Redesign en verbeterde performance voor Jeans Centre.
Het project.
Op basis van persona's en hun klantreis is een design gemaakt voor de nieuwe webshop dat volledig responsive is. Hierbij staat de klant en haar winkelervaring centraal. De conversie van de webshop wordt gewaarborgd door te duiken in de orderdata en aan de hand daarvan te optimaliseren.
Door middel van heatmaps en expert reviews kwam naar voren dat de iDeal betaalmethode niet voldoende opviel. Er zijn hypotheses opgesteld voor een A/B test om te achterhalen waar het knelpunt zat en naderhand Abandoned Shopping Cart mails ingesteld om de conversie daadwerkelijk te verhogen.
De uitdagingen.
- Het huidige design van de webshop was verouderd
- De webshop was niet volledig responsive
- Het uitstappercentage op de betaalstap van de checkout was hoog
- Bezoekers rekenden hun winkelmand niet af
- Winkelmand-bezoekers worden niet herkend in huidige tooling
- Het optuigen van (e-mail)campagnes was behoorlijk tijdrovend
Het resultaat.
Het redesign is doorgevoerd in een volledig responsive webshop die een inspirerende functie vervult in het tonen van aansprekende outfits. Vanaf de livegang van de vernieuwde webshop laat deze een verbeterde conversie zien. Daarnaast is de eerder ontwikkelde mobiele webshop overbodig geworden, waardoor de backend van de webshop gebruiksvriendelijker is geworden.
Daarnaast is de winkelmand en het uitstappen daarvan geoptimaliseerd. iDeal wordt nu als betaalmethode vooraf aangevinkt, de betaalopties zijn beter ingedeeld en er is een button toegevoegd aan de geselecteerde betaalmethode. Ook is er een Abandoned Shopping Cart e-mailcampagne ingesteld, met een uitschieter van een conversiepercentagie van 16%!
De betaalmethode uitgelicht.
Bezoekers rekenden hun winkelmand niet af. Daarom zijn we in de orderdata van Jeans Centre gedoken om te achterhalen waar het mogelijke probleem zat. Door middel van heatmaps en expert reviews kwam het volgende naar voren:
1. De iDeal betaalmethode stond bovenaan, maar gebruikers moesten iDeal eerst selecteren voordat ze hun bank konden kiezen.
2. iDeal viel niet echt op, omdat het dezelfde grijze achtergrond had als de andere betaalmethoden.
3. Elke betaalmethode was voorzien van een korte omschrijving. Dit maakt het overzicht van betaalmethoden erg onoverzichtelijk.
Om een A/B test op te zetten, zijn hiervoor hypotheses opgesteld. Door in de betaalstap van de checkout de betaaloptie iDeal vooraf aan te vinken wordt de ruis verminderd, wat leidt tot meer bestellingen.
Ook moeten de betaalopties beter ingedeeld worden, waardoor bezoekers minder keuzestress ervaren en zodoende eerder bestellen.
Door vervolgens ook nog in de betaalstap van de checkout een button aan de geselecteerde betaalmethode toe te voegen, wordt verwacht dat men meer zekerheid heeft over de te voltooien actie en zodoende eerder bestelt.
De combinatie van de hypotheses blijkt de winnende variant. Doorvoering hiervan levert 3% meer conversies en wel 90% betalingen via iDeal op!
Ander werk.
Als onderdeel van de digitale transformatie bij Brand Masters, groothandel in levensmiddelen, ontwikkelde De Nieuwe Zaak in 3 maanden tijd een compleet nieuw B2B bestelportaal.
Meer over dit werkOm klaar te zijn voor de toekomst koos Heutink voor replatforming naar het Intershop Commerce platform. Krachtig, snel en gebruiksvriendelijk.
Meer over dit werkHet gebruik van data is door de hele organisatie heen in kaart gebracht. De Nieuwe Zaak heeft Wildkamp geholpen om meer een datagedreven organisatie te zijn.