games. Hierbij staat innovatie altijd centraal en vinden ze dagelijks nieuwe mogelijkheden om ervaringen beter te maken.
Wat is AI en hoe is het relevant voor B2B?
AI, of kunstmatige intelligentie, bestaat al sinds de jaren ‘50 en ‘60, maar heeft recent een belangrijke vlucht genomen. AI-systemen verwerken ingevoerde data om voorspellingen te doen over de meest waarschijnlijke uitkomsten, functionerend als geavanceerde voorspelmachines.
Generative AI
Generative AI, zoals ChatGPT, creëert nieuwe content zoals audio, tekst, en video's, gebaseerd op de ingevoerde data. Dit type AI begrijpt de context en genereert op basis daarvan nieuwe, unieke content. Het trainen van deze systemen gebeurt door grote hoeveelheden data te labelen en herhaaldelijk in het model te voeren, waardoor het zelfstandig leert en verbetert.
De ontwikkeling van het nieuwste ChatGPT-model (GPT-4o), dat communiceert als een mens, markeert een flinke vooruitgang en benadrukt de investeringen van grote techbedrijven in AI.
Hoe verbetert Generative AI B2B e-commerce?
Bas vertelde drie manieren hoe Gen AI processen en bestelportalen in B2B kunnen verbeteren.
Manier 1. Productdata uitbreiden met Gen-AI
Maak bijvoorbeeld sfeerbeelden met Midjourney. Genereer in een paar minuten nieuwe sfeerfotografie voor op je website. Dit kost wel wat tijd, omdat Midjourney gebruik maakt van Discord. Dat heeft een leercurve. Maar, de tijd die dit kost, is alsnog een heel stuk minder dan eerst! Bedenk je maar, hiervoor moest je, naast het bedenken van het juiste en prikkelende concept, fotoshoots organiseren en de foto’s laten bewerken om dit waar te maken. Door dit in Midjourney te doen, ga je van weken naar minuten werk.
Een voorbeeld van het genereren van productfotografie in Midjourney
Productfotografie kan ook met AI slimmer ingezet worden. Een goed voorbeeld van een tool hiervoor is Clipdrop. Hiermee kun je zonder Photoshop onder andere de achtergrond van foto’s weghalen. Ook dit kan met een API geautomatiseerd worden om dit in bulk te produceren.
Een andere mogelijkheid is het verbeteren en genereren van SEO geoptimaliseerde productteksten. Je kan een set aan duizenden producten in een dag tijd voorzien van nieuwe, SEO geoptimaliseerde teksten. Dit kun je doen met de extensie GPT for Sheets, waar je een basis prompt aan kunt toevoegen, zodat het in de juiste stijl wordt geschreven.
Manier 2. Consumentengedrag voorspellen met AI
Waar we de afgelopen 10 jaar AI hebben gezien, was dit voornamelijk de "ouderwetse", niet Generative AI. De voornamelijke use-case hiervan was het voorspellen van consumentengedrag als business insight. Dit voor logistiek, recommendations en finance.
Denk hierbij aan:
-
Gegevens over gedrag op de website, zoals views, clicks, etc
-
Sales gegevens, zoals onder aantallen en omzet
-
Marktgegevens (KvK-data, branche informatie)
Een mooi voorbeeld aan voorspellende info is product recommendations. Uit alle trainingsdata kun je per persoon, per situatie gepersonaliseerde aanbevelingen op gepersonaliseerde landingspagina’s weergeven.
Een ander gaaf idee is een zoekfunctie op basis van foto’s. Maak een foto van het product waar je een nieuwe van nodig hebt, dan zorgt AI voor het juiste product. Dit heeft een grote succesratio.
Wat veel impact maakt is dat online vraag voorspeld wordt, tot wel maanden van tevoren. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je de voorraad die je hebt op de juiste plek hebt staan.
Deze voorbeelden gaan heel diep en zijn super technisch. Dat implementeer je niet zomaar, daar heb je een groot draagvlak, veel experts en veel tijd voor nodig.
Manier 3. Gesprek gerichte user journeys
Goed, we gaan weer even terug naar het verleden. Voor Google had je bibliotheken, en online had je startpagina’s. Je moest zelf zoeken waar je de informatie vandaan haalt. Google heeft al die pagina’s netjes verdeeld in de bibliotheek op het internet en doet het zoekwerk voor je. Zo vind je op Google het juiste boek waarin jouw gewenste informatie staat. Generative AI zorgt voor een soort virtuele assistent die alle boeken al heeft gelezen - en die geeft jou de informatie op de vraag die je hebt. Nu is het antwoord nog niet altijd 100% accuraat, maar met een kwestie van tijd wordt dit rechtgetrokken.
Hoe kun je dit soort concepten vormen naar iets wat je kan bekijken en proberen? Wat LiveWall heeft gedaan door aan de hand van een chatformulier elektrische auto’s kan verkopen. De AI heeft toegang tot de productfeed. Aan de hand van de chat kun je het juiste product kopen!
De AI-chatbot die LiveWall in samenwerking met Reshift bouwde als keuzehulp voor een nieuwe elektrische auto.
Ga mee met de hype!
We zitten in de grootste tech revolutie van deze tijd. Dit is de drijfveer van de nieuwe economie en gaat veranderen wat we doen en hoe we het doen. Centraal hierin is hyper personalisatie. We gaan uiteindelijk van miljoenen statische webpagina’s, maar een aantal dynamische assistenten. Zo heb je dynamisch gegenereerde pagina’s die helemaal afgestemd zijn op jouw wensen.
74% van de B2B kopers wisselen van leverancier als de ervaring niet juist is. De verwachtingen worden steeds hoger. En als je daaraan wil voldoen, dan moet je mee met deze trein. De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos!
De drie meest impactvolle B2B uitdagingen en hun AI-oplossingen.
Tijd voor de expertgroep om aan de slag te gaan met de opdracht van vandaag. Wat zijn de meest impactvolle uitdagingen en hoe kan AI helpen om deze uitdagingen op te lossen?
Probleem 1: Groeien en schaalbaarheid
Schaalbaarheid in een IT landschap is lastig. Hoe groei je mee in functionaliteiten als je meer klanten en meer omzet genereert? En hoe kun je hier efficiënter mee werken?
Oplossing 1: De connectie tussen systemen vinden
In plaats van alle IT landschappen naar elkaar toe te laten werken, is het een idee om AI gebruik te laten maken van de bestaande IT landschappen. Zo kan AI de verbinding tussen deze systemen vinden. Hiermee werf je weer nieuwe klanten of creëer je groei bij bestaande klanten. Win-win!
Probleem 2: De markt verandert
De marktomstandigheden zijn lastig. De vraag neemt af en de markt zit in een daling. Kan Ai dit oplossen?
Oplossing 2: Retentie is key
Hoe kan AI helpen om de markt weer omhoog te brengen? Retentiemodellen zijn hier interessant in. Voorspellen welke klanten gaan afhaken of in het proces van het afhaken zijn. Dit sluit ook aan bij het begin: het produceren en voorspellen van klantgedrag. Zo wordt een abstract probleem op te lossen met AI.
Probleem 3: Te. Veel. Data.
Veel grote B2B organisaties hebben een overvloed aan data. En deze data is niet consistent. In welke data silo staat het? Of sterker nog, welke data silo’s hebben we? En wat kunnen we hiermee? En dan kom je weer bij probleem 1: hoe kun je groeien als je je data niet op orde hebt?
Oplossing 3: Personalisatie door AI
Door de data silo’s in een AI model te zetten kun je klanten doorgronden, segmenteren en gedrag voorspellen. De output is dan gepersonaliseerde PDP’s of listers en aanbevelingen. Niet op basis van de logica die we zelf bedenken, maar op basis van de bevindingen van AI. Laat AI de segmenten creëren en genereer zo de juiste, gepersonaliseerde content!
De volgende sessie staat in het teken van conversieoptimalisatie. Benieuwd naar de vorige sessie? Lees hieronder het blog.