Het is zover: sinds 1 juli zijn we officieel over naar Google Analytics 4. We hebben jarenlang onze SEO prestaties kunnen monitoren, vastleggen en optimaliseren met behulp van het oude vertrouwde Universal Analytics, maar die tijd is nu echt voorbij. Ben jij al helemaal klaar om je SEO prestaties te tracken in GA4 of krijg je nu langzamerhand toch een beetje stress? Geen zorgen! In deze blog vertellen we precies hoe jij GA4 in kan zetten om je SEO waarde nog beter te optimaliseren en de effecten van je inspanningen goed te kunnen monitoren.
je weg vinden in de rapporten van Google Analytics 4;
gebruikers acquisitie vanuit organische kanalen inzichtelijk maken;
het gedrag van gebruikers uit organische kanalen analyseren en vergelijken met andere kanalen;
de waarde van jouw SEO kanalen bepalen voor je website;
data vanuit Google Search Console visualiseren in GA4 rapporten en combineren met webstreamdata;
jouw eigen ideale rapporten opstellen om zo zicht te krijgen op de resultaten van al je SEO-inspanningen.
Even een opfrisser. Google Analytics 4, of kortweg GA4, is de nieuwste versie van het populaire webanalyseplatform van Google. Het is ontworpen om diepgaande inzichten te bieden in het gedrag van gebruikers op je website en mobiele apps. GA4 verschilt van voorgaande versies doordat het meer nadruk legt op gebeurtenis gerichte tracking in plaats van op paginaweergaven. Dit betekent dat je gedetailleerdere gegevens kunt verzamelen over hoe bezoekers omgaan met de inhoud op je site.
Met Google Analytics 4 kun je cruciale SEO-gerelateerde gegevens verzamelen die je kunnen helpen om de zichtbaarheid en prestaties van je website in zoekmachines te verbeteren. Enkele van de voordelen zijn:
Google Analytics 4 biedt een verbeterde gegevensverzameling in vergelijking met eerdere versies van Google Analytics. Het stelt je in staat om specifieke gebeurtenissen en acties van gebruikers te volgen, waaronder zoekopdrachten, paginaweergaven, klikken op interne links en meer.
Google Analytics 4 maakt gebruik van geavanceerde machine learning-technieken om attributiemodellen te maken. Dit helpt je bij het toewijzen van waarde aan verschillende interacties van gebruikers op je site, waaronder organisch verkeer dat vanuit zoekmachines komt.
Met Google Analytics 4 kun je je SEO-prestaties en conversies op één plek volgen. Je kunt gemakkelijk zien hoe organisch verkeer zich vertaalt naar doelen en conversies, zoals nieuwsbriefinschrijvingen, aankopen of leadgeneratie.
GA4 biedt krachtige segmentatie-opties waarmee je specifieke groepen organisch verkeer kunt analyseren. Je kunt segmenten maken op basis van gedrag, interesses, locatie en meer om dieper inzicht te krijgen in je doelgroep.
De overstap is gemaakt. En nu? Na het inrichten van GA4 ga je aan de slag met de interface. Er is veel veranderd, maar de hoofdzaken voor SEO blijven hetzelfde. Deze vind je namelijk vooral terug in de rapportages.
Een van de belangrijkste verschillen tussen UA en GA4 is de manier van dataverzameling. In UA werd data getracked met behulp van trackingcodes, terwijl Google Analytics 4 gebruikmaakt van een andere aanpak. Namelijk een event-based model waarbij elk interactiepunt van de gebruiker als gebeurtenis wordt gezien. Dit biedt meer flexibiliteit bij het volgen en analyseren van gegevens.
Als SEO-specialist ben je voornamelijk bezig met rapporten en het verzamelen van inzichten. In GA4 werk je nog steeds met dimensies en statistieken, maar er zijn veel mogelijkheden bij gekomen. Denk aan gebeurtenissen, event-parameters en user-properties. Zie je verschillen tussen UA en GA4 data? Geen paniek, het is normaal dat de statistieken iets afwijken door de nieuwe methode van dataverzameling.
Om goed inzicht te krijgen in de acquisitie van gebruikers is het van groot belang om te weten welke kanalen er voor welk percentage van het verkeer zorgen. Hoe groot is het aandeel van organische kanalen? Liggen hier nog concrete groeikansen of komen er al veel gebruikers vanuit organische zoekresultaten?
Dit soort inzichten vind je in de acquisititerapporten van GA4. In het acquisitie-overzicht staan tegels met verschillende dimensies en statistieken om zo snel gevisualiseerde inzichten te verzamelen. Dit dashboard is te personaliseren zodat je de data ziet die jij het meest relevant vindt voor jouw website.
Echte inzichten ga je pas krijgen als je wat diepere analyses gaat doen. Hiervoor kijk je bijvoorbeeld in het verkeersacquisitie-rapport. Dit rapport geeft je inzicht in alle kanalen die relevant zijn voor jouw website en laat de statistieken zien die bij deze kanalen horen. Zo zie je welk aandeel aan gebruikers of sessies Organic Search heeft en hoe dit kanaal presteert op het gebied van betrokkenheid, conversies of gemiddelde betrokkenheidsduur. Deze statistieken geven al een klein beetje inzicht in het gedrag van bezoekers die via organische kanalen op de website komen, maar daar is in andere rapporten nog veel meer over te vinden.
Let op: GA4 maakt gebruik van een standaard kanaalgroepering, dat houdt in dat verkeer automatisch wordt ingedeeld in de verschillende kanalen. Het is mogelijk om aangepaste kanaalgroeperingen toe te voegen als je merkt dat gebruikers aan het verkeerde kanaal worden toegewezen. Check dit eenvoudig door de secundaire dimensie bron / medium toe te voegen en te kijken of dit matcht met het kanaal.
Gedrag van bezoekers is een belangrijk gegeven waarmee eventuele knelpunten of optimalisatie kansen snel kunnen worden gespot. Hiervoor is natuurlijk wel enige kennis nodig dus we helpen je graag op weg.
In de rapporten onder betrokkenheid vind je data over gedragingen van gebruikers op bijvoorbeeld paginaniveau of met betrekking tot gebeurtenissen en conversies. Neem eens een kijkje in het pagina’s en schermen rapport en filter op organisch verkeer. Dit doe je door bovenin een filter toe te voegen. Kies dan voor de dimensie Channel grouping (default of custom als je deze hebt aangemaakt) en filter op de dimensiewaarde Organic Search.
Nu heb je een overzicht van data vanuit organische kanalen per pagina. Kijk ook eens of er interessante statistieken zijn die je wilt toevoegen aan het rapport door deze te bewerken (potloodje rechts bovenin).
Met behulp van dit rapport breng je knelpunten per pagina, zoals korte betrokkenheidsduur of weinig conversies in kaart. Hier kan je vervolgens op inspelen met behulp van SEO door de pagina beter te laten aansluiten op de zoekopdracht. Op die manier verhoog je de relevantie van de pagina waardoor de betrokkenheid zal stijgen, de sessieduur langer wordt en er meer interactie met je platform zal plaatsvinden. Hiermee speel je voornamelijk in op het conversiepercentage van je huidige gebruikers.
Maar ook het gedrag van nieuwe- of terugkerende gebruikers is eenvoudig inzichtelijk te maken door die statistiek te gebruiken. Bekijk in het paginarapport op welke landingspagina’s veel nieuwe gebruikers terecht komen. Dit doe je door landingspagina toe te voegen als dimensie en bijvoorbeeld terugkerende gebruikers toe te voegen als statistiek. Voeg vervolgens je kanaalgroepering toe als secundaire dimensie en je kan zien welke SEO landingspagina’s het belangrijkst zijn voor het aantrekken van nieuwe gebruikers.
Als SEO-specialist wil je ook graag weten hoe de aansluiting is tussen zoekopdrachten van de gebruiker en jouw landingspagina’s. Zo zijn klikken, vertoningen en posities in Google belangrijke statistieken die je normaal vaak terug zou vinden in Google Search Console. Daarom is het een uitgelezen kans om de koppeling te maken tussen GSC en GA4 om alle SEO data op één centrale plek terug te kunnen vinden. Maak een GSC categorie aan met alle nodige rapporten.
Denk hierbij aan Google Search Queries met bijbehorende statistieken óf een rapport met jouw landingspagina’s als focus. Zo zie je in één oogopslag hoe landingspagina’s er op het gebied van Google Organic Search traffic presteren op statistieken als vertoningen en CTR maar ook betrokkenheidspercentage en conversies.
Alle dimensies en statistieken in de standaard rapporten van GA4 zijn voor een groot deel te personaliseren. Heb je nog niet helemaal gevonden wat je zocht? Zoek je andere gegevens of een andere visualisatie van de data? Dan heb je altijd nog de mogelijkheid om een aangepast rapport of verkenning te maken. Zo kan je funnels bouwen, paden verkennen of je eigen rapporten in tabelvorm maken met alle data die jij wilt. Dit vereist wel enige ervaring met GA4 dimensies en statistieken, maar als je het eenmaal onder de knie hebt zijn de mogelijkheden eindeloos.
Wanneer start jij met het verbreden van je SEO-blik en het verzamelen van nieuwe inzichten met GA4? Nog niet helemaal zeker van je zaak? Onze webanalisten en SEO experts helpen je graag verder!
GA4 verschilt van Universal Analytics doordat het meer gebeurtenisgericht is en meer nadruk legt op de analyse van gebeurtenissen in plaats van paginaweergaves.
Ja, je kunt GA4 naast Universal Analytics gebruiken voor dezelfde website. Beide versies kunnen naast elkaar draaien.
UTM-parameters zijn stukjes code die je aan URL's kunt toevoegen om verkeer vanuit verschillende bronnen te identificeren en bij te houden.
Ja, je kunt GA4-gegevens exporteren naar andere tools voor verdere analyse en rapportage.
Het is aanbevolen om je GA4-data regelmatig te checken, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks, om trends en veranderingen op te merken.