Wanneer je e-mail marketing inzet gebruik je daarvoor een e-mail marketing platform, ofwel een ESP, zoals Deployteq. Je verstuurt jouw nieuwsbrieven en actiemails gepersonaliseerd aan de gewenste doelgroepen. Maar worden transactionele e-mails ook via jouw ESP verzonden? Ik geef je 7 redenen waarom je dat wel moet doen!
1. Betere opmaak en vormgeving.
In veel gevallen worden de transactionele e-mails verzonden vanuit het CMS van de webshop of het ordersysteem. De opmaak mogelijkheden binnen die tooling is vaak beperkt en de mails zijn niet altijd mobile-proof. Laat staan dat die mails zijn geoptimaliseerd voor dark-mode en screen readers. Wanneer er een aanpassing gemaakt moet worden in één van de mails, dan kan de doorlooptijd ongewenst lang zijn. Dit omdat de aanpassing vaak op een backlog van een developer terecht komt. En dat is niet handig als je snel wil schakelen!
Wanneer je de transactionele e-mails via je ESP verstuurt, dan zijn deze mails helemaal in lijn qua opmaak en vormgeving met jouw huisstijl en je andere e-mails die je via het platform verstuurt. Wil je nu iets aanpassen in een van je transactionele e-mails? Dan kan je dat in de meeste gevallen heel snel zelf doen. Dit levert je tijdwinst op en de netjes opgemaakte mails zijn een verbetering in de ervaring die de klant heeft met jouw merk.
2. Uitgebreidere rapportages.
Heb je enig idee hoeveel transactionele e-mails er nu worden verzonden of hoeveel er worden geopend? Wat is de engagement op je mails? Dat lijkt misschien niet heel interessant. Maar je wil dit echt monitoren! Waarom? Op deze manier heb je veel meer inzicht en controle. Zo kun je snel schakelen, vooral wanneer er een verandering in een van de KPI’s zichtbaar wordt. Bijvoorbeeld als de bounce-rate ineens omhoog gaat. Dan gaat er iets mis en wil je daar als de kippen bij zijn. Of wanneer de open-rate of click-rate ineens verandert, dan wil je wel weten wat de oorzaak is.
Als jouw transactionele e-mails via een CMS worden verzonden, dan heb je hier meestal geen idee van. Dan krijg je pas een signaal dat er iets niet goed gaat, op het moment dat klanten beginnen te klagen of vragen te stellen. Door de transactionele e-mails via je ESP te versturen kan je dit zelf goed monitoren en op tijd reageren.
3. Slimmere opvolging.
Vanuit het CMS worden de transactionele mails verzonden zonder enige vorm van intelligentie. De processen zijn standaard ingericht. Mocht je daarin iets willen aanpassen, dan is de impact daarvan meestal behoorlijk groot.
Een beetje ESP heeft tegenwoordig veel mogelijkheden voor het automatiseren van processen, marketing automation. Daarmee kan je veel verder gaan in de opvolging van transactionele e-mails. Bijvoorbeeld:
- Contacten direct in een segment plaatsen op basis van een categorie waarin ze hebben gekocht.
- Contacten tijdelijk uitsluiten van de nieuwsbrief na een aankoop.
- Een reminder sturen na het aanmaken van een account, als het account nog niet bevestigd is.
- Een aankoop opvolgen met een instructievideo over het gebruik van het product.
- Of nog een hele belangrijke: Een kopie van de orderbevestiging naar de klantenservice laten sturen op het moment dat de orderbevestiging aan de klant niet is aangekomen (is gebounced). Dan kan de klantenservice pro-actief actie ondernemen.
Als je hier eenmaal over gaat nadenken, dan rolt het ene naar het andere toffe idee zo uit je mouw.
4. Winst in deliverability.
Voor een ESP is deliverability een topprioriteit. Voor een tooling als een CMS is dat meestal minder. Om de deliverability te garanderen is het slim om je transactionele mails door de ESP te laten verzenden. Daarmee wordt de kans dat de mail in de spam folder belandt een stuk kleiner. En zoals eerder al aangegeven, je kunt de bounces monitoren en erop reageren via de klantenservice. Dat is wat je wil.
Maar er is nog een voordeel. Omdat transactionele mails bijna altijd een hele hoge open-rate en click-rate hebben, heeft die engagement een positieve invloed op de reputatie van jou als afzender bij de mailproviders (G-mail, Outlook etc.). Hoe meer interactie met e-mails van jouw merk, hoe stabieler ook de deliverability van je nieuwsbrieven en actiemails zijn.
5. Transactie data in je ESP.
Voor het verzenden van transactionele mails vanuit je ESP is het nodig dat de transactie data naar de ESP wordt verstuurd. Die data kan je vervolgens ook opslaan in de ESP. Zo heb je in je ESP bijvoorbeeld de order data beschikbaar. Je weet nu wie, wat heeft gekocht. Dat geeft je realtime mogelijkheden om te segmenteren en personaliseren op aankoophistorie. Up- of cross-sell functies en andere vormen van aankoop opvolging zijn daarmee binnen handbereik. Je hebt een altijd actueel beeld van de loyaliteit van je klanten en je kunt daarop eenvoudig acteren. En je kan nu ook aan de slag gaan om churn tegen te gaan, om maar wat te noemen.
6. Hogere attentiewaarde.
Een wachtwoord-vergeten mail, een account bevestiging, een verzendbevestiging.. Dit soort mails hebben een hele hoge attentiewaarde. Bijna iedereen opent ze. Maak daar dus gebruik van! Wanneer je deze e-mails via je ESP verstuurt, dan je de mogelijkheid om deze mails te gebruiken om tegelijkertijd bijvoorbeeld ook acties en aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Dus.. doe je ogen even dicht en laat je inspiratie de vrije loop gaan. 😉
7. Meer focus op je klant.
Op het moment dat je transactionele mails via de ESP verstuurt gaat er een wereld van mogelijkheden open. Maar, de grootste winst is voor jouw klant! Wanneer je transactionele mails via de ESP verstuurt is dat jouw kans om de klantbeleving naar een hoger niveau te tillen. Een glimlach op het gezicht van de ontvanger moet je doel zijn. Want een blije en tevreden klant komt terug en beveelt jou aan in zijn omgeving: duurzame groei!
Hulp nodig bij e-mail marketing?
Onze experts helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact met ons op om de volgende stap te zetten.