Desktop Header - Case - Wolky - 2500x805spiekbriefje

Wolky's volgende stap
naar relevante
e-commerce.

Uitdaging

Hoe realiseer je groei voor de lange termijn in een veranderende digitale wereld? Dat doe je door met de juiste keuzes de volgende stap te zetten naar een volwassen marketingorganisatie. Digitale transformatie: dat is waar Wolky naartoe wil.

 
Aanpak

Door diepgaand onderzoek, interviews met klanten en stakeholders en het bijwonen van sessies krijgen we inzicht in de huidige situatie. Vervolgens geven we op basis van ons eigen Digital Maturity model concreet advies over de volgende stappen.

 
Resultaat

Advies over alle pijlers, inclusief de marketingfuncties, overlegstructuur en de budgetverdeling, met als doel om van de product- en offline-gerichte organisatie de transitie te maken naar een omnichannel en data gedreven marketingorganisatie.

 
Samen maak je 't verschil

Het project.

De afgelopen jaren is het belang van het digitale marketing- en verkoopkanaal voor Wolky enorm gegroeid. Waar de doelgroep van oudsher ‘gewoon’ naar de lokale winkel kwam om schoenen te passen en te kopen, is de laatste jaren het gedrag van de doelgroep veranderd. 

De uitdaging daarbij was dat de marketingorganisatie van Wolky zich meer organisch had ontwikkeld, zonder duidelijke focus en (nog) niet altijd denkend vanuit het perspectief van de klant. Op strategisch vlak zochten ze hulp om de juiste keuzes te maken om digitale marketing naar het volgende niveau te brengen. 

De vraag van Wolky was dan ook: ‘’We hebben behoefte aan een specialist die ons kan helpen met onze transitie en samen met ons een duidelijk plan 

Uitwerkt om Wolky te transformeren naar een toekomstbestendige omnichannel organisatie.”

Voordat we de huidige situatie in kaart gingen brengen, hebben we samen met Wolky de strategische focus voor de aankomende jaren uitgewerkt. Wat is de gewenste positionering van Wolky en welke verkoopkanalen, markten en/of doelgroepen hebben de aankomende jaren prioriteit? Vervolgens hebben we door diepgaand onderzoek, interne sessies te organiseren en interviews af te nemen zowel binnen als buiten de marketingorganisatie inzicht gekregen in de huidige volwassenheid. 

Op basis van de volwassenheid van Wolky en de gewenste strategische focus hebben we per pijler adviezen uitgewerkt hoe Wolky zich klaar kan maken voor de toekomst. Op naar een mooie, digitale toekomst! 

De uitdagingen.

  • Juiste strategische focus in een sterk veranderende (verkoop)markt
  • Marketingfuncties die passen bij veranderde focus
  • Digitale kanalen naar het volgende volwassenheidsniveau brengen

  • Organisch gegroeide werkwijze professionaliseren
  • Van productgericht naar klantgericht merk
  • Draagvlak in de organisatie voor verandering

Het resultaat.

Door de organisatie te betrekken bij het in kaart brengen van de huidige situatie, hebben we een accuraat beeld gekregen van de volwassenheid van Wolky en gezorgd voor draagvlak bij de aankomende transitie. 

We vertaalden dit in concrete adviezen voor Wolky die implementeerbaar zijn en enthousiasme in de organisatie om bij te dragen aan deze transitie. En het resultaat mag er zijn! We hebben het volgende succesvol opgeleverd:

  • Strategische uitgangspunten
  • Advies over functies en overlegstructuur
  • Concreet uitgewerkte business case inclusief budgetten
  • Verdere uitwerking van het merk en positionering
  • Een heldere, uitgewerkte roadmap 

De volgende stap voor Wolky naar een volwassen marketingorganisatie gaat met name over meer klant-gerichte communicatie en meer doel- en datagedreven werken binnen de kanalen. Dit betekent onder andere:

  • Opstellen van KPIs voor de volledige funnel, werkzaamheden koppelen aan die KPIs en door middel van een dashboard sturen op marketingsucces
  • Opzetten van overkoepelende contentkalender inspelend op de behoeften van de (belangrijkste) doelgroep
  • Structurele ondersteuning bij realisatie en aanscherpen van on-going maturity roadmap

    Op naar de volgende stap! 

Ander werk.

Meer werk

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen