Lorena Voskamp 6 juli 2022 7 minuten leestijd

7 effectieve lead nurturing tactieken

Steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van inbound marketing om meer leads te genereren. Heb je de leads eenmaal gevangen, dan is lead nurturing de volgende stap. Want,  meer dan 90% van de leads is nog niet klaar om een aankoop bij je te doen. Implementeer je een effectieve lead nurturing strategie, dan boek je resultaten op de inbound marketing strategie, klantloyaliteit en -behoud, omzet en meer! 

Ontdek in dit whitepaper hoe je jouw websitebezoeker converteert naar een lead.

Koester je leads.

Met lead nurturing koester je jouw waardevolle leads. Je betrekt ze doelgericht door ze relevante content te bieden, ze te ondersteunen in hun vragen en problemen in iedere fase van de klantreis. Doe je dit goed, dan heeft dit een positieve impact op de mogelijkheid tot het doen van een aankoop of het afnemen van een dienst. Er zijn een aantal manieren om de lead te voeden met meer content, zoals gerichte content, nurturing over verschillende kanalen, follow-ups en personalisatie. We delen 7 effectieve lead nurturing tactieken met je!

1. Gebruik gerichte inhoud

Als het aankomt op lead nurturing, dan past éen maat zeker niet bij iedereen. Begin met het doorgronden van je persona's. Creëer voor ieder persona geschikte content, gericht op hun kenmerken. Zoals interesses, doelen en doelstellingen en marketingtriggers. Belangrijk hierbij is dat je beschikt over een marketing automation platform, zoals HubSpot, dat je helpt bij het identificeren, segmenteren en targeten van je persona's en leads. 

2. Gebruik meerdere kanalen

Gebruik meer dan generieke e-mail campagnes om je leads te voeden met informatie! Maak gebruik van nieuwe tactieken en technologieën die verder gaan dan dat. Verdiep je bijvoorbeeld in de mogelijkheden van een marketing automatisering platform, zodat je over meerdere kanalen lead nurturing kunt toepassen. Dit is vaak een combinatie van marketing automation, e-mailmarketing, social media, betaalde retargeting, dynamische content op je website en directe sales. Wil je dit goed doen, zorg er dan voor dat je marketing- en salesteam goed op elkaar zijn afgestemd. 

3. Focus op meerdere contactmomenten

Prospects hebben vanaf het moment dat ze zich bewust zijn van je organisatie tot de conversie naar klant gemiddeld tien keer een contactmoment met een marketinguiting! Zorg ervoor dat je het aankoopproces ondersteunt door in iedere fase van de klantreis in te gaan op de veel voorkomende vragen en problemen die leads hebben. Gebruik hiervoor verschillende contenttypen, zoals social media, blogs, whitepapers of zelfs direct mail om je prospects te verleiden tot aankoop.  

Meer leren over hoe je content inzet in iedere fase van de klantreis? Download het whitepaper ‘Content waar je marketing van groeit’.

4. Volg je leads tijdig op

Klinkt als een open deur, maar het tijdig opvolgen van een lead is voor veel organisaties iets dat niet altijd op orde is. Geautomatiseerde lead nurturing helpt je met het bereiken van grote groepen prospects, maar een snelle follow-up email of een telefoontje is nog steeds vaak de beste manier om inkomende leads om te zetten in gekwalificeerde verkoopkansen. Dit komt omdat de kans om een lead om te zetten in een verkoopkans exponentieel hoger is als er direct contact wordt opgenomen met de lead na een conversie op de website. 

Bel je een inbound lead op tijd, dan is dat veel effectiever dan cold calling. De relatie is immers al iets warmer! Ook weet je precies wat de prospect heeft bekeken op je website en waar de interesse ligt. En doordat de lead een contactformulier heeft ingevuld, heb je veel informatie over de functie van de prospect en het bedrijf waarvoor hij of zij werkt. Genoeg input om een interessant gesprek te voeren!

5. Stuur gepersonaliseerde e-mails

E-mailmarketing is en blijft een effectief middel voor lead nurturing. Personalisering van deze e-mails zorgt ervoor dat de prospect relevante informatie krijgt toegestuurd en kan verschillende triggers hebben. Triggers kunnen zijn wanneer een bezoeker een actie voltooit, zoals het:

  • downloaden van gated content;
  • klikken op CTA’s of links in andere e-mails;
  • bezoeken van een bepaalde pagina op je website;
  • tonen van een hoge mate van betrokkenheid. 

Combineer je marketing personalisatie met getriggerde e-mails op basis van gedrag, dan lever je de juiste boodschap bij de juiste mensen, op het juiste moment.

6. Gebruik lead scoring

Lead scoring is het proces van het rangschikken van prospects op een schaal die een bepaalde waarde geeft van iedere lead. Dit doe je op een CRM, zoals Hubspot. Met lead scoring geef je een numerieke waarde aan bepaalde acties, zoals:

  • surfgedrag op je website;
  • conversiegebeurtenissen;
  • interacties via sociale media;
  • kenmerken die passen bij je doelgroep persona’s. 

Het resultaat hiervan gebruik je om te bepalen welke leads direct door je salesteam moeten worden opgevolgd - en welke leads meer nurturing nodig hebben. 

Download het spiekbriefje 'Starten met Lead Scoring voor B2B'

7. Stem sales en marketing op elkaar af

Misschien wel de belangrijkste stap in lead nurturing: het afstemmen van het sales- en marketingteam. Want, zijn deze teams goed op elkaar afgestemd? Dan verbetert je klantretentie en werkt je lead nurturing strategie beter. 

Maar, hoe draagt zowel sales als marketing bij aan lead nurturing? Belangrijk is dat je de exacte contactmomenten in de klantreis vastlegt, om zo prospects tussen beide teams over te brengen. Dit kan door middel van lead scoring, workflow inschrijvingen en conversies (ingevulde contact- of download formulieren).

Zorg ervoor dat voor marketing en sales duidelijk is wat de verwachtingen, verantwoordelijkheden en doelen zijn op het gebied van leadgeneratie. Zo stemmen beide teams met elkaar af en zijn verantwoordelijkheden geborgd voor het converteren van leads en het effectief nurturen van leads om uiteindelijk betalende klanten te genereren.

Benieuwd wat je als B2B kunt leren van leadgeneratie in B2C? Bekijk het webinar nu!
avatar

Lorena Voskamp

Als Sr. Content Specialist bij De Nieuwe Zaak houdt Lorena zich bezig met alles rondom.. content!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen