De volgende digitale stap voor Mepal.
Groei voor de lange termijn realiseren door met de juiste keuzes de stap te zetten naar een volwassen digital marketing omgeving.
Op basis van ons maturity model concreet advies geven, met een focus op team, tooling, data en klantinzicht.
Advies over het e-commerce landschap en implementatie CDP, uitwerking van customer journeys en toepassing, en toegewerkt naar een volledig in-house marketing team.
Het project.
De afgelopen jaren is Mepal enorm gegroeid. De focus is daarbij met name op het eigen merk en groei via digitale kanalen. De uitdaging was om het maximale resultaat uit de (digitale) marketingkanalen te halen. Daarbij wilde Mepal zelf grip houden door zelf kanalen te kunnen beheren en optimaliseren. Op strategisch vlak zochten ze hulp om de juiste keuzes te maken om digital marketing naar het volgende niveau te brengen.
De vraag van Mepal was dan ook: ‘’Help ons om op tactisch en strategisch niveau de juiste keuzes te maken, om daarmee marketing naar een hoger niveau te brengen en een relevantere en persoonlijkere ervaring voor onze klanten te creëren".
Eerst hebben we Mepal geholpen om stap voor stap een digitaal team neer
te zetten die op operationeel en tactisch niveau de e-commerce doelstellingen kan nastreven. Vervolgens hebben we in strategische sessies op basis van ons eigen DNZ volwassenheidsmodel keuzes gemaakt, onder andere qua organisatie en de keuze van tooling. Daarnaast heeft dit geleid tot het in kaart brengen van de klantreis van klanten van Mepal en de doorvertaling hiervan naar het inzicht van (digitale) marketing.
Door al deze stappen is de samenwerking met Mepal geëvolueerd, van ondersteuning op operationeel en tactisch vlak naar steeds meer sparring op tactisch en strategisch niveau. Op basis van jaar- en kwartaal sessies hebben we roadmaps opgesteld en uitgevoerd, waarmee we binnen verschillende thema’s bijgedragen hebben aan de business case en groei op de lange termijn.
De uitdagingen.
- Juiste strategische focus
- Toekomstbestendige organisatiecultuur
- Keuzes binnen het e-commerce landschap
- Digtiale kanalen naar het volgende volwassenheidsniveau brengen
- Juiste tooling die past bij de marketing inzet, kennis en capaciteit
- Veranderende behoefte van operationeel naar strategische ondersteuning
- Weinig inzicht in klantgroepen en klantreizen
Het resultaat.
- Strategische uitgangspunten
- Advies over organisatie structuur
- Implementatie en optimalisatie CDP
- Inzicht in de klantreis van de belangrijkste klantgroep
- Een heldere, uitgewerkte roadmap
De volgende stap.
Om de volgende stap voor Mepal richting relevante en persoonlijke marketing te zetten gaat het met name over de integratie van kanalen. Dit betekent onder andere:
- Gezamenlijk upper- en lower funnel dashboard met inzicht in branding en e-commerce
- Inzet van programmatic om inspiratieve en conversiegerichte full-funnel marketing campagnes uitrollen
- Optimalisatie van huidige e-commerce landschap
Op naar de volgende stap!
Ander werk.
We ontwikkelden een nieuwe webshop op het BigCommerce Platform. Met unieke features zoals een kleurkiezer en volop integraties.
Read More