Miss Etam groeit als merk en retailer.
De grote uitdaging is het laten groeien van Miss Etam als retailer en het binden van klanten. Conversies bleven achter, de doorstroom van landingspagina tot aan transactie liep niet goed.
Succesvolle webshops, waarin o.a. een andere service geïmplementeerd is voor de 'wachtwoord vergeten'-afhandeling. Hierdoor is de omzet verviervoudigd. Ook is een loyaltyprogramma uitgerold.
Het project.
Ruim tien jaar geleden werd het voor Miss Etam - naast online retailen via Wehkamp.nl - tijd voor een eigen webshop. DNZ werd aangehaakt als full service digitaal partner om dit te bewerkstelligen.
Omdat de online winkelervaring altijd beter kan, moesten er vele conversieverhogende aanpassingen doorgevoerd worden. Hiervoor is gekeken naar de doorstroom van landingspagina's tot aan een transactie. Data toonde aan dat de bezoekers die tijdens het bestelproces hun wachtwoord opvragen, vaak afhaken.
Uit de technische analyse bleek vervolgens dat tussen het aanvragen van het 'wachtwoord vergeten' en het ontvangen van de mail onnodig veel tijd zat. Hiervoor is een andere (en snellere) cloud based e-mail provider geïmplementeerd.
Daarnaast heeft Miss Etam gekozen voor het loyaltyprogramma van Spaaza, waarmee ze gerichte en relevante aanbiedingen doen. De tool biedt nieuwe inzichten in de klant en het gedrag door on- en offline (in de tijd dat Miss Etam nog fysieke winkels had) transacties te registreren.
De uitdagingen.
- Miss Etam miste ruim 10 jaar geleden een eigen webshop en wilde groeien naar omnichannel retailer
- De conversie bleef achter
- Bezoekers haakten af tijdens het bestelproces wanneer ze hun wachtwoord vergeten waren
- Miss Etam had moeite met klanten aan zich te binden
Het resultaat.
Er zijn twee succesvolle webshops voor Miss Etam ontworpen, gerealiseerd en in de markt gezet. Dit heeft in maart 2014 geresulteerd in een Thuiswinkel Award in de categorie mode.
Door vervolgens een andere service te implementeren voor de ‘wachtwoord vergeten’-afhandeling, wisten we de omzet te verviervoudigen. Uit de wachtwoord vergeten mail kwamen twee keer zoveel bezoeken en twee keer zoveel bestellingen. Dit resultaat was hoger dan de verwachte stijging.
Tot slot heeft De Nieuwe Zaak de tooling van Spaaza succesvol geïmplementeerd op de webshop van Miss Etam. Hiermee kunnen klanten op missetam.nl altijd een actueel overzicht van on- en offline orders opvragen en ze online betalen met opgespaard shoptegoed. Tevens heeft De Nieuwe Zaak de koppeling tussen de Miss Etam app en de webshop mogelijk gemaakt waardoor klanten via de app toegang hebben tot hun data.
“De Nieuwe Zaak is vanaf dag één onze e-commerce partner bij de realisatie en optimalisatie van de Miss Etam webshop. Door altijd te denken vanuit de klant, de customer journey en de business case, zijn we continu bezig om onze webshops verder te optimaliseren. Door een goede samenwerking tussen de De Nieuwe Zaak en Miss Etam weten we steeds weer conversie verhogende verbeteringen door te voeren. De sterke communicatie tussen de leden van het agile team en de betrokkenheid van de stakeholders zorgt voor constante ideeën voor verbetering van missetam.nl."
Ander werk.
Het grote voordeel van online campagnes is de meetbaarheid van de resultaten. Hierdoor kan CliniClowns hun doelgroep nog beter van dienst zijn.
Meer over dit werk
Om klaar te zijn voor de toekomst koos Heutink voor replatforming naar het Intershop Commerce platform. Krachtig, snel en gebruiksvriendelijk.
Meer over dit werk