Er zijn verschillende manieren om jouw doelgroep online te bereiken. Zoals advertising, e-mail marketing, social media marketing en influencer marketing. Influencer marketing is de afgelopen jaren enorm gegroeid. In dit blog ontdek je waarom influencer marketing nog steeds goed werkt én hoe je dit effectief inzet.
Influencer marketing is een vorm van marketing, waarbij een influencer een product of dienst van een merk promoot bij zijn volgers. Influencers zijn invloedrijke mensen, die anderen online beïnvloeden in onder andere hun koopgedrag. Ze zijn een autoriteit en hebben kennis over een bepaalde niche. Deze kennis delen ze met hun volgers op blogs of social media kanalen zoals Facebook, Instagram en TikTok.
Zet je influencer marketing in, dan maak je van deze influencers ambassadeur van jouw merk. Ze delen jouw product of dienst met hun volgers, met als gevolg meer merkbekendheid en sales.
Influencer marketing is al een aantal jaar een effectieve manier om je doelgroep online te bereiken - en het groeit nog steeds. Een aantal voordelen van influencer marketing zijn:
Een samenwerking met een influencer zorgt voor veel zichtbaarheid rondom jouw merk. Dit komt door de betrokken volgers van influencers, de geloofwaardigheid van influencers, maar ook doordat influencers geen verkooppraatje houden mits je een goede briefing meegeeft. De content die ze delen is authentiek. Een goed voorbeeld is deze samenwerking van thegreenlist.nl & Mepal hieronder.
Voordat je aan de slag gaat met influencer marketing is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Door dit goed in kaart te brengen, wordt het ook makkelijker om geschikte influencers te vinden voor campagnes. Het is namelijk belangrijk dat je influencers vindt die echt passen bij je merk. Kijk naar hun volgers en de content die ze delen. Sluit dit aan bij jouw organisatie?
Voordat je aan de slag gaat met een influencer campagne is het belangrijk om duidelijke KPI’s op te stellen. Wat wil je met de campagne bereiken? Een aantal essentiële KPI’s die voor jouw influencer marketing campagne zijn:
Laat de influencer van tevoren goed weten wat je als merk van ze verwacht. Deel doelstellingen en informatie over het product, maar geef de influencer vervolgens genoeg vrijheid voor de invulling. Influencers kennen hun volgers, de social media kanalen en weten met welke content ze hun volgers het beste kunnen bereiken. Geef je influencer daarom creatieve vrijheid. Spreek van tevoren wel af dat je de content ziet voor het live gaat, zodat je de check kan doen of het bij je merk past.
Wil je influencer marketing inzetten? Dan is het goed om hiervoor rekening te houden met je marketingbudget. Wil je veel naamsbekendheid genereren? Dan kies je liever voor een grote influencer. Dat kost geld. Net als een grote branding advertentiecampagne. Wil je onder een specifieke doelgroep een nieuw product aan de man brengen? Dan kies je sneller voor een aantal micro influencers. Zij hebben minder volgers, zorgen daardoor vaak voor minder naamsbekendheid en zijn vaker bereid om een social post te delen in ruil voor het gratis product.
Staat de influencer campagne live? Dan is het tijd om te meten. Hoe heeft de social media post van de influencer gepresteerd? Kijk in je Google Analytics en statistieken van je social media kanalen of je pieken ziet. Zijn je doelstellingen bereikt? Dan was het een succesvolle samenwerking!
Heb je een succesvolle samenwerking gehad met een influencer. Ga dan voor een langdurige samenwerking en maak van de influencer jouw merkambassadeur. Langdurige samenwerkingen zorgen voor meer vertrouwen in een merk en influencer.
Wil je meer weten over influencer marketing en hoe jij dit kan inzetten voor jouw merk?