Joëlle Kreuze 19 december 2022 8 minuten leestijd

De 5 belangrijkste KPI’s uit Google Analytics

Google Analytics is een veelzijdige tool waar over de breedte veel data uit te halen is. Daarnaast is Google Analytics ideaal voor het sturen op KPI’s en het evalueren van je resultaten. Maar hoe weet je welke KPI’s het belangrijkst zijn voor je dashboard? 
Voordat je KPI’s gaat opstellen is het cruciaal om eerst na te gaan welk doel je nastreeft en op welke fase van de klantreis dit betrekking heeft. Bijvoorbeeld: in de upper funnel zijn impressies belangrijker dan een CPC, wat in de lower funnel meer prioriteit heeft. Daarom is het van belang om per fase in de klantreis KPI’s op te stellen.

Het Zien, Wensen, Denken, Doen, Ervaren model.

Om de prestaties van je merk zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen is het cruciaal om per fase van de klantreis KPI’s op te stellen. Voor de klantreis hebben wij een eigen variatie op het See Think Do Care model ontwikkeld: Het ZWDDE model. 

Meer weten over het ZWDDE model? Check dan ook dit blog.

Je merk aan het begin van de klantreis laten ‘Zien’.

Laten we beginnen bij de Zien-fase. Hier is het van belang om aan je doelgroep te laten zien wie je bent, waarom je bestaat en wat je drijfveer is. Er is nog geen behoefteherkenning bij je doelgroep in de Zien-fase, waardoor de koopintentie erg laag is. Daarom stuur je hier op KPI’s die de zichtbaarheid van je merk aantonen. Het aantal sessies is erg belangrijk in de Zien-fase. Dit brengt namelijk de acties van een websitebezoeker in kaart.

KPI 1: sessies in Google Analytics

Een sessie in Google Analytics eindigt op het moment dat de websitebezoeker 30 minuten niet actief is geweest of wanneer iemand via een nieuwe verkeersbron komt. Stel je voor: een gebruiker heeft een nieuwe broek nodig en twijfelt of hij deze gaat bestellen of in de winkel gaat halen. Hij zoekt in Google naar broeken en klikt op een zoekadvertentie. Hij twijfelt over de kleur en besluit eerst verder te zoeken, totdat hij een advertentie ziet waarin wordt gecommuniceerd dat je 10% korting krijgt bij een nieuwsbrief inschrijving. In dit geval wordt dit door Google als twee aparte sessies gezien. Het aantal sessies is een belangrijke KPI om de vindbaarheid van je campagnes en dus bezoekersaantallen in de gaten te houden. Wanneer het aantal sessies laag is betekent dit dus dat je meer verkeer naar je website moet genereren. 

Daarnaast is het van belang om de gemiddelde sessieduur in de gaten te houden. Dit  geeft de tijd weer dat een bezoeker aanwezig is op je website. Hoe langer de gemiddelde sessieduur, hoe meer interesse een websitebezoeker toont in je merk. Daarom is het belangrijk om je gemiddelde sessieduur in de gaten te houden en zo het gevoel van betrokkenheid bij de websitebezoeker te vergroten. Dit doe je onder andere door voor waardevolle content te zorgen.

Benieuwd hoe je dit doet? Check dan ook dit blog.

Laten zien dat je merk voldoet aan de ‘Wensen’ van je doelgroep.

In de Wensen-fase verbind je het verkeer op je website met je kernactiviteiten. Dit doe je door te vertellen hoe jouw producten en diensten helpen bij het oplossen van een probleem of een behoefte vervullen. De CTR is een belangrijke KPI in de Wensen-fase.

KPI 2: de CTR

Je doorklikratio (ofwel CTR) heeft betrekking op het percentage kliks dat je advertentie of webpagina ontvangt ten opzichte van het aantal impressies. Je CTR biedt verschillende inzichten op je webpagina’s, advertenties en zoekwoorden. Sterker nog, met het CTR meet je het succes van je webpagina’s, advertenties en zoekwoorden zodat je een duidelijk beeld krijgt over de verbeterpunten die mogelijk zijn.

Zet je doelgroep aan het ‘Denken’.

In het midden van de klantreis heeft je doelgroep kennis gemaakt met je merk en ligt de focus op het zoeken naar informatie die helpt bij het oplossen van hun probleem. Hierbij is het van belang om wederzijds vertrouwen te creëren door deze informatie aan te dragen bij je doelgroep. In de Denken-fase is het dus belangrijk om te monitoren in hoeverre je doelgroep je merk overweegt.

KPI 3: de CPC

In de Denken-fase is het van belang om de budgetten van je campagnes in de gaten te houden en te monitoren of dit in verhouding staat met je prestaties. Hiervoor is het aantal kosten per klik, ofwel je CPC van groot belang. Daarnaast is je CPC een handige KPI om de prestaties van je zoekwoorden te monitoren. Hoe meer volume je zoekwoorden genereren, hoe hoger de CPC zal zijn. In de basis werkt dit bij je advertenties hetzelfde.

Je doelgroep een conversie laten ‘Doen’.

Nu je doelgroep zich heeft georiënteerd is het moment gekomen dat hij overgaat tot aankoop. In de Doen-fase zit je doelgroep aan het einde van de klantreis. Daarom is het cruciaal om de weg naar de aanschaf van je producten en diensten zo makkelijk mogelijk te maken. Om dit te toetsen kijk je naar je het conversiepercentage. 

KPI 4: conversiepercentage

Je conversiepercentage geeft het aandeel leads weer dat is overgegaan tot een conversie op je website. Om je conversiepercentage te meten gebruik je conversiedoelen in Google Analytics. Met conversiedoelen bepaal je de actie op je website die als conversie wordt beschouwd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aankoop of het abonneren op je nieuwsbrief. 

Een goede manier om het conversiepercentage van je website te verhogen is via het uitvoeren van A/B-testen. Hiermee test je twee verschillende varianten van bijvoorbeeld een landingspagina. Hierbij stuur je de helft van je bezoekers naar variant A en de andere helft naar variant B. Zo monitor je de prestaties van beide varianten en gebruik je deze inzichten voor het verbeteren van je website. 

Meer weten over A/B testen en hoe je dit toepast? Check dan ook dit blog.

Je merk als positief laten ‘Ervaren’.

In de laatste fase van de klantreis is het van belang om van je klant een ambassadeur te maken. De Ervaren-fase is gericht op het behouden van klanttevredenheid en het verhogen van de klantloyaliteit. Hierbij is Customer Lifetime Value, ofwel CLV, een belangrijke KPI om op te sturen. 

KPI 5: Customer Lifetime Value.

De CLV brengt de gemiddelde uitgaven van je klanten in kaart tijdens de periode dat ze overgaan tot aankoop van je producten en diensten. Dit is gebaseerd op de aankopen en bezoeken die klanten hebben gedaan op je website. Binnen Google Analytics wordt dit inzichtelijk gemaakt met behulp van de Customer Lifetime Value rapportage. Deze rapportage bekijk je als volgt:

  1. Log in bij Google Analytics
  2. Navigeer naar je view
  3. Ga naar het tabblad ‘’rapporten’’
  4. Selecteer doelgroep > Lifetime Value

Hulp nodig bij jouw KPI’s?

Wij helpen je graag! Heb je hulp nodig bij je Google Analytics dashboard? Of wil je weten hoe je digitaal een stap verder kunt zetten aan de hand van data? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 Neem contact op

avatar

Joëlle Kreuze

Als Web Analist duikt Joëlle in de dashboards, altijd op zoek naar hoe je kunt optimaliseren aan de hand van data.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen