Omnichannel campagnes voor CliniClowns.
Het project.
Voor CliniClowns hebben we meerdere campagnes opgezet. Bij de start hebben we de verschillende behoeften per fase in de customer journey in kaart gebracht. Dit is de input voor alle campagnes. Er zijn meerdere TV commercials ontwikkeld, een radio spot en TrueView video's.
Ondersteund met social media campagnes, YouTube advertenties, SEA, retargeting, prospecting advertenties en e-mail nieuwsbrieven zijn de campagnes over meerdere kanalen verspreid én meetbaar. Er is getest middels A/B tests en afgeschaald op Google Grants.
De uitdagingen.
- Weinig inzicht in de klantbehoeften per fase in de customer journey
- Dalend paid verkeer afkomstig vanuit de zoekmachines
- Afnemend vertoningsaandeel in zoekmachines
- Automatische biedstrategieën leveren te weinig traffic en donaties op
- Twijfel over de waarde van Google Grants versus Google Ads
- Door coronamaatregelen geen huis-aan-huis collectanten meer
Het resultaat.
Meerdere goed converterende campagnes over meerdere kanalen. Online campagnes dienen als ondersteuning op de meer traditionele campagnes. Het voordeel hiervan is de meetbaarheid van resultaten.
Voor de campagnes hebben we onder andere gebruik gemaakt van TrueView video’s en digitale radio, waarbij we kijkers en luisteraars vervolgens konden volgen en opvolgen met voor hun relevante uitingen en communicatie.
Ook blijkt uit de testen tussen Google Grants en Google Ads dat CliniClowns meer conversie behaalt uit Google Ads en dat paid search een stijging van ruim 900% oplevert!
Uit de laatste campagne 'Avondspelen' kwamen verrassend positieve uitkomsten. Het leverde meer dan 100.000 websitebezoeken op, een groei in zowel eenmalige als periodieke donaties en een totale groei van 85% in opbrengst.
Kannibalisatie tussen SEO & SEA.
Na het doorvoeren van de high impact campagnes binnen Google Ads is er een analyse gemaakt om te onderzoeken of er sprake is van kannibalisatie tussen de kanalen SEO en SEA. De conclusie luidt dat de Google Ads inzet voor CliniClowns geen negatief effect heeft op het aantal organische donaties.
De toename van het aantal donaties binnen paid search is maar liefst 760%! De traffic vanuit organisch blijft op niveau, terwijl het aantal sessies binnen paid met -16% is afgenomen. De betaalde traffic is dus minder, maar resulteert sneller in een donatie: de stijging in conversie is 900%!
Help een ziek kind weer lachen en word donateur!
Er zijn heel veel kinderen als Sterre, die met een aangeboren hersenbeschadiging vaak in het ziekenhuis werd opgenomen. Zij voelen zich vaak angstig en eenzaam. Gun jij deze kinderen een bezoek van de CliniClowns, waardoor zij zich gezien en begrepen voelen?
Ander werk.
Heutink heeft De Nieuwe Zaak gevraagd om een uniek, digitaal platform te ontwikkelen die voorziet in de informatie- en hulpbehoefte naar schoolspullen voor thuis.
Meer over dit werkMeer over dit werk
Makro Kerstpakketten moet haar jaaromzet in een paar maanden realiseren. In deze case lees je hoe we campagnes inzetten om het maximale eruit te halen.
Meer over dit werk