E-commerce is niet meer weg te denken uit onze economie en samenleving, we schreven eind vorig jaar al waarom 2020 het beste e-commerce jaar ooit wordt. Mede door de corona pandemie is online shoppen ontzettend populair en met de detailhandel en horeca in lockdown is online shoppen voor veel producten noodzaak. Volgens de meest recente cijfers van het CBS is de online omzet van de detailhandel alleen in november 2020 al met 72% gegroeid.
In de afgelopen jaren is e-commerce bij steeds meer ondernemers en retailers gemeengoed geworden waardoor de eerst zo ‘vernieuwende’ terminologie, die voor veel mensen abracadabra was, een stuk begrijpelijker is geworden. Maar, de wereld van e-commerce staat allesbehalve stil. En met de komst van nieuwe technologieën en werkwijzen komen er steeds nieuwe termen bij. Of veranderen bestaande termen van betekenis. Kortom, hoog tijd om de belangrijkste e-commerce termen eens uit te leggen.
A
Above the fold (boven de vouw)
De portie van de webpagina die initieel in beeld is na het laden. Vooral bij homepages en etalages is het belangrijk dat in dit gedeelte de belangrijkste informatie staat zoals het menu, productaanbiedingen en onderliggende categorieën. Op de product pagina staat normaal gesproken de bestel knop Above the fold.
Account
Een account is de verzameling van gegevens van een gebruiker. Dit zijn bij webshops meestal persoonsgegevens en voorkeuren zoals naam, adres, betaalvoorkeuren en een eventueel afleveradres. Een account kan ook andere gegevens bevatten zoals een wensenlijst en een archief met eerder geplaatste orders. Een account wordt meestal aangemaakt op het moment dat een gebruiker voor de eerste keer iets bestelt bij een webwinkel. Na de bestelling ontvangt de klant een wachtwoord waarmee hij de volgende keer, in combinatie met zijn/haar e-mailadres, in kan loggen op de webwinkel waardoor er bij een volgende bestelling bijvoorbeeld geen adres meer opgegeven hoeft te worden.
Actiesticker
Meestal een ronde of stervormige ’sticker’/vorm die over een product of visual is geplaatst en een bepaalde actiematige inhoud bevat, zoals bijvoorbeeld een kortingspercentage, een op=op melding of een lagere prijs.
Adwords (Google Adwords)
Adwords zijn (veelal tekstuele) advertenties die gefaciliteerd worden door bijvoorbeeld Google. Deze advertenties verschijnen naast relevante zoekresultaten op Google en/of op relevante sites. Men betaalt voor iedere keer dat een gebruiker op de advertentie klikt. U geeft van tevoren een (dagelijks/wekelijks/maandelijks) budget op en zodra dit budget op is, doordat er op jouw advertenties geklikt is, stopt Google met het vertonen van je advertenties.
Afhaakmoment
Het moment waarop de bezoeker van een webshop besluit weg te klikken. Dit kan zijn omdat het aanbod niet aan de verwachting voldoet, maar vaker haakt men af omdat er irritatie optreedt; de site te traag, men komt een error-pagina (404) tegen, zoekresultaten zijn te onduidelijk, men krijgt teveel producten zonder filtermogelijkheid aangeboden, etc., etc.,
Affiliate marketing
Affiliate marketing laat zich het best beschrijven als ‘dienst-wederdienst’. Dit betekent dat derden een product of dienst promoten. Denk hierbij aan partners, andere websites, eigenaren van nieuwsbrieflijsten, etcetera. Er onstaat hierdoor een win-win situate voor beide partijen door te betalen voor resultaat waardoor de aanbieder (advertiser) van het product de klanten krijgt en de affiliate (publisher) een percentage voor zijn verdiensten door de behaalde omzet ontvangt. Vaak wordt gebruik gemaakt van een affiliate network dat op zijn beurt ook een deel van de vergoeding opeist. De grootste e-tailers met een eigen affiliate programma zijn: Bol.com, Wehkamp en Etsy.
Alteryx
Veel bedrijven willen meer waarde uit hun data halen. De uitdaging is dat het vaak veel handmatige handelingen kost om inzichten uit data te halen, laat staan dat je de inzichten geautomatiseerd kan toepassen binnen je kanalen. Alteryx helpt hierbij door eenvoudig datastromen in te richten en te automatiseren. Daarmee kan je bijvoorbeeld geautomatiseerd het gedrag van je online bezoekers ontsluiten richting je ESP om daarmee geautomatiseerde campagnes in te richten.
Analytics (Google Analytics)
Analytics is een gratis en zeer uitgebreid statistiekenprogramma van Google. Door een speciale code in de HTML-code van je webshop op te nemen verzamelt Analytics allerlei informatie over jouw bezoekers en is dit voor u in overzichtelijke grafieken en opsommingen terug te zien. Zo kun je zien hoeveel bezoekers de site bezoeken, hoelang ze op de site verblijven, welk ‘pad’ zij door de site belopen, waar ze op klikken en waar ze -erg belangrijk- wegklikken/afhaken. Analytics doorgronden én de resultaten daarvan gebruiken om je site te verbeteren en de conversie te verhogen is geen kinderspel, maar wel een absolute must voor iedere webwinkelier. Meer informatie over Google Analytics vind je hier.
A / B Testen (Multivariate testen)
Soms heb je twee (of meer) varianten van bijvoorbeeld een homepage of een productpagina, en is niet helemaal duidelijk welke nou het beste aansluit op de behoeftes van de potentiële klant. Of soms is er een meningsverschil tussen de ontwerper/bouwer van de site en de webwinkelier over welke pagina nou de meeste bestellingen als resultaat zal hebben. Dan is het een optie om A/B te testen. Dit houdt in dat de verschillende ontwerpen willekeurig om de beurt aan verschillende bezoekers gepresenteerd worden, waarna men (bijvoorbeeld met Analytics) uit statistieken kan concluderen welk ontwerp de meeste omzet haalt.
Attributie
Iedereen kent de uitspraak “ik weet dat de helft van mijn marketingbudget ineffectief is, ik weet alleen niet welke helft”. Attributie (letterlijk: toewijzing) gaat over het toewijzen van de juiste waarde, meestal in de context van marketingkanalen en conversies. Uiteindelijk zijn er verschillende methodes, maar waar het om gaat is dat je begrijpt welke kanalen de meeste toegevoegde waarde hebben. Met andere woorden, welke kanalen zorgen met name voor conversies. Door de attributie inzichtelijk te maken kan je als organisatie je marketingbudget efficiënter inzetten.
Autosuggest (Autosuggestie)
Een manier om mensen te helpen met het zoeken naar het juiste product is om als men begint te typen in het zoekveld van de webshop woorden/producten te suggereren en aan te vullen. Als men bijvoorbeeld op een elektronicasite zit en men tikt ‘DV’ in het zoekveld, dan wordt dit automatisch aangevuld naar ‘DVD spelers’. Als men doortikt en het blijkt dat er geen D na de V komt suggereert het zoekveld bijvoorbeeld ‘DV camera’.
AVG
De Algemene Verordening Gegevensbescherming trad in mei 2018 in werking en ziet erop toe dat bedrijven op een eerlijke manier met persoonsgegevens omgaan. Hierbij gaat het erom dat je als bedrijf transparant bent over wat je doet en dat je consumenten controle geeft over hoe je persoonsgegevens gebruikt.
B
B2B
Staat voor ‘Business to Business’ en wordt vaak gebruikt om te omschrijven dat een webwinkel, of een bepaald gedeelte daarvan, producten aanbiedt voor andere bedrijven. Denk hierbij aan halffabricaten of producten in hoge oplages. Vaak zijn de prijzen alleen zichtbaar na het inloggen met een goedgekeurd account.
B2C
Staat voor ‘Business to Consumer’ wat betekent dat de producten primair of specifiek voor consumenten bedoeld zijn. Denk hierbij aan boeken, CD’s, DVD’s, electronica, etc., etc..
Backlinks
Backlinks zijn inkomende links van andere website’s. Het aantal inkomende links of verwijzingen zijn een graadmeter voor de populariteit van een website welke weer van belang is voor de vindbaarheid van een website in zoekmachines als Google. Andere benamingen voor backlinks zijn ook wel incoming links, inbound links, inlinks, en inward links.
Betaalmethode
De wijze waarop klanten hun bestelling betalen. Hier zijn meerdere manieren voor, die weer verschillen per payment provider. De meest voorkomende betaalmethoden zijn: vooraf betalen (via overschrijving), direct per bank betalen (via iDeal in eigen internetbankierenomgeving), met Credit Card betalen (Visa, Mastercard, American Express). Andere betaalmethoden zijn: betalen via SMS (Micropayment), betalen via PayPal, acceptgiro’s en betalen onder rembours.
Breadcrumb (Kruimelpad)
Een visueel & tekstueel hulpmiddel dat de bezoeker van de site laat zien waar zij zich precies binnen de site bevinden. Benoemd huidige en voorgaande (hiërarchisch gezien hogere) pagina’s. Voorgaande/hogere pagina’s zijn meestal klikbaar. Dit ziet er ongeveer zo uit: U bevindt zich hier: home > electronica > blu-ray spelers > samsung > Samsung EB110 De breadcrumb is meestal in de buurt van de header te vinden.
Big Data
Big Data is de term die staat voor het analyseren van enorme hoeveelheden data in hun samenhang. Big data spelen een steeds grotere rol. De hoeveelheid data die opgeslagen wordt, groeit exponentieel. Dit komt doordat consumenten zelf steeds meer data opslaan in de vorm van bestanden, foto’s en films (bijvoorbeeld op Facebook of YouTube) maar ook doordat er steeds meer apparaten zelf data verzamelen, opslaan en uitwisselen (het zogenaamde internet der dingen) en er steeds meer sensordata beschikbaar zijn. Niet alleen de opslag van deze hoeveelheden is een uitdaging. Ook het analyseren van deze data speelt een steeds grotere rol. Deze data bevatten immers een schat aan informatie voor marketingdoeleinden.
Browser compatibiliteit
Browsers zijn de computerprogramma’s die internetsites laden, de code verwerken en daarna het geheel visueel presenteren. Op dit moment zijn er een aantal verschillende browsers die in principe hetzelfde doen, namelijk websites tonen, maar onder de motorkap toch allemaal iets anders werken. De code van veel sites bevat vaak variaties per browser om alles zo uniform mogelijk weer te geven. Aangezien voornamelijk oudere browsers niet de nieuwste technieken (zoals bijvoorbeeld AJAX) aankunnen wordt er voor de bouw van een webshop meestal afgesproken op welke browsers de webshop in ieder geval foutloos getoond wordt.
C
CAAS (Commerce As A Service)
Commerce As A Service (CAAS) is een nieuwe ontwikkeling in de e-commerce wereld. Het houdt in dat je jouw e-commerce data en computing in de cloud kan zetten, wat het verplaatsbaar en schaalbaar maakt. Zo kun je altijd de front-end van jouw keuze gebruiken. Het houdt in dat jouw productdata, inventaris en klantdata veilig in de cloud wordt opgeslagen.
Call to action
Deze term, die letterlijk ‘vraag om handeling’ betekent, gebruikt men vaak om een punt te omschrijven waar een potentiële klant of bezoeker gevraagd wordt actie te ondernemen, zoals bijvoorbeeld een ‘Klik hier voor meer info’ of een ‘Bestel’ knop.
Carrousel
Een carrousel is een presentatie van een aantal producten (nieuw of in de aanbieding) of nieuwsitems. Meestel is het product of het item een paar seconden in beeld waarna het volgende product of item wordt getoond, maar dit is vaak ook door de gebruiker te beïnvloeden met een ‘vorige’/’volgende’ knop. Een carrousel bevindt zich meestal bovenin de homepage en een etalage.
Checkout
De pagina’s die na de kassa / winkelmand volgen alwaar de klant adresgegevens kan invoeren, betaalmogelijheden kan selecteren, de bestelling nogmaals kan controleren, bijzonderheden kan invoeren en een betaling kan uitvoeren (meestal via een externe payment proviver)
Conversie
Conversie is de omzetting van sitebezoek naar een bepaald doel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel. Voor webwinkeliers is de omzetting van bezoeker naar koper veelal het meest interessant.
CMS
Zie: Content Management Systeem.
Combinatieaanbieding
Komt meestal voor op een productdetailpagina en biedt het door de gebruiker gekozen product tezamen met één of meer andere producten aan voor een lagere prijs als deze producten in één keer worden aangeschaft. Dient ook het gemak van de klant doordat de producten niet één voor één in de winkelmand hoeven worden gelegd.
Compatibiliteit
Als internetgebruiker kun je verschillende browserinstellingen gebruiken zoals afwijkende programma’s, versies, kleurinstellingen en resolutie. De compatibiliteit van een pagina laat zien of deze optimaal zichtbaar is met deze verschillende instellingen. In de online wereld worden websites geoptimaliseerd en getest op basis van cross-device (apparaten: pc, mac, tablet, ipad, smartphone etc.) en cross-browser (internet explorer, firefox, safari, chrome, opera).
Content Management Systeem
Het achterliggende platform van een webwinkel. De beheerder van de webwinkel kan hier inloggen en producten (afbeeldingen, omschrijvingen), productgroepen, hoofdstukken en andere soorten content aanmaken en beheren. Alle data wordt opgeslagen in een database. Voor webwinkels zijn er een aantal kant-en-klare Content Management Systemen verkrijgbaar. Tegenwoordig spreken we vaak over Content en Catalog Management Systeem; hiermee wordt zowel de catalogus als de overige content van de webwinkel beheerd.
Conversie
Een conversie duidt op het behalen van een bepaald doel op de website. Bij een webwinkel gaat het om het omzetten van bezoekers naar aankopen. Iedere bezoeker bevindt zich echter in een andere fase en/of heeft een andere behoefte en dient dus op een andere manier ‘verleidt’ te worden om tot een aankoop over te gaan.
Conversie Ratio Optimalisatie (CRO)
Alle werkzaamheden gericht op het optimaliseren van het conversieratio, zowel vanuit het een kwantitatief als kwalitatief karakter. Optimalisatie van conversie wordt steeds belangrijker, nu er niet alleen meer concurrentie tussen de websites is, maar ook websites steeds meer betalen en ondernemen moeten (bijvoorbeeld SEO) om nog überhaupt in de zoekmachines naar boven te komen. Het aantal bezoekers dat uiteindelijk op de website terechtkomt, is niet alleen nog belangrijk, maar ook het totaal aantal bezoekers dat daadwerkelijk het conversiedoel bereikt. Kortom: conversieoptimalisatie is erop gericht een maximaal rendement te behalen uit bezoekers. Er zijn verschillende strategieën om de conversie op de website zelf te controleren:
- websitebezoekers zo snel mogelijk (ver)leiden en aansporen (tot) naar het doen van een aankoop / conversie
- psychologische stappen in een website inbouwen (verkoopstrategieën)
- aanpassen van de opmaak van een website
- een duidelijke call-to-action plaatsen
- aanpassen van het gebruiksgemak van een website
- snelheid van de website verhogen
Behalve de website is ook de service van de organisatie bepalend voor de conversie:
- de klantenservice
- de logistiek (verzendsnelheid, verpakking, extra services)
- de prijs-kwaliteitverhouding
- de duidelijkheid van bijvoorbeeld de totaalprijs (verzendkosten op het laatst toevoegen of juist meteen?)
Conversieratio
De verhouding tussen het aantal keren dat een website is bezocht en het aantal keren dat dit tot het gewenste resultaat heeft geleidt.
Content Marketing
Content Marketing is het geheel aan activiteiten wat erop is gericht om (nieuwe) bezoekers of klanten te binden met waardevolle en/of relevante content. Door deze content te ontwerpen, ontwikkelen, publiceren én te delen probeer je op een natuurlijke wijze in contact te komen met je doelgroep. Benieuwd hoe je content maakt waar jouw marketing van groeit? Download dan het whitepaper!
Download hier het whitepaper 'Content waar je marketing van groeit'
Cookies
Kleine tekstbestanden die soms meegezonden worden bij het ophalen van een webpagina. Vaak zijn cookies bedoeld om gebruikers te herkennen / identificeren. Cookies worden bij webshops ook gebruikt om herhalingsaankopen te kunnen meten maar ook om de conversie van bijvoorbeeld een AdWords advertentiecampagne te meten. In 2022 stopt Google met het ondersteunen van third-party cookies. In dit blog lees je hoe je relevant blijft zonder deze cookies.
Cross-selling
Cross-selling houdt in dat men bij een bepaald product, op de detailpagina, een aantal producten aanbiedt die handig of zelfs nodig zijn voor de werking van het product. Denk hierbij bijvoorbeeld aan HDMI-kabels bij een LCD-tv, of barbecuebestek en beschermhoes bij een buitenkeuken. Vaak gebeurt cross-selling door middel van een ‘gerelateerd product‘ of ‘combinatieaanbieding‘
CPA (Cost Per Action)
Cost Per Acquisition, ook wel Cost Per Action genoemd. Dit zijn de kosten die gemoeid zijn met het behalen van één conversie uit online campagnes naar een nieuwe lead of klant. Het gaat hier om de kosten voor de adverteerder voor iedere keer dat een gebruiker op zijn/ haar (Adwords) advertentie / banner klikt.
CPC
Cost Per Click. De prijs die wordt betaald per klik op bijvoorbeeld een tekst- of beeldadvertentie. Geen kliks, geen kosten.
CPL
Cost Per Lead. Hierbij wordt afgerekend op het aantal leads naar de website. Dit kan bijvoorbeeld een informatieaanvraag zijn of een inschrijving op een nieuwsbrief.
CPM
Cost Per Mille. Een afgesproken prijs per 1000 vertoningen van een advertentie.
CPS (Cost Per Sale)
De kosten per geslaagde verkooptransactie die via een klik op een (Adwords) advertentie/banner geïnitieerd is.
CTR
Click Through Rate. De klikfrequentie gemeten tussen zelf te kiezen variabele data, zoals bijvoorbeeld het aantal vertoningen van een advertentie vs. het aantal kliks of het aantal weergaves van stap 1 in een checkout van een webwinkel vs. het aantal doorkliks naar stap 2 van de checkout.
Customer Data Platform
D
Database
Een database, gegevensbank of databank is een digitaal opgeslagen archief waarin voorkeuren, content en afbeeldingen opgeslagen, aangeroepen, verwerkt, gewijzigd en verwijderd kunnen worden. De database bevat uiteindelijk alle content van een webwinkel. Meer over databases
Data Driven e-commerce
Dat Driven e-commerce is het continue proces van het verbeteren van de online resultaten, gebaseerd op interne en externe data, analyses en tests. Data Driven e-commerce is gebaseerd op de volgende principes:
- ROI – het primaire doel is het verhogen van de ROI
- Opbrengsten verhogen: Traffic x Conversie x Conversie waarde
- Kosten verlagen: vaste kosten + marketing campagne kosten
- Meten is weten – de basis van resultaten zijn analyse en data, zoals;
- Zoektermen in Google en Social Media
- Marketing campagne ROI
- Conversies & funnels
- Webanalyse: funnels, micro conversies
- Product winstgevendheid
- Klanten winstgevendheid
- Klanten tevredenheid en feedback
- Customer Life Time Value
- Pareto Principe – focus op die elementen die het verschil maken: de 20% die voor 80% van het resultaat zorgen:
- Bestsellers
- Topklanten
- Top lead/sales sources
- Testen – online gedrag is vaak moeilijk te voorspellen; blijven verbeteren kan d.m.v. A/B en multivariate testen van verschillende versies van pagina’s.
- Continue proces – je klanten veranderen, je concurrenten veranderen, je assortiment verandert, de technologie verandert; optimaliseren is geen éénmalig activiteit, maar een continu proces.
Data Management Platform
De laatste jaren is het begrijpen van je klanten en hierop inspelen steeds belangrijker geworden. Hiervoor is het essentieel om een 360 graden klantbeeld op te bouwen, waarbij je een volledig beeld krijgt van de klantreis van je klanten. Een Data Management Platform (DMP) brengt op individueel klantniveau alle data samen en biedt de mogelijkheid om met behulp van dit klantbeeld je interacties te optimaliseren (of personaliseren). Aangezien er tegenwoordig zo enorm veel DMPs, CDPs of soortgelijke platformen zijn is het voor bedrijven cruciaal om scherp te krijgen wat je wil bereiken en op basis van wat daarvoor nodig is je keuze te maken.
Data warehouse
Buzzword voor een grote bak met data waarin alle data van een bedrijf gecentraliseerd wordt zodat het eenvoudiger bruikbaar is op allerlei plekken in de organisatie.
Dashboard
Ook wel KPI of marketing dashboard – Geautomatiseerde rapportage van belangrijkste statistieken om direct te kunnen bijsturen wanneer nodig.
Dedicated Server
Webshops draaien, net als iedere andere site, op een webserver. Meestal draaien er meerdere (tientallen) sites op 1 server. Dit kan de performance (laadsnelheid) van de site in het geding brengen, zeker als de andere sites op de server veel bezoek krijgen of veel content bevatten. Dit is te voorkomen door je webshop op een dedicated server te ‘hosten’ (draaien). Deze server bevat dan alleen jouw webshop en hoeft zich dus niet bezig te houden met andere zaken dan de jouwe.
Design (Ontwerp, Grafisch Ontwerp)
Het visuele gedeelte van de site. Onder design verstaan we alles wat de gebruiker te zien krijgt zodra men naar je site surft. Het design van je site moet helder, aansprekend voor de doelgroep, trendgevoelig of juist tijdloos zijn. Een eigentijds en passend design wordt steeds belangrijker voor webwinkels, ook in het B2B segment. Het blijkt een grote invloed te hebben op het vertrouwen van de bezoeker en de conversie van de webshop.
Detailpagina (Productdetailpagina)
Een productdetailpagina is de pagina waar een product met al haar facetten gepresenteerd wordt. Op deze pagina klikt de gebruiker vaak op de ‘bestel’ of ‘plaats in winkelmand’ knop.
DevOps
DevOps is een gebruik en een praktijk binnen softwareontwikkeling. Het doel van DevOps is om softwareontwikkeling en -operaties samen te brengen. Dev staat voor developers, dat zijn de ontwikkelaars en Ops staat voor operations. DevOps brengt deze twee samen binnen het hele ontwikkelproces en de volledige levenscyclus. Traditioneel gezien is er een scheiding tussen development en operations, maar omdat beide cruciaal zijn voor succesvolle software is het beter deze twee samen te brengen. DevOps is niet een doel op zichzelf, maar een middel om een doel te bereiken. Door een DevOps gebruik in te voeren, is het mogelijk om de time-to-market te verkorten.
E
E-mailmarketing
E-mailmarketing is onlosmakelijk verbonden met e-commerce. Middels gerichte e-mails met aanbiedingen en nieuwsbrieven kunt u bestaande en potentiële klanten op de hoogte brengen en houden van het assortiment en aanbiedingen en wijzigingen hierin. Een goed ingerichte e-mailmarketingcampagne kan tot enorme conversieverhogingen leiden.
Etalage
Een etalage is de ‘homepage’ van een hoofdgroep of subgroep binnen een webshop. Op de etalagepagina worden vaak aanbiedingen en nieuwe producten binnen deze groep getoond. Een etalage staat op zichzelf en kan dienen als een landingspagina.
F
Favicon
Een favicon is een uniek plaatje van 16 bij 16 pixels dat, in een browser, links naast het internetadres van de website staat. Kijk maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Favicon. Hier laten ze als voorbeeld de favicon van WordPress zien. Favicons hebben vooral nut doordat ze verschijnen naast bladwijzers/bookmarks. Als u deze site opslaat in bladwijzers zult u de ‘W’ favicon er naast zien staan. Handig, want zéér herkenbaar!
Familie (Productfamilie)
Als een product bij een bepaalde ‘familie’ hoort, houdt dit in dat het tot een groep overeenkomende soort producten behoort, waar 1 of meerdere variaties mogelijk zijn. Bijvoorbeeld, een vest in diverse kleuren verkrijgbaar. De kleur is hierbij het familiekenmerk. Door artikelen te bundelen tot een familie wordt voorkomen dat een overzichts- of listerpagina erg veel artikelen bevat die veel op elkaar lijken.
F-patroon
Bezoekers bekijken internetpagina’s in een patroon dat nog het meest iets van de letter F wegheeft. Als je er voor zorgt dat de belangrijkste content zo wordt positioneert dat deze zich in de punten van de F bevindt, zullen bezoekers de inhoud sneller oppikken en wellicht sneller tot aankoop overgaan. Lees hier meer over het F-patroon.
Flowchart
Een flowchart is een visuele presentatie van hoe een site hiërarchisch, qua pagina en contentopbouw in elkaar zit. Meestal ziet een flowchart er uit als de wortels van een boom. Een flowchart kan een goed hulpmiddel zijn om voor de bouw van een website te concluderen welke content en navigatieonderdelen nodig zijn.
Filters
Filters zijn een hulpmiddel, meestal in de vorm van een dropdown, om grote aantallen producten te ‘filteren’ op persoonlijke relevantie en voorkeuren. Denk aan een hengelsport website, hier kun je bijvoorbeeld als je gekozen hebt voor ‘Boothengel’ de resultaten filteren op merk, lengte en levertijd. Kies je bij merk voor ‘Basic’ dan worden de resultaten herladen, en worden alle hengels die niet van Basic zijn weggelaten. Filters zijn een goede manier om een bezoeker snel en naar eigen zin grote hoeveelheden producten te doorzoeken en te sorteren.
Footer
De footer is de onderkant van de site en de visuele afsluiter van alle pagina’s. De footer bevat meestal een aantal minder belangrijke links, zoals naar de disclaimer en het privacy beleid, alsmede een copyrightvermelding met jaartal. Steeds vaker zien we dat de footer belangrijkere elementen bevat zoals een optie om lid te worden van een nieuwsbrief of links naar Social Media platforms zoals Twitter.
Funnel (Funneling)
Een funnel is een figuurlijke trechter, in steeds kleiner wordende delen, die visualiseert hoe een bezoeker door een site navigeert en hoeveel bezoekers er per stap afhaken. ‘Funneling’ is het ‘begeleiden’ of zelfs ‘pushen’ van de bezoeker naar een bepaald doel door hem of haar verplichte keuzes te laten maken. De belangrijkste funnel voor de online retailer is die van home- of landingspage tot de bevestigingspagina.
Functioneel en Interactie Ontwerp
Een functioneel en interactie ontwerp (FIO) is een document dat middels heldere wireframes en een begeleidende tekst iedere pagina van een webshop beschrijft. Elke pagina van de website wordt gevisualiseerd met een wireframe, en ieder element binnen die pagina wordt tekstueel benoemd en uitgelegd. Van tevoren een Functioneel Ontwerp maken en hier overeenstemming bereiken (tussen webwinkelier en websitebouwer) is extreem belangrijk aangezien alle technische en (grafische) design eisen hiermee gedefinieerd worden. Vaak gaan webdesigners pas aan de slag met een site als de klant akkoord is met het functioneel en interactie ontwerp.
G
Gerelateerd Product
Een gerelateerd product wordt vaak aangeboden op een productdetailpagina en is vaak een variant op het initieel door de klant gekozen product. Als de klant bijvoorbeeld gekozen heeft voor een 32 inch LCD-tv kunnen er bijvoorbeeld een (kleinere/goedkopere) 28 inch en een (grotere/duurdere ) 38 inch LCD -tv worden aangeboden als gerelateerd product. Dit kan conversieverhogend werken, want een klant kan zich hierdoor realiseren dat hij voor slechts 100 euro meer een veel grotere tv heeft.
Grafisch Ontwerp
Gratis verzenden
Gratis verzenden. Een overweging voor iedere webwinkel. In Amerika al de gewoonste zaak van de wereld, in Nederland steeds meer voorkomend maar nog steeds vaak pas vanaf een bepaald bedrag. Verzendkosten, of het ontbreken daarvan, dragen fundamenteel bij aan een aankoopbeslissing. Let wel, eenmaal besluiten tot gratis verzending maakt het erg moeilijk om terug te draaien. Door te spelen met een drempelbedrag (vanaf x euro geen verzendkosten) kan de orderwaarde verhoogd worden. Gebruik niet de term “gratis verzendkosten”.
Google AdSense
Het advertentieprogramma van Google waarmee je advertenties op je website kunt weergeven. Advertenties welke qua inhoud aansluiten bij de teksten op je website worden weergegeven. Hier kun je als webmaster geld mee verdienen. Dit kan d.m.v. diverse verdienmodellen: CPM (cost per mille: prijs per 1.000 vertoningen van banners) of op basis van CPC (cost per click). De meest gekozen vorm is CPC.
Google Ads (voorheen Google Adwords)
Google Ads is een programma waarbij je als bedrijf kan adverteren in de zoekresultaten (zoeknetwerk) van Google en websites van derden welke middels Google AdSense zijn aangesloten (displaynetwerk). Deze advertenties in het zoeknetwerk zijn te vinden aan de boven- en rechterzijde van de organische resultaten van de zoekmachine. De advertenties in het displaynetwerk vind je op talloze websites in de vorm van tekst- en beeldadvertenties en kenmerken zich door een groen pijltje met aanvullende informatie van Google.
Google Webmasters
Met Google Webmasters beschik je over gedetailleerde rapporten over de zichtbaarheid van je pagina’s in Google. Door het toevoegen van een zogenaamde sitemap (welke beschikbaar is in de CMS) wordt Google op de hoogte gehouden van ontwikkelingen binnen de website over nieuwe en verwijderde pagina’s en actuele content. Daarnaast geeft Google Webmastertools interessante tips en inzichten over de indexatie, foutmeldingen, verbeterpunten en het aantal links naar de website.
H
Header
De header is de bovenkant van iedere pagina van een website. De header van een webshop bevat vaak het logo en/of de naam van de webshop, een inlogmogelijkheid voor terugkerende klanten, een zoekveld, de winkelmand en links naar bijvoorbeeld een contactformulier, de klantenservice en ‘home’. Vaak zit het hoofdmenu van een site verwerkt in of vast aan de header.
Headless
Een Headless CMS is een Content Management Systeem waarbij geen front-end wordt meegeleverd. Klinkt gek, maar dat is het niet! Met een Headless CMS kun je content beheren en maken dat via API’s beschikbaar wordt gesteld aan de front-end. Waar een klassieke CMS, zoals WordPress, bestaat uit een voor- en een achterkant (front-end en back-end), is een Headless CMS feitelijk alleen de back-end. De API’s zorgen voor de communicatie tussen het CMS en de front-end. Zo kun je een headless CMS koppelen aan verschillende front-ends. Dit wordt vaak gebruikt bij interactieve websites, apps en content die op verschillende kanalen wordt gepubliceerd.
Homepage
De ‘homepage’ is hiërarchisch gezien de ‘hoogste’ pagina van een website. Dit is de pagina die men te zien krijgt als men het internetadres van de webshop intikt. Een homepage biedt een overzicht en ingangen van en naar de hoofd- en subgroepen binnen de webshop. Alhoewel de homepage de ‘eerste’ pagina van een website is, hoeft dit lang niet altijd de eerste pagina te zijn die mensen te zien krijgen; als ze bijvoorbeeld via Adwords direct naar één van de hoofd- of subgroeppagina’s (etalages) van de site worden gestuurd. De statistieken tonen aan dat meer en meer bezoekers ‘dieper’ in de site landen en daardoor de homepage overslaan. Een homepage is vooral belangrijk om nieuwe bezoekers een indruk te geven van het assortiment en wat daarin nieuw en in de aanbieding is.
Hoofdnavigatie (Hoofdmenu)
De hoofdnavigatie van een webshop is een overzicht van alle producthoofdgroepen die zich binnen de webshop bevinden. Klikt men op 1 van de hoofdgroepen van de hoofdnavigatie dan wordt men óf doorgestuurd naar de desbetreffende etalage pagina óf er klapt een menu uit dat alle onderliggende subgroepen toont waarop geklikt kan worden.
HTML
HTML (Hyper Text Markup Language) is de opmaaktaal waarin de verschillende technische en designelementen mee worden weergegeven in een browser. HTML geeft in codetaal aan wat er te zien of te doen is en de browser laat u dit zien en maakt het mogelijk om ergens op te klikken. Door in de browser voor View Source te kiezen is een indruk te krijgen van de gebruikte HTML. Doordat de HTML mogelijkheden steeds verder worden uitgebreid is het gewenst om een actuele browser te gebruiken. Anders bestaat de kans dat een site of webwinkel minder prettig functioneert.
HTTP
HyperText Transfer Protocol. Deze afkorting staat voor het systeem waarop alle webpagina’s werken.
I
iDEAL
iDEAL is een samenwerking van een aantal grote Nederlandse banken, om het online betalen gemakkelijker te maken. iDeal is online betalen via de internetbankieromgeving van je eigen bank. Bij het afrekenen van een bestelling in een webwinkel kunt u aangeven dat u met iDEAL wilt betalen. Vervolgens word je doorgeleid naar jouw eigen bank waar de betaalopdracht voor je klaar staat. In een beveilgde omgeving word je door de bank gevraagd een aantal gegevens in te vullen en u autoriseert de betaling op basis van specifieke beveiligingsmethodes van je eigen bank. Het bedrag wordt direct van de betaalrekening afgeschreven. Voor webwinkeliers is dit een erg prettige manier van betalen, het geld is immers beschikbaar al voordat het pakje is verzonden.
Inbound Marketing
Deel je zomaar content, of bouw je aan vertrouwen? Door te werken aan een inbound content strategie geef je jouw (potentiële) klanten argumenten om met je in zee te (blijven) gaan. In de verschillende fases van de customer journey heeft je doelgroep behoefte aan verschillende soorten content. Door in deze fases ze van de juiste content te voorzien, bouw je vertrouwen op. Zo kan je doelgroep je leren kennen, geïnspireerd worden, informatie ontvangen en zo een keuze maken (om voor jouw bedrijf te gaan!). Je trekt dus je potentiële klanten aan door de juiste content te produceren en te verspreiden die jouw doelgroep helpt.
Meer weten over hoe je content maakt waarmee je jouw marketingdoelen behaalt?
Download hier het whitepaper en behaal je marketingdoelen
Interaction Design (Interactie Ontwerp)
Interaction Design is een aparte tak van sport binnen het design-gedeelte van het bouwen van een webshop. Een interaction designer bedenkt, ontwerpt en toetst de manier waarop mensen visueel en tekstueel door de site ‘geleid’ worden. Interaction design focust zich op een zo soepel mogelijk verloop van het bezoek van een (potentiële) klant. Is het menu wel duidelijk genoeg? Zit de site logisch in elkaar qua hierarchie? Is het duidelijk hoe men kan bestellen? Werkt het winkelmandje niet verwarrend? Waar zouden mensen af kunnen haken en hoe kunnen we dit verbeteren? Kortom, een onmisbaar element in het ontwerp en de bouw van een site.
ISP (Internet Service Provider)
Een internetprovider of ISP is een organisatie of persoon die diensten levert op of via het internet. Dit kan zowel de verbinding van een gebruiker aan het internet zijn, alsook diensten die de gebruiker via het internet kan gebruiken. In het kader van webwinkels staat de ISP meestal voor de partij die de hosting van de webshop verzorgd.
K
Kanaalconflict
Voor fabrikanten, merken en groothandels wordt direct aan de consument verkopen steeds interessanter. Maar, ze hebben vaak een intensieve relatie met de andere schakels in de keten; de dealers of winkels. Het kanaalconflict is geboren. Hoe je kunt handelen bij een kanaalconflict? Lees dan dit blog.
Korting
Korting is een prima middel om potentiële klanten over te halen tot een aankoop. Let er echter wel op dat als u korting geeft, dit ook een échte korting is. Gebruikers kunnen via Google of vergelijkingssites zoals vergelijk.nl, kieskeurig.nl of PriceWatch van Tweakers snel concluderen of de korting het product ook echt goedkoper maakt in vergelijking met andere aanbieders.
KPI
Key Performance Indicators, afgekort KPI’s, zijn variabelen om prestaties van bedrijven (bijvoorbeeld op het gebied van online marketing) te analyseren. Het is een managementinstrument welke meestal voldoet aan het SMART-principe.
Kruimelpad
Zie: breadcrumbs.
L
Landingspagina
Een landingspagina is de ‘homepage’ van een hoofdgroep subgroep of speciale selectie producten binnen een webshop. Een landingspagina kan bijvoorbeeld een etalagepagina zijn voor producten die in de aanbieding zijn, of een selectie producten voor een bepaald seizoen, bijvoorbeeld kerstversiering tijdens de laatste maanden van het jaar.
Linkpopulariteit
Een van de meest belangrijke factoren voor SEO is het aanvragen van links naar de website, dit wordt linkbuilding genoemd. Uit wereldwijd onderzoek is een top 11 naar voren gekomen van belangrijke factoren voor vindbaarheid in Google. Opvallend is dat 7 van de 11 belangrijke factoren te maken hebben met linkpopulariteit en linkstructuur. Google drukt de linkpopulariteit van webpagina’s uit in PageRank. Voor elke pagina in een website wordt dit uitgedrukt in een cijfer tussen de 0 en 10. Een website heeft linkpopulariteit nodig om uiteindelijk hoog te scoren. De hoeveelheid, relevantie en de kwaliteit van de inkomende links bepalen uiteindelijk de PageRank van een webpagina.
Lister (productoverzicht)
Een lister, de naam zegt het al, is een verticale ‘lijst’ met producten. Een lister kan het resultaat zijn van het selecteren van een productgroep óf het kan een zoekresultaat zijn. Doordat de producten op gelijke wijze onder elkaar gerangschikt zijn kan de klant snel ’scannen’ naar een bepaald product en/of prijs. Steeds meer listers bevatten een ‘vergelijk’ optie; men heeft de mogelijkheid om per product aan te geven dat men het wil vergelijken. Nadat men 2 of meer producten geselecteerd heeft kan men een vergelijkingspagina oproepen waar de specificaties van de producten vergeleken kunnen worden.
M
Machine Learning
Vaak in een adem genoemd met kunstmatige intelligentie, machine learning is een methode waarmee je een computer data uit het verleden laat analyseren om daarmee een voorspellingen te doen voor de toekomst.
Marketing
Marketing draait om het creëren en leveren van waarde voor klanten. Een vroegere definitie van marketing luidt dat het alle werkzaamheden omvat gericht op het bevorderen van de verkoop van producten of diensten. Online marketing is gericht op het bereiken van de gestelde strategische (marketing) doelstellingen met de inzet van internet en digitale technologieën zoals e-mail & smartphones.
Metatags (Metadata)
In de HTML bron van een webshop, of de afzonderlijke pagina’s van een webshop, kunnen via ‘metatags’ steekwoorden (keywords), een omschrijving (description), een titel (zichtbaar voor de bezoeker) worden geplaatst. Vooral de steekwoorden en omschrijving zijn erg belangrijk. Deze worden gelezen, geïndexeerd en gewogen door zoekmachine’s zoals Google. Alhoewel echte ‘content’ tegenwoordig als het meest relevant wordt ervaren door Google en consorten zijn metatags niet geheel onbelangrijk. Het ontbreken van Metatags kan u nog steeds een waardevolle zoekmachine positie kosten. Zorg er voor dat de metatages PER PAGINA ingevuld worden. Een productpagina heeft dus andere metatags dan een etalagepagina.
Om de metatags van een site of pagina te bekijken kun in de browser de pagina laden en vervolgens in het browsermenu te kiezen voor: ‘view’ /’pagina’ / ‘page’ / ‘beeld’ / ‘extra’ (afhankelijk van u browser en taal instellingen) en dan voor ‘Page Source’ / ‘Paginabron’ te kiezen. De tags staan bovenin, metatags worden in de HTML bron van de webshop pagina geplaatst, boven de zgn. body tag, tussen de zgn. ‘head’ tags.
Voorbeelden van metatags:
<meta name=”description” content=”Omschrijving van de webshop, of webshoppagina”>
<meta name=”keywords” content=”plaats, hier, steekwoorden, merk, producteigenschap, zoekwoord, etc,”>
<meta name=”author” content=”metatags generator”>
<meta name=”robots” content=”index, follow”>
<meta name=”revisit-after” content=”3 month”>
<title>Titel van de webshop of webshop pagina</title>
Metrics
Metrics zijn kengetallen of prestatie-indicatoren om het sturen van bedrijfsprocessen te managen. Een KPI bestaat veelal uit meerdere metrics.
Micropayment
Micropayment is de betaling van een klein geldbedrag. De transactiekosten bij betaalsystemen zoals iDeal of creditcard zijn veelal te hoog voor de betaling van heel kleine bedragen. Bij een overboeking van € 1 is de webshop een groot deel van de omzet kwijt aan de kosten van de betaling. Er zijn verschillende soorten micropayment: Mobiele betalingen via SMS, tegoedbonnen of 0900-nummers.
Microservices
Microservices, of microservice-architectuur, is een bepaalde stijl in architectuur van de ontwikkeling van software. De architectuur bepaalt onder andere de manier waarop functies in software geprogrammeerd worden – en hoe dit verband houdt met elkaar. Microservices zijn mini-applicaties die allen hun eigen taak in de software hebben, gezamenlijk vormen ze een geheel. De front-end is eenzelfde stijl, dus voor de eindgebruiker ziet het eruit als één geheel.
Modereren (Moderatie)
Modereren is het controleren en zonodig aanpassen van content, gebruikersreacties, gebruikersreviews, tags ingevuld door gebruikers, etc.
N
Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief, waar mensen zich via een webshop op kunnen abonneren, is het perfecte middel om terugkerend verkeer naar je webwinkel te genereren. Doordat mensen zichzelf op de nieuwsbrief abonneren geven ze aan dat ze ontvankelijk zijn voor informatie en aanbiedingen aangaande het assortiment van jouw webshop. Zorg er wel voor dat de nieuwsbrief voor de ontvanger relevante content bevat, zoals acties, kortingen of andere conversieverhogende activiteiten, en dat u niet voor ieder wissewasje een nieuwsbrief stuurt. Houd ook goed de ‘geef momenten’ zoals moederdag, vaderdag, sinterklaas, kerst, etc, in de gaten en stuur een week of 2 van tevoren een nieuwsbrief met aanbiedingen; gegarandeerd respons!
O
Online Branding
Het online neerzetten van het imago dat je graag naar je (potentiële) klanten uit wil stralen, om daarmee de merkbeleving bij diezelfde (potentiële) klanten te positioneren en te versterken. Internet is inmiddels meer geworden dan een verkoopkanaal en steeds meer offline bedrijven beginnen te begrijpen dat online branding meer is dan simpelweg hier en daar wat banners, die meestal een verlenging zijn van een offline mediacampagne, te plaatsen.
Open source
Veel systemen, applicaties en functionaliteiten worden op basis van open source aangeboden. Dit wil zeggen dat de bron(code) van het systeem vrij toegankelijk en beschikbaar is.
Opt in & Opt out
Opt-out wil zeggen dat u als consument ongevraagd reclame e-mails kan ontvangen totdat u te kennen geeft daar geen prijs op te stellen bijvoorbeeld middels een ‘unsubscribe / schrijf mij uit’ link onderaan een e-mail reclameboodschap. Lees hier een Wikipedia artikel over het Opt-out systeem. Het tegenovergestelde, meer geaccepteerde principe is het opt-in principe. Dat betekent dat het bedrijven en instellingen verboden is ongevraagd e-mails aan u te verzenden, tenzij u daarvoor toestemming geeft bijvoorbeeld middels een ‘ik wil de nieuwsbrief ontvangen’ invulveld.
P
Paging
Paging, of paginering, is de paginanavigatie die meestal zowel bovenaan als onderaan een productoverzichtspagina of zoekresultatenpagina staat. Paging is ontstaan in de tijd dat men nog middels modems inbelde om connectie te maken met het internet, en het laden van vooral afbeeldingen lang duurde. Om te voorkomen dat mensen minutenlang moesten wachten op het laden van alle product- / zoekresultaten terwijl men wellicht alleen de eerste paar -relevante- artikelen wilde zien, werd er paginering ingebouwd, zodat men telkens 5, 10 of 20 resultaten per pagina werden getoond. Later kwam ook de mogelijkheid om zoekresultaten te filteren / sorteren op allerlei specificaties zoals prijs, kleur, merk, etc.
PageRank
PageRank (afgekort PR) is een methode om pagina’s op internet te ordenen naar belangrijkheid. Deze techniek wordt toegepast door de zoekmachine Google en zorgt ervoor dat de meest relevante en hooggewaardeerde websites bovenaan de resultatenpagina komen te staan, in plaats van een lijst in alfabetische volgorde. Een pagina krijgt een hogere PageRank als er meer links (linkpopulariteit) van andere pagina’s zijn waarbij het aantal links op die andere pagina’s en de PageRank van die andere pagina’s ook van belang zijn.
Payment Service Provider (PSP)
Een Payment Provider is een externe / derde partij die het afhandelen van de betalingen van bestellingen voor zijn rekening neemt. Tijdens het afrekentraject wordt, na het versturen van de persoonsgegevens en het totaalbedrag van de bestelling, een speciale beveiligde pagina van de desbetreffende Payment Provider en wordt de betaling afgehandeld. Zodra de betaling geverifieerd is door de Payment Provider wordt de bestelling in gang gezet. Een aantal bekende Payment Providers zijn o.a.: Ideal en PayPal.
Performance
De performance, het snel en foutloos laden van een webshop, is uitermate belangrijk in het hele online shopping proces. Sites die traag laden of fouten bevatten worden weggeklikt, en 9 van de 10 keer komt de desbetreffende gebruiker ook niet meer terug. Technisch slecht presterende webwinkels worden als onprofessioneel en onbetrouwbaar ervaren als onprofessioneel en onbetrouwbaar. De meeste performance vermindering wordt gerealiseerd door te grote afbeeldingen, teveel (overbodige) HTML code maar vooral een traag Content Management Systeem waarin alle code en afbeelding verwerkt zit. Aangezien Google (zeer binnenkort) de performance van websites gaat meerekenen in de beoordeling van relevantie en daarmee de plaatsbepaling in de zoekresultaten zal beinvloeden is het van levensbelang dat je webwinkel goed presteert!
Personalisatie
Personalisatie is het creëren van een relevante customer experience door producten en diensten op maat te maken op basis van gedrag, context of eigenschappen van de gebruiker.
Productinformatie
Misschien wel het állerbelangrijkste onderdeel van een webwinkel: Heldere, correcte, uitgebreide en leesbare productinformatie. En ondanks dat zijn er toch een hoop webwinkeliers die in de gebruikelijke valkuilen vallen; te laat beginnen met het opvoeren van productinformatie – die klus wordt ALTIJD onderschat – in het content management systeem van hun webshop waardoor de sites veel later live gaan dan eigenlijk mogelijk was, het klakkeloos 1-op-1 overnemen van door de leverancier aangeleverde content, waardoor deze content allesbehalve uniek wordt bevonden door bijvoorbeeld Google. Geef dus een eigen draai aan de content! En vergeet vooral niet zo uitgebreid mogelijke informatie over het product te verstrekken. Mits dit overzichtelijk gepresenteerd wordt is dit een absolute meerwaarde voor iedere webshop.
R
Reviews (klantbeoordelingen)
Door klanten reviews te laten schrijven over producten genereer je extra content en vertrouwen. Uiteraard is het belangrijk deze reviews te modereren, en ervoor te zorgen dat ze een evenwichtig en eerlijk beeld schetsen van het product.
Resolutie (Schermresoltie)
Hedendaagse webwinkels dienen ten minste geschikt te zijn voor een schermresolutie van 1024 pixels breed en 786 pixels hoog. Effectief betekent dit dat het ontwerp van de webwinkel maximaal zo rond de 990 pixels breed kan zijn, zonder horizontale scrollbalken te genereren. De hoogte van een webpagina is veel minder relevant aangezien verticaal scrollen niet als irritant wordt ervaren door gebruikers en bezoekers. Aangezien resolutie’s in rap tempo ‘verhogen’ is het van de webshop zo te ontwerpen dat deze op een prettige en aansluitende manier het scherm vult wanneer de resolutie hoger is dan 1024 pixels breedt.
NB: Schermresolutie heeft NIETS te maken met het aantal inches van een computerscherm. Een 20″ scherm kan een hogere resolutie hebben dan een 24″ inch scherm en dat betekent dat er op het 20″ scherm meer zichtbaar is dan op het 24″ scherm.
Responsive
Responsive webdesign is een manier van ontwerpen waarbij geprobeerd wordt gebruikers van verschillende apparaten en schermformaten een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring te bieden. Door de indeling – en de content – te ontwerpen aan de hand van de beschikbare ruimte, ontstaat een ervaring die beter past bij de manier waarop een website wordt bezocht. Een responsive website leidt in het algemeen tot bezoekers die langer blijven hangen, meer content consumeren, vaker tot conversies leiden, vaker terugkeren en uiteindelijk dus tot meer omzet leiden.
ROPO effect
ROPO staat voor Research Online, Purchase Offline. Ongeveer 90% van de consumenten doet online onderzoek voordat een product aangeschaft wordt. Bij het ROPO effect wordt duidelijk hoeveel van je offline verkopen via een online kanaal wordt onderzocht – en hoe veel consumenten aan het begin van de customer journey (online) al een aankoopintentie ontwikkelen.
S
SEO
Staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEO is een verzamelnaam voor alle activiteiten met het doel om een pagina zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische posities van Google. Door SEO in te zetten is het mogelijk om meer organisch verkeer (‘gratis’ verkeer vanuit Google) naar een website door te sturen. Onder SEO vallen de drie pijlers techniek, autoriteit en content. Wil je een zo hoog mogelijke organische positie in Google, dan is het van belang om deze drie pijlers zo goed mogelijk te optimaliseren en met elkaar af te stemmen. Om dit te bereiken is het opstellen van een strategisch SEO plan een goede manier om SEO zo optimaal mogelijk in te zetten.
Een aantal tips om te beginnen met SEO:
- Plaats op landingspagina’s SEO geoptimaliseerde (gebruik relevante keywords) teksten van minimaal 500 woorden;
- Maak gebruik van H1 en H2 koppen in de tekst;
- Geef iedere pagina een unieke page title en meta description;
- Geef afbeeldingen altijd een SEO geoptimaliseerde naam en voer de ‘ALT-tekst’ van de afbeelding in;
- Maak gebruik van zowel interne als externe linkbuilding om autoriteit op te bouwen.
Weten hoe jij SEO kunt inzetten voor jouw website? Kijk eens op onze SEO-pagina of neem contact met ons op.
Scrum
Scrum is een projectaanpak waarmee in projecten sneller en beter resultaat kan worden bereikt. Elk project kan in beginsel met Scrum worden uitgevoerd. Aan de hand van sprints, die een week, twee of maximaal 4 weken duren,(korte cycli: iteraties) blijft men kort op de bal te zitten. Op basis van inzichten uit de praktijk van alledag zet men de volgende stap/sprint waarbij feedback van de gebruiker, de klant en de opdrachtgever essentieel is om zo direct tot aanpassingen te kunnen komen.
Wat zijn de voordelen van Scrum?
- Scrum verhoogt de effectiviteit van een team.
- Scrum biedt een optimale Return On Investment (ROI).
- Scrum zorgt ervoor dat je iedere 1-4 weken een werkend gedeelte van een website op kan opleveren.
- Scrum zorgt ervoor dat je inzicht hebt in de voortgang van het project.
- Scrum zorgt ervoor dat je enkel bouwt wat je nodig hebt.
Een belangrijke succesfactor van Scrum is het gebruik van het zelforganiserend vermogen van de teamleden; het scrum-team is zelf verantwoordelijk voor het resultaat en daarmee voor de planning, de werkverdeling en de voortgangsbewaking. Het opdelen van het werk in kleinere taken geeft de teamleden zelf de mogelijkheid om de voortgang te bewaken en geeft enkele keren per sprint voldoening over bereikte resultaten. Het team heeft geen hiërarchische projectleider maar heeft wel een katalysator in de persoon van de ‘Scrum Master’.
Scrum werkt met drie rollen:
- Het Scrumteam
Een zelforganiserend multidisciplinair team. De leden voelen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het resultaat. - Product Owner
De product owner, vaak de klant, is de nauw betrokken opdrachtgever die productverantwoordelijkheid draagt. De productowner bepaalt prioriteiten, geeft richting aan processen en heeft mandaat om besluiten te nemen. - Scrum Master
De Scrum Master laat het team optimaal presteren. Hij / zij zorgt voor overzicht, snelheid, reflectie en bewaakt het proces.
Belangrijk is de dagelijkse stand-up meeting van het team. Bondig reageert elk teamlid op drie kernvragen: Wat heb jij bereikt sinds de vorige stand-up? En wat ga jij bereiken tot de volgende stand-up? Wat is je probleem, wat blokkeert je? Door ieder lid van het team deze vragen te laten beantwoorden ontstaat er direct inzicht in de status van zijn/haar werk en het project in het geheel. Als iemand aangeeft dat er een probleem is, kan er direct naar een oplossing gezocht worden door de mede-teamleden.
Tijdens een sprint staan alle taken duidelijk zichtbaar op het ‘taskboard’ en bepalen de teamleden zelf welke taken op een bepaald moment uitgevoerd worden en wie dit doet. Het taskboard is opgedeeld in 3 gedeelten: ‘to do’, ‘doing’ & ‘done’. Alle taken worden per discipline opgeschreven op sticky’s en worden iedere stand-up verhangen naar het gedeelte waar ze horen. De bedoeling is dat aan het eind van de sprint alle taken in het ‘done’ gedeelte hangen. Iedere sprint wordt afgesloten met een evaluatie en vastlegging van leerpunten (‘retrospective’) zodat het team de volgende sprint nog beter kan uitvoeren.
Het Scrumproces kent een vast ritme:
- De projectstart
Het team en de product owner bespreken wat het doel is, welke resultaten opgeleverd moeten zijn aan het eind van het project, wat de deadline is, hoeveel budget er beschikbaar is en welke mensen aan het project werken. - Sprintplanning
In een korte tijdsperiode (sprint) worden onderdelen van het project uitgewerkt. Het werk voor de komende sprint plant het team met de product owner in de sprintplanning. - Daily Stand up
Het team bespreekt dagelijks in 15 minuten de voortgang van het project en eventuele knelpunten. - Review
De oplevering en demonstratie van de resultaten van de sprint. Dit is het moment voor de stakeholders/klanten/burgers om feedback te geven. - Retrospective
Het team evalueert zijn prestaties en maakt werkafspraken om het teamproces te verbeteren. De sprint is afgerond en de nieuwe sprint start met een nieuwe sprintplanning.
Scrum staat bol van methode-eigen termen. Een paar termen:
- Product Backlog
Een geprioriteerde lijst met alle kenmerken en eisen van het eindproduct. Deze wordt bij de projectstart gemaakt en onderweg continu geactualiseerd. - Sprint Backlog
Een geselecteerde verzameling product backlog items voor de sprint. Deze maak je elke sprint opnieuw. - Definition of Done
Dit zijn de criteria om na afloop van de sprint te kunnen beoordelen of het resultaat voldoet aan de eisen.
Meer weten over Scrum? Lees de Wikipedia pagina of bel eens met De Nieuwe Zaak. We hebben al veel B2B & B2C retailers geholpen aan goed converterende webwinkels middels de Scrum methodiek!
SLA (Service Level Agreement)
Wanneer je diensten levert of inhuurt is het verstandig om van tevoren vast te leggen aan welke eisen deze moeten voldoen. Een Service Level Agreement (SLA) is een contract tussen de leverancier en klant waarin de voorwaarden van de overeenkomst staan vermeld zoals een omschrijving van de geleverde diensten, de duur en beëindiging van de overeenkomst, de contactpersonen, responsie- en/of levertijd, de berekening van tarieven en kosten, de wijze van betaling, de wijze waarop dienst wordt gemeten, hoe vaak en naar wie toe wordt gerapporteerd, sancties bij niet nakomen van afspraken, hoe om te gaan met eventuele wijzigingen in de dienst, of en onder welke voorwaarden er onder de SLA uit te komen is en verder eventuele bijzonderheden.
Social Commerce
Social commerce is een combinatie van een social media netwerk en e-commerce. Social commerce is het punt waar social media en shoppen elkaar treffen. In 2007 startte Facebook als eerste social media platform een shopping kanaal: Marketplaces. Hier konden personen en bedrijven producten verkopen, een digitale marktplaats via het social media kanaal. Tegenwoordig is social commerce op veel social media platforms te vinden, zoals Buyable Pins op Pinterest en Instagram Shopping.
Het inzetten van social commerce heeft meerdere voordelen, maar de drijvende kracht is het direct to consumer aspect. Zo is social commerce niet alleen relevant voor ondernemingen, maar helpt het bovenal de consument op het gebied van klantervaring.
Social Shopping
Social shopping is een combinatie van Social-networkingsites, zoals Twitter, Facebook en virale marketing. Gebruikers kunnen op social shoppingsites een profiel aanmaken, en hun favoriete producten tentoonstellen. Op social shoppingsites kunnen bezoekers beschrijvingen van producten die ze online tegenkomen opslaan. De verlanglijsten zijn openbaar. De eigen pagina is een etalage met spullen: zowel bezittingen, zonder dat die te koop zijn, als wat men zou willen bezitten. Bezoekers kunnen op elkaar reageren met ervaringen. De openbaarheid zorgt ervoor dat er een grote verzameling artikelen op internet te vinden is. Het is dé manier om nieuwe producten te ontdekken. Men kan neuzen in verlanglijstjes van mensen met dezelfde smaak of behoefte. Of het eigen lijstje delen met familie en vrienden. Uit onderzoek blijkt dat online communities steeds meer invloed hebben op koopgedrag van consumenten. Webshops kunnen hier gebruik van maken door hun klanten de mogelijkheid te geven hun producten op een social shopping site te delen en er zo reclame voor te maken. Dit gebeurt door het opnemen van web 2.0-iconen bij hun producten zodat men deze producten kan promoten via Twitter, Facebook, etc.
SSL Encryptie
SSL staat voor Secure Sockets Layer en is de meest gebruikte manier voor het aangaan van beveiligde electronische betalingstransacties op het internet. Tijdens de transactie wordt er een zogenaamde ‘Sessiesleutel’ aangemaakt. Deze is beveiligd doormiddel van Cryptografie en beveiligd die specifieke sessie . De SSL-functies in een webserver kunnen niet gebruikt worden zonder een servercertificaat is aangekocht en configureerd voor die desbetreffende webshop. Een certificaat is een speciaal tekstbestand dat twee delen bevat: een deel leesbare tekst dat informatie bevat over de eigenaar, de uitgever van het certificaat, etc. en een tweede versleuteld deel (niet leesbaar voor mensen) dat de digitale handtekening bevat en een publieke sleutel van de certificatie authoriteit.
Statistieken
Dé manier om bezoekers en hun gedrag in kaart te brengen is ze te volgen met Google Analytics. Door een unieke analytics code in de HTML van iedere pagina van de webshop op te nemen kan nauwkeurig allerlei informatie vastgelegd en later geanalyseerd worden. Hoe komen bezoekers op mijn site? Via Google? Via mijn advertenties? Via links? En als ze eenmaal op mijn site zijn, hoe navigeren ze dan? Blijven ze lang? Vinden ze wat ze zoeken? Gaan ze vaak een besteltraject in en zo niet, waar en wanneer verlaten ze mijn site? Deze informatie is cruciaal voor het optimaliseren van de conversie van de webwinkel.
T
Tags & Tagclouds
Dit zijn omschrijvende trefwoorden die bij een product worden geplaatst. Het plaatsen van tags kan zowel geschieden door de beheerder van de webwinkel zelf als door klanten bezoekers van de webwinkel. Meestal zijn deze tags klikbaar, en leidt het klikken op een bepaalde tag naar een overzicht van producten die ook met dat woord ‘getagged’ zijn. Tags worden vaak weergegeven in zogenaamde ‘tagclouds’ waarin de tags die vaker genoemd zijn bij een product dan andere woorden groter zijn.
Thickbox
Een thickbox is een prima manier om extra of nieuwe content te tonen en daar de focus op te leggen binnen een pagina, zonder de pagina langer te maken of een nieuw venster of pop-up te tonen. Een thickbox let een semi-transparante laag over een webpagina heen, waardoor ‘ie donkerder wordt en toont dan de opgevraagde content of afbeelding in een normaal zichtbare rechthoek (box).
Thumbnail
Een thumbnail is een kleine afbeelding – of uitsnede – van een product die op het moment dat ‘ie aangeklikt wordt, een grotere versie van de desbetreffende afbeelding toont. Thumbnails komen het vaakst voor op productdetail pagina’s waar men 1 grote productafbeelding toont en andere relevante afbeeldingen als thumbnail aanbiedt. De afbeeldingen openen vaak in een thickbox.
U
Upselling
Dit is een prima manier om meer omzet te generen door de koopbehoefte van een potentiele klant ten volle te benutten. Voorbeeld: Een klant is op de productpagina van een 32″ LCD tv aanbeland. Deze TV kost 449 euro. Op deze pagina worden andere TV’s getoond onder de noemer “andere klanten keken ook naar” of “kijk ook eens naar” en hier worden TV’s die net iets duurder zijn, bijvoorbeeld 499 euro, maar met meer mogelijkheden getoond. Er bestaat een kans dat deze duurdere TV’s binnen het budget van de klant liggen en de klant voor een duurdere TV kiest.
Usability
Usability staat voor ‘gebruiksgemak’. Bij webshops zijn op dit vlak vaak grote rendementen te behalen. Bezoekers kunnen makkelijk verdwalen in de overdaad aan informatie en de opzet van het bestelproces kan een zeer grote invloed hebben op het aantal verkopen. Wanneer een bezoeker moeite moet doen om zijn doel te bereiken, is de kans groot dat hij afhaakt en een andere webwinkel opzoekt. Tevreden bezoekers kopen meer en komen ook vaker terug voor een vervolgaankoop. Een gebruiksvriendelijke website heeft dus een sterke invloed op conversie. Door in de ontwerpfase rekening te houden met usability, kunt u veel kosten besparen. Het kost namelijk meer tijd, geld en moeite om achteraf nog aanpassingen te moeten doen, die u ook gelijk bij de ontwikkeling van de website in had kunnen bouwen.
USP’s
Staat voor “Unique Selling Points” oftewel; de punten waarop je als webshop of verkoper op positieve wijze uniek bent in vergelijking met de concurrent. In de praktijk komt het er op neer dat je jouw USP’s communiceert op een vaste plek binnen de webwinkel, bijvoorbeeld in de footer. Uniqe Selling Points kunnen zijn: levering binnen 24 uur, altijd alles op voorraad, altijd de laagste prijs garantie, etc., etc.
User Generated Content
Dit is content (inhoud / text) die door gebruikers / bezoekers / klanten van de site zelf opvoeren. Denk bijvoorbeeld aan productreviews en tags. Dit kan op 2 manieren een positieve invloed hebben op de conversie van een webshop; potentiële klanten gaan sneller tot een aankoop over als men positieve reacties van andere klanten leest en User Generated Content is vaak unieke content waardoor de productpagina / webshop relevanter bevonden kan worden bij bepaalde zoektermen door Google. Wel wordt aangeraden om tags en reviews te modereren om te voorkomen dat de site volgespamd wordt met onnodige of grievende teksten.
UX
UX staat voor User Experience, oftewel gebruikerservaring. Dit is het gevoel dat een bezoeker meekrijgt bij het bezoeken van bijvoorbeeld een webshop of app. Een goede gebruikerservaring geeft de bezoeker een positief gevoel en verliest de wensen van de klant niet uit het oog.
Dit leidt tot terugkerende bezoekers en meer conversie (denk aan: inschrijven voor een nieuwsbrief of verkopen in een webshop). Het hele UX-design draagt daaraan bij: van het bedenken van transities en animaties tot de uitvoering met slimme front-end.
Het ontwerpen van een complete gebruikerservaring (UX dus) begint bij onderzoek. De Nieuwe Zaak werkt via een eigen stappenplan: de Customer Journey. Met de Customer Journey inventariseren we de wensen van de klant en krijgen we een goed beeld van de eindgebruiker.
V
Vergelijkfunctie
Een vergelijkfunctie is een prima hulpmiddel om meerdere producten te vergelijken op bepaalde eigenschappen zoals prijs, gewicht, afmetingen, mogelijkheden, etcetera. Meestal wordt een productvergelijk functie aangeboden op een productoverzichtspagina / lister. Men kan dan meerdere (minstens 2 natuurlijk) producten aanvinken en vergelijken.
Visual
Een visual is een ander woord voor ‘afbeelding’ maar het woord wordt door webdesigners vaak gebruikt om een grote, aandachtstrekkende, afbeelding bovenaan een home/etalagepagina aan te duiden.
Voucher
Een voucher, ook wel (kortings) coupon genoemd, is een manier om klanten korting op een bepaald product of de gehele bestelling in een webshop te geven. Vaak ziet men in de kassa van een webwinkel een veld staan waar met een ‘vouchercode / kortingscode / etc’ in kan vullen. Een correcte code levert dan bijvoorbeeld een korting van 10% op. Sommige webwinkels hebben continue acties met dit soort codes voor bijvoorbeeld ‘geen verzendkosten’ terwijl andere webshops zeer terughoudend zijn met deze codes. Sommige codes werken bij iedere bestelling voor een bepaalde periode en andere codes zijn uniek en werken maar 1 keer. Het voordeel van een voucher is voor de klant het idee dat met een ‘voordeeltje’, ‘mazzeltje’ of een ‘cadeautje’ krijgt, en mogelijk sneller of meer koopt. Er zijn tegenwoordig een hoop sites waar mensen kortingscodes voor bepaalde websites of acties kunnen vinden, zoals bijvoorbeeld kortingscode.nl. Om te voorkomen dat bezoekers tijdens het afrekenen van de site wegnavigeren zijn er steeds meer winkels die hun kortingscodes en acties openlijk communiceren, al dan niet in de winkelmand zelf.
W
Wishlist
Een wishlist, oftewel verlanglijstje, is een functionaliteit die klanten webwinkels kunnen gebruiken om voor zichzelf of voor anderen producten te ‘onthouden’. Een wishlist is vaak gekoppeld aan een gebruikersaccount. Zodra de klant is ingelogd is het mogelijk om, middels een knop op de productpagina, producten aan deze wishlist toe te voegen. De wishlist is later weer via inloggen met het gebruikersaccount te bekijken en van daaruit kan men producten alsnog bestellen. Vaak slaan mensen een product op onder het mom van ‘is me nu nog te duur’ of ‘dit artikel wil ik ooit nog eens kopen’. Een wishlist is een prima functionaliteit om klanten aan je te binden en het aantal terugkerende bezoekers te verhogen.
Winkelmand
De winkelmand/het winkelwagentje; hét onderdeel waar het allemaal om gaat binnen webshops als het gaat om de definitieve beslissing van de klant om over te gaan tot bestelling en betaling van het product. Als de winkelmand traag, onoverzichtelijk of niet foutloos is kunt u er prat op gaan dat er veel mensen afhaken. Er is niets zo makkelijk voor een klant om een webwinkel dicht te klikken op het moment dat ze het ‘niet vertrouwen’. Zorg er dus voor dat de winkelmand: 1. er betrouwbaar uit ziet, 2. foutloos werkt, 3. overzichtelijk is door middel van het laten zien welke stappen de klant nog moet nemen om af te rekenen, 4. helder is in wat welke kosten met zich mee brengt en 5: zorg ervoor dat er niet teveel dingen zijn die de klant afleiden van het afrekenproces. Niets is zo onhandig als een flitsende banner die de klant laat wegklikken uit het afrekenproces.
Wireframes
Wireframes (letterlijk: draadmodellen) zijn een simpele visuele voorstelling van alle elementen die op de verschillende pagina’s van een webshop geplaatst dienen te worden. Wireframes worden opgemaakt door de webbouwer en worden ter akkoord voorgelegd aan de klant. Op het moment dat de klant en de webbouwer het eens zijn over de wireframes kan de webdesigner aan de slag. Wireframes zijn absoluut GEEN voorstelling van hoe de site er uiteindelijk uit gaat zien. In de wireframes kan het hoofdmenu bijvoorbeeld uitgebeeld worden doormiddel van een horizontale balk, terwijl later de designer kan beslissen dat een verticaal menu aan de linkerkant van de site beter werkt.
Z
Zoekwoordanalyse
Een zoekwoordanalyse is één van de meest belangrijke activiteiten binnen zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO. Via een deze analyse is het niet alleen mogelijk om te weten te komen voor welke zoekopdrachten de webshop geoptimaliseerd moet worden, maar een goede zoekwoordanalyse creëert ook de mogelijkheid om meer over de potentiële klanten te weten te komen. Ook is het mogelijk om inzicht te krijgen in de mix van zoekwoorden die door concurrenten gebruikt worden.