De Nieuwe Zaak Blog

Zo genereer je leads met HubSpot

Geschreven door Mirle van de Kleut - Hilbers | 26 juli 2022

Leadgeneratie is onmisbaar binnen iedere organisatie. Met behulp van leadgeneratie haal je potentiële klanten binnen en verzamel je gegevens over hen. Via diverse marketingkanalen leid je potentiële klanten door middel van relevante content naar jouw website en verleid je ze tot het doen van een conversie.

Leadgeneratie is het proces om potentiële klanten aan te trekken, te identificeren en hun belangstelling en vertrouwen te wekken voor de producten of diensten van je organisatie.

Leads zijn dus de brandstof die jouw verkoopmotor laat draaien. Maar hoe houd je overzicht in al jouw leads? Gebruik hiervoor een CRM tool om al deze data inzichtelijk te hebben. Je zet jouw websitebezoekers om in leads - en uiteindelijk in betalende klanten.

Mag ik je beter leren kennen?

Een lead is een lead als de bezoeker op wat voor manier dan ook heeft aangegeven interesse te hebben in jouw dienstverlening. Maar, niet alle leads zijn gelijk: naarmate leads meer betrokken raken, zijn ze ontvankelijker voor een verkoopgesprek. Dit is waar leadgeneratie over gaat: je bezoekers beter leren kennen en daarmee hun betrokkenheid verhogen. Je leert meer over hen via online formulieren. Je trekt hun aandacht met relevante e-mails en biedt ze content aan, passend bij hun fase in de klantreis.

Het goede nieuws? Dit alles kan worden gedaan binnen het uitgebreide CRM en marketing automation platform HubSpot. Laten we eens kijken hoe je leads kunt genereren met HubSpot's online formulier bouwer en e-mailmarketing tools.

Verzamel lead data via online kanalen.

Zonder een plek om hun informatie achter te laten, zijn bezoekers vrij om zonder pardon weer weg te gaan. Zorg er dus voor dat je de aandacht trekt, en de bezoeker zijn gegevens achterlaat, zodat je hem vervolgens kunt nurturen. De contactgegevens van je bezoeker verzamel je via een formulier. Hier kun je meer uitvragen dan alleen de naam en e-mailadres.  Vraag hier bijvoorbeeld ook naar interessegebieden of voeg een opmerkingenveld toe.

Benieuwd hoe je een formulier maakt om nieuwe downloads van een whitepaper vast te leggen? We nemen je stap voor stap mee.

1.  Navigeer vanuit je HubSpot-account naar Marketing > Formulieren.


2.  Selecteer de stijl en het type formulier dat je wilt maken. We kiezen voor een eBook download formulier voor het downloaden van een whitepaper. Dit formulier sluiten we later in op een landingspagina.

 

3.  Kies welke velden je in het formulier wilt opnemen.

 

4.  Maak een follow up e-mail (hoe je dit doet, lees je verderop in dit blog) die onmiddellijk naar de (nieuwe) contactpersoon wordt verzonden nadat hij zijn gegevens heeft achtergelaten. Deze follow up e-mail kun je vervolgens aan een workflow hangen of gelijk automatiseren bij het aanmaken van het formulier. Op beide manieren ontvangen ze hun whitepaper download direct in de mail.

5.  Ook kun je een bedankpagina aanmaken waar mensen naartoe gestuurd worden na het invullen van het formulier. Zorg ervoor dat je de formulier inzendingen verzamelt in een lijst. Eventueel kun je ervoor kiezen om de inzendingen ook via je mail binnen te laten komen. Voltooi vervolgens eventuele aanvullende stijlen voordat je op publiceren klikt.

6.  Voeg dit formulier toe aan je website: aan een afzonderlijke landingspagina, je homepage of bijvoorbeeld als een pop-up formulier.

Tip: Met HubSpot ontvang je alle data automatisch in de gratis CRM-tool (met de betaalde versie kun je je opties tot nurturen en automatiseren verder uitbouwen). Wanneer je contactgegevens zoals namen en e-mailadressen verzamelt met behulp van een online formulier, wordt het bijgewerkt in het CRM, zodat je het vervolgens kunt gebruiken om e-mails te verzenden en je leads verder te nurturen.

De vervolgstap is het maken van de follow up e-mail om te verzenden naar de contacten die via bovenstaand formulier zijn aangemaakt.

Maak een e-mail aan als follow up.

Nu je contactgegevens hebt verkregen en toestemming hebt gekregen om contact op te nemen, is het tijd om je lead te benaderen. Door ze nuttige, gepersonaliseerde en relevante e-mails te sturen, kun je dat contact omzetten in een warme lead die klaar is voor een aankoop.

1.  Navigeer naar Marketing > Email.

2.  Klik op Create Email. Kies een template. Wij gebruiken hiervoor ons eigen ontworpen template, in de huisstijl van De Nieuwe Zaak.


3.  Bewerk het template door de content toe te voegen die jij wil sturen. In dit voorbeeld geval voeg je dus het whitepaper toe (achter de button). Eventueel voeg je nog extra content toe, gerelateerd aan het onderwerp van het whitepaper.

4.  Voer onder Settings een opvallende onderwerpregel in. Deze kun je ook personaliseren! Let op: Selecteer het juiste abonnementstype (subscription type) voor het versturen van de e-mail. Je contacten ontvangen alleen de e-mails met de subscription type waarop ze zich hebben geabonneerd.


5.  Je kunt de Automated e-mail die je hebt aangemaakt koppelen aan je workflow of de Regular e-mail die je hebt aangemaakt meteen versturen of inplannen voor een later moment.

De volgende stap in leadgeneratie.

Ga aan de slag met leadgeneratie met HubSpot! Je weet nu hoe je een formulier kunt aanmaken en een e-mail kunt versturen. Nu is aan jou de taak om jouw content offer via meerdere marketingkanalen aan te prijzen, zodat mensen je website bezoeken en het formulier gaan invullen. Op die manier kunnen ze hun interesse tonen en waardevolle leads worden!

Ontdek hoe je met HubSpot leadgeneratie automatiseert in dit webinar. Meld je aan voor donderdag 8 september om 11:00 uur en kom alles te weten over hoe:

  • full funnel leadgeneratie werkt;
  • je met HubSpot marketingactiviteiten automatiseert;
  • de aansluiting met sales werkt;
  • je succesvol het leadgeneratie proces in HubSpot inricht.