Personalisatie en leadgeneratie campagnes voor Expresso.
De grote uitdaging is het laten groeien van de e-mail klantenbase van Expresso met nieuwe loyale abonnees en daarnaast steeds relevanter te zijn voor de bestaande abonnees.
De database is flink gegroeid tegen een lage cost-per-lead. Onder de huidige base is een forse toename in clicks te zien door de inzet van personalisatie. Gebruikersdata is op dagelijkse basis geïmplementeerd.
Het project.
Om de huidige nieuwsbrieflezers van Expresso beter te kunnen voorzien in hun wensen en behoeftes is de content in de nieuwsbrieven aangepast. Dit is gedaan door dynamische content (ook wel 'wisselende content') toe te voegen aan de nieuwsbrieven. Deze dynamische content is gevuld op basis van klikgedrag en wordt gekoppeld aan het klantprofiel. Op basis daarvan krijgt de klant producten in de mail die relevant voor haar zijn.
Ook was de wens om de huidige base te laten groeien met nieuwe loyale abonnees. Hiervoor is een leadgeneratie campagne opgezet, gekoppeld aan de sale periode, met een extra incentive van 10%. De campagne is getarget op de doelgroepen die in de afgelopen periode een bepaalde intentie hebben afgegeven, zoals page likers en websitebezoekers. Nieuwe klanten worden makkelijk opgevolgd vanuit Deployteq, op basis van hun gedrag.
De uitdagingen.
- Stagnerende groei in e-mail database
- Gebrek aan systeem om nieuwe klanten geautomatiseerd op te volgen
- Standaard welkomstcampagne sloot niet meer aan
- De open rate van e-mails liep terug
- E-mails werden niet altijd als relevant ervaren
- Expresso wilde graag stappen zetten in personalisatie,
maar wist niet waar te beginnen
Het resultaat.
Gebruikersdata is geïmplementeerd in het e-mail software pakket Deployteq en gekoppeld aan klantprofielen. Hierdoor kan Expresso veel relevanter communiceren met haar klanten en doelgroep. We zien een significante toename in clicks op de geselecteerde producten, namelijk een toename van 720% (!) ten opzichte van een controle variant met standaard producten.
Met de leadgeneratie campagne hebben we daarnaast binnen drie werkdagen ruim 500 leads weten te genereren tegen een gemiddeld bedrag per lead (CPL) van €0,75. Dit terwijl een e-mailadres gemiddels €20 waard is! Met deze campagne zijn ruim 21.500 personen bereikt, met een conversie percentage van 2,5%.
“Bij Expresso werken we elke dag aan relevantie voor onze doelgroep. Personalisatie is hierin het sleutelwoord. De Nieuwe Zaak bewijst dit door A/B testen: met een schitterend resultaat! Ook hebben we leadadvertenties ingezet op Facebook om onze e-mailbase te laten groeien. Het aantal leads is behoorlijk toegenomen en dit tegen een hele lage cost per lead!”
Ander werk.
Bij Tezet deden nieuwe nieuwsbriefabonnees niet direct een eerste aankoop. Door een goede onboarding is het aantal kopers met 85% gestegen!
Meer over dit werkDe Nieuwe Zaak heeft in een korte tijd een mooi, maar vooral goed functionerend design voor Jeans Centre neergezet. Daarnaast zijn campagnes ingericht.
Meer over dit werkAmbitieuze groeiplannen vragen om sterke leadgeneratie. Ontdek in deze case hoe De Nieuwe Zaak dit voor Topicus multidisciplinair aanpakt.
Meer over dit werkMakro Kerstpakketten moet haar jaaromzet in een paar maanden realiseren. In deze case lees je hoe we campagnes inzetten om het maximale eruit te halen.
Meer over dit werkHoe De Nieuwe Zaak 34 procent méér activaties realiseerde voor F-Secure met unieke online campagne lees je in deze case.
Meer over dit werkLaat je inspireren door deze volledig on-brand, succesvolle LinkedIn campagne met AI gegenereerde beelden. Dat spreekt aan!
Meer over dit werk