Unieke Search inzichten bij Espria Ledenvereniging

Unieke Search inzichten bij Espria Ledenvereniging.

Uitdaging Uitdaging

Inzicht krijgen in het gebruik van de zoekfunctie op de website om bezoekers beter van dienst te zijn.

 
Aanpak Aanpak

Unieke Enhanced Site Search maatwerk oplossing in combinatie met Google Analytics.

 
Resultaat Resultaat

Beter inzicht in zoekgedrag van bezoekers en verbeterde prestatie van de zoekfunctie. 

 
Veilig online, overal en altijd

Het project.

Espria Ledenvereniging wil een gidsfunctie vervullen in de domeinen welzijn, wonen en zorg. Om bezoekers goed van dienst te zijn, is het van groot belang om te weten wat bezoekers zoeken en hoe ze uiteindelijk geholpen zijn. De standaard Site Search functionaliteit van Google Analytics geeft beperkt inzicht in het gebruik van de zoekfunctie van de website, terwijl voor de zoekresultaten vanuit Google bijvoorbeeld uitgebreide informatie te vinden is in Search Console.

Gegevens zoals zoekopdrachten, klikken en de click through rate (CTR) zijn handig bij het interpreteren van het zoekgedrag. Waar zoeken bezoekers naar? Wat kunnen ze blijkbaar niet snel (genoeg) vinden? En doet de zoekfunctie goed werk in het verwijzen van bezoekers naar vervolgpagina’s?

Enhanced Site Search

De Nieuwe Zaak heeft een unieke maatwerk oplossing geïmplementeerd, onder de naam Enhanced Site Search. 

Met behulp van Google Tag manager worden de zoektermen en bijbehorende data (aantal resultaten, klikken, positie) naar Google Analytics gestuurd om daar te verzamelen in een aangepast rapport. Om alle data te verzamelen in Google Analytics rapportages zijn door de technische partner aanvullende aanpassingen gemaakt binnen de website.

Dankzij Enhanced Site Search heeft Espria Ledenvereniging nu dieper inzicht in het zoekgedrag op de website. De oplossing geeft inzicht in onder andere:

  • Top zoekopdrachten
  • Best converterende zoekresultaten
  • Vertoonde zoekresultaten per zoekterm
  • URL, label en positie per zoekresultaat
  • Aantal klikken per zoekresultaat, per zoekterm
  • Inzicht in zoekopdrachten zonder resultaten

De uitdagingen.

  • Waar zoeken mijn websitebezoekers naar?
  • Hoe verbeter ik de ervaring voor websitebezoekers?
  • Hoe krijg ik inzicht in de data?
  • Hoe zorg ik ervoor dat de zoekfunctie op mijn website goed werkt?
  • Hoe krijg ik inzicht in mijn doelgroep?
  • Welke zoekopdrachten zijn relevant?

Het resultaat.

De nieuwe functionaliteit heeft voor een nieuw rapport in Google Analytics gezorgd die beter inzichten geeft in 1) het zoekgedrag van bezoekers en 2) de prestatie van de zoekfunctie. De uitgebreidere gegevens die worden verzameld over de zoekfunctie van de website geven antwoord op vragen als:

  • Wordt beschikbare content getoond?
  • Hoeveel vertoonde zoekresultaten heeft een zoekopdracht?
  • Welke zoekopdrachten krijgen klikken en welke niet?
  • Welk resultaat krijgt de meeste klikken?
  • Welke de minste?
  • Welke positie hebben de resultaten? Moet de ordening van zoekresultaten worden aangepast?
  • Welk type content krijgt de meeste klikken?

Kortom, meer en betere inzichten om steeds beter te begrijpen wat bezoekers nodig hebben.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen