desktop 2500x805Pillar Page_

Alles over digitale marketing.

Lees hier hoe je digital marketing inzet in jouw business en hiermee je doelstellingen behaalt.

Digitale marketing in jouw business.

Ontwikkel content, campagnes, promotie en een gepersonaliseerde ervaring voor jouw klanten door de inzet van digitale marketing. Maak een begin met - of ontwikkel verder op het gebied van - SEO, SEA en e-mailmarketing. Zet de volgende stap met jouw business in digital commerce!

Verder met Digitale Marketing?

Download dit whitepaper en leer hoe je stap voor stap kunt groeien in digitale volwassenheid.
Wat is dat toch?

Wat is digitale marketing?

Digitale marketing verwijst naar het gebruik van digitale kanalen, platforms en technologieën om producten of diensten te promoten en hierop te adverteren. Digitale marketing omvat in principe verschillende online marketing strategieën en tactieken om een doelgroep te bereiken, merkbekendheid op te bouwen, websiteverkeer te genereren en uiteindelijk de realisatie van zakelijke doelen.

Hierbij zijn een aantal onderdelen belangrijk:

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

De Engelse term voor zoekmachineoptimalisatie is Search Engine Optimization (SEO). SEO is een discipline die doelt op het optimaliseren van content en techniek om hoger te scoren in zoekresultaten. Het doel hierbij is om de zichtbaarheid en organisch (niet-betaald) verkeer te verbeteren. Meer weten? Lees hier alles over SEO.

Content marketing

In deze digitale tijd is het heel belangrijk om op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig te zijn. Hierbij speelt het bedenken en verspreiden van waardevolle en relevante content een belangrijke rol. Trek jouw doelgroep aan en betrek jouw doelgroep bij belangrijke gebeurtenissen. Realiseer dit door bijvoorbeeld blogposts, video's en reclame.

 

Social media marketing

Social media kanalen zijn belangrijker dan ooit. Veel (potentiële) klanten van jouw bedrijf maken hier gebruik van om inspiratie op te doen of zelfs bestellingen te plaatsen. Investeer daarom in het gebruik van sociale mediaplatforms. Door te investeren kan je jouw producten of diensten promoten, merkbekendheid opbouwen en in contact komen met jouw publiek. Als je dit consequent doet nemen jouw volgers toe waardoor je bereik alleen maar groter wordt. Social media platforms die hier geschikt voor zijn, zijn o.a. Instagram en Youtube.

E-mailmarketing

Met een e-mail kan je gericht berichten verzenden naar een bepaalde lijst van abonnees. Hierbij kan je jouw leads perfect nurturen en klantrelaties onderhouden. Doordat je gericht een mail naar iemand kan sturen, wordt dit vaak als persoonlijke communicatie ervaren.

 

Van onderbuik naar onderbouwd

Digitale strategie.

Een digitale marketingstrategie is eigenlijk een plan van aanpak voor het gebruik van digitale kanalen en tools om marketingdoelen te bereiken. Ga bij het opstellen van een digitale strategie een aantal dingen na:

Doelstellingen en onderzoek

Zoals bij elke strategie is het belangrijk dat je meetbare en duidelijke doelen stelt. Wat wil ik bereiken? Hoe ga ik dit doen? En wat is nou eigenlijk de bedoeling? zijn vragen die je jezelf kan stellen. Voorbeelden van doelen zijn: het genereren van meer leads, vergroten van je merkbekendheid of verbeteren van klantloyaliteit.

Identificeer je doelgroep, check wat hun behoeften zijn en waar ze online actief zijn. Zo kom je erachter hoe je op jouw doelgroep moet inspelen.

Zorg er daarnaast ook voor dat je weet wat jouw concurrenten op de markt doen. Onderzoek wat de kansen en bedreigingen zijn en speel hierop in met jouw strategie.

Content strategie

Om je doelgroep te bereiken moet je content ontwikkelen. Maak een contentplanning om dit gestructureerd te laten verlopen. Lever relevante content aan je doelgroep en bepaal per fase in de customer journey waar jouw doelgroep zich in bevindt welke soorten content je gaat gebruiken. Als je dit vastlegt in persona's weet je precies wie wanneer behoefte heeft aan een bepaalde contentpiece.

Het is belangrijk om je content SEO-technisch goed te hebben, omdat je hier organisch verkeer mee aantrekt. Overweeg daarnaast ook de inzet van Search Engine Advertising (SEA): dit zijn betaalde advertenties op zoekmachines zoals Google ads, waardoor je de zichtbaarheid van jouw content vergroot. Deze zoekmachines zorgen ervoor dat jouw content zo vaak mogelijk wordt gezien.

Social media kanalen zijn ten slotte de meest relevante platforms om jouw content op te delen. Daarom is het nu het juiste moment om daarop aanwezig te zijn. Zorg dat je regelmatig posts plaatst en ga de interactie met je volgers aan: betrek je doelgroep door te reageren op vragen en opmerkingen. Deel ook niet steeds op dezelfde manier je content, maar bedenk formats waar bepaalde type content het beste in past.

E-mail

Om onder je bestaande klanten relevant te blijven kan je gebruikmaken van e-mailmarketing. Ook voor leadgeneratie is e-mail een uitstekend middel. Segmenteer verschillende lijsten om gericht berichten te versturen. Overweeg om gebruik te maken van een automatiseringstool voor gepersonaliseerde en getimede e-mails. Lees hier verder over hoe je jouw e-mail marketing moet inrichten.

Voor zowel je e-mails als voor je overige content en website is het belangrijk om deze geschikt te maken voor alle apparaten. Over het algemeen worden er steeds meer mobiele telefoons gebruikt om jouw organisatie te bereiken en daarom is het belangrijk dat je jouw interface hierop aanpast.

Monitoring

Kijk of al jouw kanalen goed renderen, vraag de mening van je gebruikers of gebruik andere instrumenten om over jouw campagnes controle te houden. Monitoring is heel belangrijk bij het onderhouden en bijsturen van je campagnes. Hierdoor leer je veel over je klanten en weet je hoe jouw voortgang ervoor staat. Loop je nog op target? En hoe komt dat? Richt standaard enquêtes in om jouw klanttevredenheid te meten. Hier kun je veel informatie uithalen waar je weer van kan leren in volgende campagnes.

Door te monitoren en analyseren laat je zien wat voor effect een digitale strategie heeft. Analyseer, doe voorspellingen en onderbouw wat voor advertenties je in de toekomst moet plaatsen om optimaal resultaat te behalen.

Benieuwd wat jij kunt doen om jouw digitale marketing organisatie future proof te maken? Kijk dan nu ons webinar terug over hoe het marketingteam van de toekomst eruitziet.

Niet voor niets

De 5 voordelen van digitale marketing.

Door breed in te zetten op online marketing activiteiten, behaal je de volgende voordelen:

1. Groot bereik

Digitale marketing zorgt ervoor dat je jouw publiek wereldwijd kan bereiken. Doordat de geografische locatie niet meer uitmaakt kan je potentiële klanten waar ze zich op dat moment ook maar bevinden, bereiken. Je kan hierbij jouw doelgroep specifiek targeten waardoor het mogelijk is om over verschillende kanalen jouw klanten te bereiken.

Maak de advertentie of campagnes die je aan jouw doelgroep richt zo specifiek mogelijk. Stem ze af op demografische gegevens, interesses en gedrag van consumenten.

2. Kosten besparing

Digitale marketing biedt mogelijkheden voor bedrijven om kosten te besparen in vergelijking tot traditionele marketingmethoden. Dit komt doordat je de kosten van online marketing beter kunt beheersen en managen waardoor je het maximale uit jouw marketing budget haalt.

3. Flexibel

Je reageert snel op veranderende markttrends en consumentengedrag door de mogelijkheid om jouw online campagnes eenvoudig en snel aan te passen. Volg jouw campagnes realtime waardoor je jouw campagnes nog beter aansluit op de snel veranderende markt. Doordat veel processen geautomatiseerd zijn en je jouw campagnes snel kan bijsturen, lanceer je jouw campagnes sneller.

4. Betere conversies

Door online marketing te voeren en hiermee data te verzamelen, weet je meer over jouw klanten. Maak hier gebruik van door in te spelen op hun behoeften. Richt jouw marketing op je specifieke doelgroep om zo het conversiepercentage te verhogen met jouw marketingcampagnes.

Kijk naar wat voor content voor jouw doelgroep werkt door te experimenteren met verschillende kanalen. De ene doelgroep zit meer op Instagram of Youtube waar de andere weer voornamelijk op Tiktok of X (voorheen Twitter) zit.

5. Meetbaar

Jouw marketinginspanningen zijn allemaal te tracken, je attributie is meetbaar. Dit is echt een groot voordeel van digitale marketing ten opzichte van traditionele (offline) marketing. Je kunt de prestaties realtime volgen en analyseren waardoor je jouw digitale marketing inzet gemakkelijk bijstuurt.

Middels de tools die digitale marketing platforms bieden maak je uitgebreide analyses en rapportages. Hierdoor krijg je onder andere inzicht in het gedrag van gebruikers, de effectiviteit van campagnes en andere relevante gegevens. Welke tools je echt nodig hebt? Lees dan snel verder!

Stap voor stap aan de slag

Hoe begin ik met digitale marketing?

Nadat je een digitale strategie hebt geformuleerd moet je ook weten hoe je met digitale marketing aan de slag gaat. Hoe ga je jouw doelgroep identificeren? Welke technieken en tools heb je daarvoor nodig? En hoe ga je de promotie doen van jouw product of dienst?

Doordat je inzicht hebt in de behoefte van je doelgroep en deze geanalyseerd hebt, weet je waar je doelgroep actief is. Zorg ervoor dat je hier aanwezig bent via je social kanalen of je eigen website/platform. Volg alle hierboven uitgelegde tips op en doorloop ze in de volgende stappen:

  1. Doelgroepidentificatie
    Definieer helder wie je doelgroep is en analyseer hun behoeften en voorkeuren.
  2. Strategieontwikkeling
    Creëer een doordachte digitale marketingstrategie die aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen.
  3. Kanaalkeuze
    Selecteer de meest geschikte online kanalen op basis van je doelgroep en strategie.
  4. Contentcreatie
    Ontwikkel boeiende en relevante content die je merkverhaal vertelt en de waarde van je product of dienst benadrukt.
  5. Sociale media integratie
    Benut de kracht van sociale media om direct te communiceren met je doelgroep en je merk te versterken.
  6. Implementatie
    Zet je strategie in de praktijk om en monitor de prestaties van je digitale marketingactiviteiten.
  7. Meting- en analysefase
    Meet de resultaten van je inspanningen en analyseer verzamelde gegevens.
  8. Optimalisatie
    Pas je strategie aan op basis van de verkregen inzichten om continu te optimaliseren.

Ga verder met Content Marketing.

Ontdek hier hoe we jouw content naar een volgend niveau kunnen brengen.
Door de bomen het bos niet meer zien

Digitale marketing tools.

Er zijn verschillende digitale marketingtools beschikbaar om marketeers te ondersteunen bij het beheren, meten en optimaliseren van hun online activiteiten. Hier is een overzicht van enkele veelgebruikte digitale marketingtools:

Google Analytics

Voor het analyseren van websiteverkeer, gebruikersgedrag en het meten van conversies.

Google Ads

Om online advertentiecampagnes te maken en beheren op de Google-zoekresultatenpagina en het Google Display Network.

LinkedIn Campaign Manager

Voor het beheren van advertenties op LinkedIn, evenals het analyseren van campagneresultaten.

Klaviyo of DeployTeq

Voor e-mailmarketing, nieuwsbrieven en marketingautomatisering.

 

HubSpot

Een alles-in-één platform voor inbound marketing, sales en klantenservice. Met deze tool kan je ook zaken zoals verkoop en klantrelaties beheren. Zet Hubspot ook in voor marketing automation, bijvoorbeeld voor het automatiseren van je e-mailcampagnes en lead nurturing.

Domo

Met Domo kunnen we realtime inzicht geven in een dashboard, op basis waarvan jij actie kunt ondernemen, met veilige, gebruiksvriendelijke, door AI aangedreven data-ervaringen.

Surfer

Dit is een SEO tool waar je Keyword research mee kan uitvoeren, een content planning creëren en je content optimaliseren aan de hand van keywords.

Dit is slechts een kleine greep uit digitale marketingtools die je kunt gebruiken. Heb je hier vragen over? Stel ze gerust, we helpen je graag verder in je zoektocht naar passende oplossingen!

 

Leer het van de meesters

Digitale marketing bij DNZ.

De Nieuwe Zaak is jouw digitale partner, zo hebben wij al verschillende organisaties een stap verder geholpen met digitale marketing. Lees hier het voorbeeld van hoe wij DPG Media een stap verder hebben geholpen.

Welke stappen je moet zetten op het juiste moment? Met ons digital marketing maturity model helpen wij jou verder met evenwichtig groeien. Hierdoor ben je online aanwezig en val je op in een zee van informatie en aanbiedingen. Lees hier hoe wij dit in kunnen zetten voor jouw business.

Nieuwsgierig geworden over wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van digitale marketing? Maak vrijblijvend een afspraak.


Hulp nodig met jouw volgende stap?

Ontdek hoe je met een digitale strategie jouw doelen behaalt!