Hoe kan ik als fabrikant of groothandel groeien met e-commerce? En welke architectuur ondersteunt dit maximaal? Op deze vragen zoekt de ShoppingTomorrow expertgroep Advanced B2B e-commerce het antwoord. Onder leiding van De Nieuwe Zaak en BigCommerce buigen 23 B2B experts zich in vijf inhoudelijke sessies over onderwerpen als klantinzicht, e-commerce architectuur, customer experience en cross- en upsell.
In deze sessie nam Jeroen van Meel vanuit BigCommerce de experts mee in de wereld van MACH architecturen. Wat is het precies - en belangrijker: welke kansen biedt het voor B2B organisaties?
De ontwikkeling van een monolitische e-commerce architectuur naar MACH is in opkomst. De traditionele e-commerce oplossing is een totaaloplossing, maar brengt ook beperkingen met zich mee. Waaronder:
Tegenwoordig zien we steeds meer MACH architecturen, wat een aantal voordelen tegenover de traditionele commerce architecturen heeft:
Even terug naar het begin: wat is MACH precies?
Dit zijn kleine, losstaande business functionaliteiten die onafhankelijk van elkaar ontwikkeld, uitgerold, beheerd en geconfigureerd worden. Pas je een microservice aan, dan heeft dat geen impact op andere services.
Alle functionaliteiten in het platform zijn benaderbaar via Application Programming Interfaces, ofwel API’s.
Software as a Service, ofwel SaaS, wordt via internet aangeleverd. Alles gaat via de cloud, waardoor je altijd de nieuwste ontwikkelingen doorvoert. Composable houdt in dat alle elementen van je shop vervangen kunnen worden met een andere service. Zie het als modules die je er vrij snel op- of af kunt klikken. Denk hierbij aan PIM, Payment Service Providers en Search.
Dit houdt in dat de front- en backend van elkaar worden losgekoppeld. Zo heb je meer flexibiliteit in het aanpassen van de klantreis. Dit is handig voor organisaties die meerdere merken voeren, in verschillende regio’s opereren of verschillende touchpoints hebben. Met een Headless structuur personaliseer je eenvoudig de gehele klantreis.
BigCommerce is gebaseerd op een MACH architectuur. En dat is belangrijk, want zaken als een zoekfunctie en filtering is voor B2B onmisbaar. Dit moet goed werken, helemaal als je veel producten in het assortiment hebt die ook nog eens veel op elkaar lijken. Het klassieke salesapparaat wordt in B2B steeds meer ingezet voor cross- en upsell - en het sociale aspect van verkoop. De conversie vindt steeds meer online plaats. Spring dus hierop in en zorg dat je klantportaal of B2B webshop voldoet aan de eisen die B2B kopers hebben!
Denk je bloempotten, dan denk je Capi Europe. Als merkfabrikant van lichtgewicht potten voor binnen en buiten weet Capi sinds 1997 het verschil te maken in de markt. Ook Capi merkt dat verkopen in B2B steeds meer naar online verschuift. Een mooie reden om te onderzoeken of een nieuw e-commerce platform helpt om het de klant makkelijker te maken.
Ook in de tuinbranche valt er nog veel te verbeteren valt op e-commerce gebied. De retailers hebben sinds de coronapandemie een grote sprong gemaakt, maar veel merkfabrikanten lopen nog wat achter. Doel van de nieuwe webshop is voor Capi dan ook niet per se een grotere omzet bereiken, maar het bestelproces makkelijker maken voor kleinere klanten en efficiënter te werk kunnen gaan. Kortom: betere service, kwaliteit en consistentie!
Tijd voor de experts om aan de slag te gaan. Samen ontdekken welke gemiste kansen er zijn door beperkingen in techniek en waarom een organisatie wel of juist niet gebruik moet maken van een MACH architectuur.
De experts merken dat klantwens en techniek veel overeenkomsten hebben. Ook data is een belangrijk onderdeel om de klantwens beter te ontdekken. De volgende punten werden genoemd: