Daar is 'ie weer: het Newcom Social Media onderzoek van 2023. In dit blog lees je de uitkomsten van het grootste trendonderzoek van Nederland. Benieuwd naar de belangrijkste lessen van dit trendrapport? Ontdek in dit whitepaper hoe je content maakt die aansluit bij jouw marketingdoelen.
Een klein tipje van de sluier: Nederlanders gebruiken wederom meer social media vergeleken met het vorige jaar. De verdeling onder de platforms is wel iets veranderd. Denk bijvoorbeeld aan de daling op Facebook en X (Twitter) en de populaire nieuwkomer BeReal. We zetten de belangrijkste uitkomsten voor je op een rij!
Het social media gebruik stijgt (weer).
In alle leeftijdsgroepen is er weer een flinke groei in het dagelijks gebruik van social media te zien. We zitten met z’n allen zeven minuten langer per dag op social media ten opzichte van vorig jaar. In totaal besteden we gemiddeld 114 minuten per dag aan social media.
De grootste stijging is te zien bij de leeftijdsgroepen 20 tot en met 39 jaar. Daar is het dagelijkse gebruik van social media gestegen met negen minuten. Een tip van ons: beweeg met je doelgroep mee. Zit jij nog op het goede spoor? Ontdek in dit blog hoe je op social media je zakelijke doelen behaalt.
Wil je goed gebruik maken van het algoritme? Hier is een overzicht van alle social media platformen en hun dagelijks gebruik. Instagram en X (Twitter) leiden de weg met elk maar liefst 240.000 nieuwe dagelijkse gebruikers. Ook YouTube en LinkedIn hebben een forse stijging van 120.000 en 195.000 dagelijkse gebruikers. TikTok blijft ook stijgen in dagelijks gebruik, met 130.000 nieuwe gebruikers per dag.
Facebook en X (Twitter) verliezen.
Facebook en X verloren in 2023 bijna een half miljoen gebruikers. Facebook is vooral onder de jongere doelgroep (15 tot en met 29 jaar) minder populair..
Krimpende platforms scoren vaak een negatieve NPS en leveren te weinig op voor de personen die het platform verlaten. Vooral jongere gebruikers bewegen zich naar ‘leukere platforms’ Dat voelt voor velen niet als verrassing, maar laat je niet verrassen! Want hoewel Facebook dit jaar een groter verlies lijdt dan andere jaren, is het nog steeds het grootste platform.
X verliest hoogopgeleide vrouwen.
X, een platform dat ooit bruisend was van diverse stemmen en ideeën, ziet een zorgwekkende trend. Er is een behoorlijke uitstroom van hoogopgeleide vrouwen van 20 tot 39 jaar. De afwezigheid laat een leegte achter in discussies over belangrijke onderwerpen, variërend van politiek en economie tot cultuur en technologie. Het is tijd voor X om deze uitdaging serieus te nemen, willen ze een divers publiek blijven aanspreken.
De nieuwste binnenkomer: BeReal.
De kleinere platforms zijn eigenlijk helemaal niet zo klein meer. Nieuwkomer BeReal heeft meer dan 1.000.000 gebruikers weten te strikken. Tussen alle kleine platforms is BeReal een opvallende binnenkomer.
BeReal behoort zelfs in de top 10 social media platforms van 2023. Het is interessant, maar wel verwacht. Waarom? BeReal stormt de sociale media wereld binnen met een frisse wind. In een tijd waarin nepnieuws en gefilterde perfectie de norm lijken te zijn, omarmt BeReal de kracht van ongefilterde en spontane momenten. En moedigt daarmee gebruikers aan om hun ware zelf te tonen, zonder angst voor oordeel. De oprechtheid en verbondenheid trekt de gebruikers aan.
TikTok is de grootste stijger.
TikTok, het platform dat bekendstaat om zijn korte video content, vertoont het afgelopen jaar een indrukwekkende en zelfs explosieve groei. Met een toenemend aantal gebruikers van alle leeftijdsgroepen over de hele wereld, zet TikTok zijn positie als dominante kracht in de social media wereld voort.
Wat maakt TikTok zo succesvol? De grootste factor voor het succes is de voortdurende innovatie op het gebied van functies en supergeavanceerde algoritmen. Met een mix van entertainment, creativiteit en virale trends is TikTok erg uniek! Niet voor niets dat andere grote apps, zoals Instagram, TikTok functionaliteiten kopiëren.
Als bedrijf wil je de juiste gebruikers bereiken. Met een scherpe TikTok strategie kom je veel verder. Lees in dit blog de TikTok marketing trends van 2024.
De unieke functies van Snapchat.
Ook Snapchat blijft populair, vooral onder jongeren. Hoewel Snapchat constant innoveert en nieuwe functies introduceert om relevant te blijven, slaagde Snapchat er niet in om dezelfde mate van explosieve groei te realiseren als TikTok.
Snapchat behoudt ondanks dat het niet zo snel meer groeit zijn populariteit om verschillende redenen. Snapchat heeft bijvoorbeeld een sterke basis van trouwe gebruikers. De gebruikers waarderen de unieke functies, zoals het delen van verdwijnende foto's en video's. Het geeft een gevoel van spontaniteit en privacy. Dus, Snapchat blijft een belangrijke speler!
Instagram is minder populair onder tieners.
Instagram verliest terrein onder jongeren. De frisse benadering van content creatie en de mogelijkheid om spontane momenten te delen op andere social media platforms, maakt Instagram minder aantrekkelijk.
Instagram staat meer bekend om het delen van perfecte foto's en verhalen. Het verlies van authenticiteit en het gevoel van echte connectie ontmoedigt jongeren om actief te blijven op het platform. Het verlies van unieke content verdwijnt met de minuut. Tieners maken wat minder gebruik van dagelijks gebruik van Instagram en Facebook, maar vaker van Snapchat en TikTok.
Voor het eerst richt het Social Media Onderzoek 2023 zich ook op de negatieve kanten van social media. Volgens het onderzoek voelen 2.2 miljoen Nederlanders zich minder gelukkig door social media. Maar liefst 5.2 miljoen Nederlanders zeggen dat ze te veel tijd verspillen aan social media. Verder blijkt dat generaties die het meest actief zijn op social media over het algemeen minder gelukkig zijn. Vooral mensen tussen de 29 en 44 jaar voelen zich minder gelukkig. Gemiddeld besteden zij 134 minuten per dag aan social media.
Trends en technologieën in de toekomst.
Hoe zullen de social media platforms zich blijven ontwikkelen? Welke nieuwe trends en technologieën zullen de toekomst van sociale media vormgeven? De wereld van social media belooft nog veel bloeiende hoofdstukken in petto te hebben! Blijf afstemmen, blijf verkennen en laten we samen de volgende pagina's van dit digitale avontuur ontdekken.
De belangrijkste lessen.
- Bijna een half miljoen gebruikers verlaten Facebook en X (Twitter), terwijl TikTok en Instagram een sterke groei doormaken.
- Het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat neemt aanzienlijk toe. BeReal heeft zich stevig in de top 10 genesteld.
- Onder tieners verliest Instagram terrein, met TikTok, Snapchat en BeReal als de nieuwe favorieten.
- Het gebruik van social media is opnieuw gestegen ten opzichte van het vorige jaar, vooral onder mensen van 40 jaar en ouder.
Jouw social media strategie voor 2024.
Zo, nu ben je op de hoogte van de uitkomsten van het social media gebruik. Zijn de verschillende trends en ontwikkelingen uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023 voor jou een reden om je social media strategie onder de loep te nemen? Of wil je graag weten hoe jouw bedrijf ervoor staat op social media en hoe je de kanalen naar het volgende niveau brengt?
Omdat het social media landschap voortdurend verandert, helpt De Nieuwe Zaak je met het bedenken en ontwikkelen van een doordachte en effectieve strategie. Wij zorgen ervoor dat je de juiste campagnes op de juiste kanalen plaatst. Door het analyseren van je data, passen we de strategie aan om het beste resultaat te behalen.
Neem vrijblijvend contact met ons op voor een social media scan en begin direct met social media voor bedrijven!