De opkomst van nieuwe marktplaats platforms blijft toenemen. Maar, veel verkopers maken nog geen (optimaal) gebruik van marketplaces. Het voelt spannend, oncontroleerbaar of er wordt gedacht dat de producten of diensten niet geschikt zijn voor een marktplaats. Tijd om die mythes te ontkrachten!
Helaas, alleen je producten op een marketplace zetten is geen garantie voor succes. Ja, een marktplaats heeft ontzettend veel traffic en vaste kopers, maar die komen niet zomaar bij jouw producten uit. Zet je marketplaces in als verkoopkanaal, dan moet het ook echt onderdeel zijn van je bedrijfsstrategie. Stel dus concrete doelen en stel iemand verantwoordelijk in het team die activiteiten inzet om groei te creëren op de marktplaats. Blijf zichtbaar binnen de productcategorieën waar jouw producten gelist zijn. Wanneer jouw producten bovenaan staan en goed vindbaar zijn in zoekopdrachten van consumenten zul je meer converteren. Zet bijvoorbeeld sponsored products in en blijf je content optimaliseren.
Niets is verplicht, maar je haalt er veel meer uit wanneer je op meerdere platforms verkoopt. De verschillende platforms kunnen bijdragen aan verschillende doelen. Een niche marktplaats is bijvoorbeeld erg geschikt voor omzetgroei. Een generieke marktplaats werkt daarnaast dan weer goed voor meer zichtbaarheid. Combineer je de juiste marketplaces, dan versterk je jouw positie. Zo biedt verkopen op meerdere platforms meer kansen om te groeien.
Oké, de producten moeten gelist worden, de voorraad bijgehouden, de bestellingen komen binnen, facturen moeten opgestuurd worden, etc. Veel mensen denken dat zij dit zelf moeten bijhouden. Maar... niets is minder waar! Dankzij een integrator worden veel processen geautomatiseerd, waardoor het aantal handmatige handelingen minimaal is. Via een integrator verkoop je makkelijk vanuit dezelfde voorraad op meerdere marketplaces.
Integrators als ChannelEngine of Channable kunnen gemakkelijk worden aangesloten. Daar is wel enige technische kennis voor nodig. Het inrichten van een integrator kan veel tijd kosten, maar het is een belangrijke stap die jou op de lange termijn tijd bespaart doordat processen automatisch lopen.
Doordat verkopen via marktplaatsen zo populair is, is het niet gek dat hier veel concurrentie te vinden is. Voor sommige categorieën is de concurrentiegraad zelfs zo sterk dat het moeilijk is om tussen de A-merken te komen. Toch is er plek voor iedereen op marketplaces. Dit omdat het aantal kopers ontzettend groot is. Of het nou op een marketplace is of daarbuiten, concurrentie is overal aanwezig.
Maar, hoe versterk je dan je plek tussen de gevestigde merken? Zorg ervoor dat jouw aanbod en content uitstekend is. Denk aan goede (zoekwoord) titels, kwalitatieve afbeeldingen, uitgebreide product beschrijvingen, de juiste specificaties per productgroep waar bezoekers naar kijken, informatie over het gebruiken van producten, etc. Hebben jouw producten handleidingen? Een aantal marktplaatsen geven de mogelijkheid om deze te uploaden op de productpagina.
Denk ook aan de prijs die in verhouding moet zijn met de kwaliteit van het product en conform de markt. Je wil natuurlijk niet dat jouw producten te duur zijn in vergelijking met andere producten die dezelfde specificaties en kwaliteit bieden. Wanneer de prijs hoog is, kan die verantwoord zijn door een premium kwaliteit.
Daarnaast kan je een verschil maken door een uitstekende service te bieden. Op tijd leveren, goede retour- en garantievoorwaarden, een vriendelijk en een behulpzame klantenservice die een snelle responstijd heeft. Wanneer veel verkopers hetzelfde product bieden, zal de kwaliteit van de dienstverlening een belangrijk rol spelen in de aankoopbeslissing van de consument.
Vaak wordt er gedacht dat marketplaces alleen geschikt zijn voor een bepaald type producten, zoals producten met een lage betrokkenheid of shopping goods. Ook is vaak het idee dat marktplaatsen alleen geschikt zijn voor consumenten. Er is echter een ruime keuze aan zowel generieke als niche marketplaces. Generieke marketplaces als Amazon hebben een ontzettend uitgebreide keuze aan categorieën. Slechts een beperkt type producten zijn niet toegestaan, zoals vuurwerk. Wel is het zo dat sommige producten complex te verkopen zijn via marktplaatsen door het aankoopgedrag van consumenten.
Naast de consumenten marktplaatsen vind je ook B2B marktplaatsen zoals Alibaba, Amazon Business, of grote spelers als MFG en EC21. MFG is een platform dat bedrijven met elkaar verbindt om de vraag voor op maat gemaakte industriële producten te faciliteren. Denk aan specifieke #D printers, elektromechanische montage of houtbewerking.
Een andere reden die vaak terugkomt: gaan mijn klanten niet via een marketplace kopen in plaats van mijn website? Oftewel: concurreer ik niet met mezelf als ik via een marktplaats verkoop? Weet dat trouwe klanten niet zullen vertrekken zonder reden. Stel dat jouw producten niet meer op voorraad zijn, maar dankzij fulfillment nog wel beschikbaar zijn op een marketplace. Dan kan de klant ervoor kiezen om het product via de marketplace te bestellen.
Klanten die voor het eerst een product van een bepaald merk kopen via een marketplace, moeten overtuigd worden om trouw te blijven aan het merk en deze nog eens te kiezen boven een concurrent. Daarom is het belangrijk dat naast de kwaliteit van het product ook de waarde van het merk overgebracht wordt. Op marktplaatsen zijn verkopers beperkt om hun visie, missie, branding en verhaal te vertellen. Maar de merkwaarden kunnen wel overgedragen worden in een productbeschrijving, in het design van de verpakking en in de garantievoorwaarden.
Wij helpen je graag om te bepalen welke marktplaats bij jouw bedrijfsstrategie past en hoe je verder kan groeien. Ontdek wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie op het gebied van online marktplaatsen.