Digitale Marketing volwassenheid bij BookSpot.
Het project.
BookSpot is een online boekenwinkel voor Nederland en België. In de zwaar concurrerende boekenmarkt, waarin prijzen een vast gegeven zijn, is het belangrijk om onderscheidend te zijn. Het onderscheid dat BookSpot maakt is het bieden van klantgerichte service. Je klant kennen is essentieel om je monetaire en emotionele klantwaarde te verhogen. Maar, hoe leer je die klant dan echt goed kennen?
BookSpot was al een tijd bezig met het zetten van stappen in hun digitale volwassenheid. Er was niet exact inzichtelijk wat de wensen van de klanten op elk kanaal waren.
Ook worstelde BookSpot in het aansluiten bij de klant over de gehele klantreis. Zo maakten ze veel gebruik van massacommunicatie via de website, e-mail en in campagnes. Er was weinig geautomatiseerd en ze liepen er tegenaan dat hun ROAS te laag was.
Daarom is BookSpot met De Nieuwe Zaak om tafel gegaan en zijn gezamenlijk begonnen met het personaliseren van de klantreis. De Nieuwe Zaak heeft op het gebied van techniek BookSpot al een tijd bediend en zijn voor deze volgende uitdaging ‘klein’ begonnen met e-mail. De vervolgstap was om dit uit te bouwen naar andere kanalen.
De uitdagingen.
- Niet exact inzichtelijk wat de klantwens is
- Weinig aansluiting bij de klant over de gehele klantreis
- Vooral veel massacommunicatie
- Weinig geautomatiseerd in communicatie
- Te lage ROAS
- Geen personalisatie
Het resultaat.
Door de op data gebaseerde productaanbevelingen die aansluiten bij de behoeften van de klant hebben we meer conversie gerealiseerd. Er is een uplift van 25% behaald in het aantal bestellingen voor bezoekers die een aanbevelingblok op de productdetailpagina hebben gekregen.
Daarnaast is er een uplift van 36% gerealiseerd in het aantal bestellingen voor bezoekers die een aanbevelingspop-up zagen op een van de BookSpot pagina’s.
Dit resulteerde in een significante verhoging van de omzet ten opzichte van de controle variant. Zo zien we dat met relatief weinig effort, je veel resultaat kunt behalen. Het advies is: laat de tool voor je werken, waarbij je de eindklant als focuspunt hebt.
Hierdoor verhoog je op 2 vlakken de klantwaarde: de monetaire waarde én de klanttevredenheid.
Ander werk.
Het gebruik van data is door de hele organisatie heen in kaart gebracht. De Nieuwe Zaak heeft Wildkamp geholpen om meer een datagedreven organisatie te zijn.
Lees in deze case hoe De Nieuwe Zaak de nieuwe huisstijl van GARCIA heeft doorvertaald naar een converterende en visueel aantrekkelijke webshop.
Meer over dit werk