Wanneer je als online retailer of webshop overstapt op een nieuw commerce systeem komt daar veel bij kijken. Niet alleen op technisch gebied, maar ook op het gebied van marketing. Een aspect wat van belang is bij de selectie en migratie naar een nieuw platform is rekening te houden met de nieuwe URL structuur. Het is belangrijk dat de oude URL’s op de juiste manier verwijzen naar de URL’s op het nieuwe platform. Als je dat niet doet kunnen de volgende problemen optreden:
- 404 foutpagina’s, met hierdoor een slechte gebruikerservaring en een verhoogde bouncerate
- Gebroken backlinks en social media links (afname van linkjuice en autoriteit)
- Verminderde vindbaarheid in de zoekmachines
Bij de migratie van een nieuw pakket wordt vaak veel aandacht besteed aan de techniek en de functionaliteiten. We zien vaak dat het marketing aspect pas na livegang van het nieuwe platform opgepakt wordt. Als je er op dat moment achter komt dat je bouncepercentage is gestegen, je bezoekersaantallen afnemen, je backlinks gebroken zijn en je SEO ranking keldert, is het kwaad al geschied. Maar, hoe voorkom je dit? Dat kan door het gebruiken van relevante redirects.
Redirects verzamelen
Door redirects te gebruiken verwijs je websitebezoekers die normaal gesproken naar een oude link zouden navigeren, naar een nieuwe (zo relevant mogelijke) link van het nieuwe website systeem.
Dit heeft als resultaat dat de gebruiker een vlekkeloze ervaring heeft. Daarnaast zorgt het voorkomen van een 404-pagina of bounce dat de interactie toeneemt. Google meet dit, waardoor het dus indirect weer een positief effect heeft op je SEO ranking. Daarnaast zorg je met correcte redirects dat de links die je hebt opgebouwd met linkbuilding behouden blijft en je dus de autoriteit en positie bewaart.
Maar hoe stel je redirects in? Dat hangt af van de website software. Veel website software bevatten modules om redirects aan te maken of in bulk te importeren, zodat je de verwijzingen in een keer kan importeren. Indien dat niet mogelijk is, zouden redirects ook op de webserver kunnen worden ingesteld.
Oke, duidelijk. We moeten dus handmatig de links van de oude en de nieuwe website bij elkaar zoeken. Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar als je honderden of duizenden URL’s hebt in je website of webshop, dan is handmatig matchen monnikenwerk. Daarom heeft De Nieuwe Zaak een productieve oplossing ontwikkeld!
Slimmere redirects door Deep Learning
Deze oplossing heet het Automated Redirect Plan. We maken gebruik van Deep Learning en tekstherkenning-algoritmen om binnen enkele seconden de volledige websites naast elkaar te zetten en met een best-match suggestie te komen.
De uitkomst van de tekstanalyse is een redirect suggestie op basis van de inhoud van de link, paginatitel en/of omschrijving. De semantische tekstanalyse geeft naast de uitkomst ook een score mee. Zo kan een SEO specialist, marketing manager of product owner gemakkelijk de gesuggereerde uitkomsten screenen op fouten. Daarnaast kan een drempelwaarde worden bepaald om matches met een lage score niet mee te nemen. Deze vorm zorgt ervoor dat er optimale grip en controle is op de uitkomsten en voorkomt verrassingen of onverklaarbare (black-box) uitkomsten.
Zelflerend
Door de door Google gepubliceerde en getrainde tekstanalyse in te zetten, kunnen we gebruik maken van slimme natural-language-processing zonder zelf machine-learning algoritmen te hoeven bouwen en onderhouden. Het zelflerende model wordt continu geüpdatet, zodat de kennis die ook ingezet wordt bij Google Translate en in de zoekmachine voor het achterhalen van de intentie van het zoekwoord door ons gebruikt kan worden.
Het Data & Customer insights team van De Nieuwe Zaak kan de uitkomst van de analyse op elke mogelijke manier transformeren zodat de structuur geschikt wordt gemaakt voor ieder website- of webshop platform. Of dit nou middels XML, CSV, API of een database is.
Voorbeeld van een uitkomst van de semantische tekstanalyse die rekening houdt met tekst, onderwerp en context.
Aandacht voor alle aspecten
Door goed naar de SEO migratie te kijken van het oude naar het nieuwe platform, zorg je ervoor dat er belangrijke aspecten onder de aandacht komen die normaal gesproken snel over het hoofd worden gezien. Mede door de uitdraai die gemaakt kan worden voor menselijke controle komen vaak de volgende zaken boven water:
- Het oude of nieuwe platform bevat een Sitemap die onvolledig is
- Het nieuwe platform bevat (nog) niet het volledige assortiment
- De content of de SEO meta gegevens zijn nog niet goed gevuld op het nieuwe platform
- Er ontbreken essentiële pagina’s op het nieuwe platform die wel op het oude platform aanwezig zijn.
- Het nieuwe platform bevat een linkstructuur die onlogisch of weinig beschrijvend is.
Het goed kijken naar de sitemaps van zowel de oude als de nieuwe website middels het Automated Redirect Plan zorgt ervoor dat deze essentiële taken boven water komen. Hier kan dan direct actie op worden ondernomen. Zo wordt de kwaliteit, vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe website omgeving direct verbeterd.
Kyvon Raven, Webshop Manager van Raven Hengelsport vertelt over zijn ervaring:
“Het geautomatiseerde redirect plan was voor ons de ideale uitkomst. Deze tool kon snel de oude URL structuur met de nieuwe vergelijken en vervolgens op basis van semantische score matchen. Dit zorgde voor een snel en accuraat resultaat, waardoor wij onze autoriteit voor onze pagina’s konden bewaken.”
De uitkomst
We hebben deze oplossing al meerdere keren in de praktijk mogen brengen voor enkele grote klanten van ons, zo ook voor de nieuwe Nederlandse en Tsjechische webshops van Raven Hengelsport. Door het Automated Redirect Plan durfde Raven zelfs in het hoogseizoen te migreren naar haar nieuwe webshop. En dit vertrouwen bleek terecht te zijn, wat onder andere door een goede matching van de URL’s zoals te zien in de onderstaande afbeelding kwam. Er nagenoeg geen sprake van een dip in de resultaten en heeft de klant zelfs met de Tsjechische webshop een record dagomzet behaald!
Afbeelding van het matchingspercentage bij de oude en nieuwe URL’s.
Na het omzetten van de websites is er vanuit Google steekproefsgewijs gecheckt of alle URL’s een goede doorverwijzing hadden gekregen en niet op een 404-pagina uitkwamen. Hier kwamen vrijwel geen fouten in naar voren waardoor we kunnen spreken van een geschikte SEO-migratie.
Afbeelding van enkele geïndexeerde pagina’s in Google die allen een correcte verwijzing hadden gekregen zoals te zien in de groene resultaten.
Als we naar de Google Search Console data kijken naar de Nederlandse webshop van Raven, die een fractie eerder is gemigreerd, dan zien we over de laatste 16 maanden dat er een mooie stijging aan vertoningen en klikken is geweest na de migratie. Resultaten waar we trots op mogen zijn!
Afbeelding van Google Search Console over de klikken en vertoningen over de laatste 16 maanden van Raven.nl.
Meer weten over de kracht van de combinatie van SEO en Data? Neem dan contact met ons op!