Voor je het weet is het alweer 26 november, oftewel Black Friday! Deze uit de Verenigde Staten overgewaaide actieperiode zit ook steeds meer in het DNA van retailers in Nederland. Heb je al plannen gemaakt om van Black Friday een succes te maken dit jaar? Onze experts helpen je graag op weg met een aantal praktische tips!
CRO tips
Onze Conversie Ratio Optimalisatie experts hebben goed gekeken naar de trends en ontwikkelingen van Black Friday in 2020. Een aantal mooie inzichten zijn:
- Voorraden zijn schaars en de druk op de logistiek is hoog. Wees hiervan bewust in de beloftes die je doet voor en tijdens je campagne.
- De negatieve associatie met Black Friday neemt toe, er zijn steeds meer bedrijven die afscheid nemen van stunt acties en meer inspelen op bewust en duurzaam consumentengedrag. Zoals #greenfriday, donaties aan goede doelen of de creatieve Bring Back Friday van Ikea.
- Maar, ondanks de sceptische geluiden nemen de aankopen tijdens Black Friday nog elk jaar toe. Zo waren de cijfers van 2020 weer fors hoger dan in 2019. Wat hierbij opvalt is dat veel bedrijven de acties uitsmeren over een langere periode dan alleen het Black Friday weekend.
- Onze ervaring is dat je Black Friday groots moet aanpakken, of niet moet doen. Gezien het ‘mediageweld’ is de kans groot dat je actie ondergesneeuwd raakt als je het te klein aanpakt. Wil je inspelen op deze actieperiode, pak het dan goed aan!
SEO tips
Ook op het gebied van SEO valt er genoeg te winnen rondom Black Friday. De maandelijks gemiddelde zoekvolumes op Black Friday van september tot en met november zijn in 2020 gestegen ten opzichte van 2019. Daaruit kunnen we opmaken dat Black Friday inmiddels een bekend begrip in Nederland aan het worden is – en consumenten hier al rekening mee houden in hun koopgedrag.
De termen die het meest gezocht worden omtrent dit onderwerp zijn:
- [black friday] met een zoekvolume van 233,5K (+15% ten opzichte van 2019)
- [black friday deals] met een zoekvolume van 150K (+22% ten opzichte van 2019)
- [black friday nederland] met een zoekvolume van 31K (+12% ten opzichte van 2019)
- [wanneer is black friday] met een zoekvolume van 8,9K (+40% ten opzichte van 2019)
Zorg er dus voor dat je deze termen meeneemt in je SEO-teksten of in je SEA campagnes. Let wel; je bent niet de enige die op deze termen in gaat spelen. Daarom kan het ook lastig zijn om autoriteit op te bouwen rondom deze zoektermen. Onderzoek dus ook op welke termen jouw doelgroep zoekt rondom deze periode en zet daar op in.
Advertising tips
Tijdens Black Friday gaan niet alleen de consumenten los, de advertentiebudgetten worden ook flink gebruikt. Punten om op te letten volgens onze advertising experts zijn:
- Wees aanwezig in de oriëntatiefase op verschillende kanalen. Op deze manier ben je top of mind bij de consument wanneer ‘het geweld’ qua acties gaat losbarsten. Speel hier slim op in met bijvoorbeeld retargeting en social media advertenties.
- Maak verschillende scenario’s omtrent budgetten en resultaten, zo kun je snel schakelen en kom je niet voor verrassingen te staan.
Tips voor effectieve Google Ads
- Pas je advertentieteksten aan zodat deze aansluiten bij je Black Friday actie.
- Creëer urgentie door middel van Countdown Ads.
- Maak gebruik van zogenaamde promotie-extensies.
- Check je budgetten en zorg ervoor dat deze juist zijn ingesteld.
- Optimaliseer je automatische biedstrategieën. Zorg ervoor dat deze juist zijn ingesteld voor de piekperiode. Dit betekent vaak dat je de biedstrategieën zult moeten aanpassen om zo ruimte te creëren voor de verhoogde conversiekans.
- Loop je (smart) Shopping campagnes na. Staat de feed juist ingesteld? Zijn de juiste producten aanwezig? Zorg ervoor dat de kwaliteit van de feed hoog is.
E-mailmarketing tips
Black Friday is hét moment om je e-mailmarketing te laten knallen. Maar, ook bij deze discipline geldt: ga niet zomaar aan de slag – maar maak een plan. De tips van onze e-mailmarketing experts zijn:
- Zorg voor een campagneplan
Denk goed na over wat je wil bereiken met je e-mailcampagne. Bij Black Friday denk je misschien aan zoveel mogelijk verkopen, maar je kan nog zoveel meer bereiken! Zoals;
– Leadgeneratie: zorg ervoor dat mensen zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief om als eerste de Black Friday acties te ontvangen.
– Verhoog de engagement met loyale klanten: bedenk een actie die alleen geldt voor loyale klanten.
– Verkrijg meer informatie over je opt-ins: vraag uit wat je opt-ins willen zien tijdens Black Friday. Win-win: zo kom je namelijk direct achter hun interesses, die je weer mee kan nemen in je campagne. - Denk aan de timing
Ongeveer elke retailer heeft een Black Friday actie lopen, hoe val je in die drukte op? De beste verzendtijd verschilt per branche, het is belangrijk om dit dus zelf te testen. Hier geven we een voorbeeld: - Stop met generieke boodschappen
Zoals we net zeiden, doet bijna elke retailer mee met Black Friday. Relevantie is daarom nu belangrijker dan ooit! Enkel communiceren dat je korting geeft doet iedereen. Maak daarom gebruik van alle informatie die je over je opt-ins hebt en zorg voor een aansprekende 1-op-1 boodschap, afgestemd op de persoonlijke wensen van je ontvanger. - Blijf testen!
We blijven het maar zeggen, maar ook tijdens Black Friday is het belangrijk om te a/b-testen. Neem hierbij ook je learnings uit eerdere experimenten mee. Waar je bijvoorbeeld op zou kunnen testen:
– Urgentie (in de onderwerpregel of in de e-mail zelf met bijvoorbeeld een countdown banner (let wel; dit is niet voor iedereen effectief:))
– Schaarste (bijvoorbeeld in combinatie met een abandoned cart mail: ‘je product is bijna uitverkocht!’)
– Onzekerheden wegnemen (test of het zin heeft om usp’s zoals ‘gratis retourneren’ te benoemen.)
Op zoek naar inspiratie? Bekijk dan eens de onderscheidende campagne die we gedaan hebben voor Steps. Met de #fullcolourfriday campagne hebben ze maar liefst 700 nieuwe ‘Friends’ aan zich gebonden!
Hulp nodig bij het opzetten van jouw Black Friday campagne?
Of weten wat Performance Marketing voor jouw organisatie kan betekenen? Onze experts helpen je graag!