Eén van de nieuwe aanpassingen in GA4 is de analysehub (verkenningen). Hiermee is het mogelijk om op maat gemaakte rapportages in te richten op basis van de standaard analyses. Met deze rapportages kan je extra de diepte in te gaan door middel van verschillende analyse technieken. Deze rapportage vormen zijn ideaal voor ad-hoc analyses, zoals het sorteren en herstructureren van gegevens of het aanmaken bepaalde segmenten en doelgroepen.
In dit blog gaan we dieper in op zes analyses die beschikbaar zijn in GA4.
Met deze rapportagevorm kan je eenvoudige en flexibele visualisaties realiseren voor analyses. De verkennende analyse komt standaard in een kruistabel weergave maar geeft gebruikers ook de mogelijk om verschillende visualisatie stijlen toe te passen. De verschillende visualisatie stijlen die kunnen worden gebruik zijn, een staafdiagram, cirkeldiagram, lijndiagram, spreidingsdiagram en geografische kaarten.
Eén analyse die met deze rapportagevorm kan worden gedaan is het analyseren van de relatie tussen apparaatcategorie en schermresolutie per land, gemeten op het basis van het aantal gebruikers en de opbrengst.
Met de trechteranalyse kan snel en inzichtelijk worden gemaakt waar websitebezoekers aan- of afhaken. Deze analyse kan worden gebruikt om te analyseren hoe gebruikers bepaalde acties ondernemen op de website of in de app. Om zo te analyseren hoe de gebruikerservaring kan worden geoptimaliseerd. In de analysehub kun je gebruik maken van open en gesloten trechter. Dit bepaalt hoe gebruikers de trechter binnenkomen. Met een open trechter kunnen gebruikers de trechter in elke stap betreden. In een gesloten trechter kunnen gebruikers alleen in de eerste stap binnengaan. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van de checkout.
Met deze analyse breng je in kaart hoe mensen van de ene fase naar de andere fase in het klanttraject gaan. Dit kan worden geanalyseerd met de trechter analyse, maar door de pad analyse te gebruiken zijn de ook de niet gedefinieerde paden inzichtelijk. Hierdoor kan je ook zien welke onverwachte paden bezoekers nemen. Met de pad analyse bepaal je welke toppagina’s nieuwe gebruikers openen nadat ze de homepagina hebben geopend. Ook kun je bepalen wat de gevolgen van bepaalde gebeurtenissen zijn op acties van gebruikers.
Met de segmentenoverlap analyse kan je drie verschillende gebruikers segmenten vergelijken en analyseren hoe deze zich tot elkaar verhouden. Deze rapportagevorm biedt een goede uitkomst voor het analyseren en optimaliseren van verschillende gebruikerssegmenten. Met deze analyse kan je bijvoorbeeld specifieke doelgroepen isoleren, om zo nieuwe segmenten te maken op basis van bepaalde bevindingen.
Met de gebruikersanalyse kunnen specifieke websitebezoekers worden geselecteerd. Door middel van deze analyse ontdek je welke boodschap het beste werkt in welke fase van de customer journey. Met deze analyse krijg je inzicht in individueel gedrag van een specifieke groepen websitebezoekers. Met deze gegevens analyseer je of bepaalde gebruikerservaringen moeten worden afgestemd op een bepaalde gebruikersgroep. Zo beantwoord je bijvoorbeeld of en waar een specifieke gebruiker problemen heeft ondervonden bij het plaatsen van een bestelling.
Met een cohort analyse analyseer je een groep websitebezoekers die een gemeenschappelijk kenmerk hebben, zoals het downloaden van een whitepaper. Met deze analyse vorm is het makkelijk om over een bepaald tijd gedrag van een specifieke groep te analyseren. Bijvoorbeeld als je wil inzien hoeveel bezoekers uit week 40 met een transactie in de weken die terugkomen op de website.
Heb je (extra) hulp nodig om tijdig over te stappen naar GA4? Geen probleem, De Nieuwe Zaak helpt je graag met het overstappen naar GA4. Zo helpen we je bij het opzetten van de GA4 basisopzet of helpen we je, jouw GA4 account naar het volgende level. Neem contact met ons op en we denken graag met je mee!