Begin dit jaar laaide de discussie over Google Analytics en online privacy enorm op. De Autoriteit Persoonsgegevens berichtte namelijk het volgende:
Dit levert mogelijk een enorm probleem op voor jouw organisatie: in Nederland gebruikt immers meer dan 95% van de bedrijven Google Analytics! Voordat je in de stress schiet leggen we hieronder nog eens rustig uit wat er precies aan de hand is. Daarnaast geven we je advies wat je als organisatie hiermee moet doen.
De afgelopen jaren is onder andere Google onder vuur komen te liggen omdat ze massaal data opslaan. De invoering van de AVG had al gevolgen voor het gebruik van Google, bijvoorbeeld ten aanzien van het verkrijgen van consent. Daarnaast is in 2020 het Privacy Shield ongeldig verklaard, waarmee uitwisseling van persoonlijke data tussen de EU en de VS niet meer is toegestaan. Aangezien Google voor Google Analytics deze data opslaat in de VS heeft dit mogelijk grote gevolgen.
Zowel Oostenrijk als Noorwegen hebben ondertussen het gebruik van Google Analytics verboden. In Nederland onderzoekt de Autoriteit Persoonsgegevens op dit moment in hoeverre Google Analytics gebruikt mag worden. In de loop van 2022 wordt verwacht dat hier een uitspraak over wordt gedaan. Wordt Google Analytics inderdaad illegaal?
De verwachting in de markt is echter dat het niet zover gaat komen. Naast dat de wetgeving in de VS aangepast kan worden, verwachten we vooral dat Google zelf actie zal ondernemen. Een soortgelijke situatie speelde vorig jaar rondom het gebruik van Google-diensten in het onderwijs. Enkele aanpassingen door Google zorgden ervoor dat de privacy van gebruikers beter gewaarborgd werd. Ten aanzien van Google Analytics verwachten we dat Google ook actie zal ondernemen, bijvoorbeeld door de data in de EU te gaan verwerken in plaats van de in de VS.
Zoals gezegd is de verwachting dat Google stappen gaat zetten om alsnog te voldoen aan de AVG. Daarom is het verstandig om de berichtgeving hieromtrent goed te volgen, via Google en de Autoriteit Persoonsgegevens.
Daarnaast is dit de uitgelezen mogelijkheid om goed te kijken naar de manier waarop je online gedrag monitort en in hoeverre er een alternatief is. Veel organisaties gebruiken Google Analytics zonder hier echt goed over na te denken: het is nu eenmaal 'de standaard'. Ons advies is om eens op een rij te zetten hoe Google Analytics gebruikt wordt: welke inzichten heb ik nu echt nodig? Welke data moet ik daarvoor verzamelen en verwerken? Op welke manier moet ik data kunnen delen met andere partijen, om relevante online marketing te bedrijven? Pas als je dit scherp hebt kan je beoordelen in hoeverre een andere web analytics tool, zoals Piwik of Matomo, een geschikt alternatief is.
Ten slotte adviseren we je om verder te kijken dan alleen naar Google Analytics. Veel organisaties hebben verschillende tools op hun website draaien zonder dat ze zich echt bewust zijn welke data deze tools verzamelen, hoe ze deze data verwerken en waar deze data wordt opgeslagen. Criteo, Hotjar en VWO zijn transparant hierover, maar bij onbekendere alternatieven kan het zijn dat je data deelt met de VS zonder dat je het zelf doorhebt.
Uiteraard volgen wij alle ontwikkelingen op de voet. Volgens ons zijn de recente ontwikkelingen nog geen reden tot grote paniek. Een tip is om wel helderheid te krijgen in de manier waarop er data wordt verzameld op je website. Alleen als je dit scherp hebt kan je actie ondernemen. Kun je daar hulp bij gebruiken? Laat het ons weten. Onze strategen, leadgeneratie- en performance marketing consultants denken graag mee!